Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2010/40/UE w odniesieniu do okresu przyjmowania aktów delegowanych [COM(2017) 136 final - 2017/0060 (COD)].

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.345.67

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 października 2017 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2010/40/UE w odniesieniu do okresu przyjmowania aktów delegowanych"

[COM(2017) 136 final - 2017/0060 (COD)]

(2017/C 345/10)

(Dz.U.UE C z dnia 13 października 2017 r.)

Sprawozdawca: Jorge PEGADO LIZ

Wniosek o konsultacjęParlament Europejski, 3.4.2017
Rada, 31.3.2017
Podstawa prawnaArt. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialnaSekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Data przyjęcia przez sekcję7.6.2017
Data przyjęcia na sesji plenarnej5.7.2017
Sesja plenarna nr527
Wynik głosowania124/1/3
(za/przeciw/wstrzymało się)
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES przyjmuje wniosek Komisji do wiadomości.
1.2.
Komitet zasadniczo zgadza się z tym wnioskiem i przyjmuje z zadowoleniem fakt, że Komisja - co Komitet zawsze postulował - uznała za stosowne przedłużenie przekazanych uprawnień na czas określony, z możliwością automatycznego przedłużenia na kolejne okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu.
2.
Cel wniosku
2.1.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. 1  w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych (ITS) w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu 2  zobowiązuje do przyjęcia - w drodze aktów delegowanych - specyfikacji w odniesieniu do działań w czterech obszarach priorytetowych.
2.2.
Na jej mocy uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych zostały przyznane Komisji wyłącznie na czas ograniczony do dnia 27 sierpnia 2017 r. Od czasu wejścia w życie dyrektywy w sprawie ITS przyjęto cztery akty delegowane. Piąty akt delegowany dotyczy zapewnienia ogólnounijnych usług informacji o podróżach multimodalnych.
2.3.
W związku z Europejską strategią na rzecz współpracujących inteligentnych systemów transportowych (C-ITS) 3  Komisja współpracuje obecnie z ekspertami z państw członkowskich w celu ustanowienia ram prawnych i technicznych na rzecz wsparcia wdrażania C-ITS. Oprócz tych prac do podjęcia pozostaje nadal kilka innych działań w czterech obszarach priorytetowych 4  wynikających z dyrektywy, takich jak specyfikacje i normy dotyczące ciągłości i interoperacyjności usług związanych z zarządzaniem ruchem i przewozami towarowymi (obszar priorytetowy II), specyfikacje dla innych działań odnoszących się do aplikacji ITS związanych z bezpieczeństwem i ochroną ruchu drogowego (obszar priorytetowy III), jak również określenie koniecznych środków służących zintegrowaniu różnych aplikacji ITS na otwartej platformie pokładowej (obszar priorytetowy IV).
2.4.
Aby Komisja mogła przyjąć kolejne specyfikacje w drodze aktów delegowanych, kluczowe jest jej zdaniem przedłużenie okresu, na jaki uprawnienia zostały przekazane. Ponadto specyfikacje, które już zostały przyjęte, być może będą musiały być aktualizowane w celu uwzględnienia postępu technologicznego bądź doświadczeń zdobytych w związku z ich wdrażaniem w państwach członkowskich.
2.5.
W związku z tym Komisja proponuje, aby przekazanie uprawnień przedłużyć o pięć lat, począwszy od dnia 27 sierpnia 2017 r., a następnie w sposób automatyczny na kolejne pięcioletnie okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu. Jedynym celem wniosku będącego przedmiotem niniejszej opinii jest zatem przedłużenie okresu przekazania Komisji uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych - a następnie jego przedłużanie w sposób automatyczny na kolejne pięcioletnie okresy, o ile Parlament Europejski lub Rada się temu nie sprzeciwią - bez zmiany celów polityki bądź zakresu stosowania dyrektywy w sprawie ITS.
