Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wdrażania i funkcjonowania domeny najwyższego poziomu.eu oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 733/2002 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 874/2004" [COM(2018) 231 final - 2018/0110 (COD)].

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.367.112

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 października 2018 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wdrażania i funkcjonowania domeny najwyższego poziomu.eu oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 733/2002 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 874/2004"

[COM(2018) 231 final - 2018/0110 (COD)]

(2018/C 367/22)

(Dz.U.UE C z dnia 10 października 2018 r.)

Sprawozdawca: Philippe DE BUCK

Wniosek o konsultacjęParlament Europejski, 28.5.2018 Rada, 5.6.2018
Podstawa prawnaArt. 172 akapit pierwszy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialnaSekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego
Data przyjęcia przez sekcję28.6.2018
Data przyjęcia na sesji plenarnej11.7.2018
Sesja plenarna nr536
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się)133/1/0
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES popiera cele zawarte w wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wdrażania i funkcjonowania domeny najwyższego poziomu.eu oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 733/2002 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 874/2004. Celem ogólnym jest z jednej strony wyeliminowanie problemu przestarzałych przepisów, a z drugiej strony zapewnienie możliwości szybszego reagowania na nadchodzące zmiany.
1.2.
EKES pragnie podkreślić, że ze względu na znaczenie identyfikatora internetowego dla obywateli, przedsiębiorstw i organizacji UE nazwę domeny.eu należy traktować jako usługę świadczoną w interesie ogólnym. Z tego powodu należy uznać, że rejestr musi być organizacją niedochodową, zajmującą się wyłącznie zarządzaniem operacyjnym nazwą domeny, a wszelkie nadwyżki powinny być przekazywane do budżetu UE.
1.3.
EKES przyjmuje do wiadomości, że rejestr jest wyznaczany po przeprowadzeniu procedury otwartej, niemniej chce zaznaczyć, że należy podjąć wszelkie starania, aby uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu domeny.eu. Otwarta procedura może wpłynąć ujemnie na stabilność zaangażowanego personelu, na stabilne stosunki z licznymi rejestratorami oraz na zaufanie do nazwy domeny i jej reputację. Wszystkie kryteria wyboru powinny zatem zostać wyraźnie określone z odpowiednim wyprzedzeniem. Należy zwłaszcza określić, czy rejestr może być spółką prawa handlowego, czy też nie. W każdym razie Komitet domaga się, aby zapewniono pełną przejrzystość całego procesu.
1.4.
Komisja powinna określić, czy rejestr musi być organizacją niedochodową, czy też nie.
1.5.
EKES popiera utworzenie Rady Zainteresowanych Stron i pragnie być w niej reprezentowany.
1.6.
EKES popiera rozszerzenie kryteriów kwalifikowalności osób fizycznych do uzyskania nazwy domeny.eu. Miejsce zamieszkania w państwie członkowskim Unii Europejskiej nie jest już warunkiem koniecznym. Umożliwienie obywatelom państw członkowskich uzyskania nazwy domeny.eu bez względu na ich faktyczne miejsce zamieszkania nie tylko podnosi status samej UE, ale także pozwala zaznaczyć przynależność do UE.
1.7.
Na kryteria kwalifikowalności wywrze wpływ brexit, kiedy (i jeśli) Zjednoczone Królestwo wystąpi z UE lub kiedy dobiegnie końca potencjalny okres przejściowy. Wszystkie organy zajmujące się zarządzaniem domeną.eu oraz mające obowiązki operacyjne z nią związane powinny przygotować się na nowe okoliczności, a właściciele nazw domen.eu powinni zostać w odpowiednim czasie poinformowani o cofnięciu uprawnień. Należy ustalić realistyczne terminy.
1.8.
EKES apeluje, by przewidziano płynnie przebiegający okres przejściowy odnośnie do obecnego operatora zasiedziałego. W związku z tym, że umowa z obecnym rejestrem - tj. EURid - dobiega końca w październiku 2019 r., a nowe rozporządzenie oraz akty wykonawcze Komisji do niego prawdopodobnie nie będą wówczas w pełni możliwe do wyegzekwowania, wymagany jest okres przejściowy. Oznacza to, że należy przedłużyć umowę z EURid bądź renegocjować jej warunki. EKES uważa, że skoro warunki umowy mogą wymagać zmiany, to negocjacje powinny rozpocząć się najszybciej jak to możliwe, aby uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu domeny.eu.
