Rozporządzenie 312/2002 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych dysków magnetycznych (dyskietek 3,5-calowych) pochodzących z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej oraz kończące procedurę w odniesieniu do przywozu dyskietek 3,5-calowych pochodzących z Tajwanu

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2002.50.24

Akt utracił moc
Wersja od: 21 lutego 2002 r.

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 312/2002
z dnia 18 lutego 2002 r.
nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych dysków magnetycznych (dyskietek 3,5-calowych) pochodzących z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej oraz kończące procedurę w odniesieniu do przywozu dyskietek 3,5-calowych pochodzących z Tajwanu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1), w szczególności jego art. 11 ust. 2,

uwzględniając wniosek przedłożony przez Komisję po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. PROCEDURA

1. Wcześniejsze dochodzenia dotyczące Japonii, Tajwanu i Chińskiej Republiki Ludowej

(1) Na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2861/93(2), Rada nałożyła ostateczne środki antydumpingowe na przywóz do Wspólnoty niektórych dysków magnetycznych ("dyskietek 3,5-calowych") pochodzących z Japonii, Tajwanu i Chińskiej Republiki Ludowej.

2. Dochodzenia powiązane

(2) Ostateczne cła antydumpingowe zostały również nałożone na przywóz dyskietek 3,5-calowych pochodzących z Hongkongu, Republiki Korei(3) i Indonezji(4).

Środki dotyczące Hongkongu i Republiki Korei zostały poddane postępowaniu przeglądowemu, które zostało zainicjowany we wrześniu 1999 r.(5).

(3) Środki dotyczące Malezji, Meksyku i Stanów Zjednoczonych Ameryki wygasły w dniu 14 kwietnia 2001 r.(6).

3. Wniosek o przeprowadzenie przeglądu

(4) Po opublikowaniu ogłoszenia o zbliżającym się terminie wygaśnięcia środków antydumpingowych stosowanych do przywozu dyskietek 3,5-calowych pochodzących z Japonii, Tajwanu i Chińskiej Republiki Ludowej(7), Komisja otrzymała w lipcu 1998 r. wniosek o przeprowadzenie przeglądu tych środków na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 384/96 ("rozporządzenie podstawowe").

Wniosek został wniesiony przez Komitet Europejskich Producentów Dyskietek ("Diskma") w imieniu producentów, których łączna produkcja stanowi główny udział ogólnej produkcji wspólnotowej danego produktu.

(5) W uzasadnieniu wniosku podano, że z uwagi na wygaśnięcie obowiązujących środków, istnieje prawdopodobieństwo kontynuacji lub ponownego wystąpienia dumpingu i szkody dla przemysłu Wspólnoty. Ustaliwszy po konsultacji z Komitetem Doradczym, iż istnieją dostateczne dowody uzasadniające wszczęcie przeglądu, Komisja wszczęła takie postępowanie przeglądowe(8) na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego.

4. Dochodzenie

(6) Komisja oficjalnie powiadomiła o wszczęciu dochodzenia pięciu podtrzymujących wniosek producentów wspólnotowych, producentów dokonujących wywozu i importerów, o których było wiadomo, że są zainteresowani, oraz przedstawicieli krajów wywozu, oraz dała zainteresowanym stronom możliwość przedstawienia na piśmie ich stanowisk oraz wystąpienia z wnioskiem o wysłuchanie.

(7) Komisja wysłała kwestionariusze stronom, o których było wiadomo, że są zainteresowane, i otrzymała pełne odpowiedzi od dwóch producentów wspólnotowych, od tajwańskiego producenta dokonującego wywozu i od chińskiego producenta, powiązanego z nim eksportera w Hongkongu i powiązanego z nim importera w Zjednoczonym Królestwie.

(8) Komisja wysłała także kwestionariusze do dużej liczby podmiotów gospodarczych, rozumianych jako nabywcy lub reprezentujący nabywców oraz importerów dyskietek 3,5-calowych we Wspólnocie.

