Decyzja 2/2017 (2017/1924) w sprawie odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, mającego na celu uwzględnienie szczególnej sytuacji Mauritiusa w odniesieniu do słonego atuna
Dz.U.UE.L.2017.271.47
Akt obowiązującyDECYZJA NR 2/2017 KOMITETU WSPÓŁPRACY CELNEJ AWP-UE
z dnia 2 października 2017 r.
w sprawie odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, mającego na celu uwzględnienie szczególnej sytuacji Mauritiusa w odniesieniu do słonego atuna [2017/1924]
uwzględniając Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, w szczególności art. 41 ust. 4 protokołu 1 do tej umowy,
(1) Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 1 ("przejściową EPA") stosuje się tymczasowo od dnia 14 maja 2012 r. między Unią a Republiką Madagaskaru, Republiką Mauritiusu, Republiką Seszeli i Republiką Zimbabwe.
(2) Protokół 1 do przejściowej EPA dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej zawiera reguły pochodzenia dotyczące przywozu produktów pochodzących z państw AWP do Unii.
(3) Zgodnie z art. 42 ust. 1 protokołu 1 do przejściowej EPA odstępstwa od reguł pochodzenia przyznaje się, jeżeli uzasadnia je rozwój istniejących gałęzi przemysłu w państwach AWP.
(4) Mauritius wystąpił z wnioskiem o przyznanie odstępstwa od reguł pochodzenia w odniesieniu do 120 ton solonego atuna (Thyrsites atun) objętego kodem CN 0305 69 80, przywożonego do Unii w okresie od kwietnia 2017 r. do kwietnia 2018 r. zgodnie z art. 42 protokołu 1 do przejściowej umowy o partnerstwie gospodarczym. W swoim wniosku Mauritius wskazuje, że nie ma atuna pochodzącego z UE ani Mauritiusa oraz że atun z innych państw AKP nie spełnia wymogów dotyczących jakości i regularnego zaopatrzenia. W związku z tym Mauritius, na potrzeby swojego przemysłu przetwórczego, musi zaopatrywać się w niepochodzącego atuna.
(5) Odstępstwo przyczyniłoby się do rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw oraz pozwoliłoby na dywersyfikację maurytyjskiego sektora owoców morza, który opiera się głównie na produktach z tuńczyka. Mauritius wskazał, że wartość przewidywanego wywozu na mocy odstępstwa wynosi 468 000 EUR. Wartość przywozu produktów rybołówstwa objętych rozdziałem HS 03 z Mauritiusa do Unii w 2015 r. wyniosła 21 571 300 EUR. Niewielkie ilości, stanowiące pod względem wartości tylko 2,15 %, oraz ograniczony okres, w odniesieniu do którego wnioskuje się o odstępstwo, nie powodują poważnego zagrożenia sektora gospodarki Unii ani jednego lub większej liczby państw członkowskich.
(6) W związku z tym właściwe jest przyznanie Mauritiusowi odstępstwa w odniesieniu do 120 ton solonego atuna, które to odstępstwo pozwala istniejącej gałęzi przemysłu na kontynuację wywozu do Unii przez ograniczony okres jednego roku.
(7) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 2 określono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi. Zasady te należy stosować do administrowania ilością, w odniesieniu do której przyznaje się odstępstwo niniejszą decyzją.
(8) Aby umożliwić skuteczne monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, władze Mauritiusa powinny regularnie powiadamiać Komisję o szczegółach wystawionych świadectw przewozowych EUR.1,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Pan M.R. NABEE | Pan J.G. SANCHEZ |
Przedstawiciel państw AWP | Komisja Europejska |
w imieniu państw AWP | w imieniu Unii Europejskiej |