Ogłoszenie o naborze PE/303/S - Dyrektor (k/m) (grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 14) - Dyrekcja Generalna ds. Innowacji i Wsparcia Technologicznego - Dyrekcja ds. Cyberbezpieczeństwa

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.1445

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 lutego 2024 r.

OGŁOSZENIE O NABORZE PE/303/S
DYREKTOR (K/M) (grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 14) Dyrekcja Generalna ds. Innowacji i Wsparcia Technologicznego - Dyrekcja ds. Cyberbezpieczeństwa
(C/2024/1445)

1. Wolne stanowisko

Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego podjęła decyzję o uruchomieniu procedury naboru na stanowisko dyrektora (k/m) (grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 14) w Dyrekcji Generalnej ds. Innowacji i Wsparcia Technologicznego, Dyrekcja ds. Cyberbezpieczeństwa, na podstawie art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej 1  (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym").

Procedura naboru, mająca dać organowi powołującemu większy wybór, odbędzie się równolegle z wewnętrzną i międzyinstytucjonalną procedurą naboru na stanowiska.

Nabór dotyczy grupy zaszeregowania AD 14 2 . Wynagrodzenie podstawowe wynosi 16 735,00 EUR miesięcznie. Kwota wynagrodzenia podstawowego jest opodatkowana podatkiem na rzecz Unii i zwolniona z podatku krajowego, może być powiększona o określone dodatki, zgodnie z warunkami przewidzianymi w regulaminie pracowniczym.

Proszę zwrócić uwagę, że stanowisko to podlega przepisom o polityce mobilności pracowników, przyjętym przez Prezydium Parlamentu Europejskiego 15 stycznia 2018 r.

Praca na tym stanowisku wymaga dyspozycyjności oraz licznych kontaktów wewnątrz instytucji i poza nią, między innymi kontaktów z posłami do Parlamentu Europejskiego. Dyrektor (k/m) będzie odbywał liczne wyjazdy służbowe do poszczególnych miejsc pracy Parlamentu Europejskiego i poza nie.

2. Miejsce pracy

Luksemburg. Stanowisko może zostać przeniesione do jednego z pozostałych miejsc pracy Parlamentu Europejskiego.

3. Równość szans

Parlament Europejski stosuje politykę równości szans i bierze pod uwagę wszystkie kandydatury bez dyskryminacji ze względu na płeć, pochodzenie etniczne, kolor skóry, pochodzenie społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne i inne, przynależność do mniejszości narodowej, status majątkowy, urodzenie, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną, stan cywilny lub sytuację rodzinną.

4. Opis stanowiska

Jako wysoki rangą urzędnik dyrektor (k/m) będzie wykonywać następujące zadania 3 , stosując się do wytycznych i decyzji przyjętych przez organy parlamentarne i dyrektora generalnego:

- zapewnianie właściwego funkcjonowania dużej jednostki organizacyjnej Sekretariatu Generalnego obejmującej szereg działów zajmujących się obszarami kompetencji dyrekcji, zgodnie z polityką Parlamentu,

- kierowanie zespołami pracowników, ich organizowanie, motywowanie i koordynowanie - optymalizowanie wykorzystania zasobów jednostki przy zapewnieniu jakości pracy (organizacja, zarządzanie zasobami ludzkimi i budżetowymi, innowacyjność itp.) w odnośnych obszarach działalności,

- planowanie działań dyrekcji (określanie celów i strategii) - podejmowanie decyzji koniecznych do osiągnięcia wyznaczonych celów - ocenianie świadczonych usług w celu zapewnienia ich jakości,

- doradzanie dyrektorowi generalnemu, sekretarzowi generalnemu oraz posłom do Parlamentu Europejskiego w odnośnych obszarach działalności,

- współpraca z poszczególnymi dyrekcjami Sekretariatu Generalnego, reprezentowanie instytucji i negocjowanie umów lub porozumień w odnośnych obszarach działalności,

- zarządzanie konkretnymi projektami mogącymi wiązać się z odpowiedzialnością finansową i ich wdrażanie,

- pełnienie funkcji subdelegowanego urzędnika zatwierdzającego.

5. Warunki dopuszczalności

W procedurze naboru mogą kandydować osoby spełniające następujące warunki w dniu, w którym upływa termin zgłaszania kandydatur:

a) Warunki ogólne

Zgodnie z art. 28 regulaminu pracowniczego wymagane są w szczególności:

- obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej 4 ,

- korzystanie z pełni praw obywatelskich,

- uregulowany stosunek do służby wojskowej,

- poziom etyczny wymagany do wykonywania obowiązków na tym stanowisku.

b) Warunki szczegółowe

(i) Wymagane tytuły lub dyplomy

- poziom wykształcenia odpowiadający pełnemu cyklowi studiów uniwersyteckich potwierdzony uzyskaniem dyplomu oficjalnie uznawanego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, jeżeli normalny czas trwania tych studiów wynosi co najmniej cztery lata,

lub

- poziom wykształcenia odpowiadający pełnemu cyklowi studiów uniwersyteckich, potwierdzony uzyskaniem dyplomu oficjalnie uznawanego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz odpowiednie doświadczenie zawodowe o długości co najmniej jednego roku 5 , w przypadku gdy normalny czas trwania wspomnianych studiów wynosi co najmniej trzy lata.

Dyplomy - niezależnie od tego, czy zostały wydane w państwie członkowskim Unii czy w innym kraju - muszą być uznane przez oficjalny organ państwa członkowskiego Unii, jak np. ministerstwo edukacji jednego z państw członkowskich.

Osoby kandydujące posiadające dyplom wydany w państwie niebędącym członkiem Unii 6  muszą dołączyć do zgłoszenia dokument potwierdzający równoważność dyplomów z dyplomami UE. Więcej informacji na temat uznawania kwalifikacji nabytych w państwie trzecim w ramach sieci ENIC-NARIC można znaleźć na stronie https://www.enic-naric.net/.

(ii) Wymagane doświadczenie zawodowe

Doświadczenie zawodowe nabyte po uzyskaniu wymienionych wyżej kwalifikacji:

- dwanaście lat, przynajmniej w części zdobyte w dziedzinach kompetencji dyrekcji, w tym:

- minimum sześć lat w środowisku europejskim lub międzynarodowym

- i minimum sześć lat na stanowiskach kierowniczych w dużej jednostce organizacyjnej.

(iii) Znajomość języków

Wymagana jest pogłębiona znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej 7  oraz zadowalająca znajomość przynajmniej jednego innego spośród tych języków.

Komitet doradczy uwzględni znajomość innych języków urzędowych Unii Europejskiej.

Dyplomy uzyskane po tym terminie wymagają uznania przez NARIC. W praktyce oznacza to, że dyplomom brytyjskim wydawanym od 1 stycznia 2021 r. musi towarzyszyć dokument potwierdzający równoważność wydany przez właściwy organ państwa będącego aktualnie członkiem UE.

6. Etapy selekcji

Aby pomóc organowi powołującemu w wyborze, komitet doradczy ds. mianowania wysokich rangą urzędników sporządza listę kandydatur i proponuje Prezydium Parlamentu Europejskiego osoby, które należy zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Prezydium zatwierdza listę; komitet doradczy przystępuje do rozmów, a następnie przedkłada do decyzji Prezydium sprawozdanie końcowe. Prezydium może wówczas rozpocząć przesłuchania kandydatów.

Rozmowy będą się odnosiły do opisu charakteru obowiązków podanego w punkcie 4, a także do następujących zdolności: - zmysł strategiczny, - zdolności kierownicze, - umiejętność przewidywania, - umiejętność szybkiego reagowania, - dokładność, - komunikatywność.

7. Składanie kandydatur

Termin składania kandydatur ustala się na:

czwartek 29 lutego 2024 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu brukselskiego.

Osoby kandydujące proszone są o przesłanie na poniższy adres - wyłącznie pocztą elektroniczną i w formacie pdf- listu motywacyjnego (z dopiskiem: do wiadomości Sekretarza Generalnego Parlamentu Europejskiego, ogłoszenie o naborze nr PE/303/S) i życiorysu w formacie Europass 8 , z podaniem w przedmiocie wiadomości numeru ogłoszenia (PE/303/S):

PERS-EPSeniorManagement@ep.europa.eu

Decyduje data i godzina wysłania wiadomości elektronicznej.

Należy upewnić się, że zeskanowane dokumenty są czytelne.

Przypomina się osobom zaproszonym na rozmowę kwalifikacyjną, że w dniu rozmowy muszą przedstawić dokumenty zaświadczające o studiach, jak również o doświadczeniu zawodowym i obecnie zajmowanym stanowisku; dokumenty te przyjmuje się tylko w formie kopii lub kserokopii 9 . Wspomniane dokumenty nie podlegają zwrotowi.

