Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Słuchać głosu obywateli Europy, by budować zrównoważoną przyszłość (Plan działania EKES-u na szczyt w Sybinie i późniejszy okres)".
Dz.U.UE.C.2019.228.37
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Słuchać głosu obywateli Europy, by budować zrównoważoną przyszłość (Plan działania EKES-u na szczyt w Sybinie i późniejszy okres)"
(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2019 r.)
Sprawozdawcy: Vladimíra DRBALOVÁ
Peter SCHMIDT
Yves SOMVILLE
Decyzja Prezydium | 16.10.2018 |
Podstawa prawna | Art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 20.3.2019 |
Sesja plenarna nr | 542 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) | 217/6/8 |
Słuchać głosu obywateli Europy, by budować zrównoważoną przyszłość
- EKES wzywa najpierw do opracowania nadrzędnej strategii na rzecz zrównoważonego rozwoju w związku z realizacją Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Gwarancją realizacji tej strategii będzie ambitny budżet UE. |
- Konkurencyjność i zrównoważony rozwój nie są ze sobą sprzeczne, jeżeli aspekty społeczne i środowiskowe są nieodłączną częścią definicji konkurencyjności. Konkurencyjność nie może być definiowana tylko pod kątem ilości i cen, ale powinna również uwzględniać aspekt europejskich wartości, jakości i zrównoważonego rozwoju jako element w pełni rozwiniętego i dobrze działającego rynku wewnętrznego. |
- Europa potrzebuje nowego modelu wzrostu gospodarczego, który jakościowo różniłby się od dotychczasowego, byłby bardziej inkluzywny społecznie i zrównoważony pod względem ekologicznym, a także zachęcałby do konwergencji transformacji cyfrowej i ekologicznej w naszych krajach i społeczeństwach oraz towarzyszyłby temu procesowi. |
- Zrównoważone inwestycje są kluczowym instrumentem wspierania i promowania procesu wzmacniania wiodącej roli Europy w budowaniu zrównoważonego społeczeństwa. Muszą one pobudzać tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy, energię odnawialną, systemy kształcenia, przystępny cenowo, dostępny i ekologiczny transport publiczny, ekoprojektowane technologie cyfrowe, badania naukowe i innowacje. |
- Przedsiębiorstwa europejskie muszą wypełniać swoją rolę i obowiązki oraz działać jako przywódcy w oczach reszty świata, jeżeli konkurencyjność i zrównoważony rozwój gospodarczy naszego europejskiego systemu mają być definiowane na nowo, z uwzględnieniem możliwości tej jedynej planety, jaką posiadamy. |
- Zorganizowany dialog obywatelski musi stać się prawdziwym narzędziem demokratycznego uczestnictwa, o którym mowa w art. 11 ust. 1 i 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) 8 . |
- EKES, jako instytucjonalny przedstawiciel zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego UE, będzie nadal aktywnie zaangażowany w proces tworzenia polityki. |
- Europejska inicjatywa obywatelska przewidziana w art. 11 ust. 4 TUE, jako pierwsze międzynarodowe narzędzie partycypacyjne na świecie, również wymaga dalszego wsparcia i usprawnień. Ze swojej strony EKES walczy o prostszy i bardziej zrozumiały zbiór przepisów dotyczących jej wdrażania 9 , a także pełni rolę pośrednika między Komisją a obywatelami, w szczególności organizując coroczną konferencję w ramach Dnia Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej oraz udzielając wsparcia i pomocy organizatorom europejskiej inicjatywy obywatelskiej. |
- Młodzież musi zostać zaangażowana w europejski proces polityczny i uczestniczyć w nim 10 dzięki propagowaniu szerszego zaangażowania obywatelskiego, w tym poprzez głosowanie, uczestnictwo w wolontariacie, wstępowanie do organizacji młodzieżowych oraz udział w demokracji w miejscu pracy i uczestnictwo w dialogu społecznym 11 . EKES będzie wspierać udział młodzieży w swoich działaniach i nadal organizować wydarzenia skierowane do młodych ludzi, takie jak "Twoja Europa - Twoje zdanie "czy nagroda dla młodych przedsiębiorców. |
