Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 2 marca 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1092/2010 w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (CON/2018/12).
Dz.U.UE.C.2018.120.2
Akt nienormatywnyOPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 2 marca 2018 r.
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1092/2010 w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego
(2018/C 120/03)
(Dz.U.UE C z dnia 6 kwietnia 2018 r.)
WPROWADZENIE I PODSTAWA PRAWNA
W dniu 27 listopada 2017 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1092/2010 w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt rozporządzenia zawiera postanowienia dotyczące przyczyniania się przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) do należytego wykonywania przez właściwe organy polityk w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi oraz stabilności systemu finansowego, zgodnie z art. 127 ust. 5 Traktatu, oraz dotyczące szczególnych zadań powierzonych EBC w zakresie nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i funkcjonowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS), zgodnie z art. 127 ust. 6 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17.5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
UWAGI OGÓLNE
Projekt rozporządzenia jest częścią kompleksowego pakietu projektów wzmacniających Europejski System Nadzoru Finansowego (ESNF) składający się z trzech Europejskich Urzędów Nadzoru oraz ERRS. EBC jest zdania, że od swojego powstania ERRS odgrywa ważną i pozytywną rolę w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania powstającemu w systemie finansowym ryzyku systemowemu dla stabilności finansowej w Unii 2 .
W związku z powyższym EBC popiera wprowadzenie ograniczonej liczby odpowiednio ukierunkowanych zmian zasad zarządzania ERRS oraz zmian ram operacyjnych ERRS zaproponowanych przez Komisję Europejską, których celem jest dalsze wzmocnienie skuteczności i efektywności działań ERRS oraz umożliwienie pełniejszego wykonywania przez ERRS jej mandatu. W szczególności EBC uważa proponowane zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 3 za niezbędne dla odpowiedniego odzwierciedlenia ustanowienia Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego 4 oraz zapewnienia możliwości wykonywania przez ERRS nadzoru makroostrożnościowego nad całym systemem finansowym przy uwzględnieniu rosnącego znaczenia finansowania rynkowego, w szczególności w wyniku ustanowienia unii rynków kapitałowych. EBC i ERRS są zdania, że EBC jest odpowiednio przygotowany do dalszego zapewniania ERRS wsparcia analitycznego, statystycznego, finansowego i administracyjnego, zgodnie z istniejącymi
ustaleniami 5 . Ponadto EBC będzie również nadal udzielał ERRS wsparcia, tak aby unikać powielania wykonywanych zadań, wykorzystując tym samym korzyści płynące z dokonywanej przez EBC oceny ryzyka i analizy sektora bankowego w państwach członkowskich uczestniczących w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym.
Ponadto EBC zauważa, że rozporządzenie (UE) nr 1092/2010 zobowiązuje ERRS do przekazywania Europejskim Urzędom Nadzoru informacji niezbędnych do realizacji ich zadań, ale nie reguluje wymiany informacji pomiędzy ERRS a organami makroostrożnościowymi państw członkowskich, które zostały utworzone po przyjęciu tego rozporządzenia w 2010 r. W związku z tym EBC z zadowoleniem przyjąłby projekt legislacyjny zmierzający do zmiany obecnych zasad dotyczących wymiany informacji określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1092/2010. Zmiana taka umożliwiłaby ERRS przekazywanie krajowym organom makroostrożnościowym - pod warunkiem ustanowienia wystarczających zabezpieczeń zapewniających zgodność z odpowiednim prawem Unii - odpowiednich danych nadzorczych niezbędnych do realizacji mandatów tych organów wynikających z prawa krajowego. Ponadto niezbędne może okazać się doprecyzowanie umożliwiające członkom ERRS pochodzącym z ESBC oraz organów nadzoru wykorzystywanie informacji otrzymywanych od ERRS do wykonywania ich statutowych zadań.
UWAGI SZCZEGÓŁOWE
W przypadku gdy EBC zaleca zmianę projektu rozporządzenia, szczegółowe propozycje zmian wraz z ich uzasadnieniem zostały zawarte w odrębnym roboczym dokumencie o charakterze technicznym. Dokument roboczy o charakterze technicznym jest dostępny w języku angielskim na stronie internetowej EBC.
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |