Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2020 r.(COM(2019) 486 final).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.311.45

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 września 2020 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2020 r.«"

(COM(2019) 486 final)

(2020/C 311/05)

(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2020 r.)

Sprawozdawca: Gerardo LARGHI

Współsprawozdawczyni: Elżbieta SZADZIŃSKA

Wniosek o konsultacjęKomisja Europejska, 19.12.2019
Podstawa prawnaArt. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialnaSekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Data przyjęcia przez sekcję2.3.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej10.6.2020
Sesja plenarna nr552
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się)206/0/7
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
Komitet zgadza się z Komisją, że normalizacja ma kluczowe znaczenie dla strategii jednolitego rynku i że należy ją nieustannie aktualizować.
1.2.
EKES uważa, że pilnie potrzebna jest modernizacja europejskiego systemu normalizacji, by sprostać globalnym wyzwaniom w oparciu o innowacyjny proces współpracy z myślą o opracowaniu w odpowiednim czasie norm w szybko zmieniającym się środowisku technologicznym.
1.3.
EKES jest zdania, że z punktu widzenia nowego podejścia modułowego opartego na wymogach przekrojowych (takich jak ochrona środowiska, Zielony Ład, gospodarka o obiegu zamkniętym) konieczne jest podejście międzysektorowe.
1.4.
EKES odnotowuje, że roczny program prac na rok 2020 nie tylko rozwija i uzupełnia wcześniej wytyczone priorytety, lecz zawiera również nowe cele.
1.5.
Zdaniem EKES-u proces normalizacji powinien rozpocząć się od etapu badań naukowych i rozwoju przy wsparciu ze strony przemysłu, przedstawicieli MŚP i gospodarki społecznej, konsumentów, partnerów społecznych, obrońców środowiska i podmiotów społeczeństwa obywatelskiego.
1.6.
EKES jest zdania, że istotne jest, by wieloletnie ramy finansowe umożliwiały realizację przewidzianych działań, wspierając finansowo i organizacyjnie szerokie uczestnictwo słabszych i dysponujących mniejszymi środkami organizacji i przedstawicieli.
1.7.
Komitet zgadza się, że sztuczna inteligencja ma znaczenie dla jednolitego rynku, i uważa, że obecne przepisy w dziedzinie bezpieczeństwa muszą zostać uaktualnione. Zwłaszcza normalizacja w dziedzinie bezpieczeństwa technologicznego będzie musiała uwzględniać wytyczne etyczne dotyczące wiarygodnej sztucznej inteligencji opracowane w 2019 r. z myślą o sztucznej inteligencji ukierunkowanej na człowieka.
1.8.
Komitet apeluje, by CAM - minimalne kryteria środowiskowe - stały się obowiązkowymi normami odnośnie do zamówień publicznych i by użycie surowców wtórnych było jednym z preferowanych kryteriów.
1.9.
EKES z zadowoleniem przyjmuje możliwość złożenia nowego wniosku o normalizację odnośnie do internetu rzeczy, cyberbezpieczeństwa, ochrony bezpieczeństwa, prywatności i łączności.
1.10.
Komitet życzy sobie, by "europejski format wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej" gwarantował bezpieczeństwo sieci i systemu informatycznego dzięki opracowaniu najnowocześniejszych norm.
1.11.
EKES odnotowuje, że potencjalne awarie systemów pojazdów zautomatyzowanych, bezpieczeństwo danych, cyberataki, komunikacja i kwestie etyczne wymagają opracowania specjalnych norm.
1.12.
Komitet przyjmuje z zadowoleniem postulat Komisji dotyczący sporządzenia bądź przeglądu zharmonizowanych norm w kluczowych sektorach, takich jak ochrona środowiska, włączenie społeczne i jednolity rynek towarów. Popiera wniosek o sporządzenie norm dotyczących recyklingu i ponownego wykorzystania narzędzi połowowych z tworzyw sztucznych, bezpieczeństwa wyrobów pirotechnicznych, limitów migracji dla substancji chemicznych objętych ograniczeniem stosowanych w wyrobach konsumpcyjnych, charakterystyki energetycznej silników elektrycznych i sprzętu gospodarstwa domowego, materiałów nawozowych i budownictwa. Szczególnie istotna jest decyzja w sprawie inwestowania środków w harmonizację technologii produkcji w sektorze stali.
