Nota wyjaśniająca dotycząca stosowania uprzedniego nadzoru unijnego nad przywozem niektórych wyrobów z żelaza i stali pochodzących z niektórych państw trzecich.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.201.8

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 czerwca 2018 r.

Nota wyjaśniająca dotycząca stosowania uprzedniego nadzoru unijnego nad przywozem niektórych wyrobów z żelaza i stali pochodzących z niektórych państw trzecich

(2018/C 201/05)

(Dz.U.UE C z dnia 12 czerwca 2018 r.)

1.
W dniu 28 kwietnia 2016 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/670 wprowadzające uprzedni nadzór unijny nad przywozem niektórych wyrobów z żelaza i stali pochodzących z niektórych państw trzecich 1  (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie nadzoru nad produktami ze stali"), aby umożliwić szybkie i zaawansowane gromadzenie informacji statystycznych dotyczących przywozu niektórych wyrobów ze stali. Taki monitoring był niezbędny z uwagi na stwierdzoną podatność unijnego rynku stali na zagrożenia związane z nagłymi zmianami na światowych rynkach stali.
2.
W dniu 20 czerwca 2017 r. rozporządzenie w sprawie nadzoru nad produktami ze stali zostało zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1092 2 , głównie w celu uproszczenia jego przepisów oraz zachęcenia do korzystania z elektronicznych dokumentów nadzoru.
3.
W dniu 25 kwietnia 2018 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/640 wprowadzające uprzedni nadzór unijny nad przywozem niektórych wyrobów z aluminium pochodzących z niektórych państw trzecich 3  (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie nadzoru nad produktami z aluminium"), aby umożliwić szybkie i zaawansowane gromadzenie informacji statystycznych dotyczących przywozu niektórych wyrobów z aluminium.
4.
Komisja otrzymała pytania na temat funkcjonowania systemu nadzoru od właściwych organów państw członkowskich, jak również od innych zainteresowanych stron.
5.
W celu zapewnienia jednolitego stosowania rozporządzeń w sprawie nadzoru nad produktami ze stali i aluminium przez właściwe organy krajowe we wszystkich państwach członkowskich i aby ułatwić ich stosowanie przez zainteresowane strony, Komisja uważa za konieczne podanie wykładni przepisów dotyczących nadzoru.
6.
Niniejszy komunikat nie tworzy żadnych nowych przepisów, lecz stanowi jedynie wyjaśnienie stosowania istniejącego rozporządzeń w sprawie nadzoru nad produktami ze stali i aluminium.
7.
Niniejszy komunikat pozostaje bez uszczerbku dla innych wymogów ustanowionych w prawodawstwie Unii Europejskiej, w szczególności w dziedzinie unijnych przepisów prawa celnego. Pozostaje on również bez uszczerbku dla jakiejkolwiek wykładni przepisów dotyczących nadzoru, która może zostać wydana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
1.
Zasady ogólne
8.
Komisja musi zapewnić poszanowanie stanowisk i zobowiązań Unii Europejskiej na mocy obowiązków płynących z prawa międzynarodowego, w szczególności tych związanych z członkostwem Unii Europejskiej w Światowej Organizacji Handlu ("WTO"), w zakresie utrzymania otwartego oraz płynnego obrotu handlowego 4 . Nadzór nie ma na celu utrudnienia przepływów handlowych i nie powinien być w ten sposób postrzegany.
9.
Nadrzędnym celem systemu uprzedniego nadzoru jest gromadzenie danych statystycznych dotyczących zamiaru podmiotów gospodarczych dotyczących przywozu przedmiotowych produktów na obszar celny Unii Europejskiej. System ten powinien zatem być tak prosty, jak to tylko możliwe, gdyż służy jedynie do celów statystycznych. Ważne jest zatem, aby przepisy w zakresie nadzoru nie były postrzegane ani stosowane jako czynnik nakładający nieproporcjonalne obciążenie na importerów lub zakłócający w jakikolwiek sposób normalne stosunki handlowe. W tym kontekście postanowienia Porozumienia WTO w sprawie procedur licencjonowania przywozu służą jako dodatkowe wskazówki interpretacyjne 5 .
