Ogłoszenie o naborze nr PE/291/S - Dyrektor(-ka) (grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 14) - Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji - Dyrekcja ds. Zasobów

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.222A.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 26 czerwca 2023 r.

OGŁOSZENIE O NABORZE NR PE/291/S DYREKTOR(-KA)
(grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 14) Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji - Dyrekcja ds. Zasobów
(2023/C 222 A/01)

1. Wolne stanowisko

Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego podjęła decyzję o wszczęciu procedury naboru na stanowisko dyrektora (dyrektorki) (AD, grupa zaszeregowania 14) w Dyrekcji Generalnej ds. Komunikacji - Dyrekcja ds. Zasobów, na podstawie art. 29 ust. 2 Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej 1  (zwany dalej "regulaminem pracowniczym").

Procedura naboru, mająca dać organowi powołującemu większy wybór, odbędzie się równolegle z wewnętrzną i międzyinstytucjonalną procedurą naboru na stanowiska.

Nabór dotyczy grupy zaszeregowania AD 14 2 . Miesięczne wynagrodzenie podstawowe wynosi 16 292,34 EUR. Kwota wynagrodzenia podstawowego jest opodatkowana podatkiem na rzecz Unii i zwolniona z podatku krajowego, może być powiększona o określone dodatki, zgodnie z warunkami przewidzianymi w regulaminie pracowniczym.

Zwracamy uwagę, że stanowisko to podlega przepisom o polityce mobilności pracowników, przyjętym przez Prezydium Parlamentu Europejskiego 15 stycznia 2018 r.

Praca na tym stanowisku wymaga dyspozycyjności oraz licznych kontaktów wewnątrz instytucji i poza nią, między innymi kontaktów z posłami do Parlamentu Europejskiego. Dyrektor(-ka) będzie odbywał(a) liczne wyjazdy służbowe do poszczególnych miejsc pracy Parlamentu Europejskiego i poza nie.

2. Miejsce pracy

Bruksela. Stanowisko może zostać przeniesione do jednego z pozostałych miejsc pracy Parlamentu Europejskiego.

3. Równość szans

Parlament Europejski stosuje politykę równości szans i przyjmuje kandydatury bez dyskryminacji ze względu na płeć, pochodzenie etniczne, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne i inne, przynależność do mniejszości narodowej, status majątkowy, urodzenie, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną, stan cywilny lub sytuację rodzinną.

4. Opis stanowiska

Jako wysoki rangą urzędnik (urzędniczka) dyrektor(-ka) będzie wykonywać następujące zadania, stosując się do wytycznych i decyzji przyjętych przez organy parlamentarne i dyrektora generalnego 3 :

- zapewnianie właściwego funkcjonowania dużej jednostki organizacyjnej Sekretariatu Generalnego obejmującej szereg działów zajmujących się obszarami kompetencji dyrekcji, zgodnie z polityką Parlamentu,

- kierowanie zespołami pracowników, ich organizowanie, motywowanie i koordynowanie - optymalizowanie wykorzystania zasobów jednostki przy zapewnieniu jakości pracy (organizacja, zarządzanie zasobami ludzkimi i budżetowymi, innowacyjność itp.) w odnośnych obszarach działalności,

- planowanie działań dyrekcji (określanie celów i strategii) - podejmowanie decyzji koniecznych do osiągnięcia wyznaczonych celów - ocenianie świadczonych usług w celu zapewnienia ich jakości,

- doradzanie dyrektorowi generalnemu, sekretarzowi generalnemu oraz posłom do Parlamentu Europejskiego w odnośnych obszarach działalności,

- współpraca z poszczególnymi dyrekcjami Sekretariatu Generalnego, reprezentowanie instytucji i negocjowanie umów lub porozumień w odnośnych obszarach działalności,

- zarządzanie konkretnymi projektami mogącymi wiązać się z odpowiedzialnością finansową i ich wdrażanie,

- pełnienie funkcji subdelegowanego urzędnika zatwierdzającego.

5. Warunki dopuszczalności

W procedurze naboru mogą kandydować osoby spełniające następujące warunki w dniu, w którym upływa termin zgłaszania kandydatur:

a) Warunki ogólne

Zgodnie z art. 28 regulaminu pracowniczego wymagane są w szczególności:

- obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej 4 ,

- korzystanie z pełni praw obywatelskich,

- uregulowany stosunek do służby wojskowej,

- poziom etyczny wymagany do wykonywania obowiązków na tym stanowisku.

b) Warunki szczegółowe

(i) Wymagane tytuły lub dyplomy

- poziom wykształcenia odpowiadający pełnemu cyklowi studiów uniwersyteckich potwierdzony uzyskaniem dyplomu oficjalnie uznawanego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, jeżeli normalny czas trwania tych studiów wynosi co najmniej cztery lata,

lub

- poziom wykształcenia odpowiadający pełnemu cyklowi studiów uniwersyteckich, potwierdzony uzyskaniem dyplomu oficjalnie uznawanego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, oraz co najmniej roczne odpowiednie doświadczenie zawodowe 5 , jeżeli normalny czas trwania tych studiów wynosi co najmniej trzy lata.

