Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 8 maja 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) spowodowaną pandemią COVID-19 (CON/2020/14).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.190.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 8 czerwca 2020 r.

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 8 maja 2020 r.
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) spowodowaną pandemią COVID-19

(CON/2020/14)

(2020/C 190/01)

(Dz.U.UE C z dnia 8 czerwca 2020 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 2 kwietnia 2020 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) spowodowaną pandemią COVID-19 (zwanego dalej "projektem rozporządzenia") 1 .

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z drugiego akapitu art. 127 ust. 4 Traktatu, jako że projekt rozporządzenia dotyczy funkcji monetarnych i operacji ESBC wykonywanych na podstawie przepisów rozdziału IV Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"), a w szczególności art. 17 i art. 21 ust. 2 Statutu ESBC, które stanowią, że EBC i krajowe banki centralne (KBC) mogą otwierać rachunki m.in. dla organów publicznych i działać jako agenci skarbowi na rzecz m.in. instytucji Unii i instytucji rządowych szczebla centralnego.

Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1.
Uwagi ogólne

Instrument, który zostanie ustanowiony na mocy projektu rozporządzenia ("instrument SURE") będzie zapewniał wsparcie finansowe w formie pożyczek udzielanych przez Unię Europejską państwom członkowskim, które w wyniku pandemii COVID-19 doświadczają poważnych zakłóceń gospodarczych lub są nimi istotnie zagrożone, w celu finansowania mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy lub podobnych rozwiązań służących ochronie pracowników i osób samozatrudnionych, a tym samym zmniejszenia skali bezrobocia i utraty dochodów 2 . Całkowita ilość środków przeznaczonych na udzielanie pożyczek wynosi 100 miliardów EUR. EBC z zadowoleniem przyjmuje zatwierdzenie przez Radę Europejską porozumienia Eurogrupy w sprawie trojakiego rodzaju zabezpieczeń: dla pracowników, firm i państw, tj. instrumentu SURE, wraz ze wsparciem z tytułu kryzysu pandemicznego w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności oraz ogólnoeuropejskim funduszem gwarancyjnym 3 .

2.
Uwagi szczegółowe

Zgodnie z art. 10 ust. 1 projektu rozporządzenia Komisja dokonuje z EBC koniecznych ustaleń w zakresie zarządzania pożyczkami. Zgodnie z art. 10 ust. 2 projektu rozporządzenia do celów zarządzania środkami otrzymanymi w ramach pomocy finansowej państwo członkowskie korzystające z pomocy otwiera specjalny rachunek prowadzony przez jego krajowy bank centralny. Przekazuje ono również kwotę główną wraz z odsetkami należnymi w ramach pożyczki na rachunek Unii prowadzony przez EBC na dwadzieścia dni roboczych systemu TARGET2 przed upływem odpowiedniego terminu wymagalności.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 17 oraz art. 21 ust. 2 Statutu ESBC, EBC i krajowe banki centralne mogą otwierać rachunki i działać jako agenci skarbowi na rzecz Komisji i państw członkowskich. Na tej podstawie EBC i krajowe banki centralne wykonywały w przeszłości zadania dotyczące zarządzania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek w ramach programów dostosowań ekonomicznych, takich jak europejski mechanizm stabilizacji finansowej (EFSM) 4 oraz instrument średnioterminowej pomocy finansowej Unii (MTFA), które umożliwiają udzielanie kredytów państwom członkowskim, które doświadczają trudności z bilansem płatności bieżących lub przepływami kapitału lub są nimi istotnie zagrożone 5 . W celu zapewnienia, aby organizacja operacji ESBC mogła być przez ESBC traktowana jako kwestia o charakterze wewnętrznym, zaleca się, aby odnosić się do przekazywania przez państwo członkowskie korzystające z pomocy płatności należnych w ramach pożyczek na rachunki w ESBC przed upływem odpowiedniego terminu wymagalności.

Niniejsza opinia zostanie opublikowana na stronie internetowej EBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 8 maja 2020 r.
Prezes EB
Christine LAGARDE
1 COM(2020) 139 final.
2 Zob. art. 1 ust. 2 projektu rozporządzenia.
3 Zob. oświadczenie wprowadzające do konferencji prasowej prezes EBC Christine Lagarde oraz wiceprezesa EBC Luisa de Guindosa, Frankfurt nad Menem, 30 kwietnia 2020 r., dostępne na stronie internetowej EBC: www.ecb.europa.eu.
4 Zob. art. 8 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiającego europejski mechanizm stabilizacji finansowe (Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1) oraz decyzję Europejskiego Banku Centralnego EBC/2010/17 z dnia 14 października 2010 r. w sprawie zarządzania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek wykonywanymi przez Unię w ramach europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej (Dz.U. L 275 z 20.10.2010, s. 10).
5 Zob. art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 332/2002 z dnia 18 lutego 2002 r. ustanawiającego instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich (Dz.U. L 53 z 23.02.2002, s. 1) oraz decyzję Europejskiego Banku Centralnego EBC/2003/14 z dnia 7 listopada 2003 r. dotyczącą administrowania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek, zawartymi przez Wspólnotę Europejską w ramach instrumentu średnioterminowej pomocy finansowej (Dz.U. L 297 z 15.11.2003, s. 35).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.