Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie unijnej strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025" (COM(2021) 170 final)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.517.91

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 grudnia 2021 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie unijnej strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025"

(COM(2021) 170 final)

(2021/C 517/14)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2021 r.)

Sprawozdawca: Rafał Bogusław JANKOWSKI

Wniosek o konsultację

Podstawa prawna

Sekcja odpowiedzialna

Data przyjęcia przez sekcję

Data przyjęcia na sesji plenarnej

Sesja plenarna nr

Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się)

Komisja Europejska, 31.5.2021

Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa 7.9.2021

22.9.2021

563

226/0/4

1. Wnioski i zalecenia

1.1. EKES z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji Europejskiej w sprawie unijnej strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025. Strategia określa priorytety, działania i cele, które należy osiągnąć w przeciągu najbliższych pięciu lat. Jest to tym bardziej ważne, iż jest to pierwsza strategia dotycząca przestępczości zorganizowanej od czasu wejścia w życie Traktatu z Lizbony, określająca konkretne zadania średnio- i długoterminowe, które będą realizowane przy pełnym poszanowaniu praw podstawowych.

1.2. EKES odnotowuje, iż strategia opiera się głównie na wzmocnieniu istniejących instrumentów wspierających współpracę transgraniczną z uwzględnieniem współpracy międzynarodowej, zwalczania przestępstw o wysokim priorytecie, przeciwdziałania finansowaniu działań przestępczych i metodom infiltracji gospodarki - również w drodze korupcji - oraz zwalczania wykorzystywania przez przestępców nowych technologii.

1.3. EKES uważa, że UE i państwa członkowskie powinny mieć zdolność przewidywania i wyprzedzania działań organizacji przestępczych. Należy skoncentrować się na monitorowaniu, infiltracji zagrożonych środowisk, gromadzeniu i analizowaniu danych oraz na działaniach prewencyjnych. W tym kontekście należy położyć szczególny nacisk na rozwijanie nowoczesnych i kompleksowych form współpracy międzynarodowej, poszerzenie funkcyjnych możliwości wykorzystywanych systemów i baz danych, współpracę z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, jak również inwestowanie w instrumenty z zakresu nowych technologii.

1.4. EKES z zadowoleniem przyjmuje pomysł dalszego rozwijania działań w ramach cyklu polityki unijnej EMPACT (europejska multidyscyplinarna platforma przeciwko zagrożeniom przestępstwami). Za w pełni uzasadnione uważa zapowiedziane zwiększenie środków finansowych na tę inicjatywę, a także wsparcie rozwoju współpracy z państwami trzecimi w tym zakresie.

1.5. EKES jest przekonany, że szczególną uwagę należy zwrócić na:

- pomoc i wsparcie, które zapewniają Europol i EMCCDA (Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii) w analizie zagrożeń przestępczością narkotykową,

- rozbudowę i poprawę funkcjonowania istniejących systemów, takich jak SIS, ramy z Prüm, dane dotyczące przelotu pasażera (PNR) oraz dane pasażera przekazywane przed podróżą (API),

- znaczenie rozwijania i usprawniania sieci współpracy i działań międzynarodowych, takich jak platforma wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych i tzw. cele o dużym znaczeniu, aby móc skutecznie zwalczać zorganizowane grupy przestępcze.

1.6. EKES pragnie zaznaczyć swoje poparcie dla przyznania dodatkowych środków na wsparcie państw członkowskich w zakresie zaawansowanych cyber-rozwiązań w celu pozyskiwania e-informacji, zabezpieczania e-dowodów oraz udostępnienia specjalnego sprzętu technicznego oraz oprogramowania do aktywnego wykorzystania podczas operacji i śledztw transgranicznych.