Dyplomy - niezależnie od tego, czy zostały wydane w państwie członkowskim Unii, czy w innym kraju - muszą być uznane przez oficjalny organ państwa członkowskiego Unii, np. ministerstwo edukacji jednego z państw członkowskich.

Osoby kandydujące mające dyplom wydany w państwie nienależącym do Unii 6  muszą dołączyć do zgłoszenia dokument potwierdzający równoważność dyplomów z dyplomami UE. Więcej informacji na temat uznawania kwalifikacji spoza UE można znaleźć w sieciach ENIC-NARIC (https://www.enic-naric.net/).

Dyplomy uzyskane po tym terminie wymagają uznania przez NARIC. W praktyce oznacza to, że dyplomom brytyjskim wydawanym od 1 stycznia 2021 r. musi towarzyszyć dokument potwierdzający równoważność, wydany przez właściwy organ państwa członkowskiego UE.

(ii) Wymagane doświadczenie zawodowe

Doświadczenie zawodowe nabyte po uzyskaniu wymienionych wyżej kwalifikacji:

dwanaście lat, przynajmniej w części zdobyte w dziedzinach kompetencji dyrekcji, w tym minimum sześć lat w środowisku europejskim lub międzynarodowym i minimum sześć lat na stanowiskach kierowniczych w dużej jednostce organizacyjnej.

(iii) Znajomość języków

Wymagana jest gruntowna znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej 7  oraz zadowalająca znajomość przynajmniej jednego innego spośród tych języków.

Komitet doradczy uwzględni znajomość innych języków urzędowych Unii Europejskiej.

6. Etapy selekcji

Aby pomóc organowi powołującemu w wyborze, komitet doradczy ds. mianowania wysokich rangą urzędników sporządza listę kandydatur i proponuje Prezydium Parlamentu Europejskiego osoby, które należy zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Prezydium zatwierdza listę; komitet doradczy przystępuje do rozmów, a następnie przedkłada do decyzji Prezydium sprawozdanie końcowe. Prezydium może wówczas rozpocząć przesłuchania kandydatów.

Rozmowy będą się odnosiły do opisu charakteru obowiązków podanego w punkcie 4, a także do następujących zdolności: - zmysł strategiczny, - zdolności kierownicze, - umiejętność przewidywania, - umiejętność szybkiego reagowania, - dokładność, - komunikatywność.

7. Składanie kandydatur

Termin składania kandydatur ustala się na:

poniedziałek 10 lipca 2023 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu brukselskiego.

Osoby kandydujące prosimy o przesłanie na poniższy adres - wyłącznie pocztą elektroniczną i w formacie pdf - listu motywacyjnego (z dopiskiem: "do wiadomości Sekretarza Generalnego Parlamentu Europejskiego, ogłoszenie o naborze nr PE/291/S") i życiorysu w formacie Europass 8 , z podaniem w przedmiocie wiadomości numeru ogłoszenia (PE/291/S):

PERS-EPSeniorManagement@ep.europa.eu

Decyduje data i godzina wysłania wiadomości elektronicznej.

Należy upewnić się, że zeskanowane dokumenty są czytelne.

Przypominamy osobom zaproszonym na rozmowę kwalifikacyjną, że w dniu rozmowy muszą przedstawić dokumenty potwierdzające ukończenie studiów oraz doświadczenie zawodowe i obecnie zajmowane stanowisko; dokumenty te przyjmuje się tylko w formie odpisu lub kserokopii 9 . Dokumenty te nie są zwracane.

Dane osobowe podane przez kandydatów w tej procedurze naboru będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10 , zwłaszcza w odniesieniu do poufności i bezpieczeństwa danych.

ZAŁĄCZNIK

Dyrekcja Generalna ds. Komnikacji - Dyrekcja ds. Zasobów

Główne zadania

(Jednostka zatrudniająca 53 pracowników: 39 urzędników, 2 pracowników zatrudnionych na czas określony i 12 pracowników kontraktowych)

8.5.2023 r.

