Opinia "Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (2014-2020)".
Dz.U.UE.C.2012.225.159
Akt nienormatywny(2012/C 225/12)
(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji Europejskiej o dalsze stosowanie funduszu EFG po roku 2013, popierając w szczególności utrzymanie niektórych aspektów zaktualizowanego zakresu i kryteriów interwencji, które wprowadzone zostały w roku 2009. |
- Wyraża ubolewanie z powodu decyzji Rady dotyczącej zaniechania po 31 grudnia 2011 r. kontynuacji środków wprowadzonych na zasadzie odstępstwa w związku z kryzysem. |
- Zaleca, by wobec wsparcia udzielanego przez EFG w ramach filaru przedsiębiorczości stosowano wyższe stawki współfinansowania niż wobec innych filarów, by zachęcać do zakładania przedsiębiorstw i wspierać przedsiębiorczość. |
- Sprzeciwia się propozycji rozszerzenia EFG na rolników i podkreśla, że negocjacje w sprawie umów handlowych muszą zapewnić spójność z celami wspólnej polityki rolnej, |
- Podkreśla, że obecne rozporządzenie umożliwia państwom członkowskim wyznaczenie regionów, które mogą złożyć wniosek o wsparcie z EFG bezpośrednio; dlatego też zachęca państwa członkowskie do częstszego korzystania z tej opcji. |
- Jest zdania, że we wniosku powinny znaleźć się wyraźniejsze odniesienia do władz lokalnych i regionalnych, szczególnie w art. 8 ust. 2, w którym należy stwierdzić, że wnioski powinny zawierać informacje dotyczące procedury konsultacji z władzami lokalnymi bądź regionalnymi oraz określać agencje odpowiedzialne za realizację pakietu środków, i w art. 11 ust. 4 dotyczącym wytycznych dla władz lokalnych bądź regionalnych w zakresie wykorzystywania EFG. |
Sprawozdawca | Gerry BREEN (IE/PPE), członek Rady Miasta Dublina oraz Władz Regionu Dublina |
Dokument źródłowy | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) COM(2011) 608/3 final |
KOMITET REGIONÓW
Zakres wykorzystania EFG
Proces składania wniosków - szybsza interwencja i uproszczone procedury
Stawki współfinansowania
Objęcie sektora rolnego Europejskim Funduszem Dostosowania do Globalizacji
Rola władz lokalnych i regionalnych
Poprawka 1 | |
motyw (10) | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Podczas przygotowywania skoordynowanego pakietu środków aktywnej polityki rynku pracy państwa członkowskie powinny preferować te środki, które znacząco przyczyniają się do zwiększenia szans zwolnionych pracowników na zatrudnienie. Państwa członkowskie powinny dążyć do reintegracji zawodowej lub zaangażowania w nowe działania co najmniej 50 % objętych pomocą pracowników w okresie 12 miesięcy od daty złożenia wniosku. | Podczas przygotowywania skoordynowanego pakietu środków aktywnej polityki rynku pracy państwa członkowskie powinny preferować te środki, które znacząco przyczyniają się do zwiększenia szans zwolnionych pracowników na zatrudnienie. Państwa członkowskie powinny dążyć do reintegracji zawodowej lub zaangażowania w nowe działania co najmniej 50 % objętych pomocą pracowników w okresie 12 miesięcy od daty zatwierdzenia wniosku o dofinansowanie złożenia wniosku. |
Uzasadnienie Między złożeniem wniosku a jego zatwierdzeniem upływa przeciętnie od 12 do 17 miesięcy. Wiele państw członkowskich oraz władz lokalnych i regionalnych nie jest w stanie udostępnić środków finansowych w tym terminie. Wymóg, by co najmniej 50 % pracowników już w okresie 12 miesięcy od daty złożenia wniosku znalazło nową pracę w niektórych wypadkach doprowadzi do tego, iż nie będą składane żadne wnioski o pomoc finansową. | |
Poprawka 2 | |
Art. 4 ust. 2 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 4 Kryteria interwencji 2. Na niewielkich rynkach pracy lub w wyjątkowych okolicznościach, w przypadku odpowiednio uzasadnionym przez składające wniosek państwo członkowskie, wniosek o przyznanie wkładu finansowego na podstawie niniejszego artykułu może zostać uznany za dopuszczalny, mimo iż nie wszystkie kryteria określone w ust. 1 lit. a) lub b) są spełnione, jeżeli zwolnienia mają poważny wpływ na zatrudnienie i lokalną gospodarkę. Państwo członkowskie określa, które z kryteriów interwencji określonych w ust. 1 lit. a) i b) nie jest całkowicie spełnione. | Artykuł 4 Kryteria interwencji 2. Na niewielkich rynkach pracy lub w wyjątkowych okolicznościach, w przypadku odpowiednio uzasadnionym przez składające wniosek państwo członkowskie, jak np. w wypadku najmniejszych państw członkowskich lub regionów najbardziej oddalonych, wniosek o przyznanie wkładu finansowego na podstawie niniejszego artykułu może zostać uznany za dopuszczalny, mimo iż nie wszystkie kryteria określone w ust. 1 lit. a) lub b) są spełnione, jeżeli zwolnienia mają poważny wpływ na zatrudnienie i lokalną gospodarkę. Państwo członkowskie określa, które z kryteriów interwencji określonych w ust. 1 lit. a) i b) nie jest całkowicie spełnione. |
Uzasadnienie | |
W motywie 6 wniosku jest mowa o takiej możliwości, dlatego też ze względu na większą pewność prawa stosowne byłoby uwzględnienie jej w jednym z artykułów. Ponieważ w rozporządzeniu dotyczącym EFG mówi się wyraźnie o regionach najbardziej oddalonych, uważamy, że istotne jest, zgodnie z art. 349 TFUE, by było jasne, iż w tym wypadku mówimy o takich właśnie regionach, by mogły one korzystać z szeregu odstępstw umożliwiających im pełny udział w tym funduszu. Trzeba też pamiętać, że wśród regionów najbardziej oddalonych są regiony europejskie o najwyższym wskaźniku bezrobocia i że ich niewielkie gospodarki nie umożliwiają rozwoju przedsiębiorstw zatrudniających tylu pracowników, by można było starać się o wsparcie z EFG, w związku z czym znalazłyby się w wyraźnie niekorzystnym położeniu. | |
Poprawka 3 | |
Artykuł 8 ust. 2 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Wniosek zawiera następujące informacje: a) uzasadnioną analizę związku między zwolnieniami a poważnymi zmianami strukturalnymi w kierunkach światowego handlu, lub poważnymi zakłóceniami gospodarki lokalnej, regionalnej lub krajowej, spowodowanymi nieoczekiwanym kryzysem lub nową sytuacją rynkową w sektorze rolnym w państwie członkowskim, wynikającymi z umowy handlowej parafowanej przez Unię Europejską, zgodnie z art. XXIV GATT lub wielostronnym porozumieniem zawartym w ramach Światowej Organizacji Handlu zgodnie z art. 2 lit. c). Analiza ta opiera się na informacjach statystycznych i innych informacjach, na poziomie najodpowiedniejszym dla wykazania, że spełnione zostały kryteria interwencji określone w art. 4; b) wstępną ocenę liczby zwolnień zgodnie z art. 5, i objaśnienie zdarzeń, które doprowadziły do tych zwolnień; c) w stosownych przypadkach, dane identyfikacyjne zwalniających przedsiębiorstw, dostawców lub producentów znajdujących się poniżej w łańcuchu dostaw, sektorów oraz kategorie pracowników, którzy mają być objęci pomocą; d) spodziewany wpływ zwolnień na gospodarkę lokalną, regionalną lub krajową oraz na zatrudnienie; e) szacowany budżet w odniesieniu do każdego elementu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług świadczonych na rzecz pracowników, którzy mają być objęci pomocą; f) terminy, od których rozpoczęto lub planuje się rozpoczęcie świadczenia zindywidualizowanych