2.
Wprowadzenie
2.1.
Domena najwyższego poziomu.eu jest nazwą domeny Unii Europejskiej i jej obywateli. Jest przydzielona Unii Europejskiej, a zarządza nią Komisja Europejska. Domenę najwyższego poziomu.eu (ang. top-level domain, TLD) ustanowiono rozporządzeniem (WE) nr 733/2002 w sprawie wprowadzania w życie Domeny Najwyższego Poziomu.eu. Dalsze przepisy dotyczące tej domeny zawiera rozporządzenie (WE) nr 874/2004, wraz z późniejszymi zmianami, ustanawiające reguły porządku publicznego dotyczące wprowadzenia w życie i funkcji Domeny Najwyższego Poziomu.eu oraz zasady regulujące rejestrację. W marcu 2005 r. domena najwyższego poziomu.eu została zatwierdzona przez Internetową Korporację ds. Nadanych Nazw i Numerów (ICANN), a uruchomiono ją w kwietniu 2006 r., po tzw. okresie sunrise w grudniu 2005 r.
2.2.
Domena najwyższego poziomu.eu została utworzona z zamiarem wypromowania internetowej tożsamości Unii Europejskiej i jej obywateli, propagowania wizerunku Unii w globalnych sieciach informacyjnych oraz podniesienia statusu unijnego rynku wewnętrznego na wirtualnym runku internetowym.
2.3.
Zgodnie z celami strategii jednolitego rynku cyfrowego domena najwyższego poziomu.eu umożliwia europejskim przedsiębiorstwom i obywatelom Unii uczestnictwo w handlu elektronicznym i zwiększenie ich uczestnictwa w jednolitym rynku cyfrowym.
2.4.
Rejestr TLD.eu jest podmiotem wyznaczanym przez Komisję Europejską na okres pięciu lat, na podstawie otwartej procedury składania ofert. Od chwili powstania domeny zarządza nią EURid - organizacja niedochodowa, która działa na podstawie umowy zawartej z Komisją Europejską. Obecna umowa z EURid kończy się w październiku 2019 r. Jak dotąd nazwa domeny.eu była właściwie zarządzana. Organizacja EURid otrzymała nagrodę dla najlepszego rejestru na podstawie ankiety dotyczącej zadowolenia rejestratorów.
2.5.
Nazwy domeny.eu można rejestrować poprzez sieć "akredytowanych rejestratorów". Aktualnie nazwę domeny. eu może zarejestrować wyłącznie osoba fizyczna, przedsiębiorstwo lub organizacja ("podmiot wnioskujący o rejestrację") z miejscem zamieszkania lub siedzibą na terytorium Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu lub Norwegii (ograniczenie ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania).
2.6.
Niektóre nazwy związane z pojęciami geograficznymi są zastrzeżone. Takie zastrzeżenia mogą wprowadzać instytucje UE, państwa członkowskie, państwa EOG oraz państwa znajdujące się na etapie przystępowania do UE, jak również EURid. Listę nazw zastrzeżonych (przykładowo "republicaportuguesa", "hrvatska") zawiera rozporządzenie (WE) nr 1654/2005. Stanowi ono, że nazwy wpisane na listę zawartą w załączniku do niego mogą być zastrzeżone lub zarejestrowane jako nazwy tylko w domenie drugiego poziomu bezpośrednio w TLD.eu.
2.7.
Domena.eu zalicza się do największych międzynarodowych TLD. Według danych Komisji dokonano w niej ponad 3,8 mln rejestracji. Jest to czwarta największa domena TLD na szczeblu europejskim - po .de, .uk i .nl. Na całym świecie jest ponad 700 akredytowanych rejestratorów. Od czasu uruchomienia domeny nastąpił znaczny wzrost liczby rejestracji, jakkolwiek w ostatnich dwóch latach krzywa wzrostu zaczęła się spłaszczać. Średni wskaźnik odnowień (80 %) jest wyższy niż globalna średnia (70-75 %). Ponadto korzystanie z mobilnych aplikacji, wyszukiwarek i mediów społecznościowych, aby uzyskać dostęp do treści internetowych, zmniejsza widoczność nazw domen i wywiera dodatkową presję na tradycyjne nazwy domen.