(9) Komisja wyszukała i zweryfikowała wszystkie informacje uważane za niezbędne do celów określenia czy istnieje prawdopodobieństwo kontynuacji lub ponownego wystąpienia dumpingu i szkód i czy utrzymanie tych środków nie byłoby skierowane przeciwko interesom wspólnotowym.

Wizyty kontrolne zostały przeprowadzone na obszarach następujących spółek:

Producenci dokonujący wywozu

a) Producent dokonujący wywozu na Tajwanie:

CIS Technology Inc., Taipei Hsien, Taiwan;

b) Producent dokonujący wywozu w Chińskiej Republice Ludowej/Hongkongu:

Hanny Zhuhai Ltd, Kowloon, Hongkong (eksporter powiązany z producentem Hanny Magnetics (Zhuhai) Ltd., Prowincja Guangdong, Chińska Republika Ludowa)

i powiązany z nim importer Memtek Products Europe Ltd, Harmondsworth, UK

Producenci ze Wspólnoty

Computer Support Italcard s.r.l., Mediolan, Włochy;

Sentinel N.V., Bodem, Belgia.

(10) Dochodzenie dotyczące prawdopodobieństwa kontynuacji i ponownego wystąpienia dumpingu objęło okres od dnia 1 października 1997 r. do dnia 30 września 1998 r. ("okres dochodzenia"). Dochodzenia dotyczące sytuacji wspólnotowego rynku dyskietek 3,5-calowych objęło okres od 1994 r. do końca okresu dochodzenia ("okres analizy").

(11) Wszystkie zainteresowane strony zostały poinformowane o istotnych faktach i przemyśleniach, na podstawie których zamierzano zalecić utrzymanie istniejących środków dla Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej oraz zakończyć procedury w odniesieniu do Tajwanu. Po ujawnieniu tej informacji Komisja przyjęła przedstawicieli dwóch zainteresowanych stron. Uwagi tych stron zostały wzięte pod uwagę i gdzie stosowne, ustalenia te zostały odpowiednio zmienione.

B. ROZPATRYWANY PRODUKT I PRODUKT PODOBNY

1. Rozpatrywany produkt

(12) Rozpatrywany produkt (dyskietki 3,5-calowe) jest używany do nagrywania i przechowywania zakodowanych cyfrowych informacji komputerowych w ramach kodu CN ex 8523 20 90, z wyjątkiem dyskietek 3,5-calowych opartych na technologii optycznie ciągłego prowadzenia głowicy lub technologii prowadzenia głowicy według sektorów magnetycznych o pojemności 120 MB lub większej.

(13) Wspomniane dyskietki 3,5-calowe były dostępne w różnych rodzajach, w zależności od różnych czynników włączając między innymi ich pojemność, formatowanie, stopień certyfikacji (środek stosowany do testowania wydajności dyskietki) oraz w zależności od sposobu wprowadzenia ich do obrotu, tj. czy sprzedawane są jako produkty markowe (zwykle w paczkach po 10 sztuk) czy masowe. Mimo istnienia różnych rodzajów dyskietek 3,5-calowych nie było znaczących różnic w ich podstawowych cechach fizycznych i technologii. Wszystkie one wykazywały duży stopień wymienialności.

Na tej podstawie dyskietki 3,5-calowe, określone powyżej, powinny być rozpatrywane jako jeden produkt.

2. Produkt podobny

(14) Różne rodzaje dyskietek 3,5-calowych, tak jak zdefiniowane powyżej, które są produkowane i sprzedawane we Wspólnocie lub produkowane w danych krajach i wywożone do Wspólnoty używają tej samej podstawowej technologii i są podobne w swoich podstawowych cechach fizycznych i technologii oraz wykazują wysoki stopień wymienialności. Dlatego te wszystkie dyskietki 3,5-calowe powinny być rozpatrywane jako produkt podobny w rozumieniu art. 1 ust. 4 podstawowego rozporządzenia.