1.7. EKES uznaje, że w kontekście zwalczania zorganizowanej przestępczości kluczowe jest wzmocnienie środków odzyskiwania mienia i przeciwdziałania praniu pieniędzy, a także promowanie dochodzeń finansowych w celu eliminacji zysków generowanych przez przestępczość zorganizowaną oraz zapobieganie infiltracji legalnej gospodarki i społeczeństwa 1 .

1.8. EKES zauważa, że przestępczość zorganizowana może mieć silny wpływ na społeczności lokalne, usługi publiczne i komunalne, ochronę słabszych grup społecznych, środowisko dla lokalnej działalności gospodarczej, zwłaszcza dla MŚP, oraz na działania związane z neutralnością klimatyczną. Zaleca zwiększenie roli organizacji pozarządowych, organizacji społeczeństwa obywatelskiego, środowiska akademickiego, organizacji młodzieżowych, instytucji kontroli społecznej i sygnalistów w szeroko pojętej walce z przestępczością zorganizowaną, zwłaszcza w dziedzinie prewencji.

1.9. EKES zachęca państwa członkowskie do realizacji kampanii społecznych na temat przestępczości zorganizowanej, tak aby obywatele otrzymali niezbędne informacje dotyczące metod działań zorganizowanych grup przestępczych oraz sposobu ustrzeżenia się przed nimi. Doskonałym uzupełnieniem tego typu działań jest współpraca z Europejską Siecią Zapobiegania Przestępczości. Każde z państw członkowskich powinno dołożyć wszelkich starań, aby utworzyć zrozumiały, bezpieczny i zapewniający anonimowość system informowania o zdarzeniach i zjawiskach mogących mieć związek z przestępczością zorganizowaną.

1.10. EKES pragnie podkreślić, iż jednym z najważniejszych aspektów zwalczania zorganizowanej przestępczości jest dostosowanie organów ścigania i sądownictwa do epoki cyfrowej, w tym zapewnienie dostępu do cyfrowych wskazówek wywiadowczych oraz dowodów cyfrowych.

1.11. EKES proponuje, by w celu zwiększenia dostępu społeczeństwa obywatelskiego do informacji ustanowić mechanizm przeglądu (śródokresowego i końcowego) realizacji unijnej strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025 na podstawie informacji dostarczanych przez Komisję Europejską.

1.12. EKES zauważa, że aby skutecznie zapobiegać zorganizowanym grupom przestępczym i je zwalczać oraz zapewnić bezpieczeństwo i ochronę, które są jednym z najważniejszych priorytetów dla obywateli UE, organy ścigania muszą mieć dostęp do niezbędnych informacji przy pełnym poszanowaniu praw podstawowych. Nie powinno być obaw co do ochrony prywatności i praw podstawowych w zakresie przetwarzania danych. Przetwarzanie danych osobowych jest już bardzo ściśle uregulowane, a aktualne i zharmonizowane przepisy pozwoliłyby na skuteczniejsze badanie kwestii związanych z ochroną danych.

1.13. EKES z zadowoleniem przyjmuje i popiera inicjatywę na rzecz rozwoju współpracy z państwami trzecimi, w szczególności:

- rozpoczęcie negocjacji w sprawie umów o współpracy między Eurojustem a państwami trzecimi,

- intensyfikację negocjacji w sprawie współpracy między Europolem a państwami trzecimi,

- zacieśnienie wraz z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych współpracy międzynarodowej z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi.

2. Wniosek Komisji

2.1. Wniosek Komisji Europejskiej w sprawie unijnej strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025 jest próbą kompleksowego ujęcia skomplikowanego i szerokiego zagadnienia przestępczości zorganizowanej. Strategia określa priorytety, działania i cele, które należy osiągnąć w przeciągu najbliższych pięciu lat. Jest to tym bardziej ważne, iż jest to pierwsza strategia dotycząca przestępczości zorganizowanej od czasu wejścia w życie Traktatu z Lizbony, określająca konkretne zadania średnio- i długoterminowe, które będą realizowane przy pełnym poszanowaniu praw podstawowych.