- Należy podjąć środki w celu zapewnienia większej rozliczalności i przejrzystości procesu podejmowania decyzji przez instytucje UE i rządy krajowe, włączając w to szczebel regionalny i lokalny, aby zyskać poparcie obywateli; chodzi tu m.in. o reformę metod pracy Rady w celu zwiększenia przejrzystości i rozwiązania problemów dotyczących rozliczalności i przejrzystości związanych z częstym wykorzystywaniem zamkniętych "rozmów trójstronnych "przed przyjmowaniem aktów w pierwszym i drugim czytaniu w ramach zwykłej procedury ustawodawczej 12 ( 13 . |
- Należy ustanowić mechanizmy instytucjonalne w celu zwiększenia oddziaływania opinii EKES-u procesu kształtowania polityki i podejmowania decyzji w UE, na przykład poprzez lepsze monitorowanie działań podejmowanych w następstwie opinii Komitetu oraz poprzez zawarcie porozumienia o współpracy z Radą UE w celu zapewnienia, między innymi, systematycznego przekazywania grupom roboczym Rady informacji na temat opinii Komitetu. |
- Ogromne znaczenie dla nowego ładu społecznego ma poparcie obywateli dla realizacji Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030. |
- Niezbędny jest nowy ład społeczny, który zapewni wszystkim obywatelom życie w sprawiedliwszym i równiejszym społeczeństwie. Dlatego też EKES wzywa do ustanowienia programu działań socjalnych w celu transpozycji Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 na wszystkie poziomy. |
- EKES wzywa do ogólnej poprawy i zwiększenia inwestycji w systemy kształcenia i popiera powszechne prawo do uczenia się przez całe życie, które umożliwia ludziom zdobywanie umiejętności, przekwalifikowanie się i podnoszenie umiejętności; na szerokie wsparcie zasługuje zwiększenie inwestycji w instytucje, działania i strategie mające na celu wspieranie osób wobec przyszłych przemian w miejscu pracy, a także realizacja wymiernego programu reform na rzecz równości płci 14 . |
- Polityka publiczna i środki ustawodawcze muszą zapewniać wszystkim europejskim obywatelom i mieszkańcom taki sam poziom ochrony oraz możliwość korzystania z przysługujących im podstawowych praw i swobód. UE musi poprawić swoją politykę i działania, aby zapewnić równość płci, a także zagwarantować, by wszyscy ludzie mający do czynienia z wieloma formami dyskryminacji mieli równe szanse w społeczeństwie. |
- W kontekście rosnących obaw dotyczących różnic w postępach państw członkowskich środki zapewniające minimalną płacę i dochód minimalny jako element konwergencji społecznej w UE mogą stanowić ważny element ochrony socjalnej. Przyczyniłoby się to do osiągnięcia godziwego poziomu życia we wszystkich krajach, a jednocześnie do wspierania wzrostu gospodarczego i zwiększania konwergencji lub do unikania rozbieżności w ramach UE 15 . |
- Zrównoważona transformacja wymaga inwestycji w skuteczne i zintegrowane systemy zabezpieczenia społecznego oferujące usługi wysokiej jakości 16 . |
- Dialog społeczny i solidne systemy rokowań zbiorowych między partnerami społecznymi powinny być kluczowymi narzędziami, by przewidywać transformację i zmiany oraz zarządzać nimi. |
- Powyższe środki powinny wspomóc utworzenie równych warunków działania z myślą o umożliwieniu pełnego wdrożenia jednolitego rynku. |
