Rozporządzenie wykonawcze 2015/1100 w sprawie obowiązków sprawozdawczych państw członkowskich w ramach monitorowania rynku kolejowego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.181.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 lipca 2015 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/1100
z dnia 7 lipca 2015 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych państw członkowskich w ramach monitorowania rynku kolejowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W związku z potrzebą monitorowania rynku kolejowego art. 15 ust. 5 dyrektywy 2012/34/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek składania sprawozdań dotyczących korzystania z sieci i rozwoju warunków ramowych w sektorze kolejowym.

(2) Na podstawie informacji przedłożonych przez państwa członkowskie Komisja powinna składać co dwa lata sprawozdania Parlamentowi Europejskiemu i Radzie dotyczące kwestii, o których mowa w art. 15 ust. 4 dyrektywy 2012/34/UE.

(3) Państwa członkowskie dostarczały Komisji niezbędne informacje dobrowolnie już od wielu lat. W celu zapewnienia spójności i porównywalności danych przekazywanych przez państwa członkowskie, niezbędne są szczegółowe przepisy dotyczące treści i formatu tych danych.

(4) W niniejszym rozporządzeniu określa się kwestionariusz, który ma być wypełniany corocznie przez państwa członkowskie w celu monitorowania warunków technicznych i gospodarczych oraz rozwoju rynku w unijnym sektorze transportu kolejowego.

(5) Podczas zestawiania danych wymaganych w kwestionariuszu, państwa członkowskie powinny współpracować z partnerami społecznymi, użytkownikami, organami regulacyjnymi i innymi właściwymi organami na szczeblu krajowym.

(6) Podejmując decyzję o zakresie danych, które należy przedłożyć w kwestionariuszu, Komisja bierze pod uwagę istniejące źródła danych oraz dane przekazywane już w ramach obecnych obowiązków sprawozdawczych w celu zminimalizowania dodatkowych obciążeń dla sektora kolejowego i państw członkowskich. W szczególności Komisja, w miarę możliwości, korzysta z danych przekazywanych w ramach następujących aktów prawnych:

- rozporządzenie Rady (EWG) nr 1108/70 2 , w odniesieniu do danych dotyczących inwestycji w infrastrukturę kolejową,

- rozporządzenie (WE) nr 91/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , w odniesieniu do danych dotyczących wielkości ruchu na sieci kolejowej i wypadków,

- rozporządzenie Komisji (WE) nr 1708/2005 4 , w szczególności jego załączniki I i II, w odniesieniu do danych dotyczących kolejowego transportu pasażerskiego,

- rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , w odniesieniu do publikowania rocznych sprawozdań przez przedsiębiorstwa kolejowe na temat realizacji norm jakości obsługi, oraz

- rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 6 w odniesieniu do wykazów majątku sporządzanych przez państwa członkowskie w celu monitorowania i oceny dostępności unijnego systemu kolei dla osób niepełnosprawnych i o ograniczonej możliwości poruszania się.

(7) Europejska sieć organów regulacyjnych powinna być ściśle zaangażowana w realizację zobowiązań sprawozdawczych wynikających z art. 15 dyrektywy 2012/34/UE, a także w aktualizację metodyki zbierania danych.

(8) Kwestionariusz zawarty w załączniku należy stosować do zbierania danych od roku sprawozdawczego 2015. W ciągu pierwszych dwóch lat składania sprawozdań niezbędny jest okres przejściowy, ponieważ państwa członkowskie muszą dostosować istniejące mechanizmy zbierania danych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. Aby uniknąć błędnych interpretacji, ważne jest, aby w okresie przejściowym państwa członkowskie informowały Komisję o rozbieżnościach w zawartości lub formacie danych w odpowiednich sekcjach kwestionariusza.

(9) Na wniosek przedsiębiorstwa kolejowego i jeśli jest to uzasadnione koniecznością zachowania tajemnicy handlowej, państwa członkowskie mogą przedłożyć Komisji dane wymagane w pkt 7 kwestionariusza w formie anonimowej.

(10) Dane zebrane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinny być udostępniane wszystkim zainteresowanym stronom, z wyjątkiem przypadków, w których uniemożliwia to ochrona tajemnicy handlowej.

