Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Banku Centralnego Rozwiązanie problemu kredytów zagrożonych zaistniałego w następstwie pandemii COVID-19"" [COM(2020) 822 final].
Dz.U.UE.C.2021.220.98
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Banku Centralnego »Rozwiązanie problemu kredytów zagrożonych zaistniałego w następstwie pandemii COVID-19«"
(2021/C 220/15)
(Dz.U.UE C z dnia 9 czerwca 2021 r.)
Sprawozdawca: Kęstutis KUPŠYS
Wniosek o konsultację | Komisja Europejska, 24.2.2021 |
Podstawa prawna | Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję | 10.3.2021 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 24.3.2021 |
Sesja plenarna nr Wynik głosowania | 559 |
(za/przeciw/wstrzymało się) | 246/2/11 |
Należy zagwarantować, że przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji nie zostaną pozbawione wsparcia i nie stracą dostępu do standardowego systemu sądowego, w którym obowiązują mechanizmy kontroli i równowagi, wypracowane na podstawie wieloletniej tradycji. Zdaniem EKES-u systematyczne problemy związane z opóźnieniami w egzekucji z zabezpieczenia powinny być rozwiązywane w poszczególnych krajach poprzez przeprowadzenie dobrze przygotowanych reform oraz ukierunkowane interwencje państw członkowskich w przypadku utrzymywania się wąskich gardeł.
4.19.1. W świetle obecnej sytuacji, w której potencjalnie rentowne przedsiębiorstwa mogą mieć trudności z płatnościami, pomimo tego że przed pandemią COVID-19 miały zdolność kredytową, EKES sugeruje, że dokonanie starannego przeglądu wytycznych EUNB dotyczących definicji niewykonania zobowiązania (np. liczba dni po dacie wymagalności, po przekroczeniu której kredyt jest uznawany za zagrożony; próg wartości bieżącej netto, przy którym zrestrukturyzowany dług uznaje się za "z prawdopodobieństwem zagrożenia spłaty" itp.) może dać takim przedsiębiorstwom szansę na odbudowę przed uznaniem ich za zagrożone. EKES podkreśla jednak, że wszelkie tego rodzaju zmiany muszą mieć charakter ściśle tymczasowy i być powiązane wyłącznie z pandemią COVID-19 oraz nie powinny kolidować ze szczegółowym i dokładnym wskazaniem i raportowaniem ryzyka kredytowego przez banki, a organy regulacyjne i organy nadzoru powinny wyważyć wszelkie tymczasowe zmiany z podstawową potrzebą zapewnienia stabilności i wypłacalności sektora bankowego.
4.19.2. EKES zaleca, by wytyczne EUNB dotyczące moratoriów na spłaty kredytów obowiązywały tak długo, jak będzie to konieczne.
4.19.3. Z uwagi na fakt, że kredyty zagrożone są zagrożone bez względu na przyczyny trudności z płatnościami, a także mając na uwadze, że niezwykle trudno jest ustalić, którzy z kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji odzyskają płynność, gdy tylko pandemia znajdzie się pod kontrolą, EKES zaleca ścisłe utrzymanie wymogów kapitałowych, w tym rozporządzenia w sprawie mechanizmu ochronnego dla kredytów zagrożonych, którego harmonogram tworzenia rezerw przewiduje już bardzo stopniowe zwiększanie kapitału. Pozwoli to bankom na poradzenie sobie ze stratami, niezależnie od tego, czy są one związane z pandemią, czy też z innymi czynnikami, a także będzie kluczowym czynnikiem zmniejszania prawdopodobieństwa interwencji publicznych i ratowania banków kosztem podatnika. Należy jednak rozważyć i zastosować tymczasową elastyczność do definicji niewykonania zobowiązania i do zapewnienia ostrożnościowego mechanizmu ochronnego dla kredytów zagrożonych, aby złagodzić skutki kryzysu związanego z COVID-19. Ponadto mogłoby to pomóc uniknąć gwałtownej wyprzedaży kredytów zagrożonych przez banki. W tym kontekście EKES odnotowuje wstrzymanie postępowań w sądach cywilnych i inne opóźnienia w postępowaniach cywilnych w całej Europie oraz proponuje ich uwzględnienie.
4.19.4. EKES przewiduje możliwość przyznania większej elastyczności bankom, które są w stanie udowodnić silne powiązanie z gospodarką realną (znaczącą część ich aktywów związanych z przedsiębiorstwami niefinansowymi i gospodarstwami domowymi). Z drugiej strony należy dołożyć wszelkich starań w odniesieniu do globalnych instytucji finansowych o znaczeniu systemowym, które są silnie powiązane z innymi uczestnikami rynku finansowego.
4.20.1. EKES wzywa do kierowania środków pomocowych do instytucji kredytowych jednocześnie z zapewnianiem środków pomocy dla kredytobiorców, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji wskutek pandemii. Do środków, które należy zastosować w takiej sytuacji, należą odroczenia płatności z terminami zapadalności od roku do trzech lat, obniżki stóp procentowych, restrukturyzacja zadłużenia na rzecz mniej kosztownych form kredytu oraz moratoria na spłaty kredytów, gdy to możliwe.
4.20.2. Jeśli chodzi o wewnętrzną sprzedaż kredytów zagrożonych, w niektórych przypadkach spółki celowe (SPV) mogą czerpać zyski z długów klienta w procesie windykacji, ale klient w dalszym ciągu pozostaje w zadłużeniu. EKES zaleca, by Komisja Europejska rozważyła dalsze regulacje w celu zapewnienia ochrony praw kredytobiorców i nieobciążania ich dodatkowo po dokonaniu takiej transakcji.
Bruksela, dnia 24 marca 2021 r.
Christa SCHWENG | |
Przewodnicząca | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.