- Strategia ta musi zagwarantować, że przynajmniej porozumienie paryskie będzie w pełni i niezwłocznie wdrażane, co wyrazi się dostosowaniem celów UE w zakresie redukcji emisji na lata 2030 i 2050 - przy czym należy zobowiązać się do ograniczenia wzrostu temperatury o maksymalnie 1°C - oraz ambitną polityką UE w zakresie klimatu, w tym szybkim wycofaniem wszystkich paliw kopalnych, i przejściem od efektywności energetycznej do bezwzględnego zmniejszenia zużycia energii. UE powinna przyspieszyć sprawiedliwe i trwałe przejście na najwyższy możliwy poziom 21 dostaw energii ze źródeł odnawialnych - energii, która jest czysta, przystępna cenowo, wspiera własność społeczną i nie prowadzi ani do ubóstwa energetycznego, ani do osłabienia trwałej konkurencyjności przedsiębiorstw europejskich na poziomie globalnym. |
- Pakt finansowo-klimatyczny musi obejmować wszystkie aspekty polityki przeciwdziałania zmianie klimatu, takie jak sprawiedliwa transformacja w celu złagodzenia skutków zmian i zrekompensowania szkód i strat, a także rzeczywiste strategie na rzecz przystosowania się do zmiany klimatu. |
- EKES ponownie wzywa do opracowania kompleksowej polityki żywnościowej 22 w UE w celu zapewnienia zdrowej diety w ramach zrównoważonych systemów żywnościowych, połączenia rolnictwa z żywieniem i usługami ekosystemowymi oraz zapewnienia łańcuchów dostaw gwarantujących ochronę zdrowia publicznego dla wszystkich grup społeczeństwa europejskiego. Zasadnicze znaczenie ma sprawiedliwy podział wartości dodanej w całym łańcuchu dostaw żywności. |
- Rolnictwo mogłoby stanowić część rozwiązania problemu zmiany klimatu (gospodarka o obiegu zamkniętym, składowanie dwutlenku węgla itp.), ponieważ obejmuje znaczną część terytorium Europy. Ponadto zrównoważone rolnictwo odgrywa ważną rolę w utrzymaniu struktury społeczno-gospodarczej na obszarach wiejskich. |
- UE musi przekształcić gospodarkę linearną w bezemisyjną gospodarkę o obiegu zamkniętym. Strategie polityczne na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym powinny zagwarantować, by obiegi te były trwałe, małe, lokalne i czyste. W niektórych, szczególnych gałęziach przemysłu obiegi mogą być duże 23 . |
- Należy ustanowić i wdrożyć wspólne normy w celu zapewnienia czystego powietrza i wody oraz ochrony oceanów. Należy podjąć ambitne działania, aby powstrzymać wylesianie i utratę różnorodności biologicznej w Europie i na świecie oraz położyć kres niezrównoważonej eksploatacji zasobów naturalnych, w tym w krajach globalnego Południa. Należy podjąć środki w celu dostosowania poziomu konsumpcji europejskiej do zdolności Ziemi do produkowania, w tym poprzez realizację strategii wystarczalności 24 . |
- Trwająca czwarta rewolucja przemysłowa radykalnie zmienia światową gospodarkę, a w szczególności produkcję i usługi |
związane z przemysłem. Europa potrzebuje prawdziwej transformacji cyfrowej w celu odzyskania trwałej konkurencyjności |
na świecie oraz zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Europa potrzebuje kompleksowej zmiany, aby stać |
się najbardziej dynamicznym regionem cyfrowym na świecie, z uwzględnieniem globalnego charakteru gospodarki cyfrowej |
i integracji przedsiębiorstw w ramach globalnych łańcuchów wartości. |
- Dla Unii Europejskiej wspieranie tych innowacyjnych rozwiązań jest szansą, by stać się liderem w dziedzinie nowatorskich modeli biznesowych, nierozerwalnie łączących pojęcia dobrobytu gospodarczego, wysokiej jakości ochrony socjalnej i zrównoważenia środowiskowego oraz pozwalających promować "markę europejską". |
- Przedsiębiorstwa europejskie muszą pozostać siłą napędową innowacji i kreatywności oraz spełniać wysokie standardy w zakresie warunków pracy, ochrony konsumentów i ochrony środowiska w całej Europie. Podczas gdy kształtowanie inteligentnej polityki i dobre rządzenie mają do odegrania istotną rolę w określaniu odpowiednich ram, przedsiębiorstwa i ich pracownicy, w ścisłej współpracy z naukowcami i badaczami, zapewniają innowacje i rozwiązania w odpowiedzi na potrzeby społeczne. |