(11) Metodyka, definicje i metody zbierania danych mogą zmieniać się z czasem w wyniku postępu technicznego i naukowego. Rozwój rynku kolejowego i poprawa dostępności danych mogą skutkować potrzebą zawężenia lub rozszerzenia zakresu kwestionariusza. Załącznik do niniejszego rozporządzenia powinien być zatem regularnie aktualizowany w celu uwzględnienia tych zmian zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 62 ust. 3 dyrektywy 2012/34/UE.

(12) Komisja skonsultowała się z partnerami społecznymi i użytkownikami sektora kolejowego za pośrednictwem grupy roboczej ds. monitorowania rynku kolejowego. Komisja zwróciła się też o opinię do europejskiej sieci kolejowych organów regulacyjnych.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 62 ust. 1 dyrektywy 2012/34/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa treść i format danych, które mają być przekazywane Komisji przez państwa członkowskie w ramach ich obowiązków sprawozdawczych do celów monitorowania rynku kolejowego.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje przewidziane w art. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 8 oraz art. 3 dyrektywy 2012/34/UE.

Stosuje się również poniższe definicje:

a)
"opłaty za dostęp do infrastruktury" (ang. track access charges, TAC) oznaczają opłaty pobierane za minimalny pakiet dostępu, o którym mowa w pkt 1 załącznika II do dyrektywy 2012/34/UE;
b)
"przewozy dużych prędkości" oznaczają pasażerskie usługi kolejowe świadczone przez tabor dużych prędkości, w tym pociągi z systemem przechyłu nadwozia, który porusza się z prędkością co najmniej 200 km/h przynajmniej na części trasy; zastosowanie infrastruktury wysokich prędkości nie zawsze jest konieczne;
c)
"konwencjonalne przewozy dalekobieżne" oznaczają pasażerskie kolejowe usługi przewozowe inne niż przewozy miejskie, podmiejskie, regionalne czy też dużych prędkości;
d)
"stacja" oznacza miejsce na linii kolejowej, w którym pociąg pasażerski może zatrzymać się, czy też rozpocząć lub zakończyć trasę;
e)
"terminal towarowy" oznacza miejsce przeznaczone do przeładunku i składowania jednostek transportu intermodalnego, w przypadku których przynajmniej jednym z rodzajów transportu jest transport kolejowy;
f)
"łączna rekompensata ze strony państwa" w kontekście umów oznacza całkowitą kwotę, którą państwo zgodziło się zapłacić zarządcy infrastruktury w formie finansowania przez cały okres obowiązywania umowy;
g)
"organ monitorujący" oznacza organ, który, zgodnie z przepisami krajowymi, weryfikuje przestrzeganie warunków umownych przez zarządcę infrastruktury;
h)
"tor" oznacza parę szyn, po których poruszać się mogą pojazdy kolejowe;
i)
"dedykowana linia dużych prędkości" oznacza linię zbudowaną specjalnie w celu umożliwienia ruchu z prędkością na ogół równą lub większą niż 250 km/h na jej głównych segmentach; może ona obejmować segmenty łączące, na których prędkości są obniżone w celu uwzględnienia warunków lokalnych;
j)
"węzeł" oznacza ważny punkt w sieci kolejowej, gdzie wiele linii kolejowych jest ze sobą połączonych;
k)
"międzynarodowe przewozy pasażerskie" oznaczają przewozy pasażerskie, w przypadku których pociąg przekracza co najmniej jedną granicę państwa członkowskiego, a pasażerowie są przewożeni między stacjami znajdującymi się w różnych państwach członkowskich;
l)
"krajowe przewozy pasażerskie" oznaczają przewozy pasażerskie wyłącznie na terytorium jednego państwa członkowskiego;
m)
"krajowe przewozy towarowe" oznaczają przewozy towarowe wyłącznie na terytorium jednego państwa członkowskiego;
n)
"przydział trasy" oznacza decyzję o przydzieleniu konkretnej trasy pociągu na potrzeby operacji; przydział trasy dla każdego przewozu kolejowego odbywającego się w ramach regularnego przewozu rozkładowego liczy się jako oddzielny przydział trasy;
o)
"rozkładowa trasa pociągu" oznacza trasę przydzieloną zgodnie z przepisami art. 45 dyrektywy 2012/34/UE;
p)
"trasa pociągu ad hoc" oznacza trasę przydzieloną zgodnie z wnioskiem o trasę, o którym mowa w art. 48 dyrektywy 2012/34/UE;
q)
