Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych w celu uwzględnienia wpływu kryzysu związanego z COVID-19(COM(2020) 233 final - 2020/0113 (COD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.311.53

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 września 2020 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych w celu uwzględnienia wpływu kryzysu związanego z COVID-19"

(COM(2020) 233 final - 2020/0113 (COD))

(2020/C 311/07)

(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2020 r.)

Sprawozdawca: Gerardo LARGHI

Wniosek o konsultacjęRada Unii Europejskiej, 8.6.2020

Parlament Europejski, 17.6.2020

Podstawa prawnaArt. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialnaSekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Decyzja Prezydium9.6.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej11.6.2020
Sesja plenarna nr552
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się)226/0/2
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES z zadowoleniem przyjmuje wniosek dotyczący rozporządzenia, który postrzega jako właściwą i proporcjonalną reakcję na skutki kryzysu związanego z COVID-19.
1.2.
Wniosek ma pozwolić osiągnąć dwojaki cel, jakim jest właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego przy jednoczesnej gwarancji wysokiego poziomu bezpieczeństwa publicznego i ochrony środowiska.
2.
Treść wniosku Komisji
2.1.
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 1  ustanowiono nowe wartości graniczne emisji, określane jako "etap V", które mają na celu obniżenie emisji czynników zanieczyszczeń powietrza z silników przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, oraz przewidziano stosowny okres na dokonanie tego przejścia.
2.2.
Pandemia COVID-19 wywołała znaczne zakłócenia w łańcuchach dostaw, co z kolei wpływa na możliwość dotrzymania przez producentów maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach niektórych terminów nałożonych tym rozporządzeniem.
2.3.
Wniosek ma na celu odroczenie o dwanaście miesięcy dat mających zastosowanie do produkcji oraz wprowadzania na rynek maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach i ciągników, w których zamontowane są silniki przejściowe, a tym samym pomoc producentom w poradzeniu sobie z zakłóceniami, których nie można było przewidzieć.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES ponownie wyraża przekonanie, że ograniczenie szkodliwych emisji tlenku węgla, tlenków azotu, węglowodorów i cząstek stałych z silników montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych jest istotnym krokiem na drodze do realizacji celów UE w zakresie jakości powietrza.
3.2.
W swojej opinii 2  w sprawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 EKES zalecił szybkie przyjęcie nowego rozporządzenia, zważywszy na silne obawy dotyczące wpływu nanocząsteczek powstałych w procesie spalania na zdrowie publiczne i z uwagi na wysoki poziom ochrony, jaki można zapewnić poprzez wdrożenie proponowanego etapu V dla silników przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach.
3.3.
EKES zdaje sobie jednak sprawę, że kryzys związany z COVID-19 stworzył wyjątkowe okoliczności, które mają wpływ na wiele obszarów. W szczególności kryzys doprowadził do kompletnego przerwania dostaw części i komponentów, w związku z czym producenci dysponują zapasami silników i niegotowych produktów.
3.4.
W wyniku tych zakłóceń wielu producentów silników i maszyn nie będzie w stanie dotrzymać określonych w rozporządzeniu terminów bez poniesienia poważnych i trwałych szkód ekonomicznych.
3.5.
Ponadto EKES zdaje sobie w pełni sprawę z tego, że kryzysu nie udało się i nie można było przewidzieć.
3.6.
W związku z tym EKES popiera proponowane we wniosku przedłużenie terminów o jeden rok, co zdaniem EKES-u jest rozsądnym i proporcjonalnym środkiem służącym zapewnieniu właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa publicznego i ochrony środowiska.

Bruksela, dnia 11 czerwca 2020 r.

Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 53) - opinia EKES-u (Dz.U. C 251 z 31.7.2015, s. 31).
2 Dz.U. C 251 z 31.7. 2015, s. 31.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.