10.
Zasady uprzedniego nadzoru zawarte w rozporządzeniach w sprawie nadzoru nad produktami ze stali i aluminium mają charakter uzupełniający w stosunku do przepisów celnych Unii Europejskiej i w związku z tym powinny być one także z nimi koordynowane. W praktyce dokumenty nadzoru dołączone są do wniosku o dopuszczenie do swobodnego obrotu na obszarze celnym Unii Europejskiej, kiedykolwiek towary przedstawiane są właściwym organom państw członkowskich.
11.
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającym unijny kodeks celny 6  promuje się korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak to ustanowiono w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie eliminowania papierowej formy dokumentów w sektorach ceł i handlu 7 . Jest to kluczowy element zapewnienia ułatwień w wymianie handlowej, a jednocześnie skuteczności kontroli celnych, powodujący zmniejszenie kosztów przedsiębiorstw oraz poziomu ryzyka dla społeczeństwa. W założeniu ma to być realizowane poprzez system zharmonizowanej wymiany informacji opartej na przyjętych międzynarodowo modelach danych i formatach komunikatów.
12.
Zasady nadzoru nie oznaczają wprowadzenia systemu zharmonizowanych zasad 8  ani specjalnej sieci służącej wydawaniu dokumentów nadzoru. Stosowanie przepisów dotyczących nadzoru nie powinno naruszać ogólnego celu ułatwień w handlu.
2.
Wniosek importera
13.
Art. 2 ust. 6 rozporządzenia w sprawie nadzoru nad produktami ze stali i art. 2 ust. 5 rozporządzenia w sprawie nadzoru nad produktami z aluminium zawierają szczegółowy opis elementów wniosku importera i wyjaśnienie, że importer może złożyć wniosek o dokument nadzoru bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawiciela.
14.
W związku z tym, pojęcie "wnioskodawca" oznacza "importer". Termin "zgłaszający" 9  oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne w celu dopuszczenia do swobodnego obrotu. Zgłaszającym może być albo importer albo jego przedstawiciel.
3.
Treść zgłoszenia
15.
Art. 2 ust. 6 lit. f) rozporządzenia w sprawie nadzoru nad produktami ze stali i art. 2 ust. 5 lit. f) rozporządzenia w sprawie nadzoru nad produktami z aluminium zawierają wymóg, by wnioskodawca złożył następujące oświadczenie: "Ja, niżej podpisany(-a), oświadczam, że informacje zawarte w niniejszym wniosku są prawdziwe i podane w dobrej wierze oraz że moje przedsiębiorstwo ma siedzibę w Unii".
16.
W przypadku gdy przedstawiciel nie ma siedziby w Unii Europejskiej, zastosowanie ma art. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego, uzupełniającego unijny kodeks celny 10 , który określa obowiązki przedsiębiorców niemających siedziby na obszarze celnym Unii w odniesieniu do ich rejestracji przez właściwe organy krajowe.
17.
Zgodnie z tym artykułem, każdy przedstawiciel nieposiadający siedziby w Unii Europejskiej, ale posiadający ważny numer EORI, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 uzupełniającym unijny kodeks celny, i upoważniony przez importera z siedzibą w Unii powinien mieć możliwość złożenia w imieniu importera wniosku i otrzymania dokumentu nadzoru zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu w sprawie nadzoru nad produktami ze stali.
4.
Przywóz objęty dokumentem nadzoru
18.
Do celów dokumentu nadzoru termin "przywóz" należy interpretować w ten sam sposób, jak do celów odpowiedniego zgłoszenia celnego:
-
Jeden dokument nadzoru musi być wymagany w odniesieniu do każdego kodu TARIC. Jeżeli różne kody TARIC znajdują się na tej samej fakturze, dla każdego kodu TARIC musi zostać złożony oddzielny dokument nadzoru.
-
Jeden dokument nadzoru może obejmować kilka przesyłek (o ile ilości na dokumencie nadzoru nie są w pełni wykorzystane przez jedną przesyłkę).
-
Jeden dokument nadzoru można stosować do różnych zamówień dotyczących jednej przesyłki dla tego samego kodu TARIC i tego samego wnioskodawcy.
