Opinia dotycząca planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych pochodzących ze składowiska odpadów promieniotwórczych IRAW-CRAM, położonego na terenie przylegającym do terenu krajowego składowiska odpadów promieniotwórczych na Słowacji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.347.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 października 2014 r.

OPINIA KOMISJI
z dnia 2 października 2014 r.
dotycząca planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych pochodzących ze składowiska odpadów promieniotwórczych IRAW-CRAM, położonego na terenie przylegającym do terenu krajowego składowiska odpadów promieniotwórczych na Słowacji

(Jedynie tekst w języku słowackim jest autentyczny)

(2014/C 347/02)

(Dz.U.UE C z dnia 3 października 2014 r.)

Poniższa ocena została przeprowadzona zgodnie z postanowieniami traktatu Euratom, bez uszczerbku dla ewentualnych dodatkowych ocen, które mogą zostać dokonane na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oraz zobowiązań wynikających z tego traktatu, a także z prawodawstwa wtórnego 1 .

W dniu 24 marca 2014 r. Komisja Europejska otrzymała od rządu Słowacji, zgodnie z art. 37 traktatu Euratom, dane ogólne dotyczące planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych pochodzących ze składowiska odpadów promieniotwórczych IRAW-CRAM w Mochovcach.

Na podstawie tych danych oraz dodatkowych informacji, o które Komisja wystąpiła w dniu 29 kwietnia 2014 r. i które zostały przedłożone przez władze Słowacji w dniu 5 czerwca 2014 r., a także po konsultacji z grupą ekspertów, Komisja wydała następującą opinię:

1.
Odległość między składowiskiem odpadów promieniotwórczych IRAW-CRAM a najbliższym punktem położonym na terytorium innego państwa członkowskiego, w tym przypadku Węgier, wynosi około 40 km.
2.
Składowisko nie zostanie objęte zezwoleniem na odprowadzanie płynnych i gazowych uwolnień promieniotwórczych. W warunkach normalnej eksploatacji składowisko nie będzie źródłem płynnych i gazowych uwolnień promieniotwórczych, nie powinno więc ono powodować istotnego z punktu widzenia ochrony zdrowia zagrożenia dla ludności w innym państwie członkowskim.
3.
Wtórne stałe odpady promieniotwórcze zostaną przeniesione do zakładów przetwarzania lub obiektów trwałego składowania odpadów, posiadających odpowiednie licencje i położonych na terenie Słowacji.
4.
W przypadku nieplanowanych uwolnień substancji promieniotwórczych w wyniku wypadku o charakterze i skali określonych w danych ogólnych dawka, na którą zostałaby narażona ludność w innym państwie członkowskim, nie miałaby istotnego znaczenia z punktu widzenia ochrony zdrowia.

W związku z powyższym w opinii Komisji wdrożenie planu trwałego składowania wszystkich typów odpadów promieniotwórczych pochodzących ze składowiska odpadów promieniotwórczych IRAW-CRAM, położonego na terenie przylegającym do terenu krajowego składowiska odpadów promieniotwórczych w Mochovcach na Słowacji, nie powinno skutkować znaczącym z punktu widzenia ochrony zdrowia skażeniem promieniotwórczym wody, gleby lub powietrza w innym państwie członkowskim, zarówno w okresie normalnej eksploatacji składowiska, jak i w razie wypadku o charakterze i skali określonych w danych ogólnych.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 października 2014 r.

W imieniu Komisji
Günther OETTINGER
Wiceprzewodniczący
1 Przykładowo zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy poddać bardziej szczegółowej ocenie aspekty środowiskowe. W szczególności Komisja pragnie zwrócić uwagę na przepisy dyrektywy 2011/92/UE w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, dyrektywy 2001/42/WE w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, jak również dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory oraz dyrektywy 2000/60/WE ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.