Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (wersja przekształcona)" [COM(2018) 144 final - 2018/0070 (COD)].
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2018.367.93
Akt nienormatywny Wersja od: 10 października 2018 r.
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (wersja przekształcona)"
[COM(2018) 144 final - 2018/0070 (COD)]
(2018/C 367/18)
(Dz.U.UE C z dnia 10 października 2018 r.)
Sprawozdawca: Brian CURTIS
Wniosek Rady | 13.4.2018 |
Wniosek PE | 16.4.2018 |
Podstawa prawna | Art. 192 ust. 1 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Decyzja Prezydium | 19.9.2017 (w oczekiwaniu na wniosek) |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego |
Data przyjęcia przez sekcję | 26.6.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 12.7.2018 |
Sesja plenarna nr | 536 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) | 157/0/4 |
Bruksela, dnia 12 lipca 2018 r.
Luca JAHIER | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
2 W ostatnich latach do pierwotnej listy dodano 16 kolejnych substancji. http://chm.pops.int/TheConvention/ThePOPs/TheNewPOPs/ tabid/2511/Default.aspx.
3 Od dnia 1 czerwca 2015 r.
4 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006.
5 Rejestracja, ocena, udzielanie zezwoleń i stosowane ograniczenia w zakresie chemikaliów (REACH).
6 Deklaracja z Rio z 1992 r. Zasada 15: "Wszystkie państwa powinny powszechnie stosować działania zapobiegawcze dotyczące ochrony środowiska, mając na uwadze własne możliwości w tym zakresie. W przypadku zagrożenia poważną lub nieodwracalną szkodą nie można powoływać się na brak całkowitej pewności naukowej jako na powód uzasadniający odroczenie wprowadzenia środków zapobiegających degradacji środowiska, które są racjonalne pod względem kosztów".
7 Opinia EKES-u w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. C 32 z 5.2.2004, s. 45).
8 COM(2018) 144 final, motyw 18.
9 COM(2018) 144 final, motyw 21.
10 Opinia EKES-u "Transformacja w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości Europy" (Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 44).
11 Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci jest międzynarodową umową, której celem jest ochrona zdrowia ludzi oraz środowiska przed szkodliwym oddziaływaniem rtęci. Konwencja, której tekst został uzgodniony w Genewie (Szwajcaria) w dniu 19 stycznia 2013 r., została przyjęta w dniu 10 października 2013 r., na konferencji dyplomatycznej w Kumamoto (Japonia) i weszła w życie w dniu 16 sierpnia 2017 r. Konwencja odzwierciedla innowacyjne i kompleksowe podejście, regulując kwestie związane z rtęcią na wszystkich etapach jej istnienia, od wydobycia po zagospodarowanie w charakterze odpadu. Zob. http://www.mercuryconvention. org/, art. 15.
12 Opinia EKES-u "Rio+20: w kierunku gospodarki ekologicznej i lepszego zarządzania" (Dz.U. C 376 z 22.12.2011, s. 102), zob. pkt 4.13.