2.8.
Od czasu przyjęcia przepisów w sprawie domeny.eu istotnie zmieniło się otoczenie internetowe, jak również kontekst polityczny i ustawodawczy UE. Wraz z dynamicznym rozwojem nowych funkcjonalnych TLD (takich jak.top,. trade,.club czy.xyz) konkurencja w dziedzinie nazw domen znacznie się zwiększyła. Miało to wpływ na dynamikę relacji między rejestrami a rejestratorami. Ci ostatni mają teraz większe możliwości decydowania, które rejestry uzyskają lepszą widoczność, oferując nazwy domen swoim klientom. Jednocześnie nastąpiły spore zmiany techniczne w administrowaniu internetem oraz w dynamicznym ekosystemie TLD. Operator rejestru TLD.eu musi być w stanie sprostać rosnącym, kompleksowym wymogom jakościowym.
2.8.1.
Ponadto pojawienie się i rozwój platform mediów społecznościowych zmieniły zapotrzebowanie na niepowtarzalne identyfikatory internetowe. Niepowtarzalne identyfikatory internetowe to wszelkiego typu ciągi znaków (domeny, nazwy użytkownika), które umożliwiają obecność w internecie. Osoby fizyczne oraz MŚP mają tanie i wygodne alternatywne możliwości, by zaistnieć w internecie. Ma to istotny wpływ na rynek nazw domen.
2.9.
Zdaniem Komisji najważniejsze wymagające rozwiązania problemy, które występują w dotychczasowych ramach, są następujące:
2.9.1.
TLD.eu regulują przestarzałe i nieelastyczne ramy prawne, których nie da się w łatwy sposób zaktualizować. Rozporządzenia zawierają bardzo szczegółowe przepisy, które mogą być już nieadekwatne do bieżącej sytuacji, co ma wpływ na codzienne zarządzanie domeną.eu. Są one pozbawione elastyczności wymaganej do tego, by móc skutecznie funkcjonować na szybko zmieniającym się rynku systemu nazw domen (DNS).
2.9.2.
Dotychczasowe ramy nie zapewniają optymalnej struktury zarządzania, jeżeli chodzi o nadzór i rozliczalność względem operatora rejestru, nie uwzględniają modelu zarządzania internetem opartego na zaangażowaniu wielu zainteresowanych stron ani nie przewidują dostatecznych uprawnień nadzorczych dla Komisji względem operatora rejestru.
2.9.3.
Dotychczasowe unormowania nie pozwalają rejestrowi TLD.eu na samodzielną sprzedaż domen bezpośrednio klientom. To może ograniczać zdolność rejestru do skutecznego prowadzenia obrotu usługami.
3.
Streszczenie wniosku Komisji
3.1.
Kluczowe aspekty wniosku są następujące:
3.1.1.
Ramy prawne, które obejmą:
-
oparte na zasadach, elastyczne i nieulegające dezaktualizacji przepisy,
-
ograniczenie zakresu stosowania procedur komitetowych do głównych aspektów zarządzania TLD.eu, takich jak kryteria wyboru operatora rejestru lub zastrzeżone nazwy domen,
-
umowa między Komisją a operatorem rejestru szczegółowo określająca wszystkie odpowiednie zasady i procedury; obejmuje to - w formie załącznika - strategie i procedury dotyczące zarządzania nazwami domen; w konsekwencji wszelkie zmiany techniczne w przyszłości wymagałyby też przeglądu umowy.
3.1.2.
Ulepszenia dotyczące administrowania i zarządzania TLD.eu poprzez:
-
organ doradczy, czyli Radę Zainteresowanych Stron, która będzie odgrywać rolę wspierającą i doradczą wobec Komisji, w celu zapewnienia prawidłowego wdrażania przepisów rozporządzenia oraz funkcjonowania TLD.eu,
-
nowe uprawnienia nadzorcze dla Komisji względem rejestru, w celu zapewnienia lepszego nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem TLD.eu oraz administrowaniem nią, a także w celu weryfikacji zgodności działalności rejestru z przepisami rozporządzenia; co dwa lata rejestr będzie kontrolowany przez zewnętrznego audytora.
