Opinia - Europejska platforma na rzecz zapobiegania pracy nierejestrowanej.
Dz.U.UE.C.2014.415.37
Akt nienormatywnyOpinia Komitetu Regionów - Europejska platforma na rzecz zapobiegania pracy nierejestrowanej
(Dz.U.UE C z dnia 20 listopada 2014 r.)
Sprawozdawca | Dainis TURLAIS (LV/ALDE), przewodniczący Komisji ds. Bezpieczeństwa, |
Zapobiegania Korupcji oraz Porządku Publicznego, Rada Miasta Rygi | |
Dokument źródłowy | Wniosek dotyczący decyzji w sprawie utworzenia europejskiej platformy na rzecz usprawnienia współpracy w zakresie zapobiegania pracy nierejestrowanej i zniechęcania do niej |
COM(2014) 221 final |
I.
UWAGI OGÓLNE
UWAGI OGÓLNE
II.
ZALECENIA POLITYCZNE
ZALECENIA POLITYCZNE
Zainteresowane podmioty, cele i działanie platformy
Inne działania
III.
ZALECANE POPRAWKI
ZALECANE POPRAWKI
Artykuł 1 ust. 3
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
3. W posiedzeniach platformy mogą uczestniczyć jako obserwatorzy, na warunkach określonych w jej regulaminie | 3. W posiedzeniach platformy mogą uczestniczyć jako obserwatorzy, na warunkach określonych w jej regulaminie: |
a) przedstawiciele międzysektorowych partnerów społecznych na szczeblu Unii, a także partnerzy społeczni w sektorach, w których często występuje praca nierejestrowana; | a) przedstawiciele międzysektorowych partnerów społecznych na szczeblu Unii, a także partnerzy społeczni w sektorach, w których często występuje praca nierejestrowana; |
b) przedstawiciel Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) oraz przedstawiciel Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA); | b) przedstawiciel Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) oraz przedstawiciel Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA); |
c) przedstawiciel Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP); | c) przedstawiciel Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP); |
d) przedstawiciele państw EOG. | d) przedstawiciel wyznaczony przez Komitet Regionów; |
d) e) przedstawiciele państw EOG. |
Uzasadnienie
Ze względu na lokalny charakter rynku pracy i te spośród działań przewidzianych w ramach funkcji platformy, które charakteryzuje wymiar lokalny i regionalny, takie jak przyjęcie strategii regionalnej, istotne jest, by w posiedzeniach platformy uczestniczył przedstawiciel wyznaczony przez Komitet Regionów jako obserwator, by reprezentować samorządy lokalne i regionalne państw członkowskich.
Poprawka 2
Artykuł 4 ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. W celu realizacji swojej misji platforma wykonuje w szczególności następujące zadania: | 1. W celu realizacji swojej misji platforma wykonuje w szczególności następujące zadania: |
a) podnoszenie poziomu wiedzy na temat pracy nierejestrowanej dzięki opracowaniu wspólnych pojęć i narzędzi pomiaru oraz promowaniu wspólnych analiz porównawczych i związanych z nimi odpowiednich wskaźników; | a) podnoszenie poziomu wiedzy na temat pracy nierejestrowanej dzięki opracowaniu metod pozwalających na dokonanie pomiaru pracy nierejestrowanej, zdefiniowaniu wspólnych pojęć i narzędzi pomiaru oraz promowaniu wspólnych analiz porównawczych i przetwarzaniu jak największej liczby danych najwyższej jakości związanych z nimi odpowiednich wskaźników; |
b) rozwój analizy skuteczności różnych środków polityki w zakresie ograniczania występowania pracy nierejestrowanej, w tym środków zapobiegawczych i represyjnych, jak również ogólnie środków odstraszających; | b) rozwój analizy skuteczności różnych środków polityki w zakresie ograniczania występowania pracy nierejestrowanej, w tym środków zapobiegawczych i represyjnych, jak również ogólnie środków odstraszających; |
c) tworzenie narzędzi, np. banku wiedzy różnych praktyk i środków, w tym umów dwustronnych stosowanych w państwach członkowskich w celu zapobiegania pracy nierejestrowanej i zniechęcania do niej; | c) tworzenie narzędzi, np. banku wiedzy różnych praktyk i środków, w tym umów dwustronnych stosowanych w państwach członkowskich w celu zapobiegania pracy nierejestrowanej i zniechęcania do niej; |
d) przyjmowanie niewiążących wytycznych dla inspektorów, podręczników dobrych praktyk oraz wspólnych zasad prowadzenia inspekcji w celu zwalczania pracy nierejestrowanej; | d) przyjmowanie niewiążących wytycznych dla inspektorów, podręczników dobrych praktyk oraz wspólnych zasad prowadzenia inspekcji w celu zwalczania pracy nierejestrowanej; |
