Decyzja wykonawcza 2016/419 w sprawie niezgodności stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2016 z przepisami art. 17 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.75.60

Akt indywidualny
Wersja od: 22 marca 2016 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/419
z dnia 18 marca 2016 r.
w sprawie niezgodności stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2016 z przepisami art. 17 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 1588)

(Jedynie teksty w języku francuskim, niderlandzkim i niemieckim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej 2 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 lit. e),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 391/2013 ustanowiono wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej. Wspólny system opłat jest integralnym elementem procesu realizacji celów systemu skuteczności działania ustanowionego na podstawie art. 11 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 390/2013 4 .

(2) Decyzją wykonawczą Komisji 2014/132/UE 5 ustanowiono ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania, w tym cel w zakresie efektywności kosztowej w odniesieniu do trasowych służb żeglugi powietrznej wyrażony w ustalonych kosztach jednostkowych zapewniania tych służb, określonych na drugi okres odniesienia obejmujący lata 2015-2019.

(3) Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 Komisja ocenia stawki jednostkowe w strefach pobierania opłat na rok 2015, przedłożone jej przez państwa członkowskie do dnia 1 czerwca 2014 r. zgodnie z wymogami określonymi w art. 9 ust. 1 i 2 wspomnianego rozporządzenia. Ocena ta dotyczy zgodności stawek jednostkowych z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.

(4) Komisja dokonała oceny stawek jednostkowych, korzystając ze wsparcia jednostki Eurocontrol ds. oceny skuteczności działania oraz Centralnego Biura Opłat Trasowych i wykorzystując dane oraz dodatkowe informacje dostarczone przez państwa członkowskie do dnia 1 czerwca 2015 r., a także sprawozdania krajowych organów nadzoru dotyczące oceny kosztów objętych zwolnieniem ze stosowania mechanizmu podziału kosztów, przedłożone zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. f) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013. W ocenie Komisji uwzględniono również przedstawione wyjaśnienia i korekty dokonane przed spotkaniem konsultacyjnym w sprawie stawek jednostkowych na 2016 r. za zapewnianie służb trasowych, które odbyło się w dniach 25 i 26 czerwca 2015 r. w zastosowaniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013, jak również korekty stawek jednostkowych dokonane przez państwa członkowskie w następstwie późniejszych rozmów z Komisją.

(5) Na podstawie tej oceny, uwzględniając decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2015/670 6 oraz decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2016/420 7 , Komisja uznała, zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 391/2013, że stawki jednostkowe w strefach pobierania opłat ustalone na 2016 r. przez Belgię, Niemcy, Francję, Luksemburg i Niderlandy nie są zgodne z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.

(6) Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 krajowe organy nadzoru w państwach członkowskich mają obowiązek sporządzić plany skuteczności działania zawierające docelowe parametry zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 i załącznikiem IV do tegoż rozporządzenia stawki jednostkowe oblicza się na podstawie ustalonych kosztów trasowych i prognozowanej liczby jednostek usługowych określonych w planie skuteczności działania państwa członkowskiego, tj. ustalonych trasowych kosztów jednostkowych. Dopóki cele w zakresie skuteczności działania określone przez Belgię, Niemcy, Francję, Luksemburg i Niderlandy nie zostaną uznane za zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami, dopóty stawek jednostkowych obliczanych na ich podstawie nie można uznać za zgodne z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.

(7) Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. e) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 Komisja ma powiadomić zainteresowane państwa członkowskie o wynikach jej oceny.

(8) W art. 17 ust. 1 lit. e) określono również, iż państwa członkowskie obowiązane są przedłożyć Komisji - w terminie jednego miesiąca - skorygowane stawki jednostkowe,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stawki jednostkowe w strefach pobierania opłat na rok 2016 określone w załączniku nie są zgodne z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Francuskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga oraz Królestwa Niderlandów.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 marca 2016 r.

W imieniu Komisji

Violeta BULC

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Przedłożone trasowe stawki jednostkowe w strefach pobierania opłat na rok 2016 uznane za niezgodne z przepisami

Strefa pobierania opłatPrzedłożona trasowa stawka jednostkowa na 2016 r. w walucie krajowej (*)

(kod ISO)

1Belgia-Luksemburg65,41
2Francja67,54
3Niemcy82,59
4Niderlandy67,00
(*) W niniejszych stawkach jednostkowych nie uwzględniono administracyjnej stawki jednostkowej, o której mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 391/2013 i która ma zastosowanie do państw będących stronami Umowy wielostronnej w sprawie opłat trasowych w ramach organizacji Eurocontrol.
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 10.
2 Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 31.
3 Rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) (Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1).
5 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/132/UE z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiająca ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania dla sieci zarządzania ruchem lotniczym oraz progi alarmowe na drugi okres odniesienia obejmujący lata 2015-2019 (Dz.U. L 71 z 12.3.2014, s. 20).
6 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/670 z dnia 27 kwietnia 2015 r. w sprawie ustalenia zgodności stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2015 na podstawie art. 17 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 (Dz.U. L 110 z 29.4.2015, s. 25).
7 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/420 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie ustalenia niezgodności stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2015 na podstawie art. 17 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 (zob. s 63 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.