Decyzja wykonawcza 2016/420 w sprawie ustalenia niezgodności stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2015 na podstawie art. 17 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.75.63

Akt indywidualny
Wersja od: 22 marca 2016 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/420
z dnia 18 marca 2016 r.
w sprawie ustalenia niezgodności stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2015 na podstawie art. 17 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 1592)

(Jedynie teksty w językach francuskim, niderlandzkim i niemieckim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służby żeglugi powietrznej w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej 2 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 lit. e),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 391/2013 ustanowiono wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej. Wspólny system opłat jest integralnym elementem realizacji celów systemu skuteczności działania ustanowionego na mocy art. 11 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 390/2013 4 .

(2) Decyzją wykonawczą Komisji 2014/132/UE 5 ustanowiono ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania, w tym parametr w zakresie efektywności pod względem kosztów za trasowe służby żeglugi powietrznej wyrażony w określonych stawkach jednostkowych za zapewnianie tych służb, na drugi okres odniesienia obejmujący lata 2015-2019.

(3) Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. c) i art. 17 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 Komisja ocenia stawki jednostkowe w strefach pobierania opłat na rok 2015, przedłożone jej przez państwa członkowskie po korekcie docelowych parametrów będącej skutkiem decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/347 6 . Ocena ta dotyczy zgodności stawek jednostkowych z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.

(4) Komisja przeprowadziła ocenę stawek jednostkowych przy wsparciu organu weryfikującego skuteczność działania, który ma za zadanie wspieranie Komisji przy wdrażaniu systemu skuteczności działania zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, i Centralnego Biura Opłat Trasowych organizacji Eurocontrol oraz z wykorzystaniem danych i dodatkowych informacji dostarczonych przez państwa członkowskie do dnia 1 czerwca 2015 r., jak również odpowiednich informacji przedłożonych w ramach skorygowanych planów skuteczności działania. W ocenie wzięto również pod uwagę korekty stawek jednostkowych dokonane przez państwa członkowskie w następstwie dalszych kontaktów między Komisją, organem weryfikującym skuteczność działania i zainteresowanymi państwami członkowskimi. Ponadto ocena stawek jednostkowych na 2015 r. uwzględniała sprawozdanie organu weryfikującego skuteczność działania w sprawie skorygowanych planów skuteczności działania na drugi okres odniesienia, które zostało przedstawione Komisji w dniu 15 października 2015 r.

(5) Na podstawie wspomnianej oceny Komisja ustaliła, zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. e) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013, że stawki jednostkowe na 2015 r. w strefach pobierania opłat zgłoszone przez Belgię, Francję, Luksemburg, Niderlandy i Niemcy nie są zgodne z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.

(6) Artykuł 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 stanowi, że krajowe organy nadzorcze państw członkowskich mają sporządzać plany skuteczności działania zawierające docelowe parametry zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 i jego załącznikiem IV stawki jednostkowe oblicza się na podstawie ustalonych kosztów trasowych i prognozowanych jednostek usługowych określonych w planie skuteczności działania państwa członkowskiego, tj. ustalonych trasowych kosztów jednostkowych. Dopóki parametry skuteczności działania Belgii, Francji, Luksemburga, Niderlandów i Niemiec nie zostaną uznane za zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami, stawek jednostkowych obliczanych na ich podstawie nie można uznać za zgodne z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.

(7) Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. e) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 zainteresowane państwa członkowskie powinny zostać powiadomione o ustaleniach Komisji.

(8) Biorąc pod uwagę, że skorygowane plany skuteczności działania na drugi okres odniesienia nie zostały przyjęte przed dniem 1 listopada roku poprzedzającego drugi okres odniesienia, należy przypomnieć, że zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 państwa członkowskie mają obowiązek ponownego obliczenia - w stosownych przypadkach - stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2015 na podstawie ostatecznie przyjętych planów skuteczności działania i przenieść wszelkie różnice spowodowane czasowym stosowaniem stawek jednostkowych określonych w niniejszej decyzji do wyliczenia stawek jednostkowych na następny rok,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stawki jednostkowe w strefach pobierania opłat na rok 2015 określone w załączniku nie są zgodne z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Francuskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga oraz Królestwa Niderlandów.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 marca 2016 r.

W imieniu Komisji

Violeta BULC

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Przedłożone trasowe stawki jednostkowe w strefach pobierania opłat na rok 2015 uznane za niezgodne z wymogami

Strefa pobierania opłatPrzedłożona trasowa stawka jednostkowa na 2015 r. w walucie krajowej (*)

(kod ISO)

1Belgia-Luksemburg68,76
2Francja69,34
3Niemcy88,22
4Niderlandy66,57
(*) Niniejsze stawki jednostkowe nie uwzględniają administracyjnej stawki jednostkowej, o której mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 391/2013 i która ma zastosowanie do państw będących stronami Umowy wielostronnej w sprawie opłat trasowych w ramach organizacji Eurocontrol.
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 10.
2 Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 31.
3 Rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) (Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1).
5 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/132/UE z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiająca ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania dla sieci zarządzania ruchem lotniczym oraz progi alarmowe na drugi okres odniesienia obejmujący lata 2015-2019 (Dz.U. L 71 z 12.3.2014, s. 20).
6 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/347 z dnia 2 marca 2015 r. dotycząca niezgodności niektórych celów zawartych w planach krajowych lub planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, z ustalonymi na drugi okres odniesienia parametrami docelowymi skuteczności działania obowiązującymi na obszarze całej Unii oraz wyznaczająca zalecenia w sprawie korekty tych celów (Dz.U. L 60 z 4.3.2015, s. 48).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.