Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 13 stycznia 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego zmiany rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych w odniesieniu do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (CON/2022/3)
Dz.U.UE.C.2022.122.33
Akt nienormatywnyOPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 13 stycznia 2022 r.
w sprawie wniosku dotyczącego zmiany rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych w odniesieniu do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
(CON/2022/3)
(2022/C 122/10)
W dniu 29 listopada 2021 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wnioski Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 575/2013 i dyrektywę 2014/59/UE w odniesieniu do traktowania ostrożnościowego grup globalnych instytucji o znaczeniu systemowym stosujących strategię restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wielokrotnego punktu kontaktowego oraz metodykę pośredniej subskrypcji instrumentów kwalifikujących się do spełnienia minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych 1 (zwanego dalej "proponowanym rozporządzeniem").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że proponowane rozporządzenie zawiera postanowienia mające wpływ na zadania EBC dotyczące nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi zgodnie z art. 127 ust. 6 Traktatu oraz na przyczynianie się przez Europejski System Banków Centralnych do należytego wykonywania polityk związanych ze stabilnością systemu finansowego, zgodnie z art. 127 ust. 5 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Uwagi ogólne
EBC zauważa, że proponowane rozporządzenie wprowadza dostosowania techniczne mające na celu stosowanie w praktyce istotnych decyzji ustawodawczych wprowadzonych na mocy ostatnich zmian do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 2 (zwanej dalej "dyrektywą BRRD"), które zostały poddane ocenie w opinii EBC w sprawie zmian unijnych ram zarządzania kryzysowego 3 .
EBC popiera proponowane rozporządzenie, które zapewnia większą zgodność przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 4 (zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie wymogów kapitałowych" lub "rozporządzeniem CRR") i przepisów dyrektywy BRRD po wejściu w życie zmienionych ram dotyczących całkowitej zdolności do pokrycia strat (TLAC) oraz minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych. EBC popiera ponadto proponowane rozporządzenie z uwagi na fakt, że zapewnia ono większą zgodność między traktowaniem
Na przyszłość EBC sugeruje unijnym organom ustawodawczym monitorowanie i ocenę wdrażania tych zmian do rozporządzenia CRR w świetle wyżej wymienionych celów, w szczególności ocenę wzajemnych zależności między dyrektywą BRRD a rozporządzeniem CRR, a także zapobieganie stosowaniu przez globalne banki o znaczeniu systemowym i globalne instytucje o znaczeniu systemowym arbitrażu regulacyjnego między strategią restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji pojedynczego punktu kontaktowego a strategią restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wielokrotnego punktu kontaktowego w oparciu o minimalny wymóg w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych lub docelowy poziom TLAC.
Proponuje się pewne drobne dostosowania techniczne w celu doprecyzowania interpretacji tekstu prawnego lub zapewnienia spójności terminologii stosowanej w rozporządzeniu. W tym celu szczegółowe propozycje zmiany brzmienia proponowanego rozporządzenia wraz z uzasadnieniem zostały zawarte w odrębnym dokumencie roboczym o charakterze technicznym. Dokument roboczy o charakterze technicznym jest dostępny w języku angielskim na stronie EUR-Lex.
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |