Ogłoszenie o naborze nr CDR/SG/AD16/15/13 na stanowisko - Sekretarz generalny (M/K) w Sekretariacie Generalnym Komitetu Regionów (grupa zaszeregowania AD 16/3) - Publikacja ogłoszenia o naborze zgodnie z art. 2 lit. a) i art. 8 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.196A.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 lipca 2013 r.

OGŁOSZENIE O NABORZE NR CDR/SG/AD16/15/13

na stanowisko

SEKRETARZ GENERALNY (M/K)

w Sekretariacie Generalnym Komitetu Regionów

(grupa zaszeregowania AD 16/3)

Publikacja ogłoszenia o naborze zgodnie z art. 2 lit. a) i art. 8 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej

(2013/C 196 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 9 lipca 2013 r.)

1. WPROWADZENIE

Sekretarz generalny(1) Komitetu Regionów (KR-u), działający pod zwierzchnictwem przewodniczącego reprezentującego Prezydium, ma za zadanie zapewnienie wykonywania decyzji podjętych przez Prezydium lub przewodniczącego zgodnie z przepisami regulaminu wewnętrznego KR-u i obowiązującymi przepisami prawnymi. Jego obowiązki obejmują zwłaszcza organizację funkcjonowania Sekretariatu Generalnego KR-u (ok. 550 osób i roczny budżet wynoszący ok. 90 mln euro), tak aby mógł on skutecznie wspierać KR i jego poszczególne organa, a także jego członków, w wykonywaniu ich zadań.

2. CHARAKTER WYKONYWANYCH ZADAŃ

KR, organ doradczy utworzony w 1994 r., jest zgromadzeniem przedstawicieli samorządów regionalnych i lokalnych Unii Europejskiej. Jego członkowie, w liczbie 353(2), piastują stanowisko z wyboru w samorządzie regionalnym lub lokalnym albo stanowisko związane z odpowiedzialnością polityczną przed lokalnym lub regionalnym organem pochodzącym z wyboru. Członkowie KR-u:

- na co dzień mieszkają i pracują w swoim regionie lub mieście,

- znają troski reprezentowanych przez nich obywateli,

- pełnią rolę rzeczników obywateli w samym centrum europejskiego procesu decyzyjno-prawodawczego oraz informują współobywateli o zachodzących w Unii wydarzeniach.

W trakcie całego procesu legislacyjnego z udziałem Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej zasięganie opinii KR-u jest obowiązkowe w następujących dziedzinach: transport, zatrudnienie, polityka społeczna, Europejski Fundusz Społeczny, edukacja, kształcenie zawodowe, młodzież i sport, kultura, zdrowie publiczne, sieci transeuropejskie, spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna, fundusze strukturalne, środowisko i energia.

Ponadto KR jest strażnikiem zasady pomocniczości. Od wejścia w życie Traktatu z Lizbony KR ma prawo wnieść skargę do Trybunału Sprawiedliwości UE, jeżeli uzna, że zasada ta nie jest przestrzegana.

KR stawia sobie również za zadanie zapewnienie łączności między Europą a obywatelami poprzez działania informacyjne na szczeblu lokalnym i regionalnym oraz platformy kontaktowe między regionami i dla przedsiębiorstw.

Komitet prowadzi również aktywną politykę partnerską z innymi instytucjami europejskimi.

Zakres obowiązków administracyjnych sekretarza generalnego obejmuje w szczególności:

- wspomaganie przewodniczącego w przygotowaniach do posiedzeń Prezydium i Zgromadzenia Plenarnego, przestrzeganie procedur i właściwe wykonywanie decyzji podjętych zgodnie z regulaminem wewnętrznym KR-u,

- wspomaganie przewodniczącego w reprezentowaniu interesów KR-u wobec innych instytucji i instancji europejskich, a także na szczeblu międzynarodowym,

- organizację, poprzez propozycje przedkładane Prezydium, funkcjonowania Sekretariatu Generalnego, tak aby mógł on skutecznie wspierać KR i jego poszczególne organa oraz jego członków w wykonywaniu ich zadań,

- uczestniczenie, z głosem doradczym, w posiedzeniach Prezydium,

- organizację prac związanych z opracowaniem rocznego i wieloletniego programu prac KR-u,

- czuwanie nad właściwym funkcjonowaniem służb wspólnych KR-u i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, zgodnie z umową międzyinstytucjonalną zawartą między KR-em a Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym,

- wykonywanie uprawnień przyznanych mu na mocy regulaminu pracowniczego oraz regulaminu wewnętrznego KR-u jako organowi powołującemu oraz jako organowi upoważnionemu do zawierania umów o pracę,

- opracowywanie preliminarza wydatków i dochodów KR-u oraz wykonywanie budżetu instytucji, zgodnie z przysługującymi mu uprawnieniami,

- czuwanie nad optymalnym wykorzystaniem zasobów ludzkich i finansowych przyznanych KR-owi przez władzę budżetową.

3. KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI

W procedurze selekcji może wziąć udział każdy kandydat, który w dniu będącym ostatecznym terminem zgłaszania kandydatur spełnia następujące kryteria:

- posiada obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,

- korzysta z pełni praw obywatelskich i posiada odpowiednie kwalifikacje etyczne do wykonywania powierzonych mu zadań,

- ma uregulowany stosunek do służby wojskowej,

- nie przekracza wieku emerytalnego, który w wypadku urzędników i pracowników Unii Europejskiej jest osiągany na koniec miesiąca, w którym dana osoba kończy 65 lat, a także nie przekroczy wieku emerytalnego przed przewidywanym zakończeniem pełnienia funkcji (tzn. do 31 marca 2019 r.),

- spełnia warunki fizyczne umożliwiające wykonywanie powierzonych mu zadań, co zostanie stwierdzone w trakcie badania lekarskiego przeprowadzonego przez lekarza urzędowego KR-u podczas procedury zatrudnienia wybranego kandydata,

- posiada poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim, potwierdzony dyplomem, w wypadku gdy studia te trwają normalnie cztery lata lub dłużej, lub poziom wykształcenia, który odpowiada ukończonym studiom uniwersyteckim potwierdzony dyplomem wraz z przynajmniej rocznym, właściwym doświadczeniem zawodowym, w wypadku gdy normalny okres trwania tych studiów wynosi przynajmniej trzy lata,

- posiada co najmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe odpowiednie do charakteru funkcji, zdobyte po uzyskaniu dyplomu, o którym mowa w poprzednim tiret; w wypadku gdy normalny okres trwania studiów uniwersyteckich wynosi trzy lata, wymagany dodatkowo rok doświadczenia zawodowego jest integralną częścią tego dyplomu i nie może zostać uwzględniony w liczbie lat wymaganego doświadczenia zawodowego,

- zna biegle jeden z języków urzędowych Unii Europejskiej jako język główny oraz w stopniu zadowalającym inny język urzędowy Unii Europejskiej,

- ze względu na interes służby wymagana jest przynajmniej zadowalająca znajomość języka angielskiego lub francuskiego. W związku z charakterem wykonywanych zadań wymóg przynajmniej zadowalającej znajomości języka angielskiego lub francuskiego jest niezbędny, gdyż konieczne jest zatrudnienie pracownika posiadającego maksymalny poziom kompetencji, wydajności i uczciwości, a jednocześnie uwzględnienie interesu służby, który wymaga, by kandydat był bezzwłocznie gotowy do pełnienia obowiązków i zdolny do skutecznego porozumiewania się wewnątrz instytucji w swej codziennej pracy w jednym z języków najpowszechniej używanych przez urzędników i pracowników Unii jako wewnętrzne języki robocze. Sprawdzenie umiejętności językowych kandydatów w trakcie procedury rekrutacji jest zatem proporcjonalnym środkiem weryfikacji, czy posiadają oni jak najlepsze umiejętności, by pełnić funkcję sekretarza generalnego w środowisku pracy Komitetu Regionów. Kandydat, dla którego jeden z wymienionych wyżej języków jest językiem głównym, będzie musiał w trakcie sprawdzianu ustnego wypowiadać się w zadowalający sposób w innym języku urzędowym, który musi obowiązkowo być inny niż język główny. Ponadto umiejętność skutecznego porozumiewania się w innych językach urzędowych Unii Europejskiej stanowi dodatkowy atut,

- spełnienie wymogów w dziedzinie znajomości języków należy uwzględnić w oświadczeniu honorowym (zob. pkt 6.1 poniżej); kryterium to zostanie sprawdzone w trakcie rozmowy.