C. PRAWDOPODOBIEŃSTWO KONTYNUACJI DUMPINGU

1. Uwagi wstępne

(15) Należy zauważyć, że w okresie objętym dochodzeniem przywóz z danych krajów stanowił jedynie ułamek tego, co było wywożone w trakcie pierwotnego okresu dochodzenia (od dnia 1 kwietnia 1990 r. - do dnia 31 marca 1991 r.), tj. ok. 10 % w przypadku Chińskiej Republiki Ludowej i Tajwanu oraz mniej niż 1 % w przypadku Japonii.

2. Japonia

(16) Trzy spośród pięciu wymienionych we wniosku o przeprowadzenie postępowania przeglądowego spółek stwierdziły, iż już nie produkują lub nie sprzedają danego produktu do Wspólnoty. Pozostałe dwie spółki nie odpowiedziały Komisji na kwestionariusz, tak więc nie było możliwe ustalenie na podstawie ich indywidualnych danych, czy te spółki stosowały dumping. W związku z tym, i aby nie nagradzać braku współpracy, ustalenia dotyczące Japonii zostały dokonane na podstawie dostępnych faktów zgodnie z art. 18 podstawowego rozporządzenia, w tym przypadku na podstawie dowodów dostarczonych przez wnioskodawcę. Należy zauważyć, że informacje zawarte we wniosku o przeprowadzenie postępowania przeglądowego były najlepszymi dostępnymi informacjami Dane Eurostatu nie mogły zostać użyte do obliczenia dumpingu, ponieważ dany produkt obejmuje jedynie części kodu CN. We wniosku o przeprowadzenie postępowania przeglądowego margines dumpingu został ustalony na podstawie porównania normalnych wartości konstruowanych (koszt produkcji powiększony o koszty bezpośrednio związane ze sprzedażą, koszty ogólne i administracyjne oraz zysk) z konstruowanymi cenami eksportowymi (ceny, po których otrzymuje produkt pierwszy niepowiązany klient pomniejszone o kwoty odzwierciedlające koszty oraz zyski importerów). Na tej podstawie i nie uwzględniając ceł antydumpingowych margines dumpingu był między 5 % a 10 %.

3. Tajwan

(17) Należy zauważyć, że jedna spółka na Tajwanie odpowiedziała na kwestionariusz. Ta jedna spółka odpowiadała praktycznie cały wywóz danego produktu do Wspólnoty w trakcie okresu objętego dochodzeniem, co wynosiło prawie trzy miliony jednostek. Należało uwzględnić przy tym kluczowe wydarzenia, które miały miejsce po okresie dochodzenia. Faktem jest, iż w ramach dochodzenia spółka zaprzestała produkcji dyskietek 3,5-calowych, zamykając swój Dział nośników (Storage Media Business Division). To wydarzenie zostało uznane za oczywiste, niezaprzeczalne, trwałe, niepodatne na manipulacje i niepochodzące z zamierzonych działań zainteresowanych stron. Jako że współpracująca spółka, która stanowiła praktycznie cały wywóz dyskietek 3,5-calowych do Wspólnoty w okresie dochodzenia, zaprzestała produkcji danego produktu, uznano, iż wszelkie oceny ewentualnej kontynuacji dumpingu w okresie dochodzenia były pozbawione jakiegokolwiek celu.

4. Chińska Republika Ludowa

a) Ogólne

(18) Należy zauważyć, iż jedna spółka w Chińskiej Republice Ludowej odpowiedziała na kwestionariusz. Ta jedna spółka stanowiła praktycznie cały wywóz danego produktu do Wspólnoty w okresie dochodzenia, co wynosiło prawie dwa miliony jednostek.

