Ogłoszenie o naborze - Przewodniczący Rady ds. Nadzoru - Europejski Bank Centralny.
Dz.U.UE.C.2013.290A.1
Akt nienormatywnyPrzewodniczący Rady ds. Nadzoru
Europejski Bank Centralny
(2013/C 290 A/01)
(Dz.U.UE C z dnia 5 października 2013 r.)
Rada Unii Europejskiej (UE) rozważa ustanowienie jednolitego mechanizmu nadzorczego poprzez powierzenie Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) szczególnych zadań w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi na podstawie art. 127 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który nakłada wymóg zasięgnięcia opinii Parlamentu Europejskiego i EBC. Po głosowaniu w Parlamencie Europejskim w dniu 12 września 2013 r. rozporządzenie Rady ustanawiające jednolity mechanizm nadzorczy (zwane dalej "rozporządzeniem SSM") może w niedalekiej przyszłości zostać przyjęte, opublikowane i wejść w życie. Przeprowadzenie procedury wyboru i mianowania przewodniczącego Rady ds. Nadzoru będzie uzależnione od przyjęcia i wejścia w życie rozporządzenia SSM.
W skład jednolitego mechanizmu nadzorczego wejdą EBC i właściwe organy krajowe państw członkowskich, których walutą jest euro, z możliwością ustanowienia bliskiej współpracy z właściwymi organami państw członkowskich, których walutą nie jest euro. Za ogólne funkcjonowanie jednolitego mechanizmu nadzorczego odpowiedzialny będzie EBC.
Planowaniem i wykonywaniem całości zadań nadzorczych powierzonych EBC zajmie się Rada ds. Nadzoru jako organ wewnętrzny EBC. W skład Rady ds. Nadzoru wejdzie przewodniczący i wiceprzewodniczący, czterej przedstawiciele EBC oraz po jednym przedstawicielu właściwego organu krajowego z każdego państwa członkowskiego uczestniczącego w jednolitym mechanizmie nadzorczym (zwanego dalej "uczestniczącym państwem członkowskim"). W przypadku gdy właściwy organ nie jest bankiem centralnym, członek Rady ds. Nadzoru może zdecydować o zaproszeniu przedstawiciela banku centralnego z danego państwa członkowskiego. Rada ds. Nadzoru powoła spośród swoich członków mniej liczny komitet sterujący, który będzie wspomagać działania Rady, w tym przygotowywać jej posiedzenia. W skład komitetu sterującego wejdzie maksymalnie dziesięciu członków, w tym przewodniczący, wiceprzewodniczący i dodatkowy przedstawiciel EBC. Wszyscy członkowie Rady ds. Nadzoru będą działać w interesie Unii jako całości.
W ramach niniejszej otwartej procedury wyboru EBC poszukuje odpowiedniego kandydata na stanowisko przewodniczącego Rady ds. Nadzoru, mającego uznaną pozycję i doświadczenie w dziedzinie bankowości i finansów.
Procedura wyboru i mianowania powinna być zgodna z zasadami równowagi płci, doświadczenia i kompetencji.
EBC będzie informować Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej o przebiegu procedury.
Zgodnie z rozporządzeniem SSM oraz bez uszczerbku dla wszelkich innych zadań, jakie Rada Prezesów EBC może powierzyć przewodniczącemu i wiceprzewodniczącemu Rady ds. Nadzoru, przewodniczący będzie odpowiedzialny za wykonywanie następujących zadań:
Ponadto przewodniczącemu Rady ds. Nadzoru będzie podlegać służbowo personel wykonujący zadania powierzone EBC na mocy rozporządzenia SSM, zgodnie z warunkami, które zostaną określone przez Radę Prezesów i Zarząd EBC.
Przewodniczący Rady ds. Nadzoru będzie wykonywać swoje zdania w ścisłej współpracy z wiceprzewodniczącym.
Kandydaci powinni wykazać się:
W dniu upływu terminu zgłaszania kandydatur kandydaci muszą spełniać następujące formalne kryteria kwalifikacji:
Warunki zatrudnienia przewodniczącego Rady ds. Nadzoru, w tym w szczególności wynagrodzenie, uprawnienia emerytalne oraz inne świadczenia z tytułu zabezpieczenia społecznego, będą przedmiotem umowy zawartej z EBC i zostaną określone przez Radę Prezesów EBC.
Kadencja przewodniczącego wynosi pięć lat i nie jest odnawialna.
Miejscem zatrudnienia jest Frankfurt nad Menem (Niemcy), gdzie mieści się siedziba EBC.
Przewodniczący musi działać w sposób niezależny i obiektywny w interesie UE jako całości i nie może zwracać się o instrukcje ani ich przyjmować od jakiejkolwiek instytucji lub organu UE, rządu państwa członkowskiego ani żadnego innego organu publicznego lub prywatnego.
Po mianowaniu przewodniczący stanie się pełnoetatowym pracownikiem i nie będzie mógł sprawować żadnych funkcji we właściwych organach krajowych.
Od przewodniczącego będzie się oczekiwać zachowania najwyższych standardów etycznych, odpowiadających standardom obowiązującym członków organów decyzyjnych EBC, które wynikają z obowiązku ochrony wiarygodności i reputacji EBC i jednolitego mechanizmu nadzorczego. W szczególności przewodniczący będzie podlegać wymogom dotyczącym zachowania tajemnicy służbowej oraz ograniczeniom po ustaniu zatrudnienia (czasowy zakaz pełnienia określonych funkcji, tzw "cooling-off period"), których celem jest wcześniejsze rozpoznanie i zapobieżenie ewentualnym konfliktom interesów wynikającym z podjęcia kolejnej pracy w okresie dwóch lat po upływie kadencji.
