Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w zakresie wprowadzenia szczegółowych środków technicznych dotyczących funkcjonowania docelowego systemu VAT dotyczącego opodatkowania wymiany handlowej między państwami członkowskimi [COM(2018) 329 final - 2018/0164 (CNS)].
Dz.U.UE.C.2019.159.38
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w zakresie wprowadzenia szczegółowych środków technicznych dotyczących funkcjonowania docelowego systemu VAT dotyczącego opodatkowania wymiany handlowej między państwami członkowskimi
(2019/C 159/05)
(Dz.U.UE C z dnia 10 maja 2019 r.)
Sprawozdawca: Krister ANDERSSON
Współsprawozdawca: Giuseppe GUERINI
Konsultacja | Rada Unii Europejskiej, 11.7.2018 |
Podstawa prawna | Art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję | 20.12.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 24.1.2019 |
Sesja plenarna nr | 540 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) | 163/0/2 |
1.10. EKES zaleca przeprowadzenie odpowiednich inwestycji w sprzęt i oprogramowanie IT w celu odpowiedniego rozwinięcia solidnego i niezawodnego punktu kompleksowej obsługi umożliwiającego efektywne zarządzanie znaczną ilością szczególnie chronionych informacji i gwarantującego szybkie i bezpieczne funkcjonowanie systemu, z korzyścią zarówno dla europejskich przedsiębiorstw, jak i dla organów administracji podatkowej. Takie inwestycje mają strategiczne znaczenie dla uniknięcia niekorzystnych rezultatów w okresie przechodzenia ze starego systemu na nowy, co będzie wiązać się ze znaczącymi kosztami adaptacyjnymi, które w miarę możliwości powinny zostać zminimalizowane poprzez odpowiednią cyfryzację.
1.11. EKES podkreśla potrzebę dalszej współpracy między państwami członkowskimi w celu zwalczania oszustw oraz konieczność ciągłej analizy w tym zakresie, aby zagwarantować, że proponowany system nie doprowadzi do nowych rodzajów nadużyć i strat w zakresie ściągania podatku. Opodatkowanie transgranicznych transakcji między przedsiębiorstwami przyczyni się do zwiększenia łącznej kwoty VAT w systemie. Może to zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia innych rodzajów oszustw, wycieków oraz strat w zakresie ściągania podatku. Podatnik w państwie członkowskim, w którym występuje znacząca luka w VAT, będzie działać jako poborca wobec państw członkowskich, w których luka w VAT jest mniejsza.
1.12. EKES zaleca zacieśnienie współpracy między krajowymi administracjami podatkowymi i organami odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów podatkowych w celu zwiększenia skuteczności nowego systemu VAT opartego na miejscu przeznaczenia, zarówno pod względem jego efektywności w zwalczaniu oszustw, jak i wiarygodności przynoszącej korzyść europejskim przedsiębiorstwom. Taka współpraca powinna obejmować m.in. automatyczną wymianę informacji i danych, a także okresowe sprawozdania i analizy dotyczące funkcjonowania nowego systemu, zwłaszcza w pierwszych latach jego stosowania.
1.13. Na koniec EKES odnotowuje, że europejskie przedsiębiorstwa zyskałyby na szeroko zakrojonej akcji komunikacyjnej przeprowadzonej przez Komisję w celu odpowiedniego wyjaśnienia, w sposób jasny i praktyczny, głównych cech nowego systemu VAT i konkretnych korzyści, które reforma VAT ma przynieść europejskim firmom i ich rozwojowi.
Bruksela, dnia 24 stycznia 2019 r.
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego | |
Luca JAHIER |