b) Normalna wartość

(19) Tak jak w pierwotnym badaniu, Tajwan został zaproponowany jako właściwy kraj o gospodarce rynkowej do celów ustanowienia normalnej wartości dla Chińskiej Republiki Ludowej zgodnie z art. 2 ust. 7 lit. a) podstawowego rozporządzenia. Zainteresowane strony zostały poproszone o opinie odnośnie do tego wyboru. Jedyny współpracujący producent z Chińskiej Republiki Ludowej zakwestionował fakt, iż w ogóle należało dokonywać wyboru analogicznego kraju i argumentował, iż normalna wartość powinna zamiast tego być obliczana na podstawie własnych kosztów produkcji w Chińskiej Republice Ludowej. Twierdził też, iż spełnia wszystkie kryteria określone w art. 2 ust. 7 lit. c) podstawowego rozporządzenia. Twierdzenie to nie mogło zostać przyjęte, ze względu na to, ze zgodnie z przeglądem na podstawie art. 11 ust. 2 podstawowego rozporządzenia środki muszą zostać albo utrzymane albo uchylone, a nie zmienione. Odwołano się również do ustaleń dotyczących prawdopodobieństwa ponownego wystąpienia dumpingu. Spółka została poinformowana, iż może się ubiegać o status gospodarki rynkowej w kontekście wniosku o przeprowadzenie postępowania przeglądowego na podstawie art. 11 ust. 3 podstawowego rozporządzenia. Jednakże spółka odmówiła uczynienia tego.

(20) Jako że nie został zaproponowany żaden inny analogiczny kraj, Komisja zadecydowała o wyborze Tajwanu jako podstawy do ustanowienia normalnej wartości dla Chińskiej Republiki Ludowej. Ponadto już w trakcie pierwotnego badania Tajwan został uznany za właściwy i racjonalny rynek.

(21) Dla wszystkich, poza jednym, rodzajów dyskietek 3,5-calowych wywożonych przez współpracującego chińskiego producenta dokonującego wywozu normalna wartość została obliczona poprzez odniesienie do reprezentatywnych cen sprzedaży krajowej dla niezależnych klientów.

Jednakże dla jednego rodzaju dyskietek 3,5-calowych, dla którego nie można było znaleźć żadnych porównywalnych sprzedaży krajowych w analogicznym kraju, normalna wartość musiała zostać skonstruowana zgodnie z art. 2 ust. 3 podstawowego rozporządzenia. Normalna wartość konstruowana została obliczona na podstawie kosztów produkcji równoważnego rodzaju produkowanego przez współpracującego tajwańskiego producenta dokonującego wywozu, uwzględniając racjonalną wielkość sprzedaży, koszty ogólne i administracyjne oraz zysk.

c) Cena eksportowa

(22) Jako że wywóz był dokonywany do powiązanego importera we Wspólnocie, ceny eksportowe skonstruowane na podstawie ceny, po której dany produkt był wstępnie odsprzedany niezależnemu kupcowi we Wspólnocie, zgodnie z art. 2 ust. 9 podstawowego rozporządzenia. Aby ustalić solidną cenę eksportową, dokonano dostosowań dla poniesionych kosztów między przywozem a odsprzedażą oraz dla zwiększonego zysku. Te dostosowania obejmowały koszty transportu, ubezpieczenia, obsługi oraz koszty pomocnicze we Wspólnocie oraz należności celne. Koszty sprzedaży, koszty ogólne i administracyjne powiązanego importera odnoszące się do danego produktu również zostały potrącone tak jak i uzasadniony margines zysku. Jako że ustalono, że koszty finansowe odnoszące się do handlu dyskietkami 3,5-calowymi nie zostały uwzględnione na rachunkach księgowych powiązanego importera, koszty te zostały obliczone jako procent końcowej ceny sprzedaży danego produktu i odpowiednio potrącone. Dokonano dodatkowego dostosowania, aby uwzględnić koszty sprzedaży i obrotu poniesione przez spółkę zależną powiązanego importera zaangażowanego w sprzedaż danego produktu w Wspólnocie.

d) Porównanie

(23) Dokonano porównania normalnych wartości i cen eksportowych dla każdego rodzaju produktu. Odpowiednie odliczenia w formie dostosowań zostały dokonane zgodnie z art. 2 ust. 10 podstawowego rozporządzenia dla różnic w czynnikach, które zostały zgłoszone i wykazały oddziaływanie na ceny i porównywalność cen. Odliczenia zostały przyznane z uwagi na różnice we właściwościach fizycznych, ulgach, transporcie, ubezpieczeniu, kosztów obsługi i kosztów pomocniczych spoza Wspólnoty, oraz opakowaniu. Dostosowanie ze względu na właściwości fizyczne uwzględniało fakt, że niektóre rodzaje dyskietek 3,5- calowych sprzedawanych przez chińskiego producenta dokonującego wywozu były sformatowane, podczas gdy podobne rodzaje sprzedawane na rynku tajwańskim nie posiadały tej właściwości.