2.2. Komisja Europejska zwraca uwagę na to, że przestępczość zorganizowana stanowi kluczowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi w całej UE. Na terenie UE działa coraz więcej zorganizowanych grup przestępczych, które generują ogromne zyski i wykorzystują je do rozbudowy własnej działalności, a także do przenikania do legalnej gospodarki.

2.3. Priorytety wytyczone przez Komisję Europejską wskazują na potrzebę wzmocnienia działań podejmowanych na szczeblu UE celem wsparcia państw członkowskich w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej poprzez:

- poprawę ścigania przestępstw i usprawnienie współpracy sądowej,

- rozbijanie struktur przestępczości zorganizowanej i zwalczanie przestępstw o wysokim priorytecie,

- eliminację zysków generowanych przez przestępczość zorganizowaną i zapobieganie infiltracji legalnej gospodarki i społeczeństwa,

- dostosowanie organów ścigania i sądownictwa do epoki cyfrowej.

2.4. Ważne są wszelkie inicjatywy pozwalające zidentyfikować i zintensyfikować działania w ramach współpracy operacyjnej i pozaoperacyjnej oraz szkoleniowej, tak samo jak (inne, różne) inicjatywy wskazujące na fakt, iż w aktualnej sytuacji, jak również w obliczu różnorodnych zagrożeń przestępczością zorganizowaną i poważną, nie ma innej drogi i możliwości jak tylko droga kooperacji, współdziałania, wymiany dobrych praktyk z partnerami międzynarodowymi, polepszenia funkcjonowania istniejących systemów oraz inwestowania w rozwój nowych technologii.

3. Uwagi ogólne i szczegółowe

3.1. Poważna i zorganizowana międzynarodowa przestępczość to jedno z największych globalnych zagrożeń dla rozwoju współczesnych społeczeństw. Zorganizowane grupy przestępcze wykazują dużą mobilność i w większości przypadków działają na skalę międzynarodową i z tego względu skuteczne ich zwalczanie nie jest możliwe przez pojedyncze państwa. Transgraniczny charakter przestępczości zorganizowanej zakłada konieczność prowadzenia ścisłej współpracy pomiędzy służbami, instytucjami i ich zagranicznymi odpowiednikami w ramach Unii Europejskiej oraz agencji międzynarodowych. W związku z tym EKES uważa strategię Komisji za przygotowaną w odpowiednim czasie i bardzo ważną.

3.2. Współczesne zagrożenia przekładają się na potrzebę tworzenia nie tylko nowych płaszczyzn współpracy łączących kompetencje różnych podmiotów funkcjonujących w obszarach bezpieczeństwa oraz w zakresie wzmacniania mechanizmów przeciwdziałania i zwalczania przestępczości, ale także wykorzystywania innych instrumentów i technologii. EKES uważa, że potrzebna jest ścisła współpraca między instytucjami UE a państwami członkowskimi w tej dziedzinie oraz koordynacja i możliwość wykorzystania wsparcia operacyjnego Europolu.

3.3. Komitet za kluczowy uznaje dalszy rozwój koncepcji działań dotyczących zwalczania zorganizowanych grup przestępczych, celów wysokiej kategorii stanowiących największe zagrożenie, wykorzystując do tego operacyjne grupy zadaniowe (Operational Task Force (OTF)), projekty międzynarodowe oraz inicjatywy regionalne. Zarówno tzw. cele o dużym znaczeniu, jak i operacyjne grupy zadaniowe postrzegać należy jako przykład praktycznego i realnego wsparcia państw członkowskich UE.

