Decyzja wykonawcza 2016/1452 dotycząca niektórych tymczasowych środków ochronnych w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Polsce
Dz.U.UE.L.2016.237.12
Akt utracił mocDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/1452
z dnia 2 września 2016 r.
dotycząca niektórych tymczasowych środków ochronnych w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Polsce
(Jedynie tekst w języku polskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 3 września 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 3,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Afrykański pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową dotykającą populacje świń domowych i zdziczałych, która może mieć duży wpływ na rentowność hodowli trzody chlewnej, powodując zakłócenia w handlu wewnątrz Unii i wywozie do państw trzecich.
(2) W przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń istnieje ryzyko, że czynnik chorobotwórczy rozprzestrzeni się na inne gospodarstwa, w których chowa się trzodę chlewną, i na zdziczałe świnie. W wyniku handlu żywymi świniami lub pochodzącymi z nich produktami może się on rozprzestrzenić z jednego państwa członkowskiego na inne państwa członkowskie i na państwa trzecie.
(3) Dyrektywą Rady 2002/60/WE 3 wprowadzono minimalne środki, które mają być stosowane w Unii w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń. Artykuł 9 dyrektywy 2002/60/WE przewiduje ustanowienie okręgów zapowietrzonych i zagrożonych w przypadku wystąpienia ognisk tej choroby tam, gdzie mają mieć zastosowanie środki ustanowione w art. 10 i 11 tej dyrektywy.
(4) Polska poinformowała Komisję o aktualnej sytuacji w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń na swoim terytorium i zgodnie z art. 9 dyrektywy 2002/60/WE ustanowiła okręgi zapowietrzone i zagrożone, w których mają zastosowanie środki, o których mowa w art. 10 i 11 tej dyrektywy.
(5) W celu zapobieżenia niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii, a także aby uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych barier w handlu, konieczne jest opisanie na poziomie Unii obszarów ustanowionych jako okręgi zapowietrzone i zagrożone w związku z afrykańskim pomorem świń w Polsce we współpracy z tym państwem członkowskim.
(6) W sierpniu 2016 r. wystąpiło jedno ognisko u świń domowych w powiecie monieckim w Polsce. Z uwagi na fakt, że Polska przedstawia wstępne dowody na to, że przypadek ten jest związany z działalnością człowieka, i istnieją przesłanki, że afrykański pomór świń w populacji zdziczałych świń nie występuje na danych obszarach, niezbędne są szczególne środki, w uzupełnieniu do środków ustanowionych decyzją wykonawczą Komisji 2014/709/UE 4 , biorąc pod uwagę fakt, że jest to piętnaste ognisko tej choroby świń w tym roku oraz że ogniska te wystąpiły w różnych obszarach Polski, które zostały już objęte ograniczeniami.
(7) Aby odpowiednio zareagować na tę sytuację w sposób zapobiegawczy i skuteczny, należy ustanowić szczególne środki ograniczające przemieszczanie zwierząt i pochodzących od nich produktów na obszarach określonych w załączniku do niniejszej decyzji. Środki te są uzasadnione ze względu na rodzaj zgłoszonych ognisk u świń domowych oraz ich przyczyny.
(8) Biorąc pod uwagę stosunkowo duże odległości między najnowszymi ogniskami, które Polska tymczasowo wiąże z czynnikiem ludzkim, a także uwzględniając najnowsze dane epidemiologiczne oraz w celu zapobieżenia występowaniu dalszych ognisk, jest więc konieczne i proporcjonalne objęcie środkami znacznie większych regionów.
(9) Środki ustanowione w niniejszej decyzji powinny obejmować stosowanie środków przewidzianych w dyrektywie 2002/60/WE, w szczególności w odniesieniu do ścisłego ograniczenia przemieszczania i transportu świń, przewidzianego w art. 10 i 11 tej dyrektywy, na obszarach opisanych w załączniku do niniejszej decyzji.
(10) Aby zareagować na tę nową sytuację epidemiologiczną w sposób spójny i proporcjonalny, środki przewidziane w niniejszej decyzji oraz decyzji wykonawczej 2014/709/UE należy poddać przeglądowi na następnym posiedzeniu Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz. W przeglądzie należy uwzględnić w szczególności wyniki dochodzeń dotyczących wstępnych informacji na temat kilku ognisk choroby wśród świń domowych zgłoszonych przez Polskę w 2016 r., z których to informacji wynika, że przypadki te nie są związane z dzikami, lecz z działalnością człowieka, jak również wyniki dalszych kontroli i inne istotne informacje epidemiologiczne.
(11) W związku z tym, w oczekiwaniu na następne posiedzenie Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, obszary wskazane jako okręgi zapowietrzone i zagrożone w Polsce powinny zostać określone w załączniku do niniejszej decyzji oraz powinien zostać ustalony czas trwania takiej regionalizacji.
(12) Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz dokona przeglądu niniejszej decyzji na swoim następnym posiedzeniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: