Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych" [COM(2017) 481 final - 2017/0219 (COD)].

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.129.96

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 kwietnia 2018 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych"

[COM(2017) 481 final - 2017/0219 (COD)]

(2018/C 129/16)

(Dz.U.UE C z dnia 11 kwietnia 2018 r.)

Sprawozdawca: Sir Graham WATSON

Współsprawozdawcy: Anne DEMELENNE

Stéphane BUFFETAUT

Wniosek o konsultację Rada Unii Europejskiej, 11.10.2017

Podstawa prawna Artykuł 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Decyzja Prezydium Grupa redakcyjna, 17.10.2017

Data przyjęcia na sesji plenarnej 7.12.2017

Sesja plenarna nr 530

Wynik głosowania 141/0/5

(za/przeciw/wstrzymało się)

1.
W ślad za Komisją EKES podkreśla, że demokracja jest jedną z podstawowych wartości UE i że partie i fundacje polityczne odgrywają niezbędną rolę w demokracji przedstawicielskiej, co uznano w art. 10 TUE i art. 12 ust. 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
2.
Komitet odnotowuje, że rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych pomogło w procesie zwiększenia widoczności, uznania, skuteczności, przejrzystości i rozliczalności europejskich partii i powiązanych z nimi fundacji politycznych. Podziela jednak pogląd Komisji, że wiele pozostało jeszcze do zrobienia w celu zwiększenia udziału obywateli i integracyjnego charakteru wyborów, wzmocnienia europejskiego wymiaru w debacie politycznej, podkreślenia powiązań między krajowymi i europejskimi partiami oraz promowania odpowiedzialności politycznej.
3.
Komitet zgadza się z Komisją, że pomimo postępów poczynionych w odniesieniu do rozporządzenia (UE, Euratom) 1141/2014 w obowiązujących przepisach istnieją luki, które należy usunąć, i odnotowuje postulat Parlamentu Europejskiego (2017/2733 (RSP)) dotyczący poprawienia i dostosowania przepisów.
4.
Komitet popiera propozycje Komisji w sprawie zmian do rozporządzenia dotyczących podmiotów, które mogą sponsorować rejestrację europejskiej partii politycznej, a także dotyczących proporcjonalności unijnego finansowania, progu dostępu do takiego finansowania, zgodności z kryteriami rejestracji oraz odzyskania środków nieprawidłowo wydanych.
5.
Komitet przyjmuje z zadowoleniem zamiar Komisji, by zwiększyć dostępność programów wyborczych europejskich partii politycznych dla obywateli. Wyraża jednak wątpliwości co do proponowanego nowego ustępu 3 lit. a) do art. 18 rozporządzenia. Wymaga się w nim, by europejska partia polityczna uwzględniła w swoim wniosku dowody wykazujące, iż jej partie członkowskie publikowały w sposób ciągły na swoich stronach internetowych, przez 12 miesięcy poprzedzających moment złożenia wniosku, program polityczny i logo europejskiej partii politycznej, a także - w odniesieniu do wszystkich jej partii członkowskich - informacje dotyczące reprezentacji płci wśród kandydatów biorących udział w ostatnich wyborach do Parlamentu Europejskiego oraz wśród posłów do Parlamentu Europejskiego.
6.
Komitet zastanawia się szczególnie, w jaki sposób kontrolowane będzie spełnienie pierwszego wymogu, jak może się on stosować do nowo powstałych partii w państwach członkowskich, a także do europejskich partii politycznych opóźnionych w przyjmowaniu programów politycznych. Ponadto powstaje pytanie, dlaczego drugi wymóg dotyczy wyłącznie płci, a nie na przykład kryteriów rasowych, etnicznych lub językowych.
7.
Komitet zaleca zatem Komisji, by długość czasu, kiedy program musi być dostępny na stronach internetowych partii, został skrócony z 12 do 3 miesięcy i by informacje o różnorodności kandydatów na listach wyborczych były wymagane nie tylko w celu ukazania względnej liczby kobiet i mężczyzn, lecz również pochodzenia etnicznego i różnorodności językowej.
8.
Ponadto EKES ponownie zwraca uwagę na pogłębiające się różnice w traktowaniu między europejskimi partiami i fundacjami politycznymi a europejskimi stowarzyszeniami i fundacjami realizującymi ogólniejsze cele (np. stowarzyszeniami gospodarczymi, społecznymi, humanitarnymi, kulturalnymi, ekologicznymi czy też sportowymi itd.).
9.
Komitet ponownie ubolewa nad decyzją Komisji podjętą kilka lat temu dotyczącą wycofania projektu statusu europejskiego stowarzyszenia oraz nad przeszkodami w rejestrowaniu spółek wyposażonych w statut europejski i ponownie nalega, by Komisja przedstawiła w najbliższej przyszłości podobne rozporządzenie europejskie w sprawie statusu i finansowania europejskich stowarzyszeń politycznych niepowiązanych z partiami.

Bruksela, dnia 7 grudnia 2017 r.

Georges DASSIS
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.