3.4. Aktualnie można zaobserwować aktywność przestępczą w cyberprzestrzeni wykorzystującą jedynie zaawansowane technologie do dokonywania tradycyjnych przestępstw polegających na nielegalnym obrocie bronią palną i amunicją, substancjami wykorzystywanymi do produkcji materiałów wybuchowych, narkotykami, "dopalaczami". Największą przeszkodą w skutecznym wykrywaniu tego typu przestępczości jest niewątpliwie stosowanie narzędzi anonimizujących działalność przestępczą. Szyfrowana komunikacja za pośrednictwem różnych aplikacji i komunikatorów internetowych stosowana przez sprawców przestępstw stanowi poważny problem w procesie wykrywczym.

3.5. Brak dostępu organów ścigania do szyfrowanej łączności wykorzystywanej przez zorganizowane grupy przestępcze uznać należy za jeden z największych mankamentów, ponieważ brak dostępu do informacji skutecznie uniemożliwia podjęcie działań w odpowiednim czasie. Dlatego EKES za niezwykle praktyczne i konieczne uznaje uruchomione przez KE nowe narzędzie deszyfrujące Europolu, które przyczyni się do sprostania tym wyzwaniom. Tym niemniej dalsze prace w tym zakresie są niezbędne z uwagi na szybki rozwój nowych technologii.

3.6. Kolejną płaszczyzną walki z cyberprzestępczością jest ciemna sieć, czyli obszar sieci internetowej, do którego uzyskuje się dostęp z wykorzystaniem sieci ToR, skutecznie zapewniający anonimowość przestępcom korzystającym z tzw. kryptorynku (darkmarket), podziemnych serwisów handlowych, na których prowadzona jest działalność przestępcza polegająca na handlu bronią, narkotykami, skradzionymi danymi kart kredytowych i oprogramowaniem złośliwym i na których pojawiają się oferty płatnych zabójców. Płatność za transakcje odbywa się za pomocą wirtualnych walut, które jako instrument pozwalający na anonimowe transferowanie środków finansowych uzyskanych z działalności przestępczej w cyberprzestrzeni (np. bitcoin,) mogą być również wykorzystywane do prania pieniędzy pochodzących z przestępstwa. Organy ścigania nie dysponują właściwymi narzędziami prawnymi nakładającymi na usługodawców obowiązek udostępniania kluczy szyfrujących pozwalających na dostęp do treści komunikacji, nieodpłatnego przekazywania danych na potrzeby prowadzonych postępowań czy rejestracji danych użytkownika oraz zdarzeń IP dotyczących połączeń i wiadomości.

3.7. EKES wzywa instytucje unijne do udoskonalenia ram prawnych w celu wspierania i wzmacniania zdolności wyspecjalizowanych instytucji w państwach członkowskich do skutecznej walki z takimi zagrożeniami. Za niezwykle ambitną uznać należy zapowiedź opracowania za pośrednictwem Wspólnego Centrum Badawczego narzędzia monitorowania służącego gromadzeniu informacji wywiadowczych na temat nielegalnej działalności prowadzonej w ciemnej sieci. Jednocześnie opracowanie takiego narzędzia uznać będzie można za przełomowe w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej w cyberprzestrzeni.

3.8. Z praktyki i dotychczasowych doświadczeń organów ścigania wynika wzrost ryzyka związanego z wykorzystaniem kryptowalut do działań o charakterze przestępczym, w tym: prania pieniędzy, oszustw, w szczególności popełnianych przy użyciu sieci teleinformatycznych, w rozliczeniach związanych z wymuszeniami wynikającymi z ataków typu "ransomware". Równie istotnym oraz przewidywalnym zagrożeniem jest możliwość wykorzystywania przez przestępców kryptowalut w celu wyeliminowania ryzyka zajęcia przez organy ścigania uzyskanych niezgodnie z prawem korzyści majątkowych. EKES zaleca podjęcie dalszych kroków w kierunku opracowania przepisów dotyczących monitorowania i kontroli transakcji finansowych dokonywanych z wykorzystaniem tego rodzaju instrumentów.