- Otoczenie biznesowe, które pomaga przygotować się na przyszłość, opiera się na otwartych rynkach i uczciwej konkurencji uwzględniającej aspekty społeczne i środowiskowe, a także zapewnia warunki sprzyjające prowadzeniu działalności gospodarczej. |
- Należy udostępnić wytyczne i wsparcie umożliwiające wszystkim przedsiębiorstwom, a w szczególności MŚP, wykorzystanie cyfryzacji, odwrócenie nieodpowiednich trendów w inwestycjach w technologie i innowacje poprzez podnoszenie świadomości, zachęcanie do finansowania, wspieranie badań i rozwoju oraz inwestowanie w odpowiednie umiejętności. |
- Polityka handlowa UE - podobnie jak jej dyplomacja i polityka sąsiedztwa - musi odzwierciedlać własne wartości wewnętrzne UE jako światowego lidera w dziedzinie zrównoważonego rozwoju oraz być z nimi spójna. UE powinna być w stanie utrzymać swoją konkurencyjność i zarządzać swoimi sojuszami z najważniejszymi partnerami, a jednocześnie utrzymać, wzmocnić i udoskonalić swój model wysokich standardów w dziedzinie środowiska i kwestii społecznych. |
- EKES wzywa w szczególności do przyjęcia ambitnego programu polityki handlowej na wszystkich trzech poziomach - jednostronnym, dwustronnym i wielostronnym - która to polityka przyczyni się do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy w UE, propagując opartą na zasadach politykę handlową na arenie światowej. |
- UE powinna jednostronnie zmodernizować i udoskonalić ogólny system preferencji (GSP) i inicjatywę "wszystko oprócz broni"(EBA), aby stymulować rozwój krajów najsłabiej rozwiniętych i krajów rozwijających się. |
- W stosunkach dwustronnych UE powinna nadal otwierać nowe rynki i zwiększać możliwości biznesowe oraz zadowolenie konsumentów poprzez handel z większą liczbą partnerów, a zarazem gwarantować wysokie standardy społeczne i środowiskowe w rolnictwie, przemyśle i usługach. |
- W kontekście wielostronnym UE powinna przewodzić reformie WTO, aby uniknąć paraliżu Organu Apelacyjnego w Organie Rozstrzygania Sporów. W ostatnim czasie EKES przyjął ambitny i perspektywiczny pakiet wniosków dotyczących tej reformy w perspektywie krótko- i średnioterminowej 27 . Celem jest zapewnienie, aby WTO - wyłączny strażnik handlu międzynarodowego - znacznie przyczyniła się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju, zachowywała spójność między zasadami handlu a międzynarodowymi normami pracy oraz ułatwiała realizację zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego. |
- Otwarcie na handel wymaga skutecznych instrumentów ochrony handlu oraz mechanizmu operacyjnego monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w strategicznych sektorach UE. Ma to oczywiście na celu ochronę UE i jej konsumentów, pracowników i przedsiębiorstwa przed nieuczciwymi i drapieżnymi praktykami handlowymi. |
- Zasadnicze znaczenie ma pogłębianie współpracy na szczeblu międzynarodowym ze wszystkimi odpowiednimi organizacjami (OECD, EKG ONZ, MOP, WTO itd.) w celu skutecznego stawienia czoła globalnym wyzwaniom, takim jak zmiana klimatu, ubóstwo, oszustwa, uchylanie się od opodatkowania i cyberataki. |
- W kontekście udzielania zamówień publicznych władze publiczne muszą dążyć do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju przez proaktywne stosowanie kryteriów środowiskowych i społecznych w zakresie zamówień publicznych, określonych w nowych europejskich przepisach dotyczących zamówień publicznych. |
- Podstawowe usługi publiczne 30 , takie jak edukacja, opieka zdrowotna, opieka nad dziećmi i transport publiczny oraz dobra publiczne, takie jak czysta woda pitna, czyste powietrze i nienaruszona gleba itp. muszą być dostępne dla wszystkich po przystępnych |
- Niezbędna reforma UGW powinna obejmować większą koordynację podatkową między członkami UGW oraz jednolitą reprezentację euro w organizacjach międzynarodowych. | |