e) Margines dumpingu

(24) Stwierdzono, iż istnieje model cen eksportowych, który znacznie się różni w zależności od regionu: w jednym Państwie Członkowskim sprzedaż do niezależnych klientów wynosząca prawie połowę łącznej sprzedaży była realizowana konsekwentnie po cenach wyższych niż sprzedaż do niezależnych klientów we wszystkich pozostałych Państwach Członkowskich. Ponieważ w tych okolicznościach stosowanie metody porównania średnich do obliczania marginesu dumpingu nie odzwierciedlało w pełni stopnia dumpingu, za właściwe uznano porównanie średniej ważonej normalnej wartości dla rodzaju do cen wszystkich indywidualnych transakcji wywozowych do Wspólnoty zgodnie z art. 2 ust. 11 rozporządzenia podstawowego.

(25) Porównanie to wykazało istnienie marginesu dumpingu między 5 % a 10 %. Margines dumpingu równał się wielkości, o jaką normalna wartość przekraczała cenę eksportową, wyrażoną jako procent ceny importowej cif na granicy Wspólnoty, bez opłaconego cła.

5. Wniosek

(26) Powyższe ustalenia wskazują na istnienie kontynuacji dumpingu w przypadku przywozu dyskietek 3,5-calowych pochodzących z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej, chociaż wielkość przywozu, na podstawie której wyciągnięto ten wniosek, jest mała. W przypadku Tajwanu dumping nie jest kontynuowany.

D. PRAWDOPODOBIEŃSTWO PONOWNEGO WYSTĄPIENIA DUMPINGU

1. Przywóz z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej

(27) W trakcie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem przywóz z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej wynosił ok. 130 milionów jednostek i wspólnie stanowił ok. 30 % zapotrzebowania Wspólnoty. Przywóz z Japonii stanowił w przybliżeniu trzy czwarte łącznego przywozu z tych dwóch krajów.

(28) Przywóz z obu krajów uległ znaczącemu zmniejszeniu po nałożeniu środków w 1993 r., tak że już w 1995 r. wynosił w sumie ok. 10 milionów jednostek. W świetle wniosków o kontynuacji dumpingu dotyczącego przywozu pochodzącego z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej uznano również za właściwe zbadanie prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia dumpingu, tj. prawdopodobieństwo zwiększenia ilości przywozu po cenach dumpingowych z tych dwóch krajów.

2. Niewykorzystane możliwości produkcyjne w Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej

(29) Dwie z trzech japońskich spółek, które nawiązały kontakt z Komisją, zadeklarowały, że nie wytwarzają już danego produktu. Trzecia japońska spółka, która wytwarzała dany produkt, ale nie wywoziła go do Wspólnoty w okresie dochodzenia stwierdziła, iż nie posiada niewykorzystanych możliwości produkcyjnych. Dwie pozostałe spółki wymienione we wniosku nie odpowiedziały w żaden sposób na kwestionariusz. Dlatego założono, iż te dwie spółki mogą mieć niewykorzystane możliwości produkcyjne.

(30) W przypadku jedynego współpracującego chińskiego producenta dokonującego wywozu produkcja spadła o prawie 50 % między rokiem 1995 r. a okresem objętym dochodzeniem. Jednakże dowody wykazują istnienie znacznych niewykorzystanych możliwości produkcyjnych

3. Ceny na rynkach państw trzecich dla Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej

(31) W okresie objętym dochodzeniem, sprzedaż na rynki państw niebędących członkami UE przez jedynego współpracującego chińskiego producenta dokonującego wywozu była realizowana po średnich cenach znacząco niższych niż tych na rynku wspólnotowym. Żaden z japońskich producentów dokonujących wywozu nie