Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego"Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie strategicznego planu innowacji Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) na lata 2021-2027: wzmocnienie talentu innowacyjnego i zdolności innowacyjnych Europy[COM(2019) 330 final - 2019/00152 (COD)]orazwniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Instytutu Innowacji i Technologii (wersja przekształcona)"[COM(2019) 331 final - 2019/00151 (COD)].

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.47.69

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 lutego 2020 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
"Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie strategicznego planu innowacji Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) na lata 2021-2027: wzmocnienie talentu innowacyjnego i zdolności innowacyjnych Europy

[COM(2019) 330 final - 2019/00152 (COD)]

oraz wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Instytutu Innowacji i Technologii (wersja przekształcona)"

[COM(2019) 331 final - 2019/00151 (COD)]

(2020/C 47/10)

(Dz.U.UE C z dnia 11 lutego 2020 r.)

Sprawozdawca generalny: Antonello PEZZINI

Wniosek o konsultacjęParlament Europejski, 18.7.2019 Rada, 26.7.2019
Podstawa prawnaArt. 173, ust. 3 i 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialnaSekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Decyzja Prezydium24.9.2019
Data przyjęcia na sesji plenarnej31.10.2019
Sesja plenarna nr547
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się)168/0/1
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
Europejski Komitet Społeczno-Ekonomiczny (EKES) w pełni popiera zaproponowaną w zmienionym rozporządzeniu synergię między EIT a wieloletnim programem ramowym UE w zakresie badań i innowacji w kontekście racjonalizacji wprowadzonej w ramach programu "Horyzont Europa", który cechuje się uproszczoną strukturą w obszarze badań i innowacji.
1.2.
EKES jest przekonany, że "otwarta innowacyjność" programu "Horyzont Europa" pozwoli zapewnić jeden punkt kontaktowy dla innowatorów o dużym potencjale za pośrednictwem Europejskiej Rady ds. Innowacji oraz zacieśnić współpracę z ekosystemami i operatorami, w synergii z EIT, unikając powielania i nakładania się działań, tak jak to określiła Rada w odniesieniu do wniosku dotyczącego realizacji programu "Horyzont Europa" 1 .
1.3.
W tym kontekście EIT powinien stać się jedną z głównych sił napędowych celowych innowacji, zdolną do sprostania wyzwaniom społecznym w takich dziedzinach jak ekosystemy zrównoważonej innowacji; innowacje i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości w perspektywie uczenia się przez całe życie; polepszenie funkcjonowania instytucji szkolnictwa wyższego; nowe rozwiązania rynkowe mające na celu sprostanie globalnym wyzwaniom; synergia i wartość dodana w ramach programu "Horyzont Europa".
1.4.
Zdaniem EKES-u EIT i jego wspólnoty wiedzy i innowacji (WWiI) powinny odgrywać większą rolę w krajowym i regionalnym krajobrazie innowacji w UE, udoskonalać swoje zdolności w zakresie większej i lepszej koordynacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami na różnych szczeblach oraz zintensyfikować działania wobec wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, w celu wzmocnienia kultury przedsiębiorczości w UE.
1.5.
EKES zaleca, by EIT utrzymywał i podkreślał wyjątkowy charakter swojej wartości dodanej jako europejskiego lidera w dziedzinie edukacji, posiadającego wysokie umiejętności specjalistyczne w zakresie uczenia się przedsiębiorczości (ang. learning by doing), określając i testując nowe metody nauczania i uczenia się. Znak EIT powinien być uznawany przez główne międzynarodowe organy akredytujące i wykorzystywany również poza kręgiem WWiI i ich partnerów, aby wzbogacać coraz liczniejszą wspólnotę innowacji, we współpracy z krajami spoza UE, w szczególności z krajami azjatyckimi i USA.
1.6.
Zdaniem EKES-u EIT powinien wspierać rozwój nowych produktów charakteryzujących się dużą wartością handlową, wzbogaconych doświadczeniami edukacyjnymi, które są rozpowszechniane na szczeblu międzynarodowym, na wzór doktoratów przemysłowych. Niewątpliwie ułatwiłoby to silniejsze i aktywniejsze zaangażowanie nowych partnerów handlowych w działalność WWiI.