3.9. EKES sądzi, że z dużym zadowoleniem należy przyjąć płaszczyznę techniczną jako kolejnym obszar wsparcia państw członkowskich. Udostępnianie zaawansowanej infrastruktury zwiększy efektywność działań i znacznie odciąży finansowo poszczególne instytucje (zwiększenie efektywności wydatkowanych środków na poziomie krajowym). Wyzwaniem dla państw członkowskich jest aktualizacja sprzętu oraz oprogramowania narzędzi skutecznie umożliwiających zwalczanie cyberprzestępczości, co przy dynamicznie zmieniającym się rynku oraz jego rozwoju stanowi istotne obciążenie finansowe dla poszczególnych instytucji. W związku z tym EKES zaleca, by Komisja i państwa członkowskie lepiej oceniły potrzeby instytucji i przydzieliły wystarczające środki, aby umożliwić im podejmowanie odpowiednich działań eliminujących te zagrożenia.

3.10. EKES popiera ważny plan Komisji zmierzający do zaproponowania przepisów mających na celu poprawę ochrony dzieci przed niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych, w tym poprzez nałożenie na operatorów usług online wymogu wykrywania znanych materiałów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych oraz zgłaszanie tych materiałów organom publicznym 2 .

3.11. Unijny zestaw narzędzi przeciwko podrabianiu produktów mający określić zasady wspólnych działań, współpracy oraz wymiany danych między organami ścigania, właścicielami praw i pośrednikami nabiera nowego znaczenia, w szczególności w kontekście podrabiania produktów medycznych i sanitarnych w obliczu pandemii COVID-19. Przestępczość zorganizowana zaangażowała się w produkcję i dostawy podrobionego sprzętu ochronnego, zestawów do testów i produktów leczniczych. EKES uważa współpracę i wymianę danych za kluczowy element, dlatego popiera dalszy rozwój tego zestawu narzędzi.

3.12. Komitet jako przedstawiciel europejskiego społeczeństwa obywatelskiego sądzi, że działania z zakresu ochrony środowiska oraz dóbr kultury wymagają stosownego wsparcia, w tym budowania zdolności ekspertek i ekspertów oraz współpracy strukturalnej.

3.13. Zdaniem EKES-u państwa członkowskie powinny promować wykorzystanie możliwości Sieci Operacyjnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (nieformalna międzynarodowa sieć organów ścigania zajmujących się zwalczaniem prania pieniędzy) oraz Międzyagencyjnej Sieci Odzyskiwania Mienia Camdem (CARIN), nieformalnej sieci skupiającej praktyków organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości specjalizujących się w wykrywaniu, zabezpieczaniu, zajmowaniu i konfiskacie mienia.

3.14. EKES popiera propozycję Komisji dotyczącą opracowania systemu szkoleń w zakresie cyberprzestępczości i zaleca w szczególności stworzenie systemu certyfikacji/akredytacji dla biegłych w cyfrowych postępowaniach przygotowawczych. Stanowi to niezwykle praktyczny wymiar walki z cyberprzestępczością.

3.15. Poważna i zorganizowana przestępczość to jedno z największych globalnych zagrożeń dla rozwoju współczesnych społeczeństw. Zwalczanie przestępczości zorganizowanej jeszcze nigdy nie stanowiło takiego wyzwania jak obecnie. Metody działania przestępców stają się coraz bardziej wyrafinowane, wyspecjalizowane, zakamuflowane, ukryte pod różnymi formami innej działalności. W związku z tym Komitet podziela pogląd, że wszelkie inicjatywy pozwalające zidentyfikować i zintensyfikować działania w ramach współpracy operacyjnej i pozaoperacyjnej oraz szkoleniowej są

