Ogłoszenie o naborze na stanowisko przewodniczącego Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji - COM/2022/20074

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.43A.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 lutego 2022 r.

Ogłoszenie o naborze na stanowisko przewodniczącego Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji 1
COM/2022/20074
(2022/C 43 A/02)

Kim jesteśmy?

Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) jest organem UE ściśle współpracującym z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uczestniczących państw członkowskich, z którymi tworzy jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRM). Rada zatrudnia około 400 osób 2 . SRB ściśle współpracuje z Komisją Europejską i Europejskim Bankiem Centralnym na rzecz zapewnienia stabilności finansowej. Zadaniem SRB jest zapewnienie uporządkowanej restrukturyzacji i likwidacji upadających banków, przy minimalnym wpływie na gospodarkę realną i finanse publiczne w uczestniczących państwach członkowskich oraz poza ich granicami. SRB powierzono szczególne zadania i obowiązki w zakresie przygotowania do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przeprowadzania tych procedur w odniesieniu do banków będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością. SRB jest również odpowiedzialna za zarządzanie jednolitym funduszem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRF) ustanowionym na mocy rozporządzenia w sprawie SRM 3  i mającym zapewnić dostępność średnioterminowego wsparcia finansowego podczas restrukturyzacji/uporządkowanej likwidacji banków. SRB jest samodzielnie finansującą się agencją Unii Europejskiej.

Co oferujemy?

W porozumieniu z SRB Komisja Europejska organizuje nabór na stanowisko przewodniczącego Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji.

Miejscem zatrudnienia będzie Bruksela (Belgia), gdzie SRB ma swoją siedzibę.

Wybrany kandydat będzie pełnić obowiązki: (i) przewodniczącego i członka organów decyzyjnych SRB (sesji plenarnej i sesji wykonawczej Jednolitej Rady) z prawem głosu; (ii) przewodniczącego SRB jako organu UE w zakresie powierzonych mu zadań administracyjnych i zarządczych. Przewodniczący będzie odpowiadał w sposób ogólny za SRB i będzie brał udział w realizacji powierzonych SRB misji i obowiązków, zgodnie z mandatem przyznanym na mocy rozporządzenia w sprawie SRM.

Osoba pełniąca funkcję przewodniczącego i członka organów decyzyjnych SRB z prawem głosu jest przedstawicielem prawnym Jednolitej Rady i reprezentuje ją w kontaktach zewnętrznych. Do obowiązków osoby na tym stanowisku należeć będzie w szczególności:

- przygotowywanie prac Jednolitej Rady oraz zwoływanie sesji plenarnych i wykonawczych i przewodniczenie im,

- udział, na wniosek Parlamentu Europejskiego lub Rady, w wysłuchaniach na temat wykonania przez Jednolitą Radę jej zadań w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przedstawianie tym instytucjom sprawozdań rocznych,

- udział, na zaproszenie parlamentów narodowych uczestniczących państw członkowskich lub innych właściwych organów krajowych, w wymianie poglądów i w dyskusjach,

- udział w posiedzeniach i dyskusjach na tematy istotne dla wykonywania zadań i obowiązków przez jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na wysokim szczeblu politycznym w UE i na arenie międzynarodowej.

Wypełniając funkcję przewodniczącego SRB jako organu UE, osoba na tym stanowisku będzie także odpowiedzialna za:

- przewodniczenie SRB i występowanie jako jej prawny przedstawiciel,

- kierowanie SRB i zarządzanie nią we współpracy z wiceprzewodniczącym i przy wsparciu wyspecjalizowanego personelu,

- określanie, we współpracy z pozostałymi członkami SRB strategicznego kierunku i celów SRB,

- kierowanie pracami nad przygotowaniem programu prac SRB i jego realizacją,

- wszelkie sprawy kadrowe, - sprawy związane z bieżącą administracją,

- sporządzanie projektu budżetu SRB oraz jego wykonanie,

- przygotowywanie rocznych sprawozdań z wykonania przez SRB zadań powierzonych jej na mocy rozporządzenia w sprawie SRM.