3.1.3.
Rozszerzenie dotychczasowych kryteriów kwalifikowalności w odniesieniu do rejestracji domen.eu:
-
zarejestrować domenę.eu będą mogli obywatele Unii zamieszkujący w państwach trzecich; takie uprawnienie zyskają również osoby fizyczne i przedsiębiorstwa z państw trzecich rezydujące (tj. mające miejsce zamieszkania lub siedzibę) na terytorium Unii Europejskiej.
3.1.4.
Zniesienie ścisłych zakazów w zakresie pionowego rozdziału:
-
Komisja może rozszerzyć zakres usług świadczonych przez rejestr (o sprzedaż domen użytkownikom końcowym, bezpośrednią rejestrację domen na stronie internetowej rejestru) bez uszczerbku dla stosowania zasad uczciwej konkurencji.
3.2.
Komisja będzie monitorować stosowanie rozporządzenia, a nie później niż po pięciu latach od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia przedstawi sprawozdanie z wyników swojej oceny. Ponadto zapewni się regularne monitorowanie postępów dotyczących TLD.eu - po trzech latach od przedstawienia wspomnianego sprawozdania z oceny, a następnie co trzy lata będzie przedstawiane sprawozdanie z oceny wdrożenia, skuteczności oraz funkcjonowania TLD.eu.
3.3.
Wniosek jest zbieżny z celami strategii jednolitego rynku cyfrowego, która obejmuje promowanie europejskiej przedsiębiorczości oraz startupów, przy jednoczesnym zwiększaniu bezpieczeństwa i zaufania w środowisku internetowym. Wdrażanie rozporządzenia powinno przebiegać z poszanowaniem praw podstawowych w dziedzinie ochrony danych, prywatności, bezpieczeństwa i wielojęzyczności. Ochrona danych osobowych już w fazie projektowania oraz ochrona danych jako opcja domyślna powinny być wbudowane we wszystkie opracowane lub utrzymywane systemy przetwarzania danych i bazy danych.
4.
Uwagi ogólne
4.1.
EKES popiera cele zawarte we wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wdrażania i funkcjonowania domeny najwyższego poziomu.eu oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 733/2002 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 874/2004. Celem ogólnym jest z jednej strony wyeliminowanie problemu przestarzałych przepisów, a z drugiej strony zapewnienie możliwości szybszego reagowania na nadchodzące zmiany.
4.2.
EKES pragnie podkreślić, że ze względu na znaczenie identyfikatora internetowego dla obywateli, przedsiębiorstw i organizacji UE nazwę domeny.eu należy traktować jako usługę świadczoną w interesie ogólnym. Z tego powodu należy uznać, że rejestr musi być organizacją niedochodową, zajmującą się wyłącznie zarządzaniem operacyjnym nazwą domeny, a wszelkie nadwyżki powinny być przekazywane do budżetu UE.
4.3.
EKES przyjmuje do wiadomości, że rejestr jest wyznaczany po przeprowadzeniu procedury otwartej, niemniej chce zaznaczyć, że należy podjąć wszelkie starania, aby uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu domeny.eu. Otwarta procedura może wpłynąć ujemnie na stabilność zaangażowanego personelu, na stabilne stosunki z licznymi rejestratorami oraz na zaufanie do nazwy domeny i jej reputację. Wszystkie kryteria wyboru powinny zatem zostać wyraźnie określone z odpowiednim wyprzedzeniem. Należy zwłaszcza określić, czy rejestr może być spółką prawa handlowego, czy też nie.
4.4.
Ekosystem domen oraz rynek faktycznie przechodzą zmiany związane z pojawianiem się nowych zainteresowanych stron, coraz większą liczbą nazw domen funkcjonalnych oraz dynamiczną ewolucją komunikacji internetowej po stronie użytkowników biznesowych i prywatnych.
4.5.
EKES pochwala, że nowe rozporządzenie jest oparte na zasadach, co oznacza, że w proponowanych przepisach określa się wyłącznie podstawowe i ogólne zasady. W związku z tym cały szereg konkretnych kwestii regulacyjnych, takich jak zastrzeżone nazwy domen oraz kryteria wyboru rejestru, zostanie szczegółowo unormowanych przez Komisję w drodze aktów wykonawczych oraz procedury komitetowej. Inne bardziej szczegółowe wymogi nałożone na wybrany rejestr będą negocjowane, a następnie określane w treści samych umów.