1.13.
Komitet nalega na pluralistyczne podejście do kwestii normalizacji, które obejmowałoby cele dotyczące zdolności do zatrudnienia, praw społecznych, poszanowania różnorodności biologicznej i środowiska. Uważa, że ułatwiłoby to przejście od zgodności do kompatybilności i stanowiłoby pozytywny czynnik konkurencyjności systemu europejskiego.
1.14.
EKES uważa, że za pomocą prawa i normalizacji trzeba wyeliminować starą praktykę celowego postarzania produktów.
1.15.
Komitet popiera opracowanie norm umożliwiających osobom z niepełnosprawnościami i cyfrowym analfabetom uzyskanie lepszego dostępu do produktów i usług na jednolitym rynku.
1.16.
Komitet wyraża poparcie dla dialogu politycznego z międzynarodowymi organami normalizacyjnymi oraz dla dwustronnych negocjacji z państwami trzecimi.
1.17.
Komitet z zadowoleniem przyjmuje środki przyjęte przez Komisję w celu wspierania udziału zainteresowanych stron w działalności normalizacyjnej.
1.18.
Komitet zwraca się do wszystkich zainteresowanych stron o utworzenie forum ad hoc ds. angażowania szerokiego grona podmiotów w europejski system normalizacji, którego zadaniem byłoby organizowanie corocznego wysłuchania publicznego w celu oceny postępów poczynionych w tej dziedzinie.
1.19.
Komitet zgadza się z Komisją co do sporządzenia planu działania na rzecz normalizacji w sektorze obronności i przestrzeni kosmicznej oraz co do opracowania norm w sektorze gospodarki o obiegu zamkniętym i w sektorze gospodarki społecznej.
1.20.
Komitet apeluje, by normalizacja europejska została przygotowania z użyciem języka całkowicie zrozumiałego dla użytkowników końcowych, takich jak MŚP i konsumenci.
2.
Wnioski Komisji Europejskiej
2.1.
Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1025/2012 Komisja opublikowała komunikat przedstawiający roczny program prac Unii Europejskiej w zakresie normalizacji europejskiej w 2020 r. określający działania, które Komisja zamierza podjąć w 2020 r., by poprawić zarządzanie europejskim systemem normalizacji, angażowanie szerokiego grona podmiotów oraz oddziaływanie tego systemu na szczeblu międzynarodowym.
2.2.
Zgodnie z tym programem strategiczne priorytety normalizacji europejskiej na rzecz prawodawstwa i polityki Unii Europejskiej obejmują następujące działania:
działanie dotyczące recyklingu i ponownego wykorzystania narzędzi połowowych wykonanych z tworzywa sztucznego 1 ,
działanie dotyczące wymogów ekoprojektu w celu wsparcia procesu wdrażania aktów prawnych 2  związanych z określonymi kategoriami produktów,
działanie dotyczące wyrobów pirotechnicznych i aktualizacji technicznych w tym sektorze 3 ,
działanie dotyczące projektowania, produkcji, montażu, wykorzystania i weryfikacji działania kalibratorów radionuklidowych 4 ,
działanie odnoszące się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej w celu odzwierciedlenia aktualizacji technicznych 5 ,
działanie dotyczące nawozów 6 ,
działanie odnoszące się do opracowania limitów migracji substancji objętych ograniczeniem (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne) z gumy i tworzywa sztucznego, stosowanych w artykułach konsumpcyjnych 7 ,
działanie dotyczące opracowania terminologii technicznej odnoszącej się do wyrobów budowlanych 8 ,
działanie odnoszące się do akredytacji i oceny zgodności 9 ,
działanie w zakresie przestrzegania wymogów dostępności produktów i usług 10 ,
działanie dotyczące sztucznej inteligencji 11 , internetu rzeczy i cyberbezpieczeństwa 12 ,
działanie dotyczące wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej w Europie,
działanie odnoszące się do interoperacyjności systemów współpracujących, które obejmują wszystkie klasy pojazdów,
działanie w zakresie cyfryzacji, automatyzacji i cyberbezpieczeństwa o kluczowym znaczeniu dla sektora kolejowego 13 ,
działanie na rzecz europejskiego programu rozwoju przemysłu obronnego (EDIDP) 14 .
2.2.1.
Ponadto Komisja zamierza:
kontynuować współpracę z międzynarodowymi jednostkami normalizacyjnymi,
prowadzić współpracę w zakresie norm jako priorytetu umów handlowych (z Chinami, Singapurem, Australią, Nową Zelandią, Indonezją i Mercosurem itd.) w celu zwiększenia wymiany handlowej i konkurencyjności, rozwoju zatrudnienia i wzrostu gospodarczego w Europie,
nadal wspierać proces zarządzania za pomocą wszystkich dostępnych właściwych sposobów, mianowicie za pośrednictwem Komitetu ds. Norm, wielostronnej platformy ds. normalizacji ICT oraz dialogów strukturalnych z europejskimi organizacjami normalizacyjnymi,
w dalszym ciągu popierać zaangażowanie zainteresowanych stron reprezentujących MŚP, konsumentów, interesy środowiskowe i związki zawodowe w procesie normalizacji (organizacje 15 , o których mowa w załączniku III 16 ),
ocenić oddziaływanie Programu na rzecz jednolitego rynku 17  za pomocą oceny śródokresowej i ocen końcowych, a także ciągłego monitorowania zestawu kluczowych wskaźników skuteczności działania na wysokim szczeblu,
rozpocząć w 2019 r. badanie na temat funkcji i skutków normalizacji i norm europejskich w UE; jego wyniki zostaną udostępnione w 2021 r.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
Komitet zgadza się z Komisją, że normalizacja ma kluczowe znaczenie dla strategii jednolitego rynku.
3.2.
EKES uważa, że techniczne normy bezpieczeństwa oraz normy prawne w tym zakresie muszą być na bieżąco aktualizowane, zwłaszcza z uwagi na ryzyko, jakie może się wiązać z najnowocześniejszymi technologiami.
3.3.
EKES jest zdania, że oprócz wymogu zgodności obejmującego koncepcję respektowania norm i charakterystyki (skuteczność, trwałość itd.) należy podkreślić podejście modułowe oparte na przekrojowych wymogach (takich jak poszanowanie środowiska, Zielony Ład, gospodarka o obiegu zamkniętym). W związku z tym Komisja słusznie zaktualizowała swoje podejście zgodnie z Zielonym Ładem i swym kompleksowym programem prac na rok 2020.
3.4.
EKES po raz kolejny 18  podziela pogląd o istnieniu pilnej potrzeby efektywnej i skutecznej modernizacji systemu normalizacji europejskiej i uważa za niezbędne przyjęcie nowej wspólnej wizji i podjęcie konkretnych działań w odpowiedzi - nadal na zasadzie dobrowolności - na globalne wyzwania normalizacji za pośrednictwem innowacyjnego procesu współpracy opartego na konsensusie w sprawie terminowego opracowania norm w szybko zmieniającym się środowisku technologicznym.
3.5.
EKES stwierdza, że roczny program prac na rok 2020 nie tylko rozwija i uzupełnia wcześniej wytyczone priorytety, lecz zawiera również nowe cele, by dostosować system europejskiej normalizacji do wciąż zmieniającego się międzynarodowego kontekstu i wyzwań na globalnym rynku.
3.6.
Zdaniem EKES-u proces normalizacji powinien rozpocząć się od etapu badań naukowych i rozwoju za pośrednictwem działań konormatywnych i przednormatywnych oraz wzmocnienia mechanizmów przenoszenia norm europejskich na szczebel międzynarodowy, lecz jedynie przy wsparciu sektora przemysłowego, przedstawicieli MŚP i gospodarki społecznej, konsumentów, partnerów społecznych, obrońców środowiska i podmiotów społeczeństwa obywatelskiego.