"odrzucony wniosek o przydział trasy" oznacza wniosek o trasę, który został odrzucony przez zarządcę infrastruktury w wyniku procesu koordynacji określonym w art. 46 ust. 1 dyrektywy 2012/34/UE; każde anulowanie przewozu kolejowego odbywającego się w ramach regularnego przewozu rozkładowego liczy się jako odrzucony wniosek o przydział trasy;
r)
"utrzymanie" oznacza wydatki niekapitałowe, które ponosi zarządca infrastruktury w celu utrzymania stanu i możliwości istniejącej infrastruktury;
s)
"odnowienie" oznacza wydatki kapitałowe na większe prace wymienne w ramach istniejącej infrastruktury, które nie zmieniają jej ogólnego funkcjonowania;
t)
"modernizacja" oznacza wydatki kapitałowe na większe prace modyfikacyjne w ramach istniejącej infrastruktury, które poprawiają jej ogólne funkcjonowanie;
u)
"nowa infrastruktura" oznacza wydatki kapitałowe na projekty budowy nowych elementów infrastruktury;
v)
"fundusze publiczne" w kontekście wydatków na infrastrukturę oznaczają środki pozyskiwane bezpośrednio z dotacji publicznych na inwestycje;
w)
"fundusze własne" oznaczają fundusze z przychodów uzyskanych przez zarządców infrastruktury lub operatorów obiektów infrastruktury usługowej za pośrednictwem opłat za dostęp lub w inny sposób;
x)
"przychody" oznaczają wszystkie opłaty pobrane za świadczenie kolejowych usług transportowych w okresie sprawozdawczym; nie obejmuje innych przychodów, takich jak przychody z restauracji, usług na stacji oraz usług pokładowych;
y)
"tranzyt" oznacza transport przez kraj między miejscem załadunku/wsiadania a miejscem wyładunku/wysiadania, przy czym oba te miejsca są poza terytorium kraju;
z)
"ruch kolejowy na terytorium krajowym" oznacza każde przemieszczanie się pojazdów kolejowych w granicach jednego państwa, niezależnie od tego, w którym państwie pojazdy te są zarejestrowane;
aa)
"opóźnienie" oznacza różnicę czasu między czasem określonym w rozkładzie jazdy pociągu a rzeczywistym czasem, w którym pociąg przejeżdża przez miejsce na trasie pociągu, w którym pobierane są dane na temat podróży;
bb)
"pociąg odwołany" oznacza przejazd pociągu anulowany w fazie operacyjnej z przyczyn związanych z usługami kolejowymi, w tym pominięcie zaplanowanego przystanku, jeżeli pociąg jest przekierowany, lub zastąpienie przewozu kolejowego transportem drogowym;
cc)
"średnia prędkość rozkładowa" oznacza prędkość obliczaną poprzez podzielenie całkowitej długości podróży przez czas podróży oczekiwany zgodnie z rozkładem jazdy;
dd)
"rekompensata z tytułu świadczenia usługi publicznej" lub "rekompensata z tytułu PSO" oznacza środki finansowe przyznane w okresie sprawozdawczym, bezpośrednio lub pośrednio, przez właściwy organ z funduszy publicznych, przeznaczone na funkcjonowanie przewozów kolejowych w ramach obowiązku świadczenia usługi publicznej;
ee)
"przewozy komercyjne" oznaczają wszystkie przewozy pasażerskie, które nie wchodzą w zakres przewozów w ramach obowiązku świadczenia usługi publicznej;
ff)
"główne przedsiębiorstwo kolejowe" oznacza największe przedsiębiorstwo pod względem pasażerokilometrów lub tonokilometrów;
gg)
"licencja aktywna" oznacza licencję przyznaną przedsiębiorstwu kolejowemu, które rozpoczęło działalność i nie zaprzestało działalności w okresach określonych przez państwo członkowskie zgodnie z art. 24 ust. 4 dyrektywy 2012/34/UE;
hh)
"licencja nieaktywna" oznacza licencję przyznaną przedsiębiorstwu kolejowemu, które nie rozpoczęło działalności lub zaprzestało działalności w okresach określonych przez państwo członkowskie zgodnie z art. 24 ust. 4 dyrektywy 2012/34/UE oraz licencje, które zostały zawieszone lub wycofane;
ii)
"opłata za uzyskanie licencji" oznacza wszystkie opłaty pobierane przez organ wydający licencje za rozpatrzenie wniosku;
jj)
"czas uzyskania licencji" oznacza okres od dnia złożenia kompletnego wniosku o licencję do dnia ostatecznej decyzji;
kk)
"ekwiwalent pełnego czasu pracy" oznacza całkowitą liczbę godzin, łącznie z nadgodzinami, przepracowanych rocznie na stanowisku pracy, podzieloną przez średnia liczbę godzin przepracowanych rocznie na pełnoetatowym stanowisku;
ll)
"stacja rozrządowa" oznacza obiekt lub część obiektu wyposażone w pewną liczbę torów lub inne urządzenia używane do rozrządzania pojazdów kolejowych, w tym do manewrowania.
Artykuł  3