1.7.
Aby bardziej zaangażować MŚP, WWiI powinny zbadać nowe sposoby wykorzystania i promowania "efektu zbliżenia", zwłaszcza w ośrodkach terytorialnych, które dla podmiotów regionalnych i lokalnych powinny być punktem dostępu do globalnych platform innowacji.
1.8.
EIT i WWiI powinny opracować własne strategie finansowania przedsiębiorstw i rozwoju w celu wsparcia procesu konsolidacji innowacyjnych przedsiębiorstw. Należy również wzmocnić sieci kontaktów ze światem finansów i funduszami venture capital.
1.9.
EKES zaleca, by dystrybucja WWiI w większym stopniu uwzględniała równowagę geopolityczną i lepiej obejmowała terytorium UE, poczynając od WWiI ds. sektora kultury i sektora kreatywnego, również w celu objęcia takich obszarów jak regiony adri-atycko-bałkańskie i Chiny.
1.10.
Jeśli chodzi o wniosek dotyczący decyzji w sprawie strategicznego planu innowacji (SPI) na lata 2021-2027, EKES uważa, że proces ten powinien mieć charakter całościowy i obejmować wszystkie rodzaje partnerstw (P2P, PPP, EIT-WWiI, FET-Flagships), zgodnie z postulatem zawartym we wnioskach Rady, aby zapewnić pełny przegląd działań podejmowanych w ramach partnerstw i osiągnąć cele polityczne.
1.11.
EKES zasadniczo popiera strategiczny program innowacji, opisany w załączniku do wniosku dotyczącego decyzji, ponieważ zaproponowane środki będą rozwijane w pełnej zgodności ze strategicznym planem "Horyzont Europa", jak to wskazano we wspólnym stanowisku Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącym 9. programu ramowego 2 .
1.12.
EKES z zadowoleniem przyjmuje deklarację, że "EIT będzie kontynuować wysiłki na rzecz uproszczenia w celu zmniejszenia niepotrzebnego obciążenia administracyjnego dla WWiI, umożliwiając sprawną i efektywną realizację ich rocznego biznesplanu i strategii wieloletniej".
1.13.
EKES zauważa, że EIT jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania na temat wszystkich innowacyjnych produktów, które zostały wprowadzone na rynek i odniosły sukces w ciągu dziesięciu lat jego działalności (ang. value for money).
1.14.
Za istotne EKES uważa również wysiłki w zakresie sprawozdawczości i monitorowania wraz z dokładnymi wskaźnikami wpływu, ocenę wyników operacyjnych WWiI, faktyczne osiągnięcia, wyniki i postępy w osiąganiu celów, zgodnie z ramami programu "Horyzont Europa".
2.
Wprowadzenie
2.1.
Problemy Europy w przekształcaniu wynalazków w produkty i usługi nadające się do wprowadzenia na rynek skłoniły UE do dokonania przeglądu swojej polityki badawczej, by umożliwić niezwłoczne przekształcenie swojej doskonałości w dziedzinie badań podstawowych w innowacje ukierunkowane na rynek.
2.2.
Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), na temat którego EKES miał okazję się wypowiadać 3 , został utworzony przez Unię Europejską w 2008 r. w celu wzmocnienia jej zdolności innowacyjnych i stanowi integralną część europejskiego programu ramowego w zakresie badań i innowacji (PR).
2.3.
EIT jest obecnie największym ekosystemem zintegrowanej innowacji w Europie. Skupia partnerów z sektora biznesu oraz instytucji badawczych i edukacyjnych, a także wspiera WWiI. Wspólnoty te stanowią szeroko zakrojone partnerstwa europejskie, zdolne zarówno do podejmowania konkretnych wyzwań globalnych, jak i do wzmacniania ekosystemów rozwojowych poprzez promowanie integracji edukacji z badaniami naukowymi w celu stworzenia środowisk sprzyjających innowacjom oraz stymulowania tworzenia innowacyjnych przedsiębiorstw, w ścisłej komplementarności z Europejską Radą ds. Innowacji.
2.4.
Ze swej strony obecny program ramowy "Horyzont 2020" na lata 2014-2020 wyraźnie finansuje innowacje za pomocą nowych instrumentów publicznych wprowadzonych w celu pobudzenia europejskiej innowacyjności i dalszego zachęcania przedsiębiorstw do udziału w działaniach innowacyjnych, takich jak partnerstwa publiczno-prywatne, w tym wspólne inicjatywy technologiczne (WIT); programy pożyczek i gwarancji, w tym RSFF; oraz kapitał podwyższonego ryzyka, w tym GIF 4 .
2.5.
