Decyzja wykonawcza 2018/1297 w sprawie odstępstwa od wzajemnego uznawania przez Francję pozwolenia na produkty biobójcze zawierające kreozot zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.243.19

Akt indywidualny
Wersja od: 27 września 2018 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/1297
z dnia 25 września 2018 r.
w sprawie odstępstwa od wzajemnego uznawania przez Francję pozwolenia na produkty biobójcze zawierające kreozot zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 5412)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przedsiębiorstwa Bilbaína de Alquitranes, SA, Koppers International B.V. i Rain Carbon BVBA (zwane dalej "wnioskodawcami") przedłożyły władzom Francji kompletne wnioski o wzajemne uznanie trzech pozwoleń udzielonych przez Szwecję w odniesieniu do trzech rodzin produktów biobójczych do konserwacji drewna zawierających substancję czynną kreozot ("produkty"). Szwecja udzieliła pozwolenia na produkty do stosowania na słupy napowietrznej sieci elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej ("słupy transmisyjne") i podkłady kolejowe przez użytkowników zawodowych.

(2) Kreozot został, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 2 , zaklasyfikowany jako substancja rakotwórcza kategorii 1B. Kreozot spełnia również kryteria pozwalające uznać go za substancję trwałą, wykazującą zdolność do bioakumulacji i toksyczną (PBT) lub substancję bardzo trwałą i wykazującą bardzo dużą zdolność do bioakumulacji (vPvB) zgodnie z załącznikiem XIII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Spełnia zatem kryteria wyłączenia przewidziane w art. 5 ust. 1 lit. a) i e) rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 528/2012 stosowanie produktów biobójczych zawierających kreozot jest ograniczone do państw członkowskich, w których spełniony jest co najmniej jeden z warunków określonych w tym ustępie.

(3) Francja uznała, że żaden z warunków określonych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 nie został spełniony w odniesieniu do stosowania na słupy transmisyjne na jej terytorium oraz że odmowa udzielenia pozwolenia na to zastosowanie jest uzasadniona względami ochrony środowiska oraz zdrowia i życia osób, o których mowa w art. 37 ust. 1, odpowiednio, lit. a) i c) rozporządzenia (UE) nr 528/2012. W związku z tym, na podstawie art. 37 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, Francja poinformowała wnioskodawców o zamiarze dostosowania warunków pozwoleń, które mają zostać przyznane we Francji, poprzez nieuwzględnienie produktów do stosowania na słupy transmisyjne ("ograniczone stosowanie").

(4) Dwóch z wnioskodawców nie zgodziło się na proponowane dostosowanie, a jeden z nich nie udzielił odpowiedzi w terminie 60 dni, licząc od dnia powiadomienia. W rezultacie w dniu 22 listopada 2017 r. Francja powiadomiła o tym fakcie Komisję zgodnie z art. 37 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(5) Z argumentów przedstawionych przez Francję wynika, że ryzyka dla ludzi lub środowiska z powodu narażenia na kreozot wynikającego z ograniczonego stosowania produktów nie można uznać za nieistotne. Francja wskazała również, że na rynku francuskim dostępne są do ograniczonego stosowania inne środki do konserwacji drewna zawierające substancje czynne, które nie spełniają kryteriów wyłączenia, o których mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012. W związku z tym nieudzielenie pozwolenia na ograniczone stosowanie nie miałoby nieproporcjonalnie dużych negatywnych skutków dla społeczeństwa francuskiego. Według Francji to ograniczone stosowanie nie ma kluczowego znaczenia dla zapobiegania poważnemu zagrożeniu dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dla środowiska.

(6) Dlatego też żaden z warunków wymienionych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 nie został spełniony w odniesieniu do ograniczonego stosowania we Francji. Mając na względzie uzyskanie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt oraz środowiska, rozporządzenie (UE) nr 528/2012 stanowi, że pozwolenia na produkty biobójcze zawierające substancje czynne o najwyższym profilu zagrożenia są ograniczone do określonych sytuacji. Ponadto, na podstawie art. 37 ust. 1 akapit drugi tego rozporządzenia, państwa członkowskie mogą w szczególności zaproponować - ze względów, o których mowa w akapicie pierwszym wspomnianego artykułu - aby odmówić udzielenia pozwolenia lub odpowiednio dostosować warunki pozwolenia, które ma zostać wydane na produkt biobójczy zawierający substancję czynną, do której mają zastosowanie art. 5 ust. 2 lub art. 10 ust. 1 tego rozporządzenia. Kreozot spełnia szereg kryteriów wykluczenia, o których mowa w art. 5 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia pod względem właściwości niebezpiecznych zarówno dla środowiska, jak i dla zdrowia ludzi.

(7) W związku z powyższym Komisja uważa, że odstępstwo od wzajemnego uznawania zaproponowane przez Francję jest uzasadnione ze względów, o których mowa w art. 37 ust. 1 lit. a) i c) tego rozporządzenia.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Odstępstwo od wzajemnego uznania zaproponowane przez Francję w odniesieniu do rodziny produktów biobójczych, o których mowa w ust. 2, jest uzasadnione względami ochrony środowiska naturalnego oraz życia i zdrowia ludzi, o których mowa w art. 37 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w związku z art. 37 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012.
2. 
Ust. 1 ma zastosowanie do rodzin produktów biobójczych, które można zidentyfikować na podstawie następujących numerów spraw określonych w rejestrze produktów biobójczych:

BC-WK024516-27,

BC-DQ024492-36,

BC-EU013041-45.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2018 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
1 Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.