Dane osobowe osób kandydujących będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10 , zwłaszcza w odniesieniu do poufności i bezpieczeństwa danych.

ZAŁĄCZNIK

Dyrekcja Generalna ds. Innowacji i Wsparcia Technologicznego Dyrekcja ds. Cyberbezpieczeństwa

Główne zadania

(jednostka zatrudniająca 43 osoby: 25 urzędników i 18 pracowników zatrudnionych na czas określony)

16.1.2024

- Ustanowienie struktury zarządzania i wszystkich powiązanych aspektów (organizacja wewnętrzna, określenie wieloletniego planu działania itp.);

- zarządzanie incydentami i koordynowanie określonego wykazu działań, w tym redagowanie sprawozdań dla kierownictwa i organów. Dokonywanie oceny i nadzorowanie bezpieczeństwa ICT;

- monitorowanie projektów i specjalnych inicjatyw (np. uczestnictwo w komitetach sterujących, procedurach wyboru produktów i sprzętu itp.) mających wpływ na bezpieczeństwo ICT;

- prowadzenie działań uświadamiających dla użytkowników;

- pełnienie obowiązków koordynatora ds. ochrony danych w DG ITEC.

DZIAŁ DS. STRATEGII, NORM I WYTYCZNYCH W ZAKRESIE CYBERBEZPIECZEŃSTWA

- Świadomość użytkowników w zakresie cyberbezpieczeństwa:

- opracowanie kampanii na rzecz cyberbezpieczeństwa skierowanych do użytkowników końcowych, na poziomie ogólnym lub skierowanych do konkretnych odbiorców, we współpracy z grupami politycznymi, dyrekcjami generalnymi, dyrekcjami lub działami wnioskującymi o tę usługę;

- tworzenie i dokonywanie prezentacji na temat cyberbezpieczeństwa, dostosowanych do specyfiki jednostki, której dotyczy prezentacja;

- udzielanie pomocy VIP-om w kontekście newralgicznych misji.

- Zarządzanie bezpieczeństwem ICT, ryzyko, zgodność (GRC) - rozwój polityki:

- określenie zasad bezpieczeństwa, które powinny obowiązywać zarówno osoby pełniące funkcje związane z ICT, jak i użytkowników końcowych.

- Ocena zagrożeń dla bezpieczeństwa:

- wspieranie projektów informatycznych poprzez zapewnianie wiedzy fachowej w dziedzinie oceny cyberbezpie- czeństwa, a także pomocy technicznej;

- ocena potencjalnych zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa związanych z wprowadzeniem nowego oprogramowania do ekosystemu informatycznego Parlamentu Europejskiego podczas oceny tego oprogramowania.

- Gwarancje bezpieczeństwa:

- stworzenie norm w zakresie testowania bezpieczeństwa aplikacji internetowych jako usługi;

- opracowanie metod i procedur testowania związanych z cyberbezpieczeństwem;

- opracowanie wytycznych dotyczących kodowania zgodnie z branżowymi normami cyberbezpieczeństwa.

- Cykl życia bezpiecznego oprogramowania:

- utrzymywanie specjalnego programu bezpieczeństwa aplikacji;

- włączenie bezpieczeństwa do każdego etapu SDLC poprzez praktyki, procesy, technologie i narzędzia.

DZIAŁ DS. OPERACJI W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA ICT

- Sprawdzanie narażenia na ryzyko: sprawdzanie wdrożenia i skutecznego stosowania środków bezpieczeństwa, wykrywanie luk w zabezpieczeniach, przeprowadzanie testów bezpieczeństwa w całym cyklu życia aplikacji i infrastruktury EP (skanowanie pod kątem luk w zabezpieczeniach, testy penetracyjne, przeglądy konfiguracji i audyty techniczne). Przyczynianie się wraz z kierownikami operacyjnymi do usuwania luk w zabezpieczeniach;

- wykrywanie incydentów związanych z bezpieczeństwem i zapewnienie szybkiej i skutecznej reakcji na nie: poszukiwanie dowodów naruszeń i prób włamań, gromadzenie artefaktów, analizowanie ich i opracowywanie działań naprawczych;