EIT, dysponując budżetem w wysokości ponad 300 mln EUR na lata 2008-2013, 2,7 mld EUR na lata 2014-2020 i 3,1 mld EUR na lata 2021-2027, zamierza odgrywać ważną rolę w strategii "Europa 2020" 5 .
2.6.
EIT ma na celu poprawę procesów innowacyjnych poprzez integrację edukacji i przedsiębiorczości z badaniami i innowacjami, przy czym wyraźnym celem jest konkretne skupienie się na realnych wynikach i konkretnych korzyściach 6 .
2.7.
Działalność EIT jest rozwijana za pośrednictwem WWiI, tj. działających na szeroką skalę partnerstw europejskich, które zajmują się konkretnymi wyzwaniami społecznymi, zrzeszając podmioty z sektora szkolnictwa oraz organizacje środowisk naukowobadawczych i przedsiębiorców. EIT przyznaje dotacje WWiI i musi monitorować ich działalność, skutecznie kontrolując i rozpowszechniając wyniki.
2.8.
EIT jest zintegrowany z programem "Horyzont Europa" w ramach jego filaru III ("Innowacyjna Europa"), należy jednak zapewnić synergie i komplementarność z pozostałymi elementami tego programu 7 . WWiI, jako integralna część EIT, są uznawane za "zinstytucjonalizowane partnerstwa europejskie".
2.9.
W szczególności ogólne cele EIT znajdują odzwierciedlenie w jego obszarach działań określonych w programie "Horyzont Europa", który definiuje również kryteria wyboru, wdrażanie, monitorowanie, ocenę i zakończenie partnerstw europejskich, w tym partnerstw WWiI-EIT.
2.9.1.
Warto przypomnieć główne obszary działań:
-
wzmocnienie zrównoważonych ekosystemów innowacji w całej Europie,
-
wspieranie rozwoju umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności w perspektywie uczenia się przez całe życie,
-
wspomaganie transformacji instytucji szkolnictwa wyższego w UE pod względem przedsiębiorczości,
-
wprowadzanie na rynek nowych rozwiązań w zakresie globalnych wyzwań.
2.10.
EIT działa jako zdecentralizowany organ UE. Jego siedziba znajduje się w Budapeszcie. EIT nie jest ośrodkiem badawczym i nie wnosi bezpośredniego wkładu w finansowanie poszczególnych projektów, ale oferuje dotacje dla WWiI.
2.11.
WWiI są wybierane w drodze otwartego zaproszenia do składania wniosków na podstawie tematów priorytetowych o dużym oddziaływaniu społecznym. EIT wspiera obecnie osiem WWiI skupiających w ramach partnerstw transgranicznych przedsiębiorstwa, uniwersytety i ośrodki badawcze 8 .
2.12.
Każda WWiI ma na celu wzmocnienie potencjału innowacyjnego poprzez zarządzanie zrównoważonym portfelem działań w trzech obszarach:
-
projekty wspierania innowacji mające na celu wspieranie i opracowywanie nowych produktów, usług i innowacyjnych rozwiązań,
-
szkolenia, innowacyjne programy szkoleniowo-edukacyjne oferowane przez każdą WWiI w formie programów studiów podyplomowych (magisterskich/doktoranckich), kursy zarządzania/rozwoju zawodowego, moduły uczenia się przez całe życie, szkoły letnie posiadające znak jakości EIT,
-
tworzenie przedsiębiorstw i wspieranie ich, za pośrednictwem programów zakładania przedsiębiorstw typu startup, aby pomóc przedsiębiorcom i potencjalnym przedsiębiorcom przełożyć ich pomysły na działania zakończone sukcesem, koncentrując się głównie na dostępie do rynku, finansowaniu sieci, mentoringu i coachingu.
2.13.
Jednocześnie w ramach strategii na rzecz podnoszenia świadomości każda WWiI angażuje się w działania w zakresie podnoszenia świadomości, komunikacji i rozpowszechniania informacji, w tym w rozwój Regionalnego Systemu Innowacji (RSI) w ścisłej synergii z EIT.
2.14.
EKES podkreślał już, że WWiI "powinny gwarantować reprezentację różnych państw europejskich, także jeśli chodzi o lokalizację ośrodków innowacji" oraz że "przedsiębiorczość wspierana filarem akademickim [...] wymaga wzmocnienia" 9 .
2.15.
EKES zauważył również "relatywną koncentrację WWiI" i wyraził pragnienie, "aby podjęto szczególne wysiłki w celu ustanowienia w jak największej liczbie państw członkowskich kontaktów z laboratoriami, przedsiębiorstwami i instytucjami badaw-czymi" 10 .
2.16.
Ze swej strony PE zaapelował do Komisji o zachowanie WWiI w obecnej strukturze EIT, podkreślając znaczenie przejrzystości i szerokiego udziału zainteresowanych stron, oraz o "przeanalizowanie, w jaki sposób EIT i WWiI mogą wchodzić w interakcję z Europejską Radą ds. Innowacji" 11 .
2.17.
