Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Sztuczna inteligencja: przewidywanie jej wpływu na pracę w celu zapewnienia sprawiedliwej transformacji" (opinia z inicjatywy własnej).
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2018.440.1
Akt nienormatywny Wersja od: 6 grudnia 2018 r.
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Sztuczna inteligencja: przewidywanie jej wpływu na pracę w celu zapewnienia sprawiedliwej transformacji"
(opinia z inicjatywy własnej)
(2018/C 440/01)
(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2018 r.)
Sprawozdawca: Franca SALIS-MADINIER
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego 15.2.2018
Podstawa prawna Art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Data przyjęcia przez sekcję 4.9.2018
Data przyjęcia na sesji plenarnej 19.9.2018
Sesja plenarna nr 537
Wynik głosowania 183/1/2
(za/przeciw/wstrzymało się)
Bruksela, dnia 19 września 2018 r.
Luca JAHIER | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Acemoglu, D., Restrepo, P., "Artificial Intelligence, Automation and Work", NBER Working Paper 24196, styczeń 2018 r. Zob. również Conseil d'orientation pour l'emploi (2017), Automatisation, numérisation et emploi. (Tom 1) (www.coe.gouv.fr).
2 Acemoglu, D., op.cit.; Rada Zatrudnienia (2017), op. cit.
3 COM(2018) 380 final.
4 Dyrektywa 2002/14/WE; wspólna deklaracja intencji UNICE, CEEP i ETUC w sprawie dialogu społecznego i nowych technologii, 1985; wspólna opinia partnerów społecznych na temat nowych technologii, organizacji pracy i zdolności dostosowawczych rynku pracy, 1991; wytyczne referencyjne w odniesieniu do zarządzania zmianą i jej konsekwencji społecznych, 2003.
5 COM(2018) 246 final.
7 Dz.U. C 288 z 31.8.2017, s. 1.
8 Zob. w szczególności: https://www.techemergence.com.
9 Dz.U. C 288 z 31.8.2017, s. 1.
10 Eurofound, Automation, digitalisation and platforms: Implications for work and employment, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2018.
11 Dz.U. C 13 z 15.1.2016, s. 161.
12 Frey i Osborne, 2013; Bowles, 2014; Arntz, Gregory i Zierahn, 2016; Le Ru, 2016; McKinsey, 2016; OECD, 2017; zob. również opinia rozpoznawcza CCMI/136 (Dz.U. C 13 z 15.1.2016, s. 161).
14 COM(2018) 237 final.
15 Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 15.
16 Niderlandzka Rada Naukowa ds. Polityki Rządu.
18 Zob. poświęcone nowym zagrożeniom prace Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (https://osha.europa.eu/en/ emerging-risks). Jej zdaniem "obecnie przyjęte podejścia i normy techniczne mające na celu ochronę pracowników przed zagrożeniami wynikającymi z pracy z robotami współpracującymi będą musiały zostać poddane przeglądowi w świetle tych przemian".
19 COM(2018) 246 final.
20 Wspólny tekst UNICE, CEEP, UEAPME i ETUC, 16 października 2003 r.
21 Dyrektywa 2002/14/WE ustanawiająca ogólne ramowe warunki informowania i przeprowadzania konsultacji z pracownikami we Wspólnocie Europejskiej.
22 Dz.U. C 303 z 19.8.2016, s. 54; Dz.U. C 173 z 31.5.2017, s. 15; Dz.U. C 129 z 11.4.2018, s. 7; Dz.U. C 434 z 15.12.2017, s. 30.
23 Dz.U. C 434 z 15.12.2017, s. 30.
24 Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 15.
25 Dz.U. C 288 z 31.8.2017, s. 1; Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 15.
26 Liczne europejskie środki przekazu donosiły o warunkach pracy w niektórych centrach logistycznych, gdzie pracownicy całkowicie podlegają kontroli algorytmów wyznaczających im zadania do wykonania w określonym czasie, a ich wyniki są mierzone w czasie rzeczywistym.
27 Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 15.
28 Cathy O'Neil, doktor Uniwersytetu Harvarda zajmująca się nauką o danych: "Models are opinions embedded in mathematics" [Modele są opiniami wyrażonymi językiem matematyki] (https://www.theguardian.com/books/2016/oct/27/cathy-oneil-weapons-of-math-destruction-algorithms-big-data).
29 Zob. w szczególności prace CNIL we Francji ("Comment permettre à l'homme de garder la main? Les enjeux éthiques des algorithmes et de l'intelligence artificielle", https://www.cnil.fr/sites/default/files/atoms/files/cnil_rapport_garder_la_main_web.pdf).
30 Rozporządzenie (UE) 2016/679 (art. 88).
32 COM(2018) 380 final.
37 Acemoglu, D., op.cit. Zob. również Eurofound, Automation, digitalisation and platforms: Implications for work and employment, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2018, s. 23: "The risks comprise unwarranted optimism, undue pessimism and mistargeted insights" [Ryzyka obejmują nieuzasadniony optymizm, nadmierny pesymizm i błędne zrozumienie zagadnienia].