Procedura wyboru i mianowania przewodniczącego przeprowadzona zostanie zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu SSM i zasadami dotyczącymi odpowiedzialności wobec Parlamentu Europejskiego. Procedura obejmuje następujące etapy
Rada Prezesów EBC powoła komisję preselekcyjną, która dokona oceny kandydatów w oparciu o kryteria określone w niniejszym ogłoszeniu o naborze. W skład komisji preselekcyjnej wejdzie członek Zarządu EBC, dwóch innych członków Rady Prezesów EBC i dwóch członków spoza EBC posiadających znaczące doświadczenie w dziedzinie rynków finansowych. Kierując się oceną zgłoszeń, komisja preselekcyjna spotka się z odpowiednimi kandydatami i przedłoży pod obrady Rady Prezesów EBC krótką listę kandydatów wraz ze sprawozdaniem z oceny.
W procesie wyboru EBC korzystać będzie z pomocy agencji specjalizującej się w naborze kadry zarządzającej.
EBC przekaże odpowiedniej komisji Parlamentu Europejskiego informacje o puli kandydatów na stanowisko przewodniczącego (liczba zgłoszeń, charakterystyka kompetencji zawodowych kandydatów, równowaga płci i narodowości itp.) oraz przedstawi krótką listę kandydatów zatwierdzoną przez Radę Prezesów EBC.
Rada Prezesów EBC przedłoży Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia wniosek dotyczący mianowania przewodniczącego z krótkiej listy kandydatów przygotowanej przez komisję preselekcyjną, wraz z pisemnym uzasadnieniem.
Po zatwierdzeniu wniosku Rady Prezesów EBC przez Parlament Europejski Rada Unii Europejskiej przyjmie decyzję wykonawczą w sprawie mianowania przewodniczącego Rady ds. Nadzoru. Rada przyjmie tę decyzję większością kwalifikowaną, nie biorąc pod uwagę głosów członków Rady spoza uczestniczących państw członkowskich.
Zgłoszenia należy przesyłać listem poleconym lub pocztą kurierską najpóźniej do dnia 21 października 2013 r. (decyduje data stempla pocztowego lub stempla poczty kurierskiej) na następujący adres:
European Central Bank
President's office
Kaiserstraße 29
60311 Frankfurt
GERMANY
EBC zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu nadsyłania zgłoszeń poprzez ogłoszenie nowego terminu.
EBC przetwarza dane osobowe kandydatów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 2 oraz z decyzją EBC/2007/1 z dnia 17 kwietnia 2007 r. przyjmującą zasady wykonawcze w zakresie ochrony danych w Europejskim Banku Centralnym (3). Odnosi się to w szczególności do poufności i bezpieczeństwa tych danych.
Administratorem danych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych związanych z udziałem EBC w procedurze wyboru na podstawie niniejszego ogłoszenia o naborze jest dyrektor generalny Kadr, Budżetu i Organizacji EBC.
Celem przetwarzania danych jest organizacja wyboru i mianowania przewodniczącego Rady ds. Nadzoru. Wszelkie dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w tym celu.
Odbiorcami danych osobowych kandydatów są członkowie komisji preselekcyjnej, której skład został określony powyżej, oraz członkowie Rady Prezesów EBC. Dane osobowe kandydatów, którzy zostaną wpisani na krótką listę, zostaną przekazane Parlamentowi Europejskiemu, co także podlega przepisom rozporządzenia (WE) nr 45/2001. Ponadto EBC przekaże właściwe dane osobowe agencji specjalizującej się w naborze kadry zarządzającej, przestrzegając przy tym zasad ścisłej poufności i standardów ochrony danych.
EBC może zachować dane kandydata, który został wybrany, przez okres pięciu lat: a) od dnia upływu kadencji; lub b) od dnia wypłaty kandydatowi ostatniego świadczenia emerytalnego. Dane kandydatów, którzy nie zostaną wybrani, będą przechowywane przez dwa lata od zakończenia procedury wyboru. W przypadku sporów prawnych powyżej określone okresy przechowywania danych ulegają przedłużeniu do dwóch lat od dnia zakończenia wszelkich właściwych postępowań.
Kandydatom przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych oraz ich uaktualniania lub poprawiania. Jednak dane, z których wynika spełnianie kryteriów kwalifikacji i kryteriów wyboru, nie mogą być uaktualniane ani poprawiane po upływie terminu zgłaszania kandydatów ze względu na konieczność zapewnienia zgodności z zasadami równego dostępu i niedyskryminacji oraz zagwarantowania rzetelności, przejrzystości i sprawiedliwości procedury wyboru w odniesieniu do wszystkich kandydatów.
Kandydatom przysługuje prawo dostępu do danych dotyczących ich oceny przez cały czas trwania procedury. W celu zapewnienia poufności obrad i decyzji komisji preselekcyjnej i Rady Prezesów oraz w celu ochrony praw i wolności pozostałych kandydatów dostęp kandydata do danych jest ograniczony do materiałów przedłożonych przez niego oraz do tych części oceny, które go dotyczą.
Na każdym etapie kandydatom przysługuje prawo do odwołania się do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.