- zapewnianie wsparcia w zakresie bezpieczeństwa i wiedzy fachowej innym służbom DG ITEC, sekretariatowi, grupom politycznym i innym instytucjom. Prowadzenie horyzontalnych, złożonych i wielodyscyplinarnych projektów lub szeroko zakrojonych usług;

- monitorowanie technologii bezpieczeństwa ICT, śledzenie zmian w zagrożeniach, ocena nowych produktów i nowych technologii, które mogą być stosowane w dziedzinie bezpieczeństwa operacyjnego;

- zarządzanie działem, jego koordynacja i motywowanie oraz zapewnienie spójności jego działań z misją dyrektora ds. bezpieczeństwa systemów informacyjnych (CISO). Zarządzanie stosunkami z obecnymi i potencjalnymi dostawcami w obszarze odpowiedzialności działu. Monitorowanie umów, budżetu i personelu działu;

- dostarczanie wiedzy fachowej w zakresie kryptografii i wdrażanie usług w zakresie infrastruktury zarządzania kluczami oraz infrastruktury klucza publicznego (PKI); przyczynianie się do bezpieczeństwa usług infrastrukturalnych;

- zarządzanie informacjami dotyczącymi cyberobrony (analiza cyberzagrożeń), analizowanie i przetwarzanie otrzymanych informacji, eliminowanie wyników fałszywie dodatnich, wprowadzanie oznak naruszenia integralności systemu (IOC) do czujników i systemów. Generowanie IOC na podstawie analiz przeprowadzonych w PE i wymiana informacji zgodnie z obowiązującą polityką. Uczestnictwo w grupach roboczych i koordynacyjnych (np. CERT-UE).

DZIAŁ DS. ZAGROŻEŃ DLA CYBERBEZPIECZEŃSTWA, MONITOROWANIA RYZYKA I SPRAWOZDAWCZOŚCI DOTYCZĄCEJ PRZESTRZEGANIA OCHRONY DANYCH

- Dostarczanie wiedzy fachowej w zakresie ochrony danych w celu ograniczenia ryzyka niezgodności z przepisami UE w zakresie ochrony danych oraz wspieranie administratorów danych ITEC;

- monitorowanie i zgłaszanie ryzyka i zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa, zarządzanie rejestrem ryzyka ITEC, włączenie zasady "zarządzania ryzykiem i ciągłością działania na etapie projektowania" do praktyk organizacyjnych;

- opracowanie ustaleń dotyczących ciągłości działania DG ITEC, w tym utrzymanie planu ciągłości działania organizacji oraz zapewnienie ciągłości działania i włączenie zasady "ciągłości na etapie projektowania" do praktyk organizacyjnych;

- pełnienie funkcji koordynatora ds. ochrony danych w DG ITEC;

- pełnienie funkcji kierownika ds. ryzyka, ciągłości działania i incydentów w DG ITEC;

- zapewnienie DG ITEC zdolności monitorowania i sprawozdawczości na temat krajobrazu zagrożeń odnośnie do UE i jej instytucji;

- zarządzanie działem, jego koordynacja i motywowanie oraz zapewnienie spójności jego działań z misją dyrektora ds. bezpieczeństwa systemów informacyjnych (CISO). Zarządzanie stosunkami z obecnymi i potencjalnymi dostawcami w obszarze odpowiedzialności działu. Monitorowanie umów, budżetu i personelu działu.

1 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 (Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1), zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 723/2004 (Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1) i ostatnio rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniającym regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15).
2 Urzędnik jest klasyfikowany z chwilą zatrudnienia zgodnie z art. 32 regulaminu pracowniczego.
3 Spis głównych zadań znajduje się w załączniku.
4 Państwami członkowskimi Unii Europejskiej są: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy.
5 Tego roku doświadczenia nie zalicza się do doświadczenia zawodowego określonego w następnym akapicie.
6 Kwalifikacje/dyplomy uzyskane w Zjednoczonym Królestwie do 31 grudnia 2020 r. są akceptowane bez innego potwierdzenia.
7 Językami urzędowymi Unii Europejskiej są języki: angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski i włoski.
9 Nie dotyczy to osób zatrudnionych w Parlamencie Europejskim w dniu, w którym upływa termin składania kandydatur. Do osób kandydujących należy upewnienie się, czy otrzymaliśmy kompletną dokumentację odpowiadającą kandydaturze (jeżeli odpowiednich dokumentów brakuje na portalu HRM (Streamline)).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.