1 COM(2020) 594 final.
2 Zob. art. 2 ust. 5 projektu rozporządzenia.
3 Zob. art. 3 ust. 1 i 3 projektu rozporządzenia.
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
5 Zob. art. 2 ust. 3 projektu rozporządzenia oraz sekcję A załącznika do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniającego dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).
6 Zob. art. 3 ust. 2 projektu rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów (Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków kryptoaktywów i zmieniającego dyrektywę (UE) 2019/1937 - COM(2020) 593 final).
7 Zob. art. 50 i art. 53 rozporządzenia w sprawie CDPW.
8 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3); wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2012/27 z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie transeuropejskiego automatycznego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2) (Dz.U. L 30 z 30.1.2013, s. 1).
9 Zob. art. 22 Statutu ESBC.
10 Dostępne na stronie internetowej BIS pod adresem www.bis.org.
12 Zob. art. 12 rozporządzenia w sprawie CDPW.
13 Zob. także art. 13 i art. 17 ust. 4 oraz art. 22 ust. 6 rozporządzenia w sprawie CDPW.
14 Zob. pkt 7.3 opinii Europejskiego Banku Centralnego z dnia 6 kwietnia 2017 r. (CON/2017/10), pkt 7.2 opinii Europejskiego Banku Centralnego z dnia 8 listopada 2018 r. (CON/2018/47), pkt 3.5.2 opinii Europejskiego Banku Centralnego z dnia 2 maja 2019 r. (CON/2019/17) oraz pkt 3.5.2 opinii Europejskiego Banku Centralnego z dnia 11 listopada 2019 r. (CON/2019/38), dostępnych na stronie www.eur-lex.europa.eu.
15 Załącznik IIA do wytycznych EBC/2012/27, Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego z dnia 18 lipca 2012 r. w sprawie TAR- GET2-Securities (EBC/2012/13) (Dz.U. L 215 z 11.8.2012, s. 19) oraz decyzja Europejskiego Banku Centralnego EBC/2011/20 z dnia 16 listopada 2011 r. ustanawiająca szczegółowe zasady i procedury stosowania kryteriów kwalifikowania centralnych depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities (Dz.U. L 319 z 2.12.2011, s. 117). Zob. również umowę ramową T2S (T2S Framework Agreement) i umowę zbiorową (Collective Agreement), obydwie dostępne na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
16 Zob. art. 5 projektu rozporządzenia.
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 98/26/WE z dnia 19 maja 1998 r. w sprawie zamknięcia rozliczeń w systemach płatności i rozrachunku papierów wartościowych (Dz.U. L 166 z 11.6.1998, s. 45).
18 Zob. art. 8 ust. 2 lit. g) projektu rozporządzenia.
19 Zob. art. 10 i art. 12 rozporządzenia w sprawie CDPW.
20 Zob. art. 8 ust. 6 i 7 projektu rozporządzenia.
21 Zob. art. 1 ust. 4 rozporządzenia w sprawie CDPW. Taki CDPW musi mieć dostęp do środków banku centralnego ESBC i nie może być odrębnym podmiotem.
22 Zob. art. 5 projektu rozporządzenia.
23 Zob. art. 7 i art. 8 projektu rozporządzenia.
24 Zob. art. 4 i art. 5 ust. 4 projektu rozporządzenia oraz art. 2 pkt 19 rozporządzenia w sprawie CDPW.
25 Jednocześnie jednak projekt rozporządzenia nie przewiduje żadnego odstępstwa od przepisów art. 33 ust. 1 rozporządzenia w sprawie CDPW, który odnosi się do niektórych osób prawnych jako uczestników CDPW.
26 Zob. art. 89 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/392 z dnia 11 listopada 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie udzielania zezwoleń oraz wymogów nadzorczych i operacyjnych dla centralnych depozytów papierów wartościowych (Dz.U. L 65 z 10.3.2017, s. 48).
27 Zob. pkt 3.18.5 zasad CPMI-IOSCO dotyczących infrastruktury rynku finansowego. Zasada 18 dotycząca wymogów w zakresie dostępu i uczestnictwa określa wymogi operacyjne, finansowe, prawne i wymogi w zakresie zarządzania ryzykiem w odniesieniu do uczestnictwa, które powinny być brane pod uwagę przez infrastrukturę rynku finansowego, wspominając również o możliwości dopuszczenia przez infrastrukturę rynku finansowego podmiotów nieregulowanych. W takim przypadku infrastruktura rynku finansowego powinna (i) uwzględnić wszelkie dodatkowe ryzyka, które mogą wyniknąć z takiego uczestnictwa, oraz (ii) odpowiednio opracować swoje wymogi dotyczące uczestnictwa i kontrole zarządzania ryzykiem.
28 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (EU) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).
29 Zob. art. 25 dyrektywy MiFID II dotyczący oceny odpowiedniości i adekwatności instrumentów finansowych dla inwestorów.
30 Por. art. 5 ust. 4 projektu rozporządzenia z art. 6 ust. 4 (który wprowadza zmiany do art. 19 dyrektywy MiFID II) wniosku dotyczącego Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2006/43/WE, 2009/65/WE, 2009/138/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/65/UE, (UE) 2015/2366 i (UE) 2016/2341 - COM(2020) 596 final.