-
Wniosek o wydanie dokumentów nadzoru powinien zawierać kod TARIC odpowiadający przedmiotowemu produktowi.
5.
Stosowanie progów wyłączenia
19.
Próg wyłączenia określony w art. 1 ust. 1 rozporządzenia w sprawie nadzoru nad produktami ze stali odnosi się wyłącznie do indywidualnych kodów TARIC. Każdy przywóz w ramach konkretnego kodu TARIC, którego waga netto nie przekracza 2 500 kg (albo 5 000 kg w przypadku przywozu objętego pozycją HS 7318), zgodnie z art. 1 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1092, może zostać wprowadzony na obszar celny Unii bez dokumentu nadzoru.
20.
Podobnie próg wyłączenia określony w art. 1 ust. 1 rozporządzenia w sprawie nadzoru nad produktami z aluminium odnosi się wyłącznie do indywidualnych kodów TARIC. Każdy przywóz w ramach konkretnego kodu TARIC, którego waga netto nie przekracza 2 500 kg może zostać wprowadzony na obszar celny Unii bez dokumentu nadzoru.
21.
Różnice w ilości i cenie między dokumentem nadzoru a rzeczywistymi transakcjami przywozowymi, o których mowa w art. 3 rozporządzenia w sprawie nadzoru nad produktami ze stali i w art. 3 rozporządzenia w sprawie nadzoru nad produktami z aluminium powinny być obliczane w odniesieniu do poszczególnych kodów TARIC. Nie mogą one przykładowo być oparte na średniej cenie lub ilości dotyczącej różnych kodów TARIC na jednej lub większej liczbie faktur albo dla jednej lub większej liczby transakcji.
22.
Oznacza to, że jeżeli dla każdego kodu TARIC cena jednostkowa produktów przedstawionych właściwym organom krajowym różni się o mniej niż 5 % w którymkolwiek kierunku (innymi słowy, cena jest 5 % wyższa lub niższa od ceny wskazanej w dokumencie nadzoru) lub całkowita ilość produktów zgłoszonych do przywozu w ramach poszczególnych kodów TARIC przekracza ilość wskazaną w dokumencie nadzoru o mniej niż 5 %, dopuszczenie do swobodnego obrotu musi jednak zostać przyznane.
23.
Oczywiste jest, że w przypadku gdy łączna ilość produktów przedstawionych właściwym organom krajowym w ramach poszczególnych kodów TARIC jest niższa od ilości wskazanej w dokumencie nadzoru, rozporządzenia w sprawie nadzoru nad niektórymi produktami ze stali i aluminium przewidują, że dopuszczenie do swobodnego obrotu musi również zostać przyznane.
24.
Odchylenie cen lub ilości większe niż 5 % jest według rozporządzeń w sprawie nadzoru nad niektórymi produktami ze stali i aluminium nie do przyjęcia. W przypadku gdy odchylenie ceny lub ilości przekracza próg 5 % określony w art. 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie nadzoru nad niektórymi produktami ze stali i w art. 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie nadzoru nad niektórymi produktami z aluminium, wymagany jest nowy dokument nadzoru.
6.
Dowód zamiaru dokonania przywozu
25.
Dowód zamiaru dokonania przywozu, o którym mowa w art. 2 ust. 6 ostatnie zdanie rozporządzenia w sprawie nadzoru nad niektórymi produktami ze stali i w art. 2 ust. 5 ostatnie zdanie rozporządzenia w sprawie nadzoru nad niektórymi produktami z aluminium obejmuje wszelkie potwierdzające dokumenty handlowe. Może to być na przykład kopia umowy sprzedaży, zamówienie lub jakikolwiek inny dowód handlowy, taki jak wymiana korespondencji (w tym e-mail) potwierdzający zamówienie danych towarów.
26.
Powyższa lista nie jest wyczerpująca i każdy inny akceptowalny rodzaj dowodu handlowego może również zostać uznany za wystarczający przez właściwe organy krajowe.
7.
Przekazanie dokumentów
27.
