Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Droga gołąbka pokoju"- propozycja globalnej strategii UE na rzecz budowania pokoju"(opinia z inicjatywy własnej).
Dz.U.UE.C.2019.228.31
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "»Droga gołąbka pokoju«- propozycja globalnej strategii UE na rzecz budowania pokoju"
(2019/C 228/05)
(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2019 r.)
Sprawozdawczyni: Jane MORRICE
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego | 15.2.2018 |
Podstawa prawna | Art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego Opinia z inicjatywy własnej |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Stosunków Zewnętrznych |
Data przyjęcia przez sekcję | 15.1.2019 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 20.3.2019 |
Sesja plenarna nr | 542 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) | 160/3/2 |
Ścieżka 2 - Informowanie, komunikacja, edukacja
Utworzenie unijnej grupy zadaniowej ds. "gołąbka pokoju "w celu inicjowania i wspierania:
Łącząc nowoczesne metody interakcji społecznej z dawnymi sposobami przekazywania informacji, "Droga gołąbka pokoju "wytycza nowy kierunek dla UE i tworzy pomost między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością.
Aktywnie wspierając powstawanie stabilnych, sprawiedliwych, uczciwych i dostatnich społeczeństw na całym świecie, UE wychodzi poza samo promowanie pokoju. Choć wysiłki UE mogą nie zawsze kończyć się oczekiwanym powodzeniem, promowanie wartości UE zachęca kraje doświadczające konfliktów do odejścia od przemocy. Cennymi przykładami są unijny program PEACE w Irlandii Północnej oraz wsparcie UE dla kolumbijskiego procesu pokojowego. Dalsze przykłady zaangażowania to strategia UE na rzecz młodzieży z 2015 r., która ma zapewnić, aby młodzi ludzie w UE nie czuli się zmarginalizowani. Ponadto, dzięki większej spójności między strategiami w zakresie kultury, obrony, pomocy, handlu i rozwiązywania konfliktów, a także spójności działań z agencjami międzynarodowymi, UE mogłaby przejąć inicjatywę w budowaniu pokoju na świecie.
Służąc przykładem i promując swoje podstawowe wartości, UE może wskazywać drogę przez bardziej kreatywne zaangażowanie w strategie informacyjne, komunikacyjne i edukacyjne. Konieczna jest wymiana doświadczeń między oddolnymi budowniczymi pokoju w Europie i poza jej granicami. Kluczowe znaczenie mają ustanowienie europejskich centrów budowania pokoju zapewniających szkolenia w zakresie mediacji, negocjacji, dialogu i budowania konsensusu, zgodnie z propozycjami zawartymi we wcześniejszych opiniach 2 , oraz współpraca w ramach partnerstwa z budowniczymi pokoju ze społeczeństwa obywatelskiego. Prezentując swoją pracę za pośrednictwem dobrze wyposażonych, dobrze ukierunkowanych programów edukacyjnych i informacyjnych, UE zwiększa zrozumienie jej roli i uzasadnia obywatelom swoje wysiłki, pokazując im wartość wielokulturowego zaangażowania i pomagając przywrócić ich wiarę w podstawy europejskiego projektu.
W nowych propozycjach budżetowych na lata 2021-2027 dotyczących działań zewnętrznych należy położyć większy nacisk na budowanie pokoju. Propozycje obejmują 40-procentowy wzrost w zakresie bezpieczeństwa do 4,8 mld EUR, nowy Fundusz Obronny z budżetem 13 mld EUR, 6,5 mld EUR na "mobilność wojskową "w ramach instrumentu "Łącząc Europę "oraz zwiększenie finansowania działań zewnętrznych o 26 % do 120 mld EUR. Co istotne, propozycja KE dotycząca "pozabudżetowych" 10,5 mld EUR "Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju "na wspólne zaangażowanie w państwach niebędących członkami UE nadaje się idealnie do zagwarantowania, by działania UE były rzeczywiście ukierunkowane na zapobieganie konfliktom. W 2017 r. UE przyjęła rozporządzenie ustanawiające nowy rodzaj wsparcia w ramach Instrumentu na rzecz Przyczyniania się do Stabilności i Pokoju (IcSP), aby wspierać budowanie zdolności podmiotów wojskowych - budowanie zdolności na rzecz bezpieczeństwa i rozwoju (CBSD). Europejskie Biuro Łącznikowe ds. Budowania Pokoju stale zgłasza zastrzeżenia w tym zakresie oraz potrzebę zwiększenia udziału społeczeństwa obywatelskiego w tych działaniach.