4. KRYTERIA WSTĘPNEJ SELEKCJI (na podstawie dokumentów)

4.1. Wstępna selekcja kandydatów polegać będzie na porównaniu ich doświadczenia zawodowego na podstawie informacji zawartych w dokumentach kandydatów.

Preferowani będą kandydaci posiadający:

4.1.1. Zdolności przywódcze

- zdolność zapewnienia właściwego funkcjonowania międzynarodowej, wielojęzycznej i wielokulturowej organizacji, co wymaga znajomości metod zarządzania i umiejętności kierowania zespołami; znaczące doświadczenie menedżerskie byłoby atutem.

4.1.2. Umiejętności negocjacyjne i komunikacyjne

- umiejętności negocjacyjne; zdolność do osiągania kompromisu w podejmowaniu decyzji na wysokim szczeblu stanowić będzie dodatkowy atut,

- umiejętność komunikowania i swoboda w kontaktach publicznych.

4.1.3. Wiedzę związaną z charakterem funkcji

- znajomość obszarów polityki Unii Europejskiej,

- znajomość aspektów regionalnych i lokalnych integracji europejskiej; wiedza tego rodzaju nabyta we władzach regionalnych lub lokalnych stanowić będzie dodatkowy atut,

- znajomość procesów decyzyjnych w Unii Europejskiej i doświadczenie w dziedzinie współpracy międzyinstytucjonalnej, najlepiej w środowisku politycznym,

- znajomość procedur administracyjnych i budżetowych, a także ram prawnych działalności instytucji europejskich.

4.2. Wstępna selekcja polegać będzie również na ocenie motywacji kandydatów do pełnienia funkcji sekretarza generalnego i ich wizji dotyczącej wyzwań stojących przed instytucją taką jak Komitet Regionów, przedstawionej w liście motywacyjnym.

5. KRYTERIA SELEKCJI (rozmowa)

Selekcja odbędzie się na podstawie rozmowy. W jej trakcie panel, o którym mowa w pkt 6 poniżej, zada kandydatom szereg podobnych pytań, aby dokonać oceny porównawczej kandydatów dopuszczonych do tego etapu.

Pytania te dotyczyć będą szczególnie:

- zdolności kandydatów do określania i wdrażania nowatorskich strategii, określania przyszłych celów Komitetu Regionów, a także przedstawiania oczekiwanych wyników oraz odpowiednich sprawozdań,

- umiejętności reprezentowania interesów KR-u na szczeblu europejskim i międzynarodowym.

W trakcie rozmowy panel skupi się w szczególności na ocenie kompetencji menedżerskich, umiejętności komunikacji, dostępności i otwartości umysłu, zdolności do negocjacji i poczucia służby publicznej kandydatów.

Przy tej okazji sprawdzone zostaną także umiejętności językowe wymagane do pełnienia funkcji sekretarza generalnego KR-u, w tym zadowalająca znajomość języka angielskiego lub francuskiego.

Umiejętność skutecznego porozumiewania się w innych językach urzędowych Unii Europejskiej stanowi dodatkowy atut.

6. PRZEBIEG PROCEDURY

6.1. Zgłaszanie kandydatur

Kandydatury należy składać wyłącznie drogą elektroniczną w formacie pdf na następujący adres: vacancysg@cor.europa.eu.

Kandydaci, którym niepełnosprawność uniemożliwia złożenie kandydatury drogą elektroniczną, mogą przesłać kandydaturę listem poleconym z potwierdzeniem odbioru na adres: Comité des régions, à l'attention du Président, 101 rue Belliard, 1040 Bruxelles/Brussel, BELGIQUE/BELGIË, z zaznaczeniem "Confidentiel - avis de recrutement - à ne pas ouvrir par le service courrier", najpóźniej w terminie określonym w pkt 6.2 poniżej (decyduje data stempla pocztowego). Wszelka późniejsza wymiana korespondencji między Komitetem Regionów a tymi kandydatami odbywać się będzie drogą pocztową. W takim wypadku kandydaci muszą załączyć do kandydatury zaświadczenie wydane przez upoważnioną instancję, potwierdzające, że dana osoba jest niepełnosprawna. Ponadto proszeni są oni o wskazanie, na osobnym arkuszu, wszelkich środków, które uważają za konieczne, by ułatwić ich udział w procedurze rekrutacji.