- Kierowanie pracą pięciu działów dyrekcji, koordynacja i organizacja ich pracy w poszanowaniu przepisów i w duchu służby klientom w trosce o realizację celów DG.

- Proponowanie i wdrażanie strategii efektywnego wykorzystania zasobów przydzielonych DG przez władzę budżetową oraz koordynacja planowania z innymi właściwymi służbami, zwłaszcza z Działem ds. Strategii i Innowacji w danej DG, z właściwymi działami w DG FINS, PERS, ITEC, INLO oraz z biurem sekretarza generalnego.

- Sporządzanie analiz (screening) zasobów (stanowiska, umowy, personel zewnętrzny) i programów w celu maksymalizacji zdolności DG, zwłaszcza przez szkolenia, monitorowanie projektów SEF i wyznaczanie wskaźników skuteczności działania.

- Utrzymywanie stosunków z innymi jednostkami DG i z innymi DG, zwłaszcza przez udział w grupie dyrektorów (k./m.) ds. zasobów i in.

- Analizowanie i proponowanie działań hierarchii w szczególnie wrażliwych przypadkach związanych na przykład z oceną pracowników, ich mobilnością, chorobą długoterminową, niezdolnością do pracy.

DZIAŁ DS. KADROWYCH

- Zarządzanie specyficznymi i horyzontalnymi kwestiami kadrowymi i monitorowanie ich: projekty SEF i PPP lub projekty wewnętrzne, procedury wyboru, mobilność pracowników, monitorowanie porozumień między DG, harmonizacja opisów stanowisk, aktualny obraz zadań i zakresu odpowiedzialności poszczególnych jednostek administracyjnych, zmiany wymiaru czasu pracy i telepracy strukturalnej, wskaźniki zasobów ludzkich, dni kariery, platforma "możliwości kariery" itd.

- Zarządzanie stanowiskami ujętymi w schemacie organizacyjnym oraz zmianami na stanowiskach w DG (publikowanie wakatów, rozmowy kwalifikacyjne, rekrutacja, przedłużanie umów, podwyższenie grupy zaszeregowania); zarządzanie pulą pracowników kontraktowych przydzieloną DG.

- Określanie potrzeb w dziedzinie kształcenia zawodowego, sporządzanie i wdrażanie rocznego planu szkoleń, wspieranie jednostek w realizacji zaplanowanych działań; zarządzanie szkoleniami zewnętrznymi i pulą środków budżetowych przydzielonych DG na takie szkolenia.

- Zarządzanie poleceniami wyjazdu służbowego, monitorowanie puli środków DG na takie wyjazdy oraz zarządzanie procedurami przyznawania odstępstw; udział w międzyresortowej grupie roboczej ds. eMISS.

- Koordynacja, zarządzanie, przyjmowanie i integracja stażystów w siedzibie PE i biurach łącznikowych, a także pracowników nowo zatrudnionych lub przechodzących z innych DG.

- Monitorowanie procedury ocen rocznych; punktów za osiągnięcia, odwołań i awansów.

- Doradztwo w dziedzinie rozwoju kariery i poradnictwo zawodowe.

- Inne zadania: Ochrona danych, EMAS, strona internetowa Confluence dyrekcji generalnej itp.

DZIAŁ DS. ZARZĄDZANIA ZAMÓWIENIAMI, UMOWAMI I DOTACJAMI

- Programowanie zaproszeń DG do składania ofert i monitorowanie ich realizacji: koordynacja i monitorowanie procedur międzyinstytucjonalnych, zarządzanie oceną ex ante procedur udzielania zamówień i udzielania dotacji przez weryfikację ich prawidłowości i zgodności z prawem, określanie obiegów finansowych, wkład w sporządzanie sprawozdań finansowych i sprawozdań z realizacji, zarządzanie kontrolami ex post.

- Doradzanie jednostkom operacyjnym przy opracowywaniu i realizacji zaproszeń do składania ofert: postępowanie zgodnie z procedurami udzielania zamówień, zarządzanie kwestiami prawnymi, zwłaszcza dotyczącymi praw własności intelektualnej, redagowanie projektów regulacji wewnętrznych i procedur administracyjnych.

- Pomoc w opracowywaniu, redagowaniu, ocenie i zawieraniu umów dotyczących programów dotacji zarządzanych przez jednostki operacyjne: pomoc w kwestiach prawnych związanych z wdrażaniem dotacji, redagowanie projektów podręczników procedur i obiegów zarządzania dotacjami, współpraca z innymi instytucjami i innymi służbami Parlamentu w odniesieniu do dotacji.