Coraz częściej uważa się, że społeczeństwo obywatelskie jest kluczowe w zapewnianiu efektywności i długoterminowej stabilności wszelkich strategii budowania pokoju. Współpraca z podmiotami oddolnymi służy nie tylko zwiększaniu zrozumienia konfliktu z perspektywy oddolnej, lecz także zapewnia lokalną odpowiedzialność za ten proces przez wspieranie procesu pokojowego bardziej "wrażliwego na konflikt" i przez pozytywne wzmocnienie. Rezolucja ONZ nr 2419 podkreśla rolę młodych ludzi w negocjowaniu i wdrażaniu porozumień pokojowych, podobnie jak rezolucja ONZ nr 1325 w sprawie roli kobiet. Działalność związkowa i przedsiębiorstwa, duże lub małe, są również istotne w mobilizacji społeczeństwa obywatelskiego. Grupy słabsze, zwłaszcza ofiary, muszą być przedmiotem szczególnej uwagi, ważne jest także "dobrosąsiedzkie" podejście do relacji w społeczności i miejscu pracy. "Zorganizowany dialog" między UE a społeczeństwem obywatelskim również stwarza przełomowe i trwałe relacje, czego dowodem są kontakty EKES-u z sąsiadami UE w Afryce, Azji i dalszych częściach świata.
Ponieważ świadomość co do budowania pokoju przez UE jest wśród jej obywateli ograniczona, w nowym budżecie należy położyć większy nacisk na działania informacyjne, komunikacyjne i edukacyjne, a w szczególności na wykorzystywanie zarówno tradycyjnych środków przekazu, jak i mediów społecznościowych. Podczas gdy obawy dotyczące niebezpieczeństw związanych z mediami społecznościowymi i potencjalnymi zagrożeniami dla demokracji, jakie mogą one stwarzać, są realne, potencjał ich używania w celu wprowadzania pozytywnych zmian nie jest w pełni wykorzystywany. W nowym budżecie UE większe środki należy przeznaczyć na dziennikarstwo pokojowe, dyplomację kulturalną i dialog międzykulturowy. Edukacja także odgrywa istotną rolę w uczeniu dzieci i młodych ludzi, aby nie tylko "tolerowali", lecz także szanowali odmienność. Przykładem tego jest Specjalny Organ ds. Programów UE oraz Integrated Education Movement (Ruch na rzecz Zintegrowanej Edukacji) w Irlandii Północnej.
UE ma ogromne doświadczenie w takich obszarach jak Azja Południowo-Wschodnia, Bliski Wschód, Ameryka Środkowa, Bałkany i Afryka Subsaharyjska. Niektóre z tych działań były bardzo udane, inne mniej. Wyciągając wnioski z historii, UE musi respektować i promować etyczne podejście do interwencji, czego przykładem jest inicjatywa przejrzystości w branżach wydobywczych 3 , która zachęcając do w pełni partycypacyjnego procesu z udziałem społeczeństwa obywatelskiego, pomaga w przezwyciężeniu wyzysku i korupcji i propagowaniu dobrych rządów. Wnioski te, lepsze czy gorsze, muszą wpływać na kształt polityki. Oczywiście nie da się mierzyć wszystkiego jedną miarą, ale warto pamiętać o najważniejszych cechach charakterystycznych obszarów objętych konfliktem. Wymiana doświadczeń powinna zostać lepiej ugruntowana, w szczególności pomiędzy działaniami wewnętrznymi i zewnętrznymi UE, w przypadku których jak dotąd brakowało systematycznego podejścia do wspólnego uczenia się. Jest to utracona szansa oraz poważny błąd polityczny, któremu należy zaradzić.
Setna rocznica upamiętniająca wojnę i celebracja pokoju i dziedzictwa kulturowego to moment, w którym UE ma okazję, aby przywrócić swoją wartość na świecie, nie tylko jako potęga gospodarcza, lecz także jako globalny lider w budowaniu, zabezpieczaniu i promowaniu pokoju. Skupiając się na pokoju w obliczu zagrożenia terrorystycznego u siebie i za granicą, UE może spojrzeć na własne doświadczenia jako przykład tego, co można osiągnąć, ale co należy nieustannie pielęgnować, aby zachęcać do dialogu międzykulturowego, tolerancji, solidarności i wzajemnego szacunku.
Za pośrednictwem globalnej strategii UE na rzecz budowania pokoju wraz z fizycznym i wirtualnym szlakiem pokojowym dla podróżnych, "Droga gołąbka pokoju "służy jako latarnia wskazująca sposób życia, uczenia się i łączenia w coraz bardziej zglobalizowanym świecie. Ludzie w każdym wieku, w różnej sytuacji społecznoekonomicznej, reprezentujący różne pokolenia, wyznania, kultury i społeczności przybywający z odległych krańców Europy i spoza Europy dowiedzą się więcej o różnych kulturach i tradycjach oraz będą budować więzi oparte na większym zrozumieniu wartości UE.
"Droga" wykorzystująca symbol gołąbka pokoju, by wskazać kierunek podróży, byłaby nie tylko symbolem budowania pokoju przez UE na całym świecie, ale także nową wizją dla UE i przesłaniem nadziei w coraz trudniejszych czasach.
W polityce budowania pokoju tam, gdzie jest wola, tam jest "Droga gołąbka pokoju".
Bruksela, dnia 20 marca 2019 r.
Luca JAHIER | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
Opinia EKES-u w sprawie: "Rola UE w budowaniu pokoju w stosunkach zewnętrznych: sprawdzone rozwiązania i perspektywy" z 19 stycznia 2012 r.Dz.U. C 68 z 6.3.2012, s. 21.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.