Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oceny technologii medycznych i zmiany dyrektywy 2011/24/UE" [COM(2018) 51 final - 2018/0018 (COD)].
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2018.283.28
Akt nienormatywny Wersja od: 10 sierpnia 2018 r.
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oceny technologii medycznych i zmiany dyrektywy 2011/24/UE"
[COM(2018) 51 final - 2018/0018 (COD)]
(2018/C 283/04)
(Dz.U.UE C z dnia 10 sierpnia 2018 r.)
Sprawozdawca: Dimitris DIMITRIADIS
Wniosek o konsultację | Parlament Europejski, 08.2.2018 |
Rada, 26.2.2018 | |
Podstawa prawna | Art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji |
Decyzja Prezydium | 5.12.2017 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 23.5.2018 |
Sesja plenarna nr | 535 |
Wynik głosowania | 172/2/3 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
Bruksela, dnia 23 maja 2018 r.
Luca JAHIER | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej (Dz.U. L 88 z 4.4.2011).
2 Wspólne działanie EUnetHTA 1, 2010-2012, wspólne działanie EUnetHTA 2, 2012-2015 i wspólne działanie EUnetHTA 3, 2016- 2019: Zob. http://www.eunethta.eu/.
7 Przedmiotowe prawodawstwo obejmuje dyrektywę 2001/83/WE, rozporządzenie (WE) nr 726/2004, rozporządzenie (UE) nr 536/ 2014, rozporządzenie (UE) 2017/745 i rozporządzenie (UE) 2017/746.
8 Należy zwrócić uwagę, że potrzeba uzyskania lepszej synergii została również uznana przez państwa członkowskie w dokumencie otwierającym debatę nad siecią ds. HTA pt. "Synergies between regulatory and HTA issues on pharmaceuticals" [Synergie między aspektami regulacyjnymi produktów leczniczych a ich aspektami związanymi z HTA] oraz przez EUnetHTA i EMA (Europejską Agencję Leków) we wspólnym sprawozdaniu pt. "Report on the implementation of the EMA-EUnetHTA three-year work plan 2012-2015" [Sprawozdanie w sprawie wdrożenia trzyletniego planu działania EMA-EUnetHTA na lata 2012-2015].
10 Oszczędności w zakresie kosztów powiązanych ze wspólnymi ocenami (Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych, REA) mogą wynieść 2,67 mln EUR rocznie.
11 Łączną wysokość kosztów preferowanego wariantu szacuje się na kwotę ok. 16 mln EUR.
12 Dane Eurostatu zamieszczone w dokumencie roboczym służb Komisji "Pharmaceutical Industry: A Strategic Sector for the European Economy" [Przemysł farmaceutyczny, sektor o strategicznym znaczeniu dla europejskiej gospodarki], Dyrekcja Generalna ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP (GROW), 2014.
Eurostat, wydatki podmiotów świadczący opiekę zdrowotną dla wszystkich państw członkowskich, dane z 2012 lub nowsze, jeśli są dostępne. W przypadku Irlandii, Włoch, Malty i Zjednoczonego Królestwa liczby te uzupełniają dane dotyczące zdrowia zebrane przez WHO (według rocznego kursu wymiany EBC).
13 Dane Eurostatu zamieszczone w dokumencie roboczym służb Komisji "Pharmaceutical Industry: A Strategic Sector for the European Economy" [Przemysł farmaceutyczny, sektor o strategicznym znaczeniu dla europejskiej gospodarki], Dyrekcja Generalna ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP (GROW), 2014.
14 Komunikat "Bezpieczne, skuteczne i innowacyjne wyroby medyczne i wyroby medyczne do diagnostyki in vitro - korzyści dla pacjentów, konsumentów i pracowników służby zdrowia", COM(2012) 540 final. Dane szacunkowe opracowane przez Bank Światowy, EDMA, Espicom i Eucomed.
15 Komisja Europejska. Arkusz tematyczny europejskiego semestru: zdrowie i systemy opieki zdrowotnej, 2015 r. Dyrekcja Generalna ds. Gospodarczych i Finansowych (ECFIN) "Cost-containment policies in public pharmaceutical spending in the EU" [Kierunki polityki ograniczania kosztów publicznych wydatków farmaceutycznych w UE], 2012 r. Zob. również http://ec.europa.eu/smart-regulation/roadmaps/docs/2016_sante_144_health_technology_assessments_en.pdf.
17 Aktualnie rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 ustanawia pułap dopuszczalnej pomocy państwa dla przedsiębiorstw w wysokości 200 000 EUR na trzy lata, co obejmuje także pomoc w postaci ulg podatkowych. W celu sprostania kryzysowi gospodarczemu UE podniosła tymczasowo ten pułap do 500 000 EUR w 2008 r. w ramach działania nazywanego "planem naprawy". Należy zaznaczyć, że rosnące zapotrzebowanie na świadczenia opieki zdrowotne, w szczególności w odniesieniu do osób niesamodzielnych, będzie stanowić jedną z głównych pozycji wydatków na systemy opieki zdrowotnej państw członkowskich, a w związku z tym należałoby przewidzieć specjalny system udzielania zachęt i pomocy w tej dziedzinie, w szczególności dla przedsiębiorstw działających w zakresie świadczenia usług pomocy społecznej na szczeblu lokalnym.
18 Dyrekcja Generalna ds. Gospodarczych i Finansowych (DG ECFIN), "The 2015 Ageing report" [Sprawozdanie z 2015 r. w sprawie starzenia się społeczeństwa], 2015. OECD, 2015 "Pharmaceutical expenditure and policies: past trends and future challenges" [Wydatki związane z sektorem farmaceutycznym i odnośne polityki: dotychczasowe tendencje i przyszłe wyzwania].