3.7.
EKES wzywa wszystkich partnerów do wysiłków na rzecz szybkiej i skutecznej koordynacji różnych europejskich referencyjnych systemów planowania, opracowywania i monitorowania.
3.8.
Istotne jest opracowanie odpowiednich wieloletnich ram finansowych w celu praktycznej realizacji planowanych działań 19 , przy wsparciu finansowym i organizacyjnym szerokiego udziału słabszych i dysponujących mniejszymi środkami organizacji i organów przedstawicielskich za pośrednictwem działań mających na celu opracowywanie norm technicznych i regulacyjnych, działań w zakresie "uświadamiania, edukowania i zrozumienia" oraz poprzez angażowanie szerokiego grona podmiotów na szczeblu "europejskim" i w "wymiarze międzynarodowym".
3.9.
Komitet popiera opracowanie norm w sektorze gospodarki o obiegu zamkniętym, aby w decydujący sposób przyczynić się do zrównoważonej produkcji i tym samym do zachowania zasobów naturalnych 20  i utrzymania całej różnorodności biologicznej.
3.10.
Ponadto Komitet zwraca się o opracowanie norm w sektorze gospodarki społecznej w celu rozpowszechnienia najlepszych praktyk i wzmocnienia potencjału społecznego i gospodarczego tego tak istotnego sektora gospodarki.
3.11.
Komitet apeluje, by CAM - minimalne kryteria środowiskowe - stały się obowiązkowymi normami w wypadku zamówień publicznych i by użycie surowców wtórnych było jednym z preferowanych kryteriów.
3.12.
Komitet zgadza się co do znaczenia sztucznej inteligencji dla jednolitego rynku i uważa, że obecne normy i przepisy w dziedzinie bezpieczeństwa muszą zostać uaktualnione w odpowiedzi na nowe zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją z uwzględnieniem wytycznych etycznych dla wiarygodnej sztucznej inteligencji opracowanych w 2019 r. z myślą o sztucznej inteligencji ukierunkowanej na człowieka.
3.13.
EKES z zadowoleniem przyjmuje możliwość złożenia nowego wniosku o normalizację odnośnie do internetu rzeczy, cyberbezpieczeństwa, ochrony bezpieczeństwa, prywatności i łączności.
3.14.
Komitet życzy sobie, by "europejski format wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej" gwarantował bezpieczeństwo sieci i systemu informatycznego dzięki opracowaniu najnowocześniejszych norm.
3.15.
Do produktów wysokiego ryzyka należą również zautomatyzowane pojazdy, które wymagają opracowania specjalnych norm.
3.16.
Komitet przyjmuje z zadowoleniem postulat Komisji, zgodny z poparciem Nowego Zielonego Ładu, by opracować lub zmienić zharmonizowane normy w takich kluczowych sektorach jak jednolity rynek, technologie produkcji w sektorze stali, obronność i technologia kosmiczna, ochrona środowiska i włączenie społeczne. Popiera propozycję opracowania norm dotyczących recyklingu i ponownego wykorzystania narzędzi połowowych z tworzyw sztucznych, bezpieczeństwa wyrobów pirotechnicznych, limitów migracji dla substancji chemicznych objętych ograniczeniem stosowanych w wyrobach konsumpcyjnych, charakterystyki energetycznej silników elektrycznych i sprzętu gospodarstwa domowego, materiałów nawozowych oraz budownictwa.
3.17.
EKES podkreśla, że celowe postarzanie produktów obciąża konsumentów kosztami w wysokości około 100 mld EUR rocznie: praktyki tej należy zakazać w drodze prawnej, a w każdym razie wyeliminować ją za pomocą normalizacji.
3.18.