PE zauważył również na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że WWiI nie wykorzystały w pełni środków z dotacji przyznanych przez Instytut, głównie z powodu niepełnej realizacji biznesplanów 12 . Ponadto w specjalnym sprawozdaniu Trybunału Obrachunkowego UE dotyczącym EIT wskazano, że złożone ramy operacyjne i problemy z zarządzaniem Instytutem utrudniły jego ogólną skuteczność i zwrócono uwagę na różne niedociągnięcia.
2.18.
Ze swej strony Rada uznała potwierdzoną wartość dodaną strategicznych partnerstw i inicjatyw, takich jak EIT i działanie "Maria Skłodowska-Curie" 13 , a zgodnie z porozumieniem w sprawie przyszłego programu "Horyzont Europa" trzeci filar (Innowa-cyjna Europa) będzie koncentrował się na wspieraniu przełomowych i rewolucyjnych innowacji poprzez ustanowienie Europejskiej Rady ds. Innowacji. Rada ta będzie oferować kompleksową obsługę innowatorom o wysokim potencjale 14 .
3.
Wnioski Komisji Europejskiej
3.1.
Celem wniosków jest zapewnienie większej otwartości i przejrzystości WWiI oraz dostosowanie EIT do kolejnego unijnego programu w zakresie badań i innowacji (2021-2027), a w szczególności do podejścia zaproponowanego dla partnerstw europejskich w ramach programu "Horyzont Europa", w celu dalszego wzmacniania potencjału innowacyjnego UE.
3.2.
Szacuje się, że przy proponowanym budżecie w wysokości 3 mld EUR, co stanowi wzrost o 600 mln EUR (+ 25 %) w stosunku do obecnego strategicznego planu innowacji (2014-2020), EIT może skutecznie finansować obecne i nowe działania WWiI oraz wspierać zdolności innowacyjne 750 instytucji szkolnictwa wyższego.
3.3.
EIT powinien podejmować działania mające na celu:
-
wzmocnienie zrównoważonych ekosystemów innowacji w całej Europie,
-
wspieranie rozwoju umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności w perspektywie uczenia się przez całe życie oraz wspomaganie transformacji instytucji szkolnictwa wyższego w UE pod względem przedsiębiorczości,
-
wprowadzanie na rynek nowych rozwiązań, aby sprostać globalnym wyzwaniom.
3.4.
Wniosek dotyczący przekształcenia rozporządzenia w sprawie EIT 15  ma na celu zapewnienie większej jasności prawa i lepszego dostosowania do unijnego programu ramowego w zakresie badań i innowacji, z nową podstawą prawną, a także wprowadza uproszczony model finansowania EIT, aby skuteczniej wspierać dodatkowe inwestycje publiczne i prywatne poprzez wzmocnienie struktury administracyjnej EIT.
3.5.
Wniosek dotyczący decyzji w sprawie strategicznego programu innowacji (SPI) na lata 2021-2027 - który musi być zgodny z programem ramowym "Horyzont 2020" na rzecz badań i innowacji - dotyczy osiągnięcia następujących celów:
-
zwiększenie regionalnego wpływu WWiI poprzez wzmocnienie sieci EIT, w które zaangażowanych jest więcej instytucji szkolnictwa wyższego, przedsiębiorstw i organizacji badawczych, w połączeniu z regionalnymi strategiami inteligentnej specjalizacji,
-
wzmocnienie zdolności innowacyjnych szkolnictwa wyższego,
-
utworzenie nowych WWiI. EIT utworzy dwie nowe WWiI, wyłonione w najistotniejszych obszarach, w celu realizacji priorytetów programu "Horyzont Europa". Pierwsza z nich skupiać się będzie na sektorze kultury i sektorze kreatywnym, a druga zostanie określona na późniejszym etapie, w 2025 r.
4.
Uwagi ogólne
4.1.
EKES z zadowoleniem przyjmuje rolę EIT we wspieraniu konkurencyjności UE poprzez wzmacnianie ekosystemu innowacji, w związku z tym, że Instytut przyczynił się do rozwoju "trójkąta wiedzy".
4.2.
EKES jest przekonany, że "otwarta innowacyjność" pozwoli zapewnić jeden punkt kontaktowy dla innowatorów o dużym potencjale za pośrednictwem Europejskiej Rady ds. Innowacji oraz zacieśnić współpracę z ekosystemami i operatorami innowacyjnych procesów.
4.3.
W tym kontekście EIT powinien być jedną z głównych sił napędowych innowacji poprzez osiąganie celów, aby sprostać wyzwaniom społecznym w takich dziedzinach jak:
-
zrównoważone ekosystemy innowacji w całej Europie,
-
innowacje i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości w perspektywie uczenia się przez całe życie, w tym zwiększanie możliwości instytucji szkolnictwa wyższego,
-
nowe rozwiązania rynkowe mające na celu sprostanie globalnym wyzwaniom,