W dokumentacji zgłoszeniowej należy podać jako przedmiot numer ogłoszenia o naborze oraz załączyć następujące dokumenty:

- list motywacyjny (nie dłuższy niż 5 stron), datowany i podpisany,

- aktualny życiorys (w formacie Europass),

- życiorys i list motywacyjny muszą być zredagowane w języku angielskim lub francuskim(3),

- oświadczenie honorowe, datowane i podpisane (formularz w załączniku 1), dotyczące spełnienia warunków dopuszczalności, o których mowa w pkt 3 powyżej,

- listę kontrolną zamieszczoną w załączniku 2, datowaną i podpisaną,

- kopię oficjalnego dokumentu tożsamości kandydata,

- kopię dyplomu będącego podstawą dopuszczenia do grupy zaszeregowania (zob. pkt 3 powyżej),

- kopie odpowiednich zaświadczeń zawodowych potwierdzających doświadczenie kandydata, zgodnie z warunkami, o których mowa w pkt 3 powyżej. Zaświadczenia muszą jasno wskazywać okres pracy i, w miarę możliwości, stopień odpowiedzialności.

W trakcie przygotowywania dokumentów zgłoszeniowych nie jest konieczne potwierdzenie zgodności kopii z oryginałem.

КапауЫшу niekompletne lub złożone po upłynięciu ostatecznego terminu zgłaszania kandydatur, lub też n dyd spełniające niniejszych wymogów dotyczących zgłaszania kandydatur nie zostaną uwzględnione.

6.2. Ostateczny termin zgłaszania kandydatur: 19 sierpnia 2013 r. o godz. 12.00 w południe (czasu brukselskiego).

Kandydaci otrzymają drogą elektroniczną potwierdzenia złożenia kandydatury. W wypadku ewentualnych kandydatur otrzymanych listem poleconym z potwierdzeniem odbioru, zgodnie z możliwością, o której mowa w pkt 6.1 powyżej, potwierdzeniem złożenia kandydatury będzie wspomniane potwierdzenie odbioru.

6.3. Rozpatrzenie kandydatur, wstępna selekcja i selekcja

Panel złożony z przewodniczącego, pierwszego wiceprzewodniczącego i przewodniczących grup politycznych KR-u (lub ich przedstawicieli) oceni kandydatury na podstawie złożonych dokumentów. Panelowi przewodniczy przewodniczący KR-u, któremu pomocy administracyjnej udziela sekretarz generalny.

Procedura obejmuje następujące cztery etapy:

6.3.1. Panel sprawdza kryteria dopuszczalności na podstawie oświadczenia honorowego, życiorysu i kopii dokumentów wymienionych w pkt 6.1 niniejszego ogłoszenia o naborze.

Warunki dopuszczalności, które zostaną sprawdzone na tym etapie procedury, wymienione są w pkt 3.

6.3.2. Kandydatury zakwalifikowane w następstwie etapu opisanego w poprzednim punkcie są następnie rozpatrywane przez panel, który dokonuje wstępnej selekcji. Odbywa się ona na podstawie dokumentów kandydatów. Nazwiska kandydatów odpowiadających najlepiej kryteriom określonym w pkt 4 niniejszego ogłoszenia o naborze zostaną umieszczone na tzw. krótkiej liście zawierającej nie więcej niż pięć nazwisk.

W związku z tą wstępną selekcją na podstawie dokumentów kandydaci są proszeni, by w liście motywacyjnym podkreślili aspekty życiorysu odpowiadające funkcji, swą motywację oraz wizję przyszłych wyzwań stojących przed instytucją taką jak Komitet Regionów.

Kandydaci, których nazwiska znajdą się na krótkiej liście, zostaną następnie zaproszeni do poddania się ocenie w centrum oceny ("assessment centre"), o której programie i metodologii zostaną poinformowani w stosownym czasie. Celem tej oceny będzie sprawdzenie umiejętności menedżerskich kandydatów (zarządzania informacjami, zadaniami, osobami, stosunkami interpersonalnymi oraz umiejętności osiągania celów). Ocena w formie niewiążącej opinii zostanie następnie udostępniona panelowi, który uzyska w ten sposób dodatkowy obraz kwalifikacji kandydata na potrzeby rozmowy kwalifikacyjnej.