- EKES popiera sprawiedliwe opodatkowanie i walkę z oszustwami podatkowymi, uchylaniem się od opodatkowania, praniem pieniędzy i praktykami finansowymi rajów podatkowych. Wspólnym celem instytucji, rządów i przedsiębiorstw UE musi być wspólne działanie w celu wprowadzenia skutecznych mechanizmów, takich jak dwie dyrektywy w sprawie przeciwdziałania unikaniu opodatkowania 31 . | |
- Koordynacja walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania powinna obejmować środki przeciwdziałające erozji podstawy opodatkowania przedsiębiorstw i przenoszeniu zysków: Komisja Europejska oszacowała, że w grę wchodziło 50- 70 mld EUR rocznie, zanim zaczęto wprowadzać środki zapobiegawcze. Szacuje się, że kwota niepobranego podatku VAT kształtuje się w granicach 150 mld EUR rocznie. | |
- UE musi współpracować z innymi regionami gospodarczymi w celu skutecznego zwalczania korupcji i uchylania się od opodatkowania na całym świecie oraz po to, by zagwarantować, że międzynarodowe przepisy dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych są jasne, przejrzyste, obiektywne i przewidywalne. | |
- Obywatele w coraz większym stopniu domagają się, by wykorzystywać opodatkowanie do zapewnienia spójności społecznej, zwalczania globalnego ocieplenia i wspierania zrównoważonego wzrostu gospodarczego. | |
- EKES wzywa do wprowadzenia skutecznych i skoordynowanych środków podatkowych w celu zagwarantowania, że wszystkie przedsiębiorstwa płacą sprawiedliwą część podatków i wnoszą wkład do krajowych i europejskich budżetów publicznych, aby umożliwić rządom wypełnienie zobowiązań wynikających z ich praw socjalnych 32 . EKES popiera wniosek Komisji dotyczący ustanowienia wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (CCCTB) 33 . | |
- Nowe modele biznesowe wykorzystujące platformy internetowe i inne narzędzia cyfrowe sprawiły, że działalność przedsiębiorstw stała się mniej uzależniona od ich fizycznej obecności w danym kraju. EKES uważa, że bardzo ważne jest opracowanie nowych zasad dotyczących przypisywania zysków przedsiębiorstw do państwa UE i ich opodatkowania, w dialogu z partnerami handlowymi, i aktywny udział w toczących się dyskusjach na szczeblu OECD/G-20 na temat globalnego porozumienia w sprawie gospodarki cyfrowej, tak aby unikać eskalacji napięć handlowych i podatkowych między dużymi podmiotami gospodarczymi na świecie 34 . |
- UE musi zadbać o to, by wszystkie jej polityki wewnętrzne i zewnętrzne były spójne i dostosowane do celów zrównoważonego rozwoju, aby należycie uwzględnić w nich zasady wydajności i zrównoważonego rozwoju, a także proporcjonalności. |
- Stosowanie instrumentów Komisji Europejskiej służących lepszemu stanowieniu prawa jest kolejnym sposobem na zapewnienie dalszego włączenia zrównoważonego rozwoju w polityki europejskie. Wszystkie oceny skutków Komisji muszą zawierać ocenę skutków środowiskowych, klimatycznych, społecznych i gospodarczych, aby należycie uwzględnić i rozważyć zrównoważony charakter. Oceny ex post muszą również zawierać analizę wszystkich trzech wymiarów w ramach silnego zintegrowanego podejścia. Wymagane są również konsultacje z partnerami społecznymi, zgodnie z postanowieniami Traktatu dotyczącymi konkretnych konsultacji w zakresie pracy i zarządzania w odniesieniu do prawodawstwa dotyczącego kwestii społecznych (art. 154 ust. 2). Konsultacje z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, Europejskim Komitetem Regionów i parlamentami krajowymi tworzą kolejny element zestawu narzędzi na rzecz lepszego stanowienia prawa, aby spełnić wymóg inkluzywności, który stanowi centralny element programu działań do roku 2030. |
