Ogłoszenie dotyczące "Komunikatu Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 2 sierpnia 2018 r. dotyczącego wstępnej decyzji w sprawie konieczności przyznania rekompensaty akcjonariuszom i wierzycielom, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A., i rozpoczęciu procedury w związku z prawem do bycia wysłuchanym (SRB/EES/2018/132)" ("Komunikat").

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.277I.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 sierpnia 2018 r.

Ogłoszenie dotyczące "Komunikatu Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 2 sierpnia 2018 r. dotyczącego wstępnej decyzji w sprawie konieczności przyznania rekompensaty akcjonariuszom i wierzycielom, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Español S.A., i rozpoczęciu procedury w związku z prawem do bycia wysłuchanym (SRB/EES/2018/132)" ("Komunikat")

(2018/C 277 I/01)

(Dz.U.UE C z dnia 7 sierpnia 2018 r.)

Za pośrednictwem Komunikatu Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji wydaje wstępną decyzję, że zgodnie z art. 76 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 806/2014 1  nie jest konieczna wypłata rekompensat akcjonariuszom i wierzycielom, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Español S.A. ("zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele"). W celu podjęcia ostatecznej decyzji w tej sprawie SRB rozpoczyna procedurę w związku z prawem do bycia wysłuchanym.

Streszczenie Komunikatu Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji

W dniu 7 czerwca 2017 r. Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji ("SRB") przyjęła decyzję dotyczącą przyjęcia programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Español S.A. ("Instytucja") 2 , który został zatwierdzony przez Komisję Europejską 3 . Zgodnie z art. 5 i 6 tej decyzji działanie w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Instytucji polegało na zastosowaniu instrumentu zbycia działalności w celu przeniesienia akcji Instytucji do Banco Santander S.A. (na mocy art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 806/2014), w wyniku wykonywania uprawnień do umarzania i konwersji instrumentów kapitałowych Instytucji (na mocy art. 21 tego rozporządzenia).

W następstwie wdrożenia wyżej wymienionego działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przez FROB, zgodnie z art. 20 ust. 16 i 17 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 i art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/344 4 , SRB miał zapewnić przeprowadzenie wyceny przez niezależnego rzeczoznawcę w celu oceny, czy zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele zostaliby lepiej potraktowani, gdyby Instytucja została poddana standardowemu postępowaniu upadłościowemu ("Wycena różnicy w traktowaniu" lub "Wycena 3").

Niezależnym podmiotem dokonującym wyceny wynajętym w celu przeprowadzenia wymaganych wycen w kontekście restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Instytucji jest Deloitte. W dniu 14 czerwca 2018 r. 5  SRB otrzymał pocztą ostateczne sprawozdanie Deloitte na temat wyceny różnicy w traktowaniu odnośnie do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Instytucji ("Sprawozdanie z wyceny 3"), dołączone do Komunikatu jako załącznik 1.

Ze "Sprawozdania z wyceny 3" wynika, że nie ma różnicy między obecnym traktowaniem zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli a traktowaniem, jakie otrzymaliby, gdyby Instytucję poddano standardowemu postępowaniu upadłościowemu w momencie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W świetle powyższego SRB w Komunikacie przyjmuje wstępną decyzję o braku konieczności przyznania rekompensaty akcjonariuszom i wierzycielom zgodnie z art. 76 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 806/2014.

Aby SRB mogła podjąć ostateczną decyzję w sprawie konieczności lub braku konieczności rekompensaty, SRB zaprasza za pośrednictwem Komunikatu zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli do wyrażenia zainteresowania skorzystaniem z prawa do bycia wysłuchanym odnośnie do powyższej wstępnej decyzji SRB, poprzez udział w procedurze konsultacji i zwłaszcza poprzez zarejestrowanie się za pomocą specjalnego formularza internetowego, jak opisano poniżej.

Procedura konsultacji składa się z dwóch faz:

(i)
w fazie pierwszej zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli zaprasza się do wyrażenia zainteresowania skorzystaniem z prawa do bycia wysłuchanym; i
(ii)
w fazie drugiej zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele, którzy wyrazili zainteresowanie skorzystaniem z prawa do bycia wysłuchanym w pierwszej fazie i których status został zweryfikowany przez SRB, będą mogli przesłać swoje komentarze na temat Komunikatu dołączonego do "Sprawozdania z wyceny 3".

Zainteresowanych zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli zaprasza się do wyrażenia zainteresowania skorzystaniem z prawa do bycia wysłuchanym za pośrednictwem specjalnego formularza internetowego dostępnego do dnia 14 września 2018 r. (12.00 w południe czasu brukselskiego). Wszelkie inne formy wyrażenia zainteresowania złożone za pośrednictwem innych środków lub po wygaśnięciu powyższego terminu nie zostaną uwzględnione.

Więcej informacji o Komunikacie SRB i "Sprawozdaniu z wyceny 3" można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej SRB: https://srb.europa.eu/en/content/banco-popular.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1).
2 SRB/EES/2017/08 (Dz.U. C 222 z 11.7.2017, s. 3).
3 Decyzja Komisji (UE) 2017/1246 z dnia 7 czerwca 2017 r. zatwierdzająca program restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Español S.A. (Dz.U. L 178 z 11.7.2017, s. 15).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/344 z dnia 14 listopada 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria dotyczące metody wyceny różnicy w traktowaniu w przypadku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. L 67 z 9.3.2018, s. 3).
5 W dniu 13 czerwca 2018 r. SRB otrzymał e-mailowo elektroniczną wersję "Sprawozdania z wyceny 3". Załączone "Sprawozdanie z wyceny 3" odzwierciedla zmiany dokonane przez Deloitte w addendum, w którym poprawiono jedynie błędy pisarskie, otrzymane przez SRB e-mailowo w dniu 31 lipca 2018 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.