Obowiązek użyteczności publicznej.
Dz.U.UE.C.2006.144.5
Akt nienormatywny(2006/C 144/03)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2006 r.)
Rząd Finlandii (Ministerstwo Transportu i Łączności) podjął decyzję o modyfikacji obowiązku użyteczności publicznej dotyczącego regularnych przewozów lotniczych, nałożonego zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92/EWG z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych. Przedmiotowy obowiązek użyteczności publicznej opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 204 z 20.8.2005 oraz seria C 238 z 28.9.2005.
Zmieniony obowiązek użyteczności publicznej obowiązuje od dnia 1 sierpnia 2006 r. na trasie krajowej Helsinki-Varkaus- Savonlinna. Z dniem opublikowania niniejszego ogłoszenia wygasa obowiązek użyteczności publicznej dotyczący regularnych przewozów lotniczych na trasie do/z miasta Mikkeli.
Ustala się następujące zasady i warunki realizacji obowiązku użyteczności publicznej na trasie Helsinki-Varkaus-Savonlinna:
Minimalna liczba lotów
Minimalna liczba lotów na trasie Helsinki-Varkaus oraz Helsinki-Savonlinna wynosić będzie trzy w każdą stronę w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Na trasie Savonlinna-Varkaus- Helsinki w rozkładzie musi być jeden lot we wczesnych godzinach porannych, a na trasie Helsinki-Varkaus-Savonlinna - jeden lot w późnych godzinach wieczornych.
W soboty w rozkładzie musi być co najmniej jedno połączenie z Savonlinna przez Varkaus do Helsinek, a w niedzielę co najmniej jedno połączenie w późnych godzinach wieczornych z Helsinek przez Varkaus do Savonlinna.
Rozkład może być modyfikowany stosownie do popytu w okolicach świąt Bożego Narodzenia i innych dni wolnych od pracy.
W okresie letniego festiwalu operowego w Savonlinna na trasie Helsinki-Savonlinna muszą być zapewnione co najmniej trzy loty w każdą stronę od poniedziałku do soboty oraz dwa loty w niedziele. W okresie tym nie trzeba wykonywać przewozów na trasie Helsinki-Varkaus.
Rozkład lotów
W dni od poniedziałku do piątku poranne odloty z lotnisk Savonlinna i Varkaus muszą odbywać się odpowiednio wcześnie, aby na lotnisku Helsinki-Vantaa lądować w czasie umożliwiającym kontynuowanie podróży na głównych trasach międzynarodowych, natomiast wieczorem odloty na lotniska Savonlinna i Varkaus muszą odbywać się odpowiednio późno, aby podróżni przybywających z głównych tras międzynarodowych mogli na nie zdążyć.
W dni od poniedziałku do piątku muszą być zapewnione poranne loty bezpośrednie z lotniska Helsinki-Vantaa na lotniska Savonlinna i Varkaus, umożliwiające dotarcie na miejsce przed godziną 8:30.
W dni od poniedziałku do piątku muszą być zapewnione bezpośrednie loty z lotnisk Savonlinna i Varkaus, umożliwiające dotarcie na lotnisko Helsinki-Vantaa przed godziną 9:40.
Po południu muszą być zapewnione bezpośrednie loty powrotne z lotniska Helsinki-Vantaa do miast Savonlinna i Varkaus. Z lotnisk Savonlinna i Varkaus muszą być zapewnione bezpośrednie loty na lotnisko Helsinki-Vantaa po godzinach pracy.
W soboty rano musi być zapewnione połączenie z Savonlinna na lotnisko Helsinki-Vantaa, z międzylądowaniem na lotnisku Varkaus. W niedziele musi być zapewnione połączenie w późnych godzinach wieczornych z lotniska Helsinki-Vantaa do Savonlinna, z międzylądowaniem na lotnisku Varkaus.
Rozkład może być modyfikowany stosownie do popytu w okolicach świąt Bożego Narodzenia i innych dni wolnych od pracy.