Zbieranie i przekazywanie danych

1.
Do dnia 31 grudnia każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji dane za poprzedni rok, określone w kwestionariuszu zawartym w załączniku.
2.
Każde państwo członkowskie przekazuje Komisji dane odnoszące się do transportu kolejowego na swoim terytorium.
3.
W przypadku przedsiębiorstw kolejowych działających w więcej niż jednym państwie członkowskim, przedsiębiorstwo to przekazuje organom krajowym oddzielne dane dla każdego państwa członkowskiego, w którym prowadzi działalność.
4.
Państwa członkowskie mogą uzyskać niezbędne dane z następujących źródeł:
a)
obowiązkowe ankiety;
b)
dane administracyjne, w tym dane gromadzone przez urzędy statystyczne i inne organy;
c)
szacunki statystyczne, z wyjaśnieniem stosowanych metod;
d)
dane dostarczone przez odpowiednie organizacje branżowe lub inne zainteresowane strony; oraz
e)
badania doraźne.

Organy dysponujące odpowiednimi danymi udostępniają je na żądanie.

5.
Aby pomóc państwom członkowskim w zapewnieniu jakości i porównywalności danych, Komisja może opracować materiały z wytycznymi metodycznymi, uwzględniając najlepsze praktyki przyjęte przez organy krajowe i organizacje zawodowe w sektorze kolejowym.
6.
Państwa członkowskie przekazują Komisji dane za pośrednictwem kwestionariusza elektronicznego, który zostanie udostępniony przez Komisję na jej stronie internetowej.
7.
Państwa członkowskie i Komisja przestrzegają poufności handlowej przekazywanych im informacji.
Artykuł  4

Przepisy przejściowe

1.
Państwa członkowskie zapewniają, aby ich systemy gromadzenia danych umożliwiały przedłożenie sprawozdania zgodnie z zawartością i formatem danych zdefiniowanymi w załączniku najpóźniej za rok sprawozdawczy 2017. Jeżeli państwa członkowskie napotkają istotne trudności w dostosowaniu systemów gromadzenia danych lub zgłoszą wątpliwości dotyczące istotności lub konieczności niektórych kategorii danych, potrzeba zmiany załącznika zostanie poddana ocenie.
2.
Jeżeli w okresie przejściowym państwa członkowskie nie mogą przekazać danych zgodnych z zawartością i formatem zdefiniowanymi w załączniku, przekazują dane w najbliższym dostępnym formacie, wskazując na rozbieżności w momencie przekazywania danych.
Artykuł  5

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 lipca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

KWESTIONARIUSZ MONITOROWANIA RYNKU KOLEJOWEGO

1 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32.
2 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1108/70 z dnia 4 czerwca 1970 r. wprowadzające system księgowy dla wydatków na infrastrukturę w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej (Dz.U. L 130 z 15.6.1970, s. 4).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 91/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie statystyki transportu kolejowego (Dz.U. L 14 z 21.1.2003, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1708/2005 z dnia 19 października 2005 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do wspólnego okresu odniesienia dla zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2214/96 (Dz.U. L 274 z 20.10.2005, s. 9).
5 Rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 14).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 110).
7 Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70, (Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 1).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy (Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 22).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.