Komitet popiera opracowanie norm umożliwiających osobom z niepełnosprawnościami uzyskanie lepszego dostępu do produktów i usług na jednolitym rynku. Podkreśla, że specjalna normalizacja odnośnie do niepełnosprawności powinna również obejmować normy zatrudnienia i włączenia społecznego.
3.19.
Komitet wyraża poparcie dla dialogu politycznego z międzynarodowymi organami normalizacyjnymi oraz dla dwustronnych negocjacji z państwami trzecimi.
3.20.
Komitet ponawia apel o monitorowanie inicjatyw najważniejszych uczestników procesu normalizacji, zmierzających do zaangażowania w europejski system normalizacji jak najszerszego grona zainteresowanych podmiotów. EKES proponuje w szczególności, by zachęcać do podejmowania wszelkich działań mających na celu rozpowszechnianie, koordynację i rozumienie kwestii norm, być może również poprzez ustanowienie forum ad hoc ds. angażowania szerokiego grona podmiotów w europejski system normalizacji, które co roku oceniałoby postępy poczynione w tej dziedzinie.
3.21.
EKES zwraca uwagę Komisji na wpływ, jaki decyzje normalizacyjne mogą wywrzeć na życie społeczne, na takie kwestie jak mobilność, co ujawniło się podczas dialogu Komisji z zainteresowanymi stronami. Dlatego też wnosi o kontynuowanie dialogu w tej tak delikatnej kwestii oraz wspólnych prac ze wszystkimi organami europejskimi i zainteresowanymi stronami.
3.22.
Komitet apeluje, by uwzględniono wpływ, jaki dostępność norm może wywrzeć na tych obywateli, którzy są najmniej przygotowani do radzenia sobie z nowościami, takich jak niektóre osoby starsze i cyfrowi analfabeci, a także skutki gospodarcze tego zjawiska dla MŚP.
4.
Uwagi szczegółowe
4.1.
Jeżeli chodzi o ekoprojekt 21 , istotne jest opracowanie odpowiednich dobrych praktyk, w których określono by wymogi techniczne, i które przewidywałyby, w krótkim czasie, wstępne odniesienie - na zasadzie dobrowolności - do nowych tematów, które nie zostały jeszcze skonsolidowane w drodze normalizacji technicznej.
4.2.
W ramach planu prac na lata 2016-2019 22  dotyczących ekoprojektu oraz etykietowania energetycznego 23  Komisja wydała szereg rozporządzeń 24 . W odniesieniu do wszystkich tych produktów realizowanych jest obecnie ponad czterdzieści procedur związanych ze zleceniami normalizacji.
4.3.
Komisja wydała zalecenie 25 , które zawiera wytyczne ułatwiające przemysłowi poszukiwanie dobrowolnych umów będących alternatywą i wsparciem dla regulacji oraz które przewiduje klauzule przeglądowe. Podczas przeglądu ważne jest uwzględnienie aspektów związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym, efektywnym gospodarowaniem zasobami, możliwością naprawy, recyklingiem oraz trwałością.
4.4.
Angażowanie szerokiego grona podmiotów. EKES podkreśla ponownie "znaczenie ułatwienia dostępu do procesu normalizacji MŚP oraz partnerom społecznym [...]" oraz "pogłębionego monitorowania działań prowadzonych przez najważniejsze podmioty normalizacji, po to by wzmocnić pluralizm ESN" 26 . Uważa, że zorganizowane 5 listopada 2019 r. w jego siedzibie spotkanie na temat angażowania szerokiego grona podmiotów w europejski system normalizacji może służyć za przykład współpracy oraz konstruktywnego dialogu między instytucjami i zainteresowanymi stronami.
4.5.
Wsparcie dla europejskich norm na całym świecie. Konieczne są większe naciski, zdolności przedstawicielskie, kompetencje i spójność, w szczególności w ramach ISO/IEC i ITU - zwłaszcza w przypadku małych przedsiębiorstw, konsumentów i środowiska - oraz na forach wielostronnych i w umowach o wolnym handlu.
4.5.1.