6.3.3. Kandydaci, których nazwiska znajdą się na krótkiej liście, zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, która zostanie przeprowadzona przez panel zgodnie z pkt 5 powyżej.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną będą proszeni o przedstawienie dokumentu tożsamości oraz oryginałów dyplomu oraz zaświadczeń potwierdzających doświadczenie zawodowe.

6.3.4. Po zakończeniu rozmów kwalifikacyjnych przewodniczący zaproponuje Prezydium kandydata uznanego za najbardziej odpowiedniego do pełnienia funkcji sekretarza generalnego Komitetu Regionów. Prezydium zastrzega sobie prawo przesłuchania kandydata zaproponowanego przez przewodniczącego Komitetu Regionów.

Przypomina się, że zgodnie z art. 68 regulaminu wewnętrznego Komitetu Regionów zatrudnienie sekretarza generalnego jest uzależnione od pozytywnego wyniku głosowania Prezydium, które obraduje za zamkniętymi drzwiami, przy określonym kworum.

W wypadku pozytywnego wyniku głosowania Prezydium upoważnia przewodniczącego do podpisania umowy o zatrudnieniu wybranego kandydata.

Zwraca się uwagę kandydatów na fakt, iż Komisja przekazała formalnie Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wniosek dotyczący zmiany regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. W chwili zatrudnienia wybranemu kandydatowi może zatem zostać zaproponowana umowa sporządzona na podstawie przepisów regulaminowych, które zostaną przyjęte przed objęciem przez niego funkcji.

7. WARUNKI ZATRUDNIENIA

Wyłoniony kandydat zostanie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na okres pięciu lat jako pracownik tymczasowy (art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej) w grupie zaszeregowania AD 16/3. Przewiduje się, że objęcie funkcji nastąpi dnia 1 kwietnia 2014 r.

Zatrudniony kandydat odbędzie sześciomiesięczny staż.

Najpóźniej na miesiąc przed dniem objęcia funkcji wyłoniony kandydat zobowiązany będzie przedstawić oryginalne dokumenty potwierdzające spełnienie warunków dopuszczalności.

Ponadto, bez uszczerbku dla powyższego, wyłoniony kandydat poproszony zostanie o zobowiązanie się do przestrzegania pewnych zasad deontologicznych. Zwraca się uwagę kandydatów na ograniczenia narzucone przez regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej dotyczące podejmowania działalności dodatkowej, wykonywania innych zadań oraz konfliktu interesów (art.11, 11a, 12b, 13 i 15 regulaminu) mające zastosowanie w wypadku pracowników tymczasowych, zgodnie z art. 11 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

W trosce o niezależność wyłoniony kandydat musi być wolny od wszelkich dotychczasowych zobowiązań zawodowych najpóźniej w chwili obejmowania funkcji. W tym celu podejmie on wszelkie konieczne kroki administracyjne.

W wypadku gdy zainteresowany jest urzędnikiem Unii Europejskiej, będzie on musiał zrezygnować z dotychczasowego stanowiska lub uzyskać urlop z przyczyn osobistych.

8. UWAGI

Obsadzenie stanowiska uzależnione jest od dostępności środków budżetowych.

KR dba o to, by dane osobowe kandydatów były przetwarzane w pełnej zgodzie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organa wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych.

Jako pracodawca KR prowadzi politykę równości szans, tzn. wyklucza wszelką dyskryminację.

______

(1) Wszelkie odniesienia do osoby płci męskiej występujące w niniejszym ogłoszeniu traktuje się jako odnoszące się również do osoby płci żeńskiej.

(2) Łącznie z członkami chorwackimi od dnia 1 lipca 2013 r.

(3) Panel czuwać będzie nad tym, by żaden kandydat, którego językiem głównym jest jeden z tych języków, nie był w sposób nieuprawniony faworyzowany.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

 OGŁOSZENIE O NABORZE CDR/SG/AD16/15/13 OŚWIADCZENIE HONOROWE

ZAŁĄCZNIK  2

 OGŁOSZENIE O NABORZE CDR/SG/AD16/15/13 LISTA KONTROLNA

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.