3.16. Walka z finansowaniem działań przestępczych oraz odzyskiwanie mienia i jego konfiskata mają zasadnicze znaczenie dla ujawniania działalności przestępczej, podobnie jak rozbijanie struktur przestępczych, łamanie zmowy milczenia i powstrzymywanie nowych działań przestępczych. Zapobiega to również infiltracji legalnej gospodarki i społeczeństwa. Jednak pomimo rozwoju ram prawnych w tym zakresie oraz rozbudowania taktyki postępowania organów ścigania konfiskacie podlega jedynie 1 % mienia pochodzącego z przestępstwa. Zdaniem Komitetu wyzwania związane ze zwalczaniem fenomenu obrotu narkotykami w ciemnej sieci to przede wszystkim szybko zmieniający się rynek (bardzo krótki czas "życia" rynków) oraz skomplikowany system identyfikacji płatności kryptowalutami. Słabością jest brak szerokiej wiedzy wśród funkcjonariuszy organów ścigania w zakresie cyberprzestępczości, w tym przestępczości narkotykowej w internecie/ciemnej sieci. Można by temu zaradzić, jeśli wdrożono by wnioski Komisji.

3.17. EKES proponuje, by rozważyć działania z zakresu prewencji kryminalnej poprzez podnoszenie świadomości społeczeństwa. Mogłoby to polegać na prowadzeniu kampanii społecznych zwiększających świadomość obywateli na temat nowych zagrożeń oraz obszarów działania grup zorganizowanej przestępczości i ich modus operandi, ponieważ często społeczeństwa i obywatele nie rozpoznają działań zorganizowanych grup przestępczych jako działań przestępczych.

Stworzenie systemu łatwego informowania organów ścigania (anonimizacja zgłoszeń) w wypadku dostrzeżenia potencjalnych znamion działań przestępczych przez obywateli UE mogłoby znacząco wpłynąć zarówno na poczucie bezpieczeństwa, jak i na skuteczność walki z przestępczością zorganizowaną.

3.18. Organy ścigania i służby policji na świecie najczęściej reagują po zaistnieniu przestępstwa i najczęściej nie są w stanie przeciwdziałać przed zaistnieniem czynu zabronionego. Zdaniem EKES-u ideałem byłoby reagowanie i niedopuszczenie do czynu przestępczego, jednak wszyscy powinni sobie zdawać sprawę z tego, że wyprzedzanie grup przestępczych jest niezwykle trudne. Przestępcy z łatwością wykorzystują nowe technologie, nie ogranicza ich budżet, przepisy prawa, poprawność polityczna, a zysk przedkładają nad życie ludzkie. Niezwykle szybko przystosowują się do nowych warunków, kreują nowe metody działania i wkraczają w obszary, na których dotąd nie działali. Przykładem może być pandemia COVID-19.

3.19. Corocznie w ramach prac EMPACT przygotowywane są operacyjne plany działań, które stanowią odpowiedź na najnowsze trendy przestępczości na europejskim i światowym poziomie. Co istotne, plan działań jest odzwierciedleniem problemów krajów Unii Europejskiej oraz współpracujących krajów trzecich, takich jak Islandia, Norwegia czy Szwajcaria. Dzięki pracy wszystkich zaangażowanych podmiotów możliwe jest nie tylko wczesne rozpoznanie problemu, lecz również przygotowanie odpowiedniej metodyki działania. Należy również wspierać finansowo działania operacyjne mające na celu zwalczanie przestępczości zorganizowanej.

3.20. EKES pragnie podkreślić znaczenie nowych instrumentów zwalczania przestępczości zorganizowanej, takich jak:

a) SIS, ramy z Prüm, dane dotyczące przelotu pasażera (PNR) oraz dane pasażera przekazywane przed podróżą (API);

b) platforma wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych w celu polepszenia komunikacji i wymiany informacji i w tym kontekście również zacieśnianie współpracy Eurojustu z krajami trzecimi;

c) tzw. cele o dużym znaczeniu przy wykorzystaniu operacyjnych grup zadaniowych (Operational Task Force (OTF)), projektów międzynarodowych oraz inicjatyw regionalnych z myślą o rozwoju sieci współpracy i działań międzynarodowych, aby móc skutecznie zwalczać zorganizowane grupy przestępcze.