usług dla pracowników objętych zwolnieniami i działań wdrażających EFG, zgodnie z art. 7 odpowiednio ust. 1 i 3; g) w stosownych przypadkach procedury konsultacji z partnerami społecznymi lub innymi odpowiednimi organizacjami; h) oświadczenie o zgodności pomocy z EFG z unijnymi przepisami proceduralnymi i materialnymi w zakresie pomocy państwa, a także oświadczenie, że zindywidualizowane usługi nie zastępują środków, za które odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, i które wynikają z prawa krajowego lub układów zbiorowych; i) źródła współfinansowania krajowego; j) w stosownych przypadkach, wszelkie dalsze wymogi, jakie mogą zostać ustanowione w akcie delegowanym przyjętym zgodnie z art. 4 ust. 3. | Wniosek zawiera następujące informacje: a) uzasadnioną analizę związku między zwolnieniami a poważnymi zmianami strukturalnymi w kierunkach światowego handlu, lub poważnymi zakłóceniami gospodarki lokalnej, regionalnej lub krajowej, spowodowanymi nieoczekiwanym kryzysem lub nową sytuacją rynkową w sektorze rolnym w państwie członkowskim, wynikającymi z umowy handlowej parafowanej przez Unię Europejską, zgodnie z art. XXIV GATT lub wielostronnym porozumieniem zawartym w ramach Światowej Organizacji Handlu zgodnie z art. 2 lit. c). Analiza ta opiera się na informacjach statystycznych i innych informacjach, na poziomie najodpowiedniejszym dla wykazania, że spełnione zostały kryteria interwencji określone w art. 4; b) wstępną ocenę liczby zwolnień zgodnie z art. 5, i objaśnienie zdarzeń, które doprowadziły do tych zwolnień; c) w stosownych przypadkach, dane identyfikacyjne zwalniających przedsiębiorstw, dostawców lub producentów znajdujących się poniżej w łańcuchu dostaw, sektorów oraz kategorie pracowników, którzy mają być objęci pomocą; d) spodziewany wpływ zwolnień na gospodarkę lokalną, regionalną lub krajową oraz na zatrudnienie; e) profil zwalnianych pracowników oraz wstępną ocenę ich potrzeb w zakresie kształcenia i szkoleń oraz możliwości zakładania przez nich przedsiębiorstw; ef) szacowany budżet w odniesieniu do każdego elementu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług świadczonych na rzecz pracowników, którzy mają być objęci pomocą; fg) terminy, od których rozpoczęto lub planuje się rozpoczęcie świadczenia zindywidualizowanych usług dla pracowników objętych zwolnieniami i działań wdrażających EFG, zgodnie z art. 7 odpowiednio ust. 1 i 3; gh) w stosownych przypadkach procedury konsultacji z ze zwalnianymi pracownikami lub ich przedstawicielami, partnerami społecznymi, władzami lokalnymi i regionalnymi lub innymi odpowiednimi organizacjami; hi) oświadczenie o zgodności pomocy z EFG z unijnymi przepisami proceduralnymi i materialnymi w zakresie pomocy państwa, a także oświadczenie, że zindywidualizowane usługi nie zastępują środków, za które odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, i które wynikają z prawa krajowego lub układów zbiorowych; j) wykazanie jego dodatkowości w stosunku do istniejących krajowych środków wsparcia oraz synergii z istniejącymi programami operacyjnymi w ramach funduszy strukturalnych; ik) źródła współfinansowania krajowego; jl) w stosownych przypadkach, wszelkie dalsze wymogi, jakie mogą zostać ustanowione w akcie delegowanym przyjętym zgodnie z art. 4 ust. 3. |
Uzasadnienie Dodano powyższe punkty, by zapewnić lepsze dostosowanie wniosków o wsparcie z EFG do potrzeb i oczekiwań zwalnianych pracowników oraz by zagwarantować, że finansowane działania stanowią pełne uzupełnienie unijnych i krajowych ram polityk. | |
