Opinia dotycząca planu unieszkodliwiania odpadów radioaktywnych powstałych w związku z likwidacją elektrowni jądrowej Calder Hall znajdującej się na terenie hrabstwa Kumbria w Zjednoczonym Królestwie, przedłożonego zgodnie z art. 37 Traktatu Euratom.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.26.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 lutego 2005 r.

OPINIA KOMISJI
z dnia 12 sierpnia 2004 r.
dotycząca planu unieszkodliwiania odpadów radioaktywnych powstałych w związku z likwidacją elektrowni jądrowej Calder Hall znajdującej się na terenie hrabstwa Kumbria w Zjednoczonym Królestwie, przedłożonego zgodnie z art. 37 Traktatu Euratom

(2005/C 26/03)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2005 r.)

W dniu 27 stycznia 2004 r. Komisja Europejska otrzymała od rządu Zjednoczonego Królestwa - zgodnie z art. 37 Traktatu Euratom - ogólne dane dotyczące planu unieszkodliwiania odpadów radioaktywnych w związku z likwidacją elektrowni jądrowej Calder Hall.

Komisja zauważa, że niektóre z przekazanych danych oparte są na analizie jakościowej, jednak Grupa Ekspertów była w stanie wyciągnąć wnioski na podstawie dostępnych informacji. Komisja zaleca, by władze Zjednoczonego Królestwa uaktualniły ogólne dane po przeprowadzeniu szczegółowej analizy, co umożliwi Komisji skonsultowanie się z Grupą Ekspertów, jeżeli okaże się to konieczne.

Na podstawie ogólnych danych oraz dodatkowych informacji zażądanych przez Komisję w dniu 13 kwietnia 2004 r. i dostarczonych przez władze Zjednoczonego Królestwa, w dniu 1 lipca 2004 r. oraz po skonsultowaniu się z Grupą Ekspertów, Komisja wydała następującą opinię:

a) Odległość pomiędzy elektrownią a najbliższym miejscem położonym w innym Państwie Członkowskim, w tym przypadku w Irlandii, wynosi około 180 km.

b) Emisje płynnych i gazowych substancji mogące nastąpić podczas normalnego procesu likwidacyjnego nie narażą ludności w innych Państwach Członkowskich na promieniowanie w stopniu znaczącym z punktu widzenia zdrowia publicznego.

c) Radioaktywne odpady stałe uzyskane w wyniku przetwarzania odpadów będą składowane na terenie oddalonym od instalacji jądrowych. Nieradioaktywne odpady stałe oraz materiały spełniające odpowiednie wymogi zostaną zwolnione z mechanizmów kontrolnych i będą mogły być składowane, ponownie przetwarzane lub wykorzystywane na tych samych zasadach co konwencjonalne odpady. Działania takie będą przeprowadzane zgodnie z kryteriami określonymi w podstawowych standardach bezpieczeństwa (dyrektywa 96/29/Euratom).

d) W przypadku nieprzewidzianej emisji odpadów radioaktywnych, która mogłaby wystąpić w następstwie awarii typu i skali określonej w ogólnych danych, dawki promieniowania, na które mogłaby zostać narażona ludność w innych Państwach Członkowskich nie byłyby znaczące z punktu widzenia zdrowia publicznego. Należy zaznaczyć, że jakkolwiek Zjednoczone Królestwo zawarło dwustronne umowy z wieloma krajami w zakresie planów awaryjnych, umowa taka nie została jeszcze podpisana z najbliższym sąsiadującym Państwem Członkowskim, mianowicie Irlandią. Komisja zwróciła już uwagę na ten fakt, przy okazji wcześniejszego wniosku, przedłożonego przez władze Zjednoczonego Królestwa zgodnie z art. 37 Traktatu Euratom, dotyczącego instalacji THORP. Zauważa się również, że umowa taka jest obecnie opracowywana i w związku z tym zaleca się kontynuowanie wysiłków pozwalających na jej pomyślne i szybkie sfinalizowanie.

Reasumując, Komisja wyraża opinię, że wdrożenie planu unieszkodliwiania wszystkich typów odpadów radioaktywnych powstałych w związku z likwidacją elektrowni jądrowej Calder Hall w Zjednoczonym Królestwie, zarówno w normalnym toku działań, jak i na wypadek awarii typu i skali określonej w ogólnych danych, nie może skutkować znaczącym z punktu widzenia zdrowia publicznego skażeniem promieniotwórczym wody, gleby lub powietrza w innym Państwie Członkowskim.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.