Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 924/2009 w odniesieniu do niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty" [COM(2018) 163 final - 2018/0076 (COD)].
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2018.367.28
Akt nienormatywny Wersja od: 10 października 2018 r.
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 924/2009 w odniesieniu do niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty"
[COM(2018) 163 final - 2018/0076 (COD)]
(2018/C 367/05)
(Dz.U.UE C z dnia 10 października 2018 r.)
Sprawozdawca: Daniel MAREELS
Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 19.4.2018 Rada Europejska, 3.5.2018
Podstawa prawna Art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Data przyjęcia przez sekcję 7.6.2018
Data przyjęcia na sesji plenarnej 11.7.2018
Sesja plenarna nr 536
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 116/0/0
Bruksela, dnia 11 lipca 2018 r.
Luca JAHIER | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Więcej informacji o SEPA: zob. strona internetowa Europejskiej Rady ds. Płatności: https://www.europeanpaymentscouncil.eu/.
2 Zakres geograficzny SEPA obejmuje obecnie ponad 34 kraje i terytoria: 28 państw członkowskich UE oraz Islandię, Norwegię, Liechtenstein, Szwajcarię, Monako i San Marino. Zob. strona internetowa w przypisie 1.
3 I w konsekwencji dla płatności w euro.
4 Możliwość przewidziana dla wszystkich państw członkowskich w rozporządzeniu (WE) nr 2560/2001 i zastępującym je rozporządzeniu (WE) nr 924/2009 w sprawie płatności transgranicznych.
5 Zob. COM(2017) 139 final; http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52017DC0139. Zob. w szczególności proponowane działania 1 i 2.
6 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 924/2009 w odniesieniu do niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty, zob. https://eur-lex.europa. eu/legal-content/PL/TXT/?qid=1524213305690&uri=CELEX:52018PC0163.
7 W tym samym wniosku dotyczącym rozporządzenia.
9 Zob. opcja opisana w pkt 2.4.
10 Niektóre z nich zostały zebrane w komunikacie prasowym "Często zadawane pytania: płatności transgraniczne" dotyczącym aktualnych wniosków. Zob. http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-18-2424_en.htm.
11 Którzy wcześniej popierali status quo.
12 Którzy wcześniej byli za regulacją jeszcze większej liczby transakcji.
13 Ze względu na szybko zmieniające się otoczenie i techniczny charakter tego zagadnienia przewidziano nieprzekraczalny termin 36 miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia.
14 W uzasadnieniu dotyczącym wniosku wskazano kwotę 900 mln EUR rocznie w odniesieniu do transakcji transgranicznych w euro.
17 Na przykład w zakresie technologii FinTech i blockchain, a także finansowania zrównoważonych gospodarek. W odniesieniu do "Plan działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego" zob. (https://ec.europa.eu/info/publications/180308-action-plan-sustainable-growth_en) COM(2018)97 final.
18 M.in. podejście UE do kredytów zagrożonych (https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/banking-and-finance/financial-supervision-and-risk-management/managing-risks-banks-and-financial-institutions/non-performing-loans-npls_en.