-
synergia i wartość dodana w ramach programu "Horyzont Europa".
4.4.
EIT i WWiI powinny odgrywać większą rolę w krajobrazie innowacyjnym UE na szczeblu krajowym i regionalnym oraz powinny wzmocnić swoje zdolności w zakresie większej i lepszej koordynacji ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami.
4.5.
EIT powinien być skierowany do wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, wzmacniać kulturę przedsiębiorczości w UE, angażować wszystkie siły społeczne, tworzyć synergie z Europejską Radą ds. Innowacji oraz nadawać wartość dodaną licznym projektom w ramach programu "Horyzont Europa".
4.6.
Zdaniem EKES-u EIT i WWiI powinny priorytetowo traktować systematyczne wzmacnianie kontaktów między zarówno dużymi i średnimi przedsiębiorstwami działającymi w WWiI, jak i nowymi przedsiębiorstwami i przedsiębiorstwami typu startup, które uczestniczą w inicjatywach WWiI.
4.7.
EIT i WWiI powinny opracować własne strategie finansowania przedsiębiorstw, aby wspierać rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw poprzez odpowiednie powiązania ze światem finansowym i funduszami joint venture.
4.8.
EKES uważa, że wsparcie finansowe EIT powinno być zrównoważone w zależności od wielkości, rodzaju i dojrzałości danego sektora. Małe i średnie przedsiębiorstwa napotykają większe trudności w związku z obciążeniami regulacyjnymi i powinny otrzymywać wsparcie finansowe.
4.9.
Aby lepiej zaangażować MŚP, WWiI powinny zbadać sposoby wykorzystania i wspierania "efektu przybliżenia", zwłaszcza poprzez ośrodki terytorialne, które powinny być dla podmiotów regionalnych i lokalnych punktem dostępu do globalnych platform innowacji, zapewniając struktury i wsparcie skierowane do MŚP.
4.10.
EKES uważa, że ośrodki terytorialne mają kluczowe znaczenie dla przyszłości WWiI. Integracja z lokalnymi systemami innowacji i skuteczne pełnienie funkcji "strażnika" dla partnerów zewnętrznych to dwa aspekty kluczowe dla przyszłej stabilności finansowej WWiI.
4.11.
Należy zwiększyć otwartość i przejrzystość WWiI. Procedury i kryteria wyboru partnerów WWiI (pełnych, stowarzyszonych itp.) powinny zostać podane do wiadomości publicznej. Zasady wyboru działań/projektów (np. w przypadku wniosków dotyczących innowacji) powinny być szeroko udostępniane i rozpowszechniane w całej UE, a odpowiednie mechanizmy informacji zwrotnej powinny zostać wprowadzone i monitorowane przez niezależne organy.
4.12.
EKES zaleca, by EIT utrzymywał i podkreślał wyjątkowy charakter swojej wartości dodanej w zakresie edukacji jako europejski lider w dziedzinie kształcenia na wysokim poziomie i rozwijał specjalistyczne umiejętności w zakresie uczenia się przedsiębiorczości (ang. learning by doing). Znak EIT powinien być uznawany przez główne międzynarodowe jednostki akredytujące.
4.13.
Zdaniem EKES-u EIT powinien wspierać rozwój nowych produktów charakteryzujących się dużą wartością handlową w połączeniu z doświadczeniami edukacyjnymi, które są rozpowszechniane na szczeblu międzynarodowym, na wzór doktoratów przemysłowych.
4.13.1.
EKES w pełni popiera dostosowanie EIT do wieloletniego programu ramowego UE w zakresie badań i innowacji, zgodnie z propozycją zawartą w zmienionym rozporządzeniu, w ramach programu "Horyzont Europa" i proponowanych "partnerstw europe-jskich".
4.14.
EKES uważa, że należy jeszcze bardziej uprościć funkcjonowanie zarówno EIT - którego zarządzanie musi zostać wzmocnione - jak i WWiI, które zgodnie z tymi samymi zasadami powinny składać roczne sprawozdania i przyjmować raczej wieloletnie niż roczne plany biznesowe.
4.15.
EKES podkreśla potrzebę skutecznego zaradzenia nieprawidłowościom stwierdzonym przez Trybunał Obrachunkowy UE w odniesieniu do niektórych kluczowych elementów modelu EIT, które nie zostały odpowiednio zaprojektowane, tak aby zagwarantować, że stanowi on skuteczny i innowacyjny system publiczny.
4.16.
Jeśli chodzi o wniosek dotyczący decyzji w sprawie strategicznego planu innowacji (SPI) na lata 2021-2027, EKES uważa, że proces ten powinien mieć charakter całościowy i obejmować wszystkie rodzaje obecnych partnerstw (P2P, PPP, EIT-WWiI, FET-Flagships), zgodnie z postulatem zawartym w konkluzjach Rady.