e) rozwój form współpracy zwiększających techniczne możliwości zwalczania transgranicznych aspektów pracy nierejestrowanej poprzez przyjęcie jednolitych ram wspólnych operacji w zakresie inspekcji i wymiany personelu; | e) rozwój form współpracy zwiększających techniczne możliwości zwalczania transgranicznych aspektów pracy nierejestrowanej poprzez przyjęcie jednolitych ram wspólnych operacji w zakresie inspekcji i wymiany personelu; |
f) zbadanie sposobów poprawy wymiany danych zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie danych, w tym rozpatrzenie możliwości wykorzystania systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI) i systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego (EESSI); | f) zbadanie sposobów poprawy wymiany danych zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie danych, w tym rozpatrzenie możliwości wykorzystania systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI) i systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego (EESSI); |
g) rozwój trwałych zdolności do prowadzenia szkoleń dla organów egzekwowania prawa oraz przyjęcie jednolitych ram prowadzenia wspólnych szkoleń; | g) rozwój trwałych zdolności do prowadzenia szkoleń dla organów egzekwowania prawa oraz przyjęcie jednolitych ram prowadzenia wspólnych szkoleń; |
h) organizowanie wzajemnych ocen w celu śledzenia postępów państw członkowskich w zakresie zwalczania pracy nierejestrowanej, w tym wsparcie wdrażania wydanych przez Radę zaleceń dla poszczególnych krajów w zakresie zwalczania pracy nierejestrowanej lub zapobiegania jej; | h) organizowanie wzajemnych ocen w celu śledzenia postępów państw członkowskich w zakresie zwalczania pracy nierejestrowanej, w tym wsparcie wdrażania wydanych przez Radę zaleceń dla poszczególnych krajów w zakresie zwalczania pracy nierejestrowanej lub zapobiegania jej; |
i) zwiększanie świadomości problemu poprzez wspólne działania, np. kampanie europejskie, oraz przyjęcie strategii regionalnych lub ogólnounijnych, w tym podejść sektorowych. | i) zwiększanie świadomości problemu poprzez wspólne działania, np. kampanie europejskie, oraz przyjęcie strategii regionalnych lub ogólnounijnych, w tym podejść sektorowych. |
Uzasadnienie
Skuteczność operacyjną platformy można zagwarantować dzięki właściwym decyzjom podjętym na podstawie odpowiednio wybranych elementów. W tym celu trzeba dysponować szeroką bazą porównywalnych i jakościowych danych, których zgromadzenie musi stanowić jedno z pierwszych działań platformy stanowiących o powodzeniu w realizacji jej zadań.
Poprawka 3
Artykuł 5 ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
2. Przy wyznaczaniu przedstawicieli państwa członkowskie uwzględniają wszelkie organy publiczne, które uczestniczą w zapobieganiu pracy nierejestrowanej lub zniechęcaniu do niej, np. inspekcje pracy, organy ds. zabezpieczenia społecznego, organy podatkowe, służby zatrudnienia i organy ds. migracji, zwane dalej "organami egzekwowania prawa". Mogą również, zgodnie z krajowym prawem lub praktyką, angażować partnerów społecznych. | 2. Przy wyznaczaniu przedstawicieli państwa członkowskie uwzględniają wszelkie organy publiczne, które uczestniczą w zapobieganiu pracy nierejestrowanej lub zniechęcaniu do niej, np. inspekcje pracy, organy ds. zabezpieczenia społecznego, organy podatkowe, służby zatrudnienia i organy ds. migracji, zwane dalej "organami egzekwowania prawa". Mogą również, zgodnie z krajowym prawem lub praktyką, angażować samorządy lokalne i regionalne oraz partnerów społecznych. |
Uzasadnienie
Ze względu na bezpośrednie więzi łączące władze lokalne i regionalne z obywatelami oraz na współpracę tych organów z pracodawcami i administracją odpowiedzialną za kwestie zatrudnienia, pracy nierejestrowanej i zabezpieczeń społecznych, istotne jest, by ukazać także wkład samorządów terytorialnych w naświetlanie problemów związanych z pracą nierejestrowaną, jak i w szukanie i wdrażanie rozwiązań w tej dziedzinie.
Bruksela, 7 października 2014 r.
Przewodniczący Komitetu Regionów | |
Michel LEBRUN |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.