Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społeczego "Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w odniesieniu do dostępu organów podatkowych do informacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy" 452 final - 2016/0209 (CNS)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.34.127

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 lutego 2017 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społeczego "Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w odniesieniu do dostępu organów podatkowych do informacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy"

(COM(2016) 452 final - 2016/0209 (CNS))

(2017/C 034/20)

(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2017 r.)

Sprawozdawca: Petru Sorin DANDEA

Wniosek o konsultację:Rada Unii Europejskiej, 27/07/2016
Podstawa prawna:Art. 113 i 115 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(COM(2016) 452 final - 2016/0209 (CNS))
Sekcja odpowiedzialna:Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej
Data przyjęcia przez sekcję:5.10.2016
Data przyjęcia na sesji plenarnej:19.10.2016
Sesja plenarna nr:520
Wynik głosowania227/3/2
(za/przeciw/wstrzymało się):
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji i popiera jej wysiłki w zakresie zwalczania unikania opodatkowania i prania pieniędzy, które to praktyki nie tylko powodują erozję bazy podatkowej państw członkowskich, ale stanowią też jedno z głównych źródeł finansowania organizacji terrorystycznych i przestępczych na poziomie światowym.
1.2.
Biorąc pod uwagę znaczące konsekwencje oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania, EKES popiera zasady przedstawione we wniosku dotyczącym dyrektywy zmieniającej dyrektywę w sprawie współpracy administracyjnej. Ujęcie w kategoriach informacji będących przedmiotem wymiany między organami podatkowymi państw członkowskich informacji o rzeczywistych beneficjentach transakcji finansowych, których zgodność z prawem może zostać zakwestionowana na podstawie ustaleń dokonanych podczas kontroli, przeglądów i audytów, a które mogą nawet okazać się operacjami prania pieniędzy, pozwoli zwiększyć zdolności administracyjne i skuteczność walki z praniem pieniędzy.
1.3.
Biorąc pod uwagę fakt, iż projekt dyrektywy zmieniającej dyrektywę o współpracy administracyjnej może zostać w pełni wdrożony tylko pod warunkiem że projekt dyrektywy zmieniającej czwartą dyrektywę w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy 1  zostanie zatwierdzony, EKES zaleca państwom członkowskim i Parlamentowi Europejskiemu przyjęcie całego pakietu regulacyjnego zaproponowanego przez Komisję.

EKES zaleca, by państwa członkowskie zapewniły organom podatkowym zasoby ludzkie, finansowe i logistyczne konieczne do udanego wdrożenia nowych przepisów w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy.

2.
Wniosek Komisji Europejskiej
2.1.
W ramach programu walki z uchylaniem się od opodatkowania i unikaniem opodatkowania oraz planu działania przeciwko finansowaniu terroryzmu, w lipcu 2016 r. Komisja Europejska przedstawiła pakiet regulacyjny w celu poprawy dostępu organów podatkowych do informacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy. Częścią pakietu jest także wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w odniesieniu do dostępu organów podatkowych do informacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy 2 .
2.2.
Wniosek Komisji zmienia art. 22 dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej, tak by obejmował on również wymianę między administracjami podatkowymi państw członkowskich szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowych ułatwiających pranie pieniędzy.
2.3.
Celem tej inicjatywy jest umożliwienie organom podatkowym konsekwentnego dostępu do informacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy podczas wykonywania ich obowiązków w zakresie monitorowania właściwego stosowania dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej przez instytucje finansowe.
2.4.
We wniosku dotyczącym dyrektywy ustanawia się przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Ponadto wniosek ma na celu zapewnienie organom podatkowym dostępu do informacji o rzeczywistych beneficjentach transakcji finansowych, których zgodność z prawem może zostać zakwestionowana na podstawie ustaleń dokonanych podczas kontroli, przeglądów i audytów, a które mogą nawet okazać się operacjami prania pieniędzy na korzyść organizacji przestępczych lub terrorystycznych.
3.
Uwagi ogólne i szczegółowe
3.1.
Wniosek dotyczący dyrektywy wzywa do jednolitego wdrażania we wszystkich państwach członkowskich przepisów regulujących wymianę informacji między krajowymi administracjami podatkowymi dotyczących rzeczywistych beneficjentów operacji finansowych, które mogą okazać się operacjami prania pieniędzy. Jak już zwrócono uwagę we wcześniejszych opiniach 3 , EKES z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji i popiera jej wysiłki w zakresie zwalczania unikania opodatkowania i prania pieniędzy, które to praktyki nie tylko powodują erozję bazy podatkowej państw członkowskich, ale stanowią też jedno z głównych źródeł finansowania organizacji terrorystycznych i przestępczych na poziomie światowym.
3.2.
EKES popiera przepisy dotyczące dostępu organów podatkowych do mechanizmów, procedur, dokumentów i informacji dotyczących operacji finansowych, które mogą okazać się operacjami prania pieniędzy. W oświadczeniu z dnia 18 kwietnia grupa G-20 wezwała Grupę Specjalną ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy do przedłożenia propozycji poprawy wdrażania międzynarodowych standardów w zakresie przejrzystości, w tym dostępności informacji o beneficjentach rzeczywistych i międzynarodowej wymiany tych informacji. EKES zwraca się zatem do Komisji i państw członkowskich o wzmożenie wysiłków w negocjacjach na szczeblu międzynarodowym w ramach organizacji, takich jak OECD lub G-20, aby umożliwić stosowanie tych przepisów na całym świecie.
3.3.
Biorąc pod uwagę fakt, iż projekt dyrektywy zmieniającej dyrektywę o współpracy administracyjnej może zostać w pełni wdrożony tylko pod warunkiem że projekt dyrektywy zmieniającej czwartą dyrektywę w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy 4  zostanie zatwierdzony, EKES zaleca państwom członkowskim i Parlamentowi Europejskiemu przyjęcie całego pakietu regulacyjnego zaproponowanego przez Komisję.
3.4.
Biorąc pod uwagę nasilenie działalności terrorystycznej na poziomie światowym oraz wzrost liczby ataków, które spowodowały ofiary śmiertelne w kilku państwach członkowskich, EKES uważa, że przepisy proponowane przez Komisję muszą zostać zatwierdzone w trybie pilnym. Wprowadzenie lepszych przepisów przeciwdziałających praniu pieniędzy zlikwidowałoby jedno z głównych źródeł finansowania organizacji terrorystycznych.

EKES zaleca, by państwa członkowskie zapewniły zasoby ludzkie, finansowe i logistyczne związane z wdrażaniem nowych przepisów w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy określonych w pakiecie zaproponowanym przez Komisję Europejską. Ponadto EKES uważa, że opracowanie programów mających na celu zapewnienie wymiany najlepszych praktyk między ekspertami organów podatkowych państw członkowskich może przyczynić się do osiągnięcia lepszych wyników w zakresie wdrażania nowych przepisów.

Bruksela, 19 października 2016 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Georges DASSIS
1 COM(2016) 450 final.
2 COM(2016) 452 final.
4 Zob. przypis 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.