Zgodnie ze swym podejściem do gospodarki o obiegu zamkniętym Komitet uważa, że wybór harmonizacji polityki w zakresie mobilności stanowi również istotny krok na drodze do zrównoważonej mobilności dla Europy 27 .
4.6.
EKES jest zdania, że decydujące znaczenie ma szybkość, z jaką zaspokaja się potrzeby normalizacyjne europejskiego systemu produkcji. W tym kontekście ważne jest dalsze nadrabianie zaległości strukturalnych w zakresie nowych metod pracy.
4.7.
Komitet zgadza się co do dziedzin strategicznych wskazanych przez Komisję, a mianowicie sztucznej inteligencji; internetu rzeczy; łańcucha bloków; cyberbezpieczeństwa, zwłaszcza infrastruktury krytycznej takiej jak sieci łączności i transportu; dostępności; pomocy w tworzeniu bezpiecznych systemów wymiany cyfrowej w sektorze opieki zdrowotnej na szczeblu europejskim (e-zdrowie).
4.8.
EKES podtrzymuje swoje wielokrotnie przedstawiane stanowisko na temat pilnej potrzeby stałych negocjacji z innymi konkurentami międzynarodowymi. Podstawą działań Komisji na rok 2020 i późniejsze lata powinny być: zawarcie umowy handlowej z Japonią, planowana kontynuacja dialogu z USA i Chinami, a także umowy o wolnym handlu z Australią, Nową Zelandią, Indonezją i krajami Mercosuru.
Bruksela, dnia 10 czerwca 2020 r.
Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Zob. działania i środki dotyczące narzędzi połowowych w europejskiej strategii na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym - COM(2018) 28 final i działanie 13 w załączniku do tego komunikatu.
2 Zob. szczegółowe informacje dotyczące działań 1-3 w załączniku do komunikatu.
3 Zob. działanie 7 w załączniku do komunikatu.
4 Zob. działanie 8 w załączniku do komunikatu.
5 Zob. działanie 6 w załączniku do komunikatu.
6 Zob. działanie 5 w załączniku do komunikatu.
7 Zob. działanie 4 w załączniku do komunikatu.
8 Zob. działanie 9 w załączniku do komunikatu.
9 Zob. działanie 11 w załączniku do komunikatu.
10 Zob. działanie 12 w załączniku do komunikatu.
11 COM(2018) 237 final.
12 COM(2017) 477 final.
13 Zob. działanie 10 w załączniku do komunikatu.
14 Rozporządzenie (UE) 2018/1092.
15 Standardy dla małych przedsiębiorstw (Small Business Standards), europejskie stowarzyszenie ds. koordynacji udziału konsumentów w procesie normalizacji (ANEC), Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC) oraz Europejska Obywatelska Organizacja Normalizacyjna ds. Środowiska (ECOS).
16 Załącznik III do rozporządzenia w sprawie europejskiej normalizacji (UE) nr 1025/2012.
17 COM(2018) 441 final.
18 Dz.U. C 376 z 22.12.2011, s. 69.
19 Por. załącznik dotyczący wspólnej inicjatywy normalizacji w ramach strategii jednolitego rynku:https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/3/2016/EN/3-2016-3211-EN-F1-1-ANNEX-1.PDF.
20 Dz.U. C 264 z 20.7.2016, s. 98; Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 97; Dz.U. C 283 z 10.8.2018, s. 61 i Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 207.
21 Punkty 1, 2, 3 załącznika COM 486, przewidziany w dyrektywie 2005/32/WE, przekształconej w 2009/125/WE.
22 COM(2016) 773 final.
23 Zgodnie z dyrektywą 2009/125/WE.
24 Rozporządzenia delegowane Komisji (UE) 2019/2013, (UE) 2019/2014, (UE) 2019/2015, (UE) 2019/2016, (UE) 2019/2017, (UE) 2019/2018, (UE) 2019/2019, (UE) 2019/2020, (UE) 2019/2021, (UE) 2019/2022, (UE) 2019/2023, (UE) 2019/2024 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019).
25 C(2016) 7770.
26 Dz.U. C 303 z 19.8.2016, s. 81.
27 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 254.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.