Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Przyszłość UE: korzyści dla obywateli i poszanowanie europejskich wartości"(opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji rumuńskiej w Radzie Unii Europejskiej).
Dz.U.UE.C.2019.228.57
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Przyszłość UE: korzyści dla obywateli i poszanowanie europejskich wartości"
(2019/C 228/08)
(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2019 r.)
Sprawozdawca: Mihai IVAȘ CU
Współsprawozdawca: Stéphane BUFFETAUT
Wniosek o konsultację | Rumuńska prezydencja w Radzie UE, 20.9.2018 |
Podstawa prawna | Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
Podkomitet odpowiedzialny | Podkomitet "Przyszłość UE: korzyści dla obywateli i poszanowanie europejskich wartości" |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 20.3.2019 |
Sesja plenarna nr | 542 |
Wynik głosowania | 147/6/9 |
(za / przeciw / wstrzymało się) |
Bruksela, dnia 20 marca 2019 r.
Luca JAHIER | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
ZAŁĄCZNIK
Poprawka 12
Punkt 5.5
Zmienić:
5.5 5.5. W kilku opiniach EKES wezwał również do zwiększenia inwestycji na infrastrukturę i usługi publiczne. Są to projekty, które byłyby źródłem wzrostu i dobrostanu obywateli. EKES wyraził również poparcie dla wdrożenia kompleksowych środków mających na celu zapobieżenie erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków (BEPS) przez wielonarodowe korporacje, obejmujących wprowadzenie "wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (CCCTB)"oraz dla zwalczania oszustw związanych z podatkiem VAT poprzez ściślejszą współpracę między państwami członkowskimi na co dzień., jak również transakcji finansowych, paliw i emisji dwutlenku węgla. Nałożenie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania na szczeblu europejskim umożliwiłoby podejmowanie działań w odniesieniu do transnarodowej podstawy opodatkowania i pozwoliłoby przeciwdziałać skutkom dla środowiska w skali globalnej" 22 . Ograniczyłoby to przypadki unikania opodatkowania i zapewniłoby jednolitą politykę fiskalną. EKES odnotował również, że "Europa ma pozornie silną pozycję, jeśli chodzi o rozwijające się innowacyjne przedsiębiorstwa oparte na zaawansowanych technologiach, lecz kiedy potrzebują one dużych inwestycji kapitałowych, zazwyczaj bankrutują" 23 .
Uzasadnienie
W celu uniknięcia nieporozumień powinniśmy się ograniczyć do ogólnych stwierdzeń. Na forum Komitetu nie omówiono do tej pory opodatkowania przedsiębiorstw wielonarodowych jako źródła zasobów własnych UE ani wspólnej europejskiej podstawy opodatkowania paliw i emisji dwutlenku węgla, czy też ich opodatkowania. Podatek od transakcji finansowych zmniejszyłby emerytury pracowników, a trwające od wielu lat prace Rady poprzez rozszerzoną współpracę zatrzymały się. Podobne uwagi wyrażono w opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Dokument otwierający debatę na temat przyszłości finansów UE"(COM(2017) 358 final) 24 .
Poprawka została odrzucona stosunkiem głosów 76 do 98, 16 osób wstrzymało się od głosu.
Poprawka 11
Punkt 5.6
Zmienić:
5.6 5.6. UE podpisała kompleksowe umowy handlowe, np. z Japonią, mające na celu zwiększenie wymiany towarów i usług przy jednoczesnej ochronie i poprawie praw pracowników i uwzględnieniu wyzwań ekologicznych. Jednak w ostatnich kilku latach pojawiły się tendencje protekcjonistyczne wraz z zapowiedzią wojen handlowych. UE powinna nadal promować swobodny, uczciwy i zrównoważony handel w wielostronnym systemie oraz umowy handlowe zapewniające poszanowanie praw społecznych, konsumenckich i środowiskowych, a jednocześnie wspierać wzrost i rozwój przedsiębiorstw. Protekcjonizm nie przynosi korzyści obywatelom. Światowa Organizacja Handlu będzie miała do odegrania ważną rolę i kluczowe znaczenie ma to, by EKES odegrał rolę w jej reformie 25 . Zamknięcie granic i blokowanie handlu nie mogą być w żadnym wypadku drogą naprzód.
Uzasadnienie
Celem poprawki jest zwiększenie czytelności poprzez podanie jednego konkretnego przykładu umów UE o wolnym handlu: umowy o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską a Japonią.
Jak wiadomo, umowa ta weszła w życie w dniu 1 lutego 2019 r. i jest największym porozumieniem handlowym zawartym przez obie strony.
Obejmuje ona 640 mln obywateli UE i Japonii, nieomal jedną trzecią światowego PKB i 37% światowego handlu.
74 tys. przedsiębiorstw UE eksportuje do Japonii, a 600 tys. miejsc pracy związanych jest z eksportem UE do Japonii. Umowa jest również korzystna dla konsumentów, gdyż będą oni mieli większy wybór po niższej cenie. Ponadto jest to również jasny sygnał, że dwie z największych na świecie gospodarek mocno wspierają swobodny, uczciwy i oparty na zasadach handel.
Poprawka została odrzucona stosunkiem głosów 73 do 111, 11 osób wstrzymało się od głosu.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.