- Zapewnienie odpowiedzialności za procedury zarządzania dokumentami i archiwizacji na szczeblu DG.

SŁUŻBA INFORMATYCZNA

- Zarządzanie sprzętem informatycznym DG, w tym w biurach kontaktowych; wsparcie i pomoc informatyczna dla wszystkich użytkowników DG w problemach bieżących i w sytuacjach nadzwyczajnych; wspieranie koordynacji przestrzegania przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa w DG.

- Zarządzanie projektami DG i wsparcie dla nich, ponoszenie odpowiedzialności za sprawy techniczne, koordynację niektórych systemów informatycznych, bezpieczeństwo informacji i ogólne zarządzanie IT.

- Zarządzanie lokalami w Brukseli i Strasburgu; rozpatrywanie i wykonywanie wniosków służb o pomoc techniczną; pomoc dla jednostek w monitorowaniu ich inwentaryzacji.

- Zapewnianie realizacji projektów oraz ułatwianie komunikacji i interakcji z DG ITEC i pozostałymi DG w trakcie realizacji zatwierdzonych projektów; wskazywanie i przygotowywanie nowych pomysłów z zakresu informatyki w obrębie DG w celu włączenia ich do kolejnych cykli programowania w dziedzinie informatyki.

- Doradzanie działom i dyrekcji w sprawach IT, takich jak cyberbezpieczeństwo, umowy ramowe, innowacyjne technologie i zarządzanie IT.

DZIAŁ DS. WYNIKÓW I ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

- Opracowanie skutecznych i spójnych środków pomiaru wyników wszystkich działań DG za pomocą wskaźników oceniających zadowolenie klientów i produktywność jednostek; rozpowszechnianie tych wskaźników przez publikowanie regularnych sprawozdań i analiz oraz informowanie kadry kierowniczej wyższego szczebla i użytkowników.

- Planowanie budżetowe (przedstawienie wkładu DG w procedurę budżetową, opracowywanie budżetu i monitorowanie zarządzania nim, sporządzanie sprawozdań z zarządzania budżetem i finansami), zarządzanie ryzykiem i kontrola wewnętrzna, sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności, monitorowanie absolutorium i sprawozdań z audytu.

- Przeprowadzanie weryfikacji ex ante wszystkich transakcji finansowych (zobowiązań, płatności, nakazów odzyskania i rozliczenia) w celu weryfikacji ich legalności i prawidłowości.

- Zarządzanie systemami finansowymi, helpdesk dla systemów księgowych i finansowych, rozdział faktur między działami, wykonywanie operacji i sporządzanie raportów księgowych.

DZIAŁ DS. CIĄGŁOŚCI DZIAŁANIA I ODPORNOŚCI ORGANIZACYJNEJ

- Opracowanie wytycznych i protokołów dotyczących szybkiego i skutecznego zarządzania kryzysowego w DG, ze szczególnym uwzględnieniem współzależności między różnymi działami.

- Kierowanie, koordynowanie i wspieranie kadry kierowniczej wyższego szczebla w DG w przygotowywaniu i wdrażaniu planów ciągłości działania na szczeblu dyrekcji lub poszczególnych działań.

- Wspieranie Dyrekcji ds. Zasobów przez pomoc w poprawie odporności DG i zarządzania ciągłości działania.

- Zapewnienie pracownikom DG szkolenia wprowadzającego na temat podstawowych koncepcji ciągłości działania oraz przygotowanie ćwiczeń podnoszących świadomość w tej dziedzinie.

1 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 (Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1), zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 723/2004 (Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1) i ostatnio rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniającym regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15).
2 Urzędnik jest zaliczany do danej grupy zaszeregowania w chwili zatrudnienia, zgodnie z art. 32 regulaminu.
3 Spis głównych zadań znajduje się w załączniku.
4 Państwami członkowskimi Unii Europejskiej są: Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Holandia, Austria, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Słowacja, Finlandia, Szwecja.
5 Tego roku doświadczenia nie zalicza się do doświadczenia zawodowego określonego w następnym akapicie.
6 Kwalifikacje i dyplomy uzyskane w Zjednoczonym Królestwie do 31 grudnia 2020 r. są akceptowane bez innego potwierdzenia.
7 Języki urzędowe Unii Europejskiej to: angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski i włoski.
9 Nie dotyczy to osób zatrudnionych w Parlamencie Europejskim w dniu, w którym upływa termin składania kandydatur. Do osób kandydujących należy upewnienie się, czy służby Parlamentu otrzymały kompletną dokumentację odpowiadającą kandydaturze (jeżeli odpowiednich dokumentów brakuje na portalu HRM (Streamline)).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.