Osoba sprawująca tę funkcję będzie odpowiadać przed Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją za realizację przez SRB zadań powierzonych jej na mocy rozporządzenia w sprawie SRM.

Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)

Kandydat powinien wykazać się:

Umiejętności zarządzania

- sukcesami w sprawowaniu funkcji wykonawczej, kierowaniu i zarządzaniu organizacją (publiczną lub prywatną) o ambitnych celach i kompleksowych zadaniach oraz w dążeniu do osiągnięcia przez nią wyznaczonych celów,

- umiejętnością opracowywania i wdrażania strategicznej wizji oraz udokumentowaną zdolnością podejmowania i wdrażania decyzji, zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym,

- możliwym do udokumentowania poczuciem odpowiedzialności i inicjatywy, a także umiejętnością opracowania skutecznych i wykonalnych rozwiązań niezbędnych do funkcjonowania organizacji oraz umiejętnością ich wdrożenia,

- rozwiniętymi zdolnościami przywódczymi oraz doświadczeniem w pracy w środowisku międzykulturowym.

Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie

- dogłębną znajomością sektora bankowego i finansowego oraz ich ram regulacyjnych,

- wyjątkowym doświadczeniem w co najmniej jednej z poniższych dziedzin: nadzór, restrukturyzacja lub uporządkowana likwidacja instytucji finansowych, regulacja sektora finansowego,

- dogłębną znajomością europejskich i międzynarodowych ram regulacyjnych, a także funkcjonowania organów UE i procesów decyzyjnych w UE oraz innych europejskich i międzynarodowych procesów związanych z działalnością SRB.

Cechy osobiste

- doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi i interpersonalnymi, jak również umiejętnościami w zakresie przedstawiania prezentacji,

- doskonałymi umiejętnościami negocjacyjnymi i umiejętnością budowania opartych na zaufaniu relacji zawodowych z zainteresowanymi stronami wysokiego szczebla w sektorze publicznym i prywatnym.

Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne):

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

- Obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi posiadać:

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,

- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).

- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 4 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje; przynajmniej 5 lat tego doświadczenia powinno być zdobyte w dziedzinach związanych z nadzorem, restrukturyzacją lub uporządkowaną likwidacją instytucji finansowych i regulacją sektora finansowego.

- Doświadczenie w zarządzaniu: 10 lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych zdobytego na stanowisku kierowniczym 5 , w tym co najmniej 5-letnie doświadczenie zdobyte na porównywalnym stanowisku kierowniczym wysokiego szczebla w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem.

- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 6  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że rozmowa lub jej część może zostać przeprowadzona w tym języku.

- Nie ma żadnych ograniczeń wiekowych.

Procedura naboru i powołanie

Przewodniczący zostanie powołany przez kolegium komisarzy na podstawie listy kandydatów przedstawionej przez Komisję Europejską.

W celu utworzenia takiej listy Komisja Europejska przeprowadza nabór zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy, dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 7 ) oraz rozporządzeniem w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 8 .

W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną w porozumieniu z SRB. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.

Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia tej funkcji.

Kandydaci, którzy znajdą się na tej liście, zostają zaproszeni na rozmowę z członkiem Komisji odpowiedzialnym za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki z SRB.

Po tych rozmowach i po zasięgnięciu opinii SRB na jej sesji plenarnej Komisja Europejska przygotowuje listę kandydatów najlepiej spełniających wymagania. Umieszczenie kandydata na wspomnianej liście nie gwarantuje zatrudnienia.

Lista jest przekazywana Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia. Równocześnie podawana jest do wiadomości Rady Unii Europejskiej. Następnie Komisja Europejska przedstawia Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia wniosek dotyczący mianowania przewodniczącego Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji.

Po jego zatwierdzeniu Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, przyjmuje decyzję wykonawczą w sprawie mianowania przewodniczącego Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji. Kandydat może zostać zaproszony na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.

Uwaga: ostateczna lista kandydatów, po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską, może zostać podana do wiadomości publicznej.

Polityka równych szans

Instytucje Unii Europejskiej i SRB stosują politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 9 . Do zgłaszania kandydatur zachęca się w szczególności kobiety.

Warunki zatrudnienia

Przewodniczący mianowany jest na pięcioletnią kadencję, która nie jest odnawialna. Będzie on traktowany na równi z sędzią Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w odniesieniu do uposażenia i wieku emerytalnego, jak określono w rozporządzeniu nr 422/67/EWG 10 . Jego wynagrodzenie będzie odpowiadać wynagrodzeniu w grupie zaszeregowania AD16, stopień 3, podlegającego zastosowaniu mnożnika w wysokości 125 % wynagrodzenia w odniesieniu do tej grupy zaszeregowania i stopnia 11 . Przepisy dotyczące maksymalnego wieku emerytalnego nie będą miały zastosowania. W odniesieniu do wszystkich pozostałych warunków zatrudnienia stosuje się przez analogię regulamin pracowniczy i warunki zatrudnienia innych pracowników.

Miejscem zatrudnienia jest Bruksela (Belgia), gdzie mieści się siedziba SRB.

Stanowisko jest dostępne od dnia 23 grudnia 2022 r.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Członkowie SRB na sesjach plenarnych i wykonawczych muszą działać niezależnie i wyłącznie w interesie Unii i nie mogą zwracać się o instrukcje do instytucji lub organów unijnych, rządu żadnego z państw członkowskich lub do innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani przyjmować takich instrukcji. Po mianowaniu przewodniczący SRB będzie zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy i nie może sprawować żadnych innych funkcji na poziomie krajowym, unijnym ani międzynarodowym.

Przed objęciem funkcji wybrany kandydat ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym oraz o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.

Zgłoszenie kandydata na to stanowisko stanowi potwierdzenie gotowości do złożenia takich oświadczeń. Po mianowaniu przewodniczący będzie objęty kodeksem postępowania, a w funkcji przewodniczącego SRB jako organu UE będzie objęty regulaminem pracowniczym i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, w szczególności jego Tytułem II, oraz kodeksem etyki zawodowej i kodeksem dobrego postępowania administracyjnego obowiązującym personel SRB.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury naboru. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 12 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 11 marca 2022 r., o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja elektroniczna nie będzie już możliwa.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko wyłącznie przez odpowiednie ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska oraz SRB zapewnią przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 13 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

1 Ogłoszenie zmienione przez zawiadomienie z dnia 28 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.C.2022.93A.2) zmieniającego nin. ogłoszenie z dniem 28 lutego 2022 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1), https://eur-lex. europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=celex%3A32014R0806.
4 Doświadczenie zawodowe jest uwzględniane wyłącznie wtedy, gdy stanowi faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jako rzeczywista, prawdziwa praca za wynagrodzeniem i w charakterze pracownika (każdy rodzaj umowy) lub usługodawcy. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński, rodzicielski lub adopcyjny jest uwzględniany, jeżeli został udzielony w ramach umowy o pracę. Studia doktoranckie, nawet bez wynagrodzenia, zalicza się do okresu doświadczenia zawodowego w maksymalnym wymiarze trzech lat, o ile zakończyły się uzyskaniem stopnia doktora. Dany okres może być policzony tylko raz.
5 Kandydat powinien w swoim życiorysie wyszczególnić w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył doświadczenie w zakresie zarządzania: (i) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; (ii) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach; (iii) wielkość budżetów, którymi zarządzał; (iv) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej jego stanowiska; oraz (v) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
12 Instrukcje tworzenia życiorysu w formacie Europass CV są dostępne pod adresem: https://europa.eu/europass/en/create-europass-cv.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.