3.21. Często jako przyczyna słabej współpracy międzynarodowej lub jej braku przytaczane są różnice w legislacji lub sposobie postępowania pomiędzy państwami członkowskimi. Tym bardziej z zadowoleniem przyjąć należy inicjatywę utworzenia unijnego kodeksu współpracy policyjnej. Pomocne w tym zakresie będzie niewątpliwie zainicjowane już przez Komisję Europejską badanie zewnętrzne służące przeprowadzeniu oceny decyzji ramowej Rady z 2008 r. w sprawie przestępczości zorganizowanej.

3.22. Ważna rola w promowaniu wymiaru lokalnego w połączeniu z podejściem administracyjnym do zwalczania przestępczości zorganizowanej przypada metodzie, w ramach której władze lokalne we współpracy z organami ścigania i społeczeństwem obywatelskim wykorzystują narzędzia administracyjne, by zapobiegać infiltracji legalnych firm i infrastruktury administracyjnej przez przestępczość zorganizowaną.

3.23. Problem zwalczania przestępczości zorganizowanej, szeroko omówiony w strategii Komisji Europejskiej na lata 2021-2025, to stale ewoluujące zjawisko, które w różnych formach wkracza do wszystkich obszarów naszego życia oraz do sfery politycznej i społecznej. Proceder ten bazuje na najnowszych osiągnięciach ery cyfrowej oraz na biedzie i niskich instynktach ludzkich. Zdesperowane osoby są łatwym żerem i zostają zmuszone do przestępczej działalności ze strachu o własne życie. EKES zdaje sobie sprawę, że rozwiązanie tego problemu wymaga wspólnych działań UE i państw członkowskich oraz zrozumienia potrzeby wyprzedzania działań organizacji przestępczych. Musimy być w stanie zidentyfikować nowe tendencje w grupach przestępczych, które działają ponad granicami politycznymi i administracyjnymi.

3.24. W swoich opiniach i raporcie informacyjnym EKES zajmował się ostatnio walką z terroryzmem w kontekście zwalczania przestępczości zorganizowanej. Komitet będzie nadal monitorował w imieniu społeczeństwa obywatelskiego kolejne kroki podjęte przeciwko zorganizowanym grupom przestępczym. Z zadowoleniem przyjmuje sugestie Komisji skierowane do Rady i Parlamentu Europejskiego dotyczące zaangażowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, Eurojustu i Europolu w negocjacje prowadzone na ten temat z państwami trzecimi 3 .

3.25. EKES podkreśla, że należy konsultować się z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, niezależnymi instytucjami monitorującymi i sygnalistami oraz włączać te podmioty - przy zagwarantowaniu pełnej ochrony - w mechanizm zwalczania przestępczości zorganizowanej, tak aby skutecznie chronić obywateli, gospodarkę europejską i społeczności lokalne oraz bronić praworządności i praw podstawowych.

Bruksela, dnia 22 września 2021 r.
Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 6.
2 Dz.U. C 374 z 16.9.2021, s. 58. ważne, podobnie jak inicjatywy wskazujące na fakt, iż w aktualnej sytuacji geopolitycznej, jak również w obliczu różnorodnych zagrożeń przestępczością zorganizowaną i poważną, nie ma innej drogi i możliwości jak tylko droga kooperacji, współdziałania i wymiany dobrych praktyk na arenie międzynarodowej.
3 SOC/673 w sprawie wzmocnienia kompetencji Europolu (Dz.U. C 341 z 24.8.2021, s. 66), SOC/675 w sprawie oceny dyrektywy w sprawie zwalczania terroryzmu, SOC/676 w sprawie planu dla UE w dziedzinie zwalczania terroryzmu (Dz.U. C 341 z 24.8.2021, s. 71).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.