Opinia dotycząca projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 332/2002 ustanawiające instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich (CON/2008/77).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.328.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 23 grudnia 2008 r.

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

z dnia 25 listopada 2008 r.

dotycząca projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 332/2002 ustanawiające instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich

(CON/2008/77)

(2008/C 328/01)

(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2008 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 12 listopada 2008 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 332/2002 ustanawiające instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich(1), zwanego dalej "projektem rozporządzenia".

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z artykułu 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, ponieważ EBC zarządza pożyczkami udzielanymi w ramach tego instrumentu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1. Uwagi ogólne

Obecnie obowiązujące rozporządzenie(2), przyjęte w lutym 2002 r., obniżyło górny limit wysokości pożyczki z 16 mld euro (w poprzedniej wersji rozporządzenia) do 12 mld euro(3). EBC uważa, że w obecnej sytuacji finansowej państwa członkowskie nie należące do strefy euro będą prawdopodobnie częściej niż pierwotnie zakładano występować o wsparcie w ramach średnioterminowej pomocy finansowej, a ich wnioski o taką pomoc będą prawdopodobnie opiewały na dużo wyższe kwoty, niż zakładano w 2002 r. Dlatego też EBC jest zdania, ze w związku z międzynarodową sytuacją gospodarczą i finansową potencjalne zapotrzebowanie na pomoc może być wyższe niż aktualnie obowiązujący limit w wysokości 12 mld euro. W związku z powyższym EBC popiera podniesienie górnego limitu do kwoty 25 mld euro, co umożliwi Wspólnocie reagowanie na potencjalne zapotrzebowanie na pomoc finansową.

2. Uwagi szczegółowe

Procedura zmiany wysokości górnego limitu

Projekt wprowadza w artykule 1 rozporządzenia (WE) nr 332/2002 nowy ustęp 3, który upoważnia Komisję do zmiany górnego limitu po otrzymaniu od Komitetu Ekonomiczno-Finansowego opinii zarówno stwierdzającej pilną potrzebę zmiany limitu, jak i określającej jego zmienioną wysokość. EBC wyraża poważne wątpliwości co do właściwości proponowanej procedury. Z jednej strony EBC uważa, że pilność nie usprawiedliwia wprowadzenia nowej procedury. W szczególności - biorąc pod uwagę, że projekt rozporządzenia ma zostać przyjęty w bardzo krótkim terminie - również w przyszłości Rada mogłaby podnieść ten limit w bardzo krótkim terminie. Z drugiej strony, EBC ma wątpliwości co do zgodności z prawem przekazania tych uprawnień Komisji(4). Dlatego EBC proponuje usunięcie tej nowej procedury z tekstu rozporządzenia. Takie rozwiązanie zostało również zasugerowane w odpowiedniej uchwale Parlamentu Europejskiego(5) i było przewidywane podczas prac przygotowawczych nad projektem rozporządzenia przez Radę.

3. Propozycje zmian

Propozycje zmian brzmienia projektu rozporządzenia wynikające z ewentualnego przyjęcia powyższych uwag zostały zawarte w załączniku.

Frankfurt nad Menem, dnia 25 listopada 2008 r.

Wiceprezes EBC
Lucas D. PAPADEMOS

______

(1) KOM(2008) 717, wersja ostateczna.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 332/2002 z dnia 18 lutego 2002 r. ustanawiające instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich, Dz.U. L 53 z 23.2.2002, s. 1.

(3) Instrument wprowadzony na mocy rozporządzenia (WE) nr 332/2002 zastąpił instrument wprowadzony na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1969/88 z dnia 24 czerwca 1988 r. ustanawiającego jednorazowy mechanizm średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich (Dz.U. L 178 z 08.07.1988, s. 1).

(4) Jeżeli Rada miałaby przekazać Komisji uprawnienie do zwiększenia wysokości górnego limitu, musiałaby to uczynić w trybie art. 202 Traktatu. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości, jeżeli Rada przekazuje Komisji uprawnienia do wydania przepisów wykonawczych, może określić wyłącznie wymagania w zakresie wykonywania tych uprawnień określone wcześniej w decyzji dotyczącej procedury komitetowej (decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji, Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23) - zobacz wyrok z dnia 10 grudnia 1970 r. w sprawie 25/70 Köster, Rec. str. 1161. Procedura, w ramach której decyzja Komisji jest podejmowana po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego jest jedną z procedur określonych w decyzji dotyczącej procedury komitetowej. Dlatego EBC jest zdania, że w przypadku wniesienia do Trybunału skargi w tej sprawie bardzo trudno będzie obronić tezę o zgodności takiego przekazania uprawnień z prawem.

(5) Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 20 listopada 2008 r. dotycząca projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 332/2002 ustanawiające instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich, P6_TA(2008) 0560.

ZAŁĄCZNIK 

Propozycje zmian

Tekst proponowany przez KomisjęZmiany proponowane przez EBC
Zmiana nr 1
Motyw drugi projektu rozporządzenia
Należy przewidzieć doraźną procedurę dokonywania zmian tego limitu w przyszłości, mając na celu poprawę możliwości szybkiego reagowania przez Wspólnotę na poważne zmiany w otoczeniu finansowym, mające wpływ na łączną kwotę wsparcia, którego mogą potrzebować państwa członkowskie.[Skreślenie]
Uzasadnienie - zob. pkt 2 opinii
Zmiana nr 2
Drugie tiret art. 1 projektu rozporządzenia
Dodaje się ust. 3 w brzmieniu:[Skreślenie]
"W przypadku, gdy w związku z poważnym pogorszeniem się otoczenia finansowego konieczne jest pilne udzielenie średnioterminowej pomocy finansowej Wspólnoty kilku państwom członkowskim, Komisja może podjąć decyzję o zmianie wysokości limitu, po uzyskaniu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego zarówno co do pilności potrzeby takiej zmiany, jak i co do nowej wysokości limitu. Nowy limit wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej."
Uzasadnienie - zob. pkt 2 opinii

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.