Poprawka 4 | |
Artykuł 11 ust. 4 | |
Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Pomoc techniczna Komisji obejmuje dostarczanie państwom członkowskim informacji i wskazówek dotyczących wykorzystania, monitorowania i oceny EFG. Komisja może również dostarczać informacji na temat korzystania z EFG europejskim i krajowym partnerom społecznym. | Pomoc techniczna Komisji obejmuje dostarczanie państwom członkowskim informacji i wskazówek dotyczących wykorzystania, monitorowania i oceny EFG. Komisja może dostarczy również dostarczać informacji jasnych wytycznych na temat korzystania z EFG europejskim i krajowym partnerom społecznym oraz władzom lokalnym i regionalnym. |
Uzasadnienie | |
Nie wymaga uzasadnienia. | |
Poprawka 5 | |
Artykuł 13 ust. 1 | |
Określenie wkładu finansowego | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Komisja, na podstawie oceny przeprowadzonej zgodnie z art. 8 ust. 3, uwzględniając w szczególności liczbę objętych pomocą pracowników, proponowane działania i szacunkowe koszty, ocenia i proponuje w możliwie najkrótszym terminie kwotę ewentualnego wkładu finansowego, który może zostać przyznany w ramach dostępnych środków. Kwota ta nie może przekraczać 50 % całości szacowanych kosztów, o których mowa w art. 8 ust. 2 lit. e) lub 65 % tych kosztów w przypadku wniosków złożonych przez państwo członkowskie, na terytorium którego co najmniej jeden region na poziomie NUTS II kwalifikuje się w ramach celu "Konwergencja" funduszy strukturalnych. Komisja oceni tego rodzaju przypadki i zdecyduje, czy uzasadnione jest współfinansowanie na poziomie 65 %. | Komisja, na podstawie oceny przeprowadzonej zgodnie z art. 8 ust. 3, uwzględniając w szczególności liczbę objętych pomocą pracowników, proponowane działania i szacunkowe koszty, ocenia i proponuje w możliwie najkrótszym terminie kwotę ewentualnego wkładu finansowego, który może zostać przyznany w ramach dostępnych środków. Kwota ta nie może przekraczać 6050 % całości szacowanych kosztów, o których mowa w art. 8 ust. 2 lit. e) lub 7565 % tych kosztów w przypadku wniosków złożonych przez państwo członkowskie, na terytorium którego co najmniej jeden region na poziomie NUTS II jest "słabiej rozwinięty" z punktu widzenia kwalifikuje się w ramach celu "Konwergencja" funduszy strukturalnych bądź który otrzymuje wsparcie w ramach europejskiego mechanizmu stabilności lub rozporządzenia w sprawie bilansu płatniczego. Komisja oceni tego rodzaju przypadki i zdecyduje, czy uzasadnione jest współfinansowanie na poziomie 7565 %. |
Uzasadnienie W propozycji Komisji Europejskiej brakuje jasności, pewności i wyważenia. W kontekście decyzji podjętej 1 grudnia 2011 r. przez Radę ds. Zatrudnienia w sprawie przywrócenia stawki współfinansowania do wysokości 50 %, poprawka proponuje wyższą podstawową stawkę współfinansowania oraz wyższą stawkę dla państw członkowskich najbardziej dotkniętych obecnym kryzysem zadłużeniowym. Powinno to pomóc w rozwiązaniu problemu braku środków na współfinansowanie i zapewnić państwom członkowskim większą pewność przy składaniu wniosku. |
Bruksela, 3 maja 2012 r.
Przewodnicząca | |
Komitetu Regionów | |
Mercedes BRESSO |
(1) COM(2011) 500 final.
(2) Rada ds. Zatrudnienia, 1 grudnia 2011 r.
(3) Zob. inicjatywę przewodnią strategii "Europa 2020": "Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia".
(4) Partnerstwo i wielopoziomowe sprawowanie rządów w rozumieniu rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych oraz innych funduszy UE (COM(2011) 615 final).
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.