Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie unijnej strategii w zakresie płatności detalicznych" [COM(2020) 592 final].
Dz.U.UE.C.2021.220.72
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie unijnej strategii w zakresie płatności detalicznych"
(2021/C 220/10)
(Dz.U.UE C z dnia 9 czerwca 2021 r.)
Sprawozdawca: Antonio GARCÍA DEL RIEGO
Współsprawozdawca: Kęstutis KUPŠYS
Wniosek o konsultację | Komisja Europejska, 11.11.2020 |
Podstawa prawna | Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji |
Data przyjęcia przez sekcję | 2.3.2021 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 24.3.2021 |
Sesja plenarna nr | 559 |
Wynik głosowania | |
(za/przeciw/wstrzymało się) | 268/2/8 |
1.5.1. Uszeregowanie działań i starań pod względem ważności z uwagi na dużą liczbę kluczowych działań określonych w strategii.
1.5.2. Zmniejszenie obecnej niepewności co do zrównoważonego modelu biznesowego w zakresie płatności natychmiastowych.
1.5.3. Uznanie wszelkich działań ustawodawczych w obszarze instrumentów płatniczych za przedwczesne. EKES woli pozwolić uczestnikom rynku na opracowanie odpowiednich produktów dla klientów i rozważyć podjęcie działań ustawodawczych, jeżeli odpowiednie rozwiązania nie zostaną znalezione.
1.5.4. Zapewnienie pełnego egzekwowania przez państwa członkowskie rozporządzenia w sprawie SEPA, zwłaszcza jeśli chodzi o nieprzestrzeganie przez płatników i odbiorców płatności art. 9 (tzw. dyskryminacja ze względu na IBAN), zgodnie z którym konsumenci w UE powinni móc korzystać z jednego rachunku płatniczego do celów przelewów w euro i dokonywać transgranicznych przelewów bankowych w euro w obrębie SEPA równie łatwo jak w swoim państwie.
1.5.5. Skoncentrowanie wysiłków na interoperacyjności istniejących i powstających rozwiązań w zakresie identyfikacji elektronicznej; EKES uważa, że sektor prywatny, we współpracy z władzami, powinien mieć większe możliwości tworzenia tego rodzaju rozwiązań, które będą częściowo wykorzystywane do silnego uwierzytelniania klienta do celów transakcji płatniczych. Potrzebna jest powszechnie akceptowana publiczna tożsamość elektroniczna oparta na wyborze konsumenta, jego zgodzie i gwarancji pełnego poszanowania jego prywatności.
1.5.6. Harmonizację przyjmowania gotówki na szczeblu UE, ponieważ obecnie różni się ono znacznie w poszczególnych państwach.
1.5.7. Rozszerzenie zakresu wymiany danych między różnymi sektorami za pomocą przepisów obejmujących wszystkich dostawców usług finansowych zgodnie z zasadami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) 1 , aby zapewnić dalsze korzyści europejskim konsumentom, ponieważ może to wspierać innowacyjny i konkurencyjny sektor finansowy.
1.5.8. Zaproponowanie przepisów mających na celu zapewnienie prawa dostępu na sprawiedliwych, rozsądnych i niedyskryminujących warunkach do technologii infrastruktury uznanych za niezbędne do wspierania świadczenia usług płatniczych.
Filar 1: Coraz bardziej cyfrowe rozwiązania w zakresie płatności o zasięgu ogólnoeuropejskim, wykorzystujące w coraz większym stopniu płatności natychmiastowe
Filar 2: Innowacyjne i konkurencyjne rynki płatności detalicznych
Filar 3: Wydajne i interoperacyjne systemy płatności detalicznych oraz inne infrastruktury wspierające
Filar 4: Efektywne płatności międzynarodowe, w tym przekazy pieniężne
Bruksela, dnia 24 marca 2021 r.
Christa SCHWENG | |
Przewodnicząca | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.