Komisja gorąco zachęca właściwe organy do zapewnienia, aby przekazywanie dokumentów między importerem lub jego przedstawicielem (wniosek o wydanie dokumentu nadzoru) a organami wydającymi zezwolenia (wydanie dokumentu nadzoru) odbywało się szybko i w prosty sposób, a także, o ile to możliwe, drogą elektroniczną.
8.
Dokumenty papierowe i elektroniczne 11
28.
Zgodnie z rozporządzeniami w sprawie nadzoru nad produktami ze stali i aluminium wniosek o dokument nadzoru można składać drogą elektroniczną. Wymóg dotyczący dokumentu papierowego dotyczy jedynie samego formularza nadzoru (tj. formularza zamieszczonego w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2015/478 oraz odpowiednio w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2015/755).
29.
W związku z tym organy krajowe mogą do celów rozpatrywania wniosku wprowadzić systemy elektroniczne. Mogą one również wydawać elektroniczne dokumenty nadzoru w uzupełnieniu dokumentów papierowych, które mogą być przesyłane do krajowego elektronicznego systemu celnego, z uwagi na to, że zgłoszenia celne mogą być w ramach operacji celnych wydawane drogą elektroniczną. Jest to w pełni zgodne z celem politycznymi wskazanymi powyżej - wspieraniem przejścia do elektronicznego systemu celnego - zarówno na poziomie krajowym, jak i na poziomie Unii Europejskiej. W związku z tym w celu usprawnienia procedur nadzoru Komisja zachęca do wydawania elektronicznych dokumentów nadzoru oraz do ich przetwarzania w sposób elektroniczny.
30.
W obecnych ramach prawnych dotyczących nadzoru 12  muszą jednak być jeszcze wydawane dokumenty w formie papierowej, w szczególności na wniosek wnioskodawcy lub władz krajowych innego państwa członkowskiego.
1 Dz.U. L 115 z 29.4.2016, s. 37.
2 Dz.U. L 158 z 21.6.2017, s. 8.
3 Dz.U. L 106 z 26.4.2018, s. 7.
4 Wspólnota Europejska zawarła Porozumienie ustanawiające Światową Organizację Handlu ("WTO"). Załącznik 1 A do tego porozumienia zawiera między innymi Układ ogólny w sprawie taryf celnych i handlu z 1994 r. ("GATT 1994") oraz Porozumienie w sprawie licencjonowania przywozu: https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/23-lic.pdf
5 Zob. w szczególności Porozumienie WTO w sprawie procedur licencjonowania przywozu, art. 1.7: "Żaden wniosek nie będzie odrzucony z powodu drobnych błędów w dokumentacji niezmieniających zawartych w niej zasadniczych danych. Nie będzie nakładana kara większa niż niezbędna, służąca jedynie jako ostrzeżenie za jakiekolwiek pominięcia lub błędy w dokumentacji lub procedurach, które popełnione zostały wyraźnie bez zamiaru oszustwa lub poważnego zaniedbania". Zob. również art. 2 ust. 2 lit. a): "procedury automatycznego licencjonowania nie będą administrowane w sposób skutkujący ograniczeniem przywozu będącego przedmiotem automatycznego licencjonowania [...]".
6 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
7 Dz.U. L 23 z 26.1.2008, s. 21.
8 Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1092, zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru nad produktami ze stali, uchyliło postanowienia zawarte w art. 2 ust. 9 tego rozporządzenia: "Dokument nadzoru może być wystawiany metodami elektronicznymi, jeżeli odpowiednie organy celne mają dostęp do tego dokumentu poprzez sieć komputerową".
9 Art. 2 ust. 6 lit. b) rozporządzenia w sprawie nadzoru nad produktami ze stali, w oparciu o art. 11 ust. 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/478 (Dz.U. L 83 z 27.3.2015, s. 16) oraz art. 8 ust. 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/755 (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 33).
10 Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1.
11 Zob. art. 11 ust. 2, 3, 8, 9 i 10 oraz załącznik II do rozporządzenia (UE) 2015/478; art. 8 ust. 2, 3, 8, 9 i 10 oraz załącznik I do rozporządzenia (UE) 2015/755.
12 Art. 11 rozporządzenia (UE) 2015/478.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.