3.
Kontekst
3.1.
Omawiany wniosek Komisji wpisuje się w ogólniejsze ramy jej wniosku dotyczącego rozporządzenia [COM(2016) 799 final] dostosowującego niektóre akty prawne przewidujące stosowanie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą do artykułów 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w sprawie którego to dokumentu EKES już wydał opinię 5 . W miarę jak będą dobiegały końca okresy przewidziane dla przyjęcia aktów delegowanych w różnych obowiązujących instrumentach ustawodawczych, trzeba będzie ocenić potrzebę przedłużenia pierwotnych terminów.
3.2.
Komisja przedstawia analizy, jakie przeprowadziła z myślą o podkreśleniu konieczności przedłużenia (od sierpnia 2017 r.) przekazanych jej uprawnień umożliwiających przyjmowanie aktów delegowanych w odniesieniu do ITS, w szczególności:
a)
sprawozdanie z października 2014 r. z wdrożenia dyrektywy w sprawie ITS 6 ;
b)
przeprowadzone niedawno ukierunkowane konsultacje z grupami skupiającymi zainteresowane podmioty, w szczególności z Europejskim Komitetem ds. ITS i członkami Europejskiej Grupy Doradczej ds. ITS.
4.
Uwagi ogólne
4.1.
EKES zwraca uwagę na swoje raporty informacyjne i opinie w sprawie aktów delegowanych 7 , które podsumował w ostatniej opinii w sprawie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą 8 , i przypomina zasadnicze punkty swojego stanowiska.
4.2.
EKES uważa, że wszystkie elementy przekazania uprawnień muszą być jasno określone, a mianowicie:
a)
konkretne cele;
b)
dokładna treść;
c)
wyraźnie określony zakres stosowania;
d)
określony i ściśle przestrzegany czas trwania.
4.3.
Jeśli chodzi o czas przekazania uprawnień, EKES zawsze opowiadał się za tym, żeby był on dokładnie określony, z możliwością przedłużenia na kolejny taki sam okres, z pominięciem wyjątkowych należycie uzasadnionych przypadków.
4.4.
EKES stwierdza, że w obecnym wniosku Komisja ściśle wskazała kolejny okres pięciu lat, licząc od dnia 27 sierpnia 2017 r., który może następnie ulec automatycznemu przedłużeniu na okresy tej samej długości, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu.
4.5.
EKES uważa, że wniosek łączy w sobie pewność prawa i elastyczność, która pozwala uwzględnić rozwój technologiczny i przyjąć w odpowiednim czasie specyfikacje techniczne, funkcjonalne i organizacyjne niezbędne do właściwego funkcjonowania systemów ITS w obszarze transportu drogowego, i że zasługuje na poparcie.
4.6.
EKES jest też zdania, że brak przedłużenia przekazanych Komisji uprawnień stanowiłby zagrożenie dla zintegrowanego i skoordynowanego wdrażania na poziomie unijnym interoperacyjnych ITS w transporcie drogowym oraz ich interfejsów z innymi rodzajami transportu, szczególnie w następstwie komunikatu COM(2016) 766 final 9 .
4.7.
Konieczne będzie jednak, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa. W szczególności, aby zapewnić udział na równych zasadach Parlamentu Europejskiego i Rady w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te powinny otrzymać wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji powinni móc systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
Bruksela, dnia 5 lipca 2017 r.
Georges DASSIS
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
3 "Europejska strategia na rzecz współpracujących inteligentnych systemów transportowych - ważny krok w kierunku mobilności pojazdów współpracujących, połączonych i zautomatyzowanych" [COM(2016) 766 final].
4 Zob. załącznik I do dyrektywy.
5 INT/813 (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
8 INT/813 (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
9 "Europejska strategia na rzecz współpracujących inteligentnych systemów transportowych - ważny krok w kierunku mobilności pojazdów współpracujących, połączonych i zautomatyzowanych", 30 listopada 2016 r. Opinia EKES-u TEN/621 (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.