Decyzja 96/427/WE dotycząca odstępstwa od przepisów załącznika III do dyrektywy Rady 91/439/EWG
Dz.U.UE.L.1996.175.34
Akt jednorazowyDECYZJA KOMISJI
z dnia 10 lipca 1996 r.
dotycząca odstępstwa od przepisów załącznika III do dyrektywy Rady 91/439/EWG
(96/427/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 lipca 1996 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/439/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie praw jazdy (1), w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 7 ust. 3 zastrzega, że Państwa Członkowskie mogą, za zgodą Komisji, odstąpić od przepisów załącznika III, określającego minimalne warunki sprawności fizycznej i umysłowej niezbędne do kierowania pojazdami silnikowymi;
odstępstwa muszą uwzględniać rozwój nauk medycznych oraz zasady ustanowione w załączniku III;
załącznik III pozycja 6.3 określa, że kandydaci do uzyskania lub wznowienia prawa jazdy muszą posiadać ostrość widzenia, o ile to konieczne z soczewkami korekcyjnymi, co najmniej 0,8 w lepiej widzącym i co najmniej 0,5 w słabiej widzącym oku;
jeśli używa się soczewek korekcyjnych dla osiągnięcia wartości 0,8 i 0,5, nie korygowana ostrość widzenia musi osiągać 0,05, inaczej minimalna ostrość (0,8 i 0,5) musi być uzyskiwana albo za pomocą okularów o sile nie przekraczającej plus lub minus cztery dioptrie, albo za pomocą szkieł kontaktowych (niekorygowana ostrość = 0,05), a korekcja musi być dobrze tolerowana;
ponadto pozycja 6.3 określa, że nie można wydać lub wznowić prawa jazdy dla kandydatów lub kierowców bez normalnego obuocznego pola widzenia lub cierpiących na podwójne widzenie;
zgodnie z pozycją 6.3 załącznika III, maksymalna dopuszczalna siła soczewek dla kierowców grupy 2 wynosi plus lub minus 4 dioptrie, gdyż przy użyciu silniejszych soczewek następuje zniekształcenie pola widzenia; jednakże zastosowanie nowoczesnej techniki i materiałów daje obecnie możliwość produkcji soczewek do plus lub minus 8 dioptrii bez takich zniekształceń;
Komisja, biorąc pod uwagę żądania kilku Państw Członkowskich, stwierdza, że postęp nauk medycznych uzasadnia zmniejszenie wymagań określonych w pozycji 6.3 załącznika III do dyrektywy, odnoszących się do liczby dioptrii dla soczewek używanych przez kierowców grupy 2,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 1996 r.
W imieniu Komisji | |
Neil KINNOCK | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 1.