4.6.
Mimo że EKES opowiada się za bardziej elastycznym podejściem w negocjacjach dotyczących rozporządzenia oraz umowy, to apeluje o zapewnienie pełnej przejrzystości całego procesu, począwszy od publikacji zaproszenia do składania ofert, po negocjacje warunków umowy. Podczas sporządzania ofert w odpowiedzi na zaproszenie, a także w trakcie negocjacji wnioskodawcy powinni wykazywać się znajomością obowiązków, warunków oraz praw.
4.6.1.
W porównaniu z dotychczasowym stanem prawnym nowe rozporządzenie nie wyklucza pionowej integracji, co oznacza, że wyznaczony rejestr może również funkcjonować jako rejestrator oraz oferować domenę.eu na rynku. EKES jest w stanie zaakceptować taką innowację, w szczególności w państwach lub regionach, gdzie podmioty wnioskujące o rejestrację mają ograniczony wybór miejscowych rejestratorów. Może to stymulować zwiększenie penetracji rynkowej przez nazwę domeny.eu, zwłaszcza w przypadku jej wariantów w innych alfabetach.
4.6.2.
Podobnie według nowego wniosku zniknie wymóg, by wyznaczony rejestr był organizacją niedochodową. Jeśli Komisja potwierdzi owo podejście, będzie to zdaniem EKES-u oznaczać ważną zmianę, która wywoła niebagatelne skutki. Podmioty komercyjne będą bowiem działały w inny sposób, kierując się zamiarem osiągnięcia zysku z domeny.eu, a nadwyżki wypracowane przez rejestr nie będą już przekazywane do budżetu UE. EKES chce, aby Komisja jak najszybciej wyjaśniła tę kwestię, tak aby podczas procedury ustawodawczej można było dysponować wszystkimi istotnymi informacjami.
4.6.3.
Jak wskazano w ocenie skutków, warto podkreślić, że Unia Europejska skorzystała na obecnej strukturze rejestru, ponieważ pozwoliła ona Komisji na wsparcie szeregu projektów i inicjatyw, takich jak posiedzenia EuroDIG i ICANN w Brukseli.
4.7.
Ważną nowością będzie utworzenie Rady Zainteresowanych Stron, która w myśl motywu 20 rozporządzenia będzie strukturą opartą na spójnym zestawie ogólnoświatowych zasad zarządzania internetem sprzyjających włączeniu społecznemu. Zgodnie z art. 14 ust. 2 będzie ona składać się z przedstawicieli następujących sześciu grup: rządów państw członkowskich, sektora prywatnego, społeczeństwa obywatelskiego, środowisk akademickich, organizacji międzynarodowych i środowiska technicznego.
4.7.1.
EKES może w pełni opowiedzieć się za takim podejściem, gdyż jeżeli chodzi o internet, te zainteresowane strony będą w stanie doradzać instytucjom UE w kwestii wspólnych zasad, norm, przepisów, procedur decyzyjnych oraz programów, które kształtują sposób korzystania z internetu oraz jego rozwój. Niemniej EKES podkreśla, że trzeba wyraźniej zaznaczyć, że rolą Rady Zainteresowanych Stron nie będzie ingerowanie w zarządzanie operacyjne.eu. W związku z tym EKES wzywa Komisję do jasnego określenia roli i zakresu wspomnianej rady. Na strukturę tę należy przewidzieć wystarczające środki finansowe, aby mogła właściwie funkcjonować.
4.7.2.
Wydaje się logiczne, że Komitet, jako organ przedstawicielski zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego - a także z uwagi na ważną pracę, jaką wykonał (m.in. w tak istotnych dziedzinach jak cyfryzacja gospodarki czy rozwój handlu elektronicznego) - ma wymagane referencje do tego, by być reprezentowanym w radzie.
4.8.
EKES przyjmuje również z zadowoleniem, że nadzór nad zgodnością ze zobowiązaniami prawnymi wszystkich procesów wykonywanych przez rejestr zostanie wzmocniony dzięki wprowadzeniu zewnętrznego audytu przeprowadzanego co dwa lata. Ponadto Rada Zainteresowanych Stron przedstawi zalecenia, w jaki sposób oraz w jakim zakresie należy przeprowadzać ów audyt.
4.9.
EKES popiera rozszerzenie kryteriów kwalifikowalności osób fizycznych do uzyskania nazwy domeny.eu. Miejsce zamieszkania w państwie członkowskim Unii Europejskiej nie jest już warunkiem koniecznym. Umożliwienie obywatelom państw członkowskich uzyskania nazwy domeny.eu bez względu na ich faktyczne miejsce zamieszkania nie tylko podnosi status samej UE, ale także pozwala zaznaczyć przynależność do UE.
5.
Uwagi szczegółowe
5.1.
W związku z tym, że umowa z obecnym rejestrem - tj. EURid - dobiega końca w październiku 2019 r., a nowe rozporządzenie oraz akty wykonawcze Komisji do niego prawdopodobnie nie będą wówczas w pełni możliwe do wyegzekwowania, wymagany jest okres przejściowy. Oznacza to, że należy przedłużyć umowę z EURid bądź renegocjować jej warunki. EKES uważa, że skoro warunki umowy mogą wymagać zmiany, to negocjacje powinny rozpocząć się najszybciej jak to możliwe, aby uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu domeny.eu.
5.2.
EKES przyjmuje z zadowoleniem, że procedury alternatywnego rozwiązywania sporów zostają uzupełnione o możliwości internetowego rozwiązywania sporów.
5.3.
Motyw 16 i art. 11 lit. f) umożliwiają właściwym władzom uzyskanie dostępu do danych w rejestrze do celów zapobiegania przestępstwom, ich wykrywania i ścigania sprawców. Proponowane brzmienie sugeruje, że organy egzekwowania prawa mogą mieć nieograniczony, niekontrolowany dostęp do danych rejestracyjnych. We wszelkich przepisach prawnych wprowadzających obowiązek współpracy z właściwymi organami należy także zwrócić uwagę na mechanizmy kontroli i równowagi oraz na ograniczenia takich zobowiązań.
5.4.
Artykuł 12 ust. 1 stanowi: "Rejestr tworzy bazę danych WHOIS i zarządza nią do celów dostarczania dokładnych i aktualnych informacji dotyczących rejestracji nazw domen w TLD.eu". Zapewnienie dokładności danych w WHOIS jest trudnym zadaniem w systemie nazw domen (DNS), do którego dane wprowadzają liczne podmioty, nad którymi rejestr ma niewielką rzeczywistą kontrolę. Np. zwykle to rejestrator posiada umowę z użytkownikiem końcowym (podmiotem wnioskującym o rejestrację). O ile niektóre rejestry sprawdzają po fakcie dokładność danych, o tyle w praktyce nie jest możliwe, by jakikolwiek rejestr nazw domen mógł zagwarantować, że dane w systemie WHOIS będą w 100 % dokładne i aktualne. Istnieje ryzyko, że taki przepis wprowadzi wymóg zapewnienia nierealistycznego i nieosiągalnego poziomu dokładności.
5.5.
Definicja terminu "rejestr" (art. 2 lit. a)) zawiera sformułowanie "[...] oraz upowszechnianie plików strefowych TLD". Użyty tutaj język jest niejednoznaczny i wyrażenie mogłoby zostać zinterpretowane jako wymóg, by rejestr publikował swój plik strefowy. Większość ccTLD nie publikuje swoich plików strefowych ze względu na ochronę prywatności i cyberbezpieczeństwo. W proponowanej definicji należy jasno zaznaczyć, że publikacja pliku strefowego nie jest wymagana.
5.6.
Na kryteria kwalifikowalności wywrze wpływ brexit, kiedy (i jeśli) Zjednoczone Królestwo wystąpi z UE lub kiedy dobiegnie końca potencjalny okres przejściowy. Wszystkie organy zajmujące się zarządzaniem domeną.eu oraz mające obowiązki operacyjne z nią związane powinny przygotować się na nowe okoliczności, a właściciele domen.eu powinni zostać w odpowiednim czasie poinformowani o cofnięciu uprawnień. Należy ustalić realistyczne terminy.

Bruksela, dnia 11 lipca 2018 r.

Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.