W okresie letniego festiwalu operowego w Savonlinna we wszystkie dni tygodnia muszą być zapewnione loty powrotne z lotniska Helsinki-Vantaa do Savonlinna w godzinach przedpołudniowych i południowych. Ponadto w okresie tym w dni od poniedziałku do soboty musi być zapewniony popołudniowy lot z lotniska Helsinki-Vantaa do Savonlinna oraz wieczorny lot po północy z Savonlinna na lotnisko Helsinki- Vantaa.
Liczba miejsc
Liczba dostępnych miejsc siedzących na każdy rejs musi wynosić co najmniej 32. Średnie miesięczne obłożenie nie może przekraczać 80 %. W okresie letniego festiwalu operowego w Savonlinna liczbę dostępnych miejsc siedzących na dziennych, popołudniowych i wieczornych lotach na trasie do Savonlinna należy zwiększyć do 68 na każdy rejs. Alternatywnie należy wprowadzić dodatkowe loty w celu odpowiedniego zwiększenia liczby dostępnych miejsc.
Pojemność bagażowa powinna pozwalać każdemu pasażerowi na zabranie 8 kg bagażu ręcznego oraz nadanie 20 kg bagażu rejestrowanego, przy całkowitym wypełnieniu miejsc i w normalnych warunkach pogodowych.
Ceny i sprzedaż biletów
Bilet w jedną stronę na trasie Savonlinna-Helsinki lub Varkaus- Helsinki nie może kosztować więcej niż 160 EUR, z wszystkimi podatkami i opłatami. Oferta musi obejmować tańsze rodzaje biletów, które stanowić muszą co najmniej 25 % całej puli.
Przewoźnik musi podpisać porozumienie międzyliniowe dotyczące trasy, której dotyczy obowiązek użyteczności publicznej, z co najmniej jednym przewoźnikiem wykonującym przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa. Porozumienie międzyliniowe musi zawierać identyczne lub równoważne warunki. Należy także ustalić proporcjonalny system rozliczeń wpływów ze sprzedaży biletów, zgodnie z odpowiednimi zasadami międzynarodowymi. Przewoźnik musi zawrzeć porozumienie międzyliniowe na takich samych lub równoważnych warunkach z każdym zainteresowanym przewoźnikiem wykonującym przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa. W ramach sprawowania nadzoru Ministerstwo Transportu i Łączności ma prawo zażądać od przewoźnika niezbędnych informacji na temat zawartych przez niego porozumień międzyliniowych oraz ich warunków.
Przewoźnik musi posiadać międzynarodowy system rezerwacji i sprzedaży biletów działający w Finlandii oraz porozumienie międzyliniowe IATA z możliwością kalkulacji cen połączeń przesiadkowych i nadawania bagażu na całą trasę. Informacje na temat cen biletów i rozkładów lotów muszą być dostępne w międzynarodowym systemie rezerwacji i sprzedaży biletów.
Przewoźnik musi posiadać umowę o współpracy w zakresie kalkulacji cen połączeń przesiadkowych z co najmniej jednym podmiotem wykonującym zagraniczne przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa.
Sprzedaż biletów musi być prowadzona w oparciu o co najmniej jeden komputerowy system rezerwacji miejsc.
Ciągłość usług
Wykonywanie przewozów lotniczych na przedmiotowej trasie w sposób niezgodny z wyżej wymienionym obowiązkiem użyteczności publicznej może pociągać za sobą konsekwencje administracyjne lub karne.
Przewoźnik zamierzający zakończyć wykonywanie regularnych przewozów lotniczych na przedmiotowych trasach zobowiązany jest powiadomić o tym fińskie władze lotnictwa cywilnego co najmniej sześć miesięcy przed zakończeniem wykonywania przewozów.
Dostępność dla osób niepełnosprawnych
Przewoźnik musi zapewnić odpowiednie uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych.