Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie dostępu pracowników oraz osób samozatrudnionych do ochrony socjalnej" [COM(2018) 132 final].
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2018.440.135
Akt nienormatywny Wersja od: 6 grudnia 2018 r.
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie dostępu pracowników oraz osób samozatrudnionych do ochrony socjalnej"
[COM(2018) 132 final]
(2018/C 440/22)
(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2018 r.)
Sprawozdawczyni: Giulia BARBUCCI
Wniosek o konsultację | Komisja Europejska, 14.5.2018 |
Podstawa prawna | Art. 292 w powiązaniu z art. 153 ust. 1 lit. c), art. 153 ust. 2 akapit trzeci oraz art. 352 TFUE |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
Data przyjęcia przez sekcję | 19.7.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 20.9.2018 |
Sesja plenarna nr | 537 |
Wynik głosowania | 148/39/32 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
Bruksela, dnia 20 września 2018 r.
Luca JAHIER | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Dz.U. C 237 z 6.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. C 129 z 11.4.2018, s. 7.
3 Dokument roboczy służb Komisji - Ocena skutków towarzysząca dokumentowi.
4 Dz.U. C 170 z 5.6.2014, s. 23.
5 Dz.U. C 125 z 21.4.2017, s. 10.
6 Zob. także zalecenie nr 202 MOP zawierające wytyczne w zakresie wyznaczenia i utrzymania krajowych minimalnych poziomów ochrony socjalnej jako jednego z głównych elementów krajowych systemów zabezpieczenia społecznego.
7 Zob. zalecenie w sprawie ochrony socjalnej, s. 8, s. 14, § 10, s. 15 § 4, s. 23 § 8, s. 10.
8 Zob. zalecenie w sprawie ochrony socjalnej, s. 17 § 8.
9 Basic income as a policy option: Technical Background Note Illustrating costs and distributional implications for selected countries, OECD, 2017.
10 Dz.U. C 170 z 5.6.2014, s. 23.
12 "In-depth employment analysis" [Dogłębna analiza zatrudnienia] z 2015 r. - Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC), Konfederacja Europejskiego Biznesu (BUSINESSEUROPE), Europejskie Centrum Pracodawców i Przedsiębiorstw Świadczących Usługi Publiczne (CEEP), Europejskie Stowarzyszenie Rzemiosła oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (UEAPME).
13 Zob. przypis 12.
14 EUROSTAT, 2016 r.
15 MOP: INWORK Issue Brief nr 9, maj 2017 r.
16 Zob. zalecenie w sprawie dostępu do ochrony socjalnej, s. 2-3.
17 Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 15.
18 Zob. Barnard C. i Blackham A. (2015), "The implementation of Directive 2010/41 on the application of the principle of equal treatment between men and women engaged in an activity in a self-employed capacity [Wdrożenie dyrektywy 2010/41 w sprawie stosowania zasady równego traktowania kobiet i mężczyzn prowadzących działalność na własny rachunek], sprawozdanie europejskiej sieci niezależnych ekspertów prawnych w dziedzinie równouprawnienia płci, na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Sprawiedliwości Komisji Europejskiej; zob. wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie dostępu pracowników oraz osób samozatrudnionych do ochrony socjalnej, s. 9.
19 Roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2018 r.
20 Zob. Eurofound: "The many faces of self-employment in Europe".
21 Zob. stanowisko BUSINESSEUROPE dotyczące zalecenia Rady w sprawie dostępu do ochrony socjalnej, s. 1 (19 kwietnia 2018 r.).
22 Zob. "Rezolucja EFR na rzecz wspierania zatrudnienia i włączenia społecznego osób niepełnosprawnych" z 6 listopada 2017 r. http://www.edf-feph.org/newsroom/news/social-pillar-edf-adopts-resolution-promote-employment-social-inclusion-persons.
23 Europejski filar praw socjalnych, zasada 16: "Każdy ma prawo do szybkiego dostępu do przystępnej cenowo, prewencyjnej i objawowej opieki zdrowotnej dobrej jakości".
24 Dokument roboczy służb Komisji - Ocena skutków towarzysząca dokumentowi.
25 Dz.U. C 170 z 5.6.2014, s. 23.