Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Telepraca a równość płci - warunki pozwalające na to, by telepraca nie pogłębiała nierównego podziału nieodpłatnej opieki i pracy w gospodarstwie domowym między kobietami a mężczyznami oraz by była motorem promowania równouprawnienia płci" [opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji portugalskiej].
Dz.U.UE.C.2021.220.13
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Telepraca a równość płci - warunki pozwalające na to, by telepraca nie pogłębiała nierównego podziału nieodpłatnej opieki i pracy w gospodarstwie domowym między kobietami a mężczyznami oraz by była motorem promowania równouprawnienia płci"
(2021/C 220/02)
(Dz.U.UE C z dnia 9 czerwca 2021 r.)
Sprawozdawczyni: Milena ANGEŁOWA
Współsprawozdawczyni: Erika KOLLER
Wniosek prezydencji portugalskiej w Radzie UE | Pismo, 26.10.2020 |
Podstawa prawna | Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
Data przyjęcia przez sekcję | 11.3.2021 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 24.3.2021 |
Sesja plenarna nr | 559 |
Wynik głosowania | 219/10/18 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
Bruksela, dnia 24 marca 2021 r.
Christa SCHWENG | |
Przewodnicząca | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
ZAŁĄCZNIK
Punkt 4.3 (trzynaste tiret)
Skreślić tiret:
4.3. Dlatego też z telepracą wiążą się następujące zagrożenia, dotyczące głównie wyzwań w związku z:
[...]
- niepewnością co do odpowiedzialności pracodawcy za zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy, warunków pracy i wdrażania układów zbiorowych.
Uzasadnienie
W dorobku wspólnotowym zawarto obszerne i kompleksowe przepisy zapewniające ochronę zdrowia i bezpieczeństwo w miejscu pracy podczas telepracy, w tym jasne prawa i obowiązki. W procesie opracowywania opinii nie znaleziono żadnych dowodów ani nawet aluzji co do niepewności w tej kwestii.
Wynik głosowania
Za: | 103 |
Przeciw: | 112 |
Wstrzymało się: | 25 |
Punkt 1.4
Zmienić:
1.4. EKES wie, jakie sąuważa istniejące ramy prawne, a także ramy dodatkowe dotyczące telepracy za istotne dla telepracy i wystarczające. Obejmują one dyrektywę w sprawie czasu pracy, dyrektywę w sprawie bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy, dyrektywę w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz autonomiczne umowy ramowe europejskich partnerów społecznych dotyczące telepracy z 2002 r., wdrażane w państwach członkowskich za pomocą różnych instrumentów, i w sprawie cyfryzacji (AFAD) z 2020 r. EKES wzywa do ich szybkiego i skutecznego wdrożenia oraz do nadania im nowego impulsu, w tym poprzez promowanie negocjacji zbiorowych na szczeblu krajowym, których celem jest wywarcie pozytywnego wpływu na równouprawnienie płci. Zauważa jednak również, że nie ma skonsolidowanych ram europejskich dotyczących telepracy. Parlament Europejski wskazał, że "należy stworzyć ramy prawne mające na celu uregulowanie warunków pracy zdalnej w całej UE, aby zapewnić godne warunki pracy i zatrudnienia w ramach gospodarki cyfrowej, przyczyniając się w ten sposób do zmniejszenia nierówności i rozwiązania problemu ubóstwa osób pracujących". W związku z tym EKES zaleca dokonanie oceny obowiązujących przepisów, aby określić ich skuteczność w obliczu szybkiego rozwoju telepracy, świadomości nowych zagrożeń i ostatnich doświadczeń. W szczególności zachęca partnerów społecznych do przeglądu umowy ramowej w sprawie telepracy z 2002 r. i od nowienia jej zapisów.
Uzasadnienie
Proponowana poprawka czyni tekst bardziej precyzyjnym i jaśniejszym oraz dostosowuje go do zakresu opinii.
Wynik głosowania
Za: | 109 |
Przeciw: | 112 |
Wstrzymało się: | 18 |
Punkt 1.8
Skreślić punkt:
1.8 Telepraca niesie ze sobą ryzyko, że pracownik stanie się niewidoczny w środowisku pracy, wypadnie z formalnych i nieformalnych struktur wsparcia, utraci osobiste kontakty z kolegami i dostęp do informacji. Może to prowadzić do pomijania podczas przyznawania awansów i szkoleń oraz do braku istotnych informacji na temat wynagrodzenia i obowiązujących praw pracowniczych. W przypadku kobiet może to grozić pogłębieniem istniejących nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn, takich jak zróżnicowanie wynagrodzenia ze względu na płeć. Przedłożona dyrektywa w sprawie przejrzystości wynagrodzeń, opublikowana przez Komisję Europejską-4 marca 2021 r., mogłaby być ważnym sposobem rozwiązania problemu braku informacji spowodowanego brakiem widoczności.
Uzasadnienie
Proponowana poprawka czyni tekst bardziej precyzyjnym i jaśniejszym, ponieważ elementy zawarte w tym punkcie są już zawarte zarówno we wnioskach i zaleceniach, jak i w treści opinii.
Wynik głosowania
Za: | 113 |
Przeciw: | 125 |
Wstrzymało się: | 13 |
Następujące punkty opinii sekcji, które uzyskały poparcie co najmniej jednej czwartej oddanych głosów, zostały zmienione wskutek przyjęcia poprawek przez Zgromadzenie (art. 59 ust. 4 regulaminu wewnętrznego):
Punkt 3.4
Zmienić:
3.4. Jedna trzecia osób pracujących zdalnie to rodzice dzieci poniżej 12 roku życia, a 22 % z tych osób boryka się ze "znacznie większymi problemami niż inne grupy, by skupić się na pracy i wypracować odpowiednią równowagę między życiem zawodowym a prywatnym"(17). Zwłaszcza w przypadku kobiet sprawujących obowiązki opiekuńcze pracę w domu utrudnia szereg czynników, np. brak zacisznego miejsca, w którym mogłyby wykonywać pracę bez zakłóceń, ale także brak czasu na pracę w połączeniu z tendencją do pracowania dłużej, a nawet do bycia podłączonym cały czas i nieprzestrzegania trybu łączenia się i pozostawania offline, co wymaga lepszego egzekwowania obowiązujących przepisów i ściślejszego monitorowania przez inspekcje pracy. Osoby samotnie wychowujące dzieci, z których 85 % w UE to kobiety, są szczególnie narażone na negatywne skutki telepracy, ponieważ pandemia pogorszyła ich i tak już nadszarpniętą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym(18).
___________
(17) Eurofound, "Living, Working and COVID-19" [Życie, praca i COVID-19], 2020.
(18) EIGE, "Gender Equality Index 2020: Digitalisation and the future of work" [Wskaźnik równouprawnienia płci 2020: cyfryzacja a przyszłość pracy].
Wynik głosowania
Za: | 120 |
Przeciw: | 111 |
Wstrzymało się: | 15 |
Punkt 4.3 (dwunaste tiret)
Zmienić:
4.3. Dlatego też z telepracą wiążą się następujące zagrożenia, dotyczące głównie wyzwań w związku z: [...]
- utrudnieniami w nawiązywaniu kontaktów z przedstawicielami związków zawodowych, [.].
Wynik głosowania
Za: | 124 |
Przeciw: | 113 |
Wstrzymało się: | 11 |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.