31 Zob. rozdział 15 raportu grupy doradczej ds. infrastruktur rynkowych papierów wartościowych i zabezpieczeń (Advisory Group on Market Infrastructures for Securities and Collateral) pt. "The potential impact of DLTs on securities post-trading harmonisation and on the wider EU financial market integration", dostępnego na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu .
32 Zob. załącznik IIA do wytycznych EBC/2012/27, wytyczne EBC/2012/13 oraz decyzję EBC/2011/20. Zob. również umowę ramową T2S (T2S Framework Agreement) i umowę zbiorową (Collective Agreement), obydwie dostępne na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
33 Wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) i wytyczne EBC/2012/27.
34 Zob. art. 40 ust. 2 oraz art. 54 rozporządzenia w sprawie CDPW.
35 Zob. art. 4 ust. 3 projektu rozporządzenia.
36 Zob. art. 40 i tytuł IV rozporządzenia w sprawie CDPW.
37 Zob. motyw 24 i art. 5 ust. 5 projektu rozporządzenia. Zob. również, w odniesieniu do wielostronnych platform obrotu opartych na DLT, motyw 16 i art. 4 ust. 3 lit. f) projektu rozporządzenia.
38 Zob. art. 40 rozporządzenia w sprawie CDPW.
39 Zob. art. 9 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
40 Zob. tytuł IV rozporządzenia w sprawie CDPW i sekcję C załącznika do tego rozporządzenia.
41 Zob. art. 5 ust. 5 projektu rozporządzenia.
42 Zob. art. 9 dyrektywy w sprawie wymogów kapitałowych.
43 Zob. art. 4 ust. 3 projektu rozporządzenia.
44 Zob. art. 43 projektu rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów.
45 Zob. art. 5 ust. 5 projektu rozporządzenia i art. 40 rozporządzenia w sprawie CDPW.
46 Zob. art. 4 ust. 3 projektu rozporządzenia.
47 Zob. zasady CPMI-IOSCO dotyczące infrastruktury rynku finansowego dostępne na stronie internetowej Banku Rozrachunków Międzynarodowych pod adresem www.bis.org.
48 Zob. pkt 3.9.7 zasad CPMI-IOSCO dotyczących infrastruktury rynku finansowego.
49 Zob. art. 2 ust. 1 pkt 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/49/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie systemów gwarancji depozytów (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 149). Zob. również art. 2 ust. 2 lit. c) projektu rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów.
50 Zob. art. 108 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
51 Zob. art. 2 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 4 i 5, art. 5 i 6 dyrektywy w sprawie systemów gwarancji depozytów oraz art. 2 ust. 1 pkt 94 i 95 oraz art. 108 dyrektywy BRRD.
52 Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie CDPW instytucja kredytowa, która oferuje rozrachunek płatności gotówkowych w odniesieniu do części systemu rozrachunku papierów wartościowych danego CDPW, jest zwolniona z niektórych wymogów tytułu IV tylko wtedy, gdy łączna wartość takiego rozrachunku pieniężnego za pośrednictwem rachunków otwartych w tej instytucji kredytowej w danym okresie nie przekracza określonych progów. Zob. art. 54 ust. 4 i 5 rozporządzenia w sprawie CDPW.
53 W szczególności art. 54 ust. 4 lit. d) rozporządzenia w sprawie CDPW stanowi, że instytucja kredytowa wykorzystywana jako agent rozrachunkowy może być wykorzystywana wyłącznie do świadczenia bankowych usług pomocniczych zdefiniowanych w rozporządzeniu w sprawie CDPW, a nie do prowadzenia jakiejkolwiek innej działalności.
54 Zwolnienie z wymogu posiadania zezwolenia na działalność bankową omówiono w pkt 3.3.5-3.3.10.
55 Zob. ostatni akapit art. 5 ust. 5 projektu rozporządzenia.
56 Zob. art. 2 lit. a) i d) dyrektywy w sprawie ostateczności rozrachunku oraz motyw 23 i art. 5 ust. 8 projektu rozporządzenia.
57 Zob. art. 19 rozporządzenia w sprawie CDPW i motyw 33 projektu rozporządzenia.
58 Zob. art. 4 ust. 3 lit. g) projektu rozporządzenia.
59 Zob. art. 6 ust. 3 i 4 oraz art. 7 rozporządzenia w sprawie CDPW.
60 Zob. art. 6 ust. 6 i art. 3 ust. 5 projektu rozporządzenia.
61 Zob. art. 7 ust. 6 i art. 8 ust. 6 projektu rozporządzenia.
62 Zob. art. 33 i 52 projektu rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów.
63 Zob. art. 33 ust. 1 lit. b) i art. 52 lit. a) projektu rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów.
64 Dyrektywa 2002/47/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie uzgodnień dotyczących zabezpieczeń finansowych (Dz.U. L 168 z 27.6.2002, s. 43).
65 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
66 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
67 Zob. art. 4 ust. 1 lit. e) oraz art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
68 Zob. art. 9 projektu rozporządzenia.
69 Zob. art. 9 ust. 4 projektu rozporządzenia.