- Biorąc pod uwagę cele zrównoważonego rozwoju, platforma REFIT oraz oceny skutków i oceny ex post muszą przyczyniać się do tego, by prawodawstwo było korzystne dla przedsiębiorstw i obywateli. Przy stosowaniu tych narzędzi należy w przyszłości nadal wykorzystywać wszystkie dostępne źródła, w tym społeczeństwo obywatelskie, aby oceniać, w jaki sposób można poprawić skuteczność i wydajność prawodawstwa UE z myślą o jego celach. Narzędzia te powinny przyczyniać się do szeroko zakrojonych usprawnień regulacyjnych w zakresie zrównoważonego rozwoju we wszystkich jego aspektach, mając na celu nie tylko uproszczenie i ograniczenie zbędnych obciążeń oraz zapewnienie skutecznego osiągania celów legislacyjnych bez ich obniżania, ale także pomoc w zakresie przeglądu, weryfikacji, zmiany, poprawy lub lepszego egzekwowania istniejących przepisów. |
- Jak przedstawiono w rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2019 r. 35 , europejski semestr stanowiący unijne ramy zarządzania gospodarczego koncentruje się w pewnym stopniu na zatrudnieniu i wynikach społecznych, ale jest mniej kompleksowy w odniesieniu do zagrożeń związanych ze zmianą klimatu oraz postępów UE w osiąganiu celów paryskich. EKES wzywa do opracowania przyszłościowej strategii na rzecz zrównoważonego rozwoju w ramach cyklu zrównoważonego rozwoju i w oparciu o uzupełniające się wskaźniki i cele społeczne, gospodarcze i środowiskowe. |
- Dialog społeczny powinien zostać uznany za instrument wdrażania agendy na rzecz rozwoju. Wymaga on sprzyjającego otoczenia i skutecznych ram instytucjonalnych. Te z kolei zaczynają się od poszanowania wolności zrzeszania się i prawa do rokowań zbiorowych. UE powinna współpracować z partnerami społecznymi w celu promowania dobrych praktyk w zakresie stosunków pracy i sprawnie funkcjonującej administracji pracy. |
- Unia Europejska powinna zacieśnić więzi z państwami członkowskimi i odzyskać zaufanie swoich obywateli poprzez dobre wdrożenie podejścia opartego na rozwoju lokalnym kierowanym przez społeczność, które umożliwia zintegrowany rozwój lokalny oraz zaangażowanie obywateli i ich organizacji w terenie. EKES jest przekonany, że rozwój lokalny kierowany przez społeczność mógłby przynieść wiele korzyści jako udany europejski instrument rozwoju lokalnego 36 . |
- UE powinna przyjąć strategie polityczne i środki, które umożliwią bezpieczną, uporządkowaną i legalną migrację oraz doprowadzą do poprawy integracji i spójności społecznej. UE powinna ściślej koordynować swoje działania z MOP w zakresie migracji zarobkowej i programów integracji. |
- EKES wzywa do zapewnienia bezpiecznych i legalnych dróg dla uchodźców przybywających do UE. Potrzebne jest skoordynowane podejście ze strony wszystkich państw członkowskich oraz europejskich i krajowych zainteresowanych stron, oparte na wspólnej odpowiedzialności, sprawiedliwym podziale obowiązków, konwergencji i poszanowaniu praw podstawowych, aby uwzględnić więcej możliwości łączenia rodzin, relokacji i przesiedleń. |
- Brak integracji wiąże się z zagrożeniami i kosztami gospodarczymi, społecznokulturowymi i politycznymi. W związku z tym inwestycje w integrację imigrantów są najlepszą polisą ubezpieczeniową na wypadek potencjalnych przyszłych kosztów, problemów i napięć. |
- Integracja jest dwukierunkowym procesem, w związku z czym społeczność przyjmująca i migranci muszą być za nią współodpowiedzialni. Oczekiwanie, że nowo przybyli zintegrują się bez niczyjej pomocy pomimo znacznych barier społecznych, kulturowych i ekonomicznych, nie jest ani sprawiedliwe, ani wyważone. Aby ułatwić ten proces, polityka publiczna powinna zwalczać obawy, wątpliwości i niepokoje różnych grup społecznych w społeczeństwach UE, tak aby uniknąć wystąpień antyunijnych i ksenofobicznych. W tym celu odpowiednie strategie polityczne powinny zawierać z jednej strony jasny, spójny i uzasadniony zestaw zobowiązań, a zarazem konsekwentne potępienie antyimigranckiej retoryki i antyimigranckich zachowań. |