Bruksela, dnia 31 października 2019 r.

Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Dossier o międzyinstytucjonalnym numerze referencyjnym 2018/0225 (COD) - 8550/19 z 15.4.2019.
2 Dossier o międzyinstytucjonalnym numerze referencyjnym 2018/0224 (COD) - 7942/19 z 27.3.2019.
3 Dz.U. C 161 z 13.7.2007, s. 28, Dz.U. C 181 z 21.6.2012, s. 122, Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 33.
4 WIT - wspólne inicjatywy technologiczne wprowadzone w celu lepszego reagowania na potrzeby przemysłu w dziedzinach badawczych. Są to niezależne podmioty UE, w które zaangażowany jest przemysł, a w niektórych przypadkach także państwa członkowskie. RSFF - program finansowania zgodnie z systemem podziału ryzyka uruchomiony w celu poprawy dostępu naukowców do finansowania dłużnego, w szczególności w przypadku inwestycji wysokiego ryzyka w badania, rozwój technologiczny i innowacje. GIF - Instrument na rzecz Wysokiego Wzrostu i Innowacji w MŚP w ramach programu na rzecz konkurencyjności i innowacji, który zapewnia kapitał podwyższonego ryzyka dla innowacyjnych MŚP oraz MŚP o dużym potencjale wzrostu.
5 Art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1292/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 294/2008 ustanawiającego Europejski Instytut Innowacji i Technologii (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 174).
6 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1312/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie strategicznego planu innowacji Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) - wkład EIT w bardziej innowacyjną Europę (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 892).
7 Zob. przypis 1.
8 EIT Climate-KIC: Drivers of climate innovation in Europe and beyond; EIT Digital: For a strong, digital Europe; EIT Food: EIT Food connects businesses, research centres, universities and consumers; EIT Health: Together for healthy lives in Europe; EIT InnoEnergy: Pioneering change in sustainable Energy; EIT Manufacturing: Strengthening and increasing the competiveness of Europe's manufacturing; EIT RawMaterials: Developing raw materials into a major strength for Europe; EIT Urban Mobility: Smart, green and integrated transport.
9 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 33.
10 Dz.U. C 181 z 21.6.2012, s. 122.
11 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2017 r. w sprawie przeglądu wdrażania programu "Horyzont 2020" w celu dokonania jego okresowej oceny oraz przygotowania wniosku dotyczącego 9. programu ramowego (Dz.U. C 331 z 18.9.2018, s. 30).
12 Rezolucja Parlamentu Europejskiego (UE) 2019/1483 z dnia 26 marca 2019 r. zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2017 (Dz.U. L 249 z 27.9.2019, s. 229).
13 Konkluzje Rady w sprawie kroków ku urzeczywistnieniu wizji europejskiego obszaru edukacji, 22 maja 2018 r.
14 Rada UE - komunikat prasowy z 27 marca 2019 r.
15 Rozporządzenie (UE) nr 1292/2013.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.