- Wojna, zmiana klimatu i brak perspektyw w państwach trzecich mogą skutkować stałym, a nawet jeszcze większym napływem uchodźców i migrantów. Ograniczenie czynników skłaniających do migracji to ogólnie wyzwanie na skalę światową. Zwiększy się skala wszystkich rodzajów migracji (w tym uchodźców klimatycznych) z powodu rosnącej rzeszy przesiedleńców. W tym celu UE musi być lepiej przygotowana do koordynowania ich rozlokowania w państwach członkowskich. EKES podkreślał już, że brak równowagi procesów gospodarczych może jeszcze bardziej zdestabilizować sytuację. W związku z tym EKES popiera stanowisko, że traktat lizboński zapewnia wystarczająco szeroki mandat do przeglądu polityki imigracyjnej w celu uregulowania statusu "osób przesiedlonych ze względów środowiskowych". |
- Aby zmierzyć się z priorytetami gospodarczymi, społecznymi i środowiskowymi, zarówno nowymi, jak i bieżącymi, UE potrzebuje w tym politycznie krytycznym momencie silnego budżetu. Wniosek Komisji w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 jest skromny i mało ambitny. Podobnie jak Parlament Europejski i Europejski Komitet Regionów, EKES wzywa do ustalenia zasobów na poziomie 1,3 % DNB przy dochodach pochodzących głównie z zasobów własnych UE oraz do ustalenia kwot podatkowych zaproponowanych przez Grupę Wysokiego Szczebla ds. Zasobów Własnych, której przewodniczył Mario Monti 38 . |
- Zdaniem EKES-u należy przekazywać środki państwom członkowskim zgodnie z kryteriami sprawiedliwego podziału, aby przywrócić ścieżkę konwergencji gospodarczej i społecznej, która została przerwana przez kryzys 39 . |
- EKES uważa, że w następnych WRF należy zwiększyć środki finansowe, aby umożliwić (i) wdrożenie przez państwa członkowskie deklaracji z Göteborga w sprawie europejskiego filaru praw socjalnych w celu stymulowania tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy w kontekście zrównoważonego rozwoju, (ii) realizację agendy ONZ 2030 oraz (iii) wdrożenie porozumienia paryskiego promującego przechodzenie na zielone i cyfrowe społeczeństwa. |
- UE potrzebuje ambitnych budżetów, które będą instrumentami polityki wytyczającej jasną strategię na rzecz wzmocnienia Unii obejmującą zwiększenie integracji, demokracji i wsparcia dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego zarówno w UE, jak i poza nią, zwiększenie wsparcia dla przedsiębiorstw w stawianiu czoła wyzwaniom związanym ze środowiskiem i transformacją cyfrową, wzmocnienie wymiaru społecznego oraz zwiększenie wsparcia dla obszarów wiejskich. Tylko w ten sposób UE może ograniczyć i przezwyciężyć wewnętrzne siły odśrodkowe i zewnętrzne zagrożenia geopolityczne. |
- EKES popiera wniosek, by uzależnić przyznawanie funduszy UE państwom członkowskim od poszanowania zasady praworządności, która jest jednym z filarów wartości unijnych zgodnie z art. 2 TUE. |
- UE powinna lepiej uznać i wspierać zasadniczą rolę EKES-u w skracaniu dystansu do obywateli europejskich. |
- UE musi również zdecentralizować dialogi obywatelskie, tak by gminy i regiony mogły rozpocząć tworzenie wspólnego europejskiego celu i tożsamości. |
- Strategie polityczne UE powinny w większym stopniu odpowiadać na propozycje wysuwane przez obywateli, społeczności i organizacje społeczeństwa obywatelskiego, dając im powód do angażowania się. |
- EKES powinien oceniać wdrażanie polityki UE w państwach członkowskich każdego roku w oparciu o cele polityczne określone w niniejszej opinii, tak by zapewnić obywatelom konkretne odpowiedzi dotyczące wpływu członkostwa w UE na ich codzienne życie. |
Bruksela, dnia 20 marca 2019 r.
Luca JAHIER | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
ZAŁĄCZNIK
Zmienić:
Zrównoważony wzrost oznacza, że wzrost gospodarczy powinien opierać się nie tylko na ilości, ale również - a nawet bardziej - na jakości, co oznacza (i) brak eksploatacji środowiska lub pracy, (ii) sprawiedliwe warunki życia, (iii) wzrost gospodarczy mierzony nie tylko w ujęciu zmian rocznych, ale także poprzez stan majątku i jego podział, (iv) zaspokojenie potrzeb wszystkich w ramach zasobów planety, (v) rozwój gospodarek pozwalających nam prosperować, bez względu na ich wzrost lub jego brak, oraz (vi) zamknięty obieg dochodów między gospodarstwami domowymi, przedsiębiorstwami, bankami, rządami i handlem, działający na zasadach społecznych i ekologicznych. Wspólne energia, materiały, świat przyrody, społeczeństwo, władza oraz dobrobyt: tego brakuje w obecnym modelu. Nieopłacana praca opiekunów - głównie kobiet - jest pomijana, chociaż żadna gospodarka nie mogłaby funkcjonować bez nich. Koncepcja zrównoważonego wzrostu odnosi się do wzrostu, który uwzględnia nie tylko aspekty gospodarcze, lecz również społeczne i środowiskowe. W ostatnich latach przedstawiono różne rodzaje modeli gospodarczych, na przykład "doughnut economics", który ma na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb wszystkich (w oparciu o dwanaście fundamentów społecznych) w ramach zasobów planety (określonych w dziewięciu poziomach krytycznych planety). W związku z tym dokonano propozycji pomiaru wzrostu z użyciem wskaźników wykraczających poza PKB.
Uzasadnienie
Celem jest wyjaśnienie faktu, że skreślony tekst nie jest powszechnie przyjętą definicją zrównoważonego wzrostu gospodarczego, lecz odnosi się do modelu gospodarczego przedstawionego przez Kate Raworth wzmiankowanego w przypisie. W tekście nie opisano również istoty modelu "doughnut", lecz przemieszano związane z nim podstawowe warunki, cechy, konsekwencje i aspekty pomiaru.
Wynik głosowania
Za: 75
Przeciw: 132
Wstrzymało się: 11
Zmienić:
Tymczasem koncepcja zrównoważonej konkurencyjności odnosi się do modelu zrównoważona konkurencyjność jest modelem, który pozwala wyważyć dobrobyt gospodarczy, kwestie środowiskowe i integrację społeczną. Znajduje to odzwierciedlenie m.in. w stosowanym przez Światowe Forum Ekonomiczne globalnym wskaźniku W tym kontekście globalny wskaźnik konkurencyjności dostosowanym dostosowany do zrównoważonego rozwoju musi uwzględniać dwa nowe wymiary - środowiskowy i społeczny.
Uzasadnienie
Wskaźnik konkurencyjności dostosowany do zrównoważonego rozwoju uwzględnia konkretnie wymiar środowiskowy i społeczny.
Wynik głosowania
Za: 64
Przeciw: 147
Wstrzymało się: 13
Zmienić:
Konkurencyjność i zrównoważony rozwój nie są ze sobą sprzeczne, jeżeli aspekty społeczne i środowiskowe są nieodłączną częścią wyceny produktów i usług na rynku definicji konkurencyjności. Konkurencyjność nie może być definiowana tylko pod kątem ilości i cen, ale powinna również uwzględniać aspekt europejskich wartości, jakości i zrównoważonego rozwoju.
Uzasadnienie
Konkurencyjność na rynkach nie jest określana definicjami.
Wynik głosowania
Za: 66
Przeciw: 148
Wstrzymało się: 9
Zmienić:
Przedsiębiorstwa europejskie, europejscy pracownicy, konsumenci i całe społeczeństwo obywatelskie muszą wypełniać swoją rolę i obowiązki oraz działać jako przywódcy w oczach reszty świata w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju, jeżeli konkurencyjność i zrównoważony rozwój gospodarczy naszego europejskiego systemu mają być definiowane na nowo, z uwzględnieniem możliwości tej jedynej planety, jaką posiadamy.
Uzasadnienie
Wszystkie podmioty społeczeństwa obywatelskiego muszą wypełniać swoją rolę i obowiązki. I nie jest zależne od przyjętych definicji.
Wynik głosowania
Za: 56
Przeciw: 138
Wstrzymało się: 9
Eurochild Child Participation Strategy z 5 kwietnia 2017 r.
Program ONZ dotyczący młodzieży "Youth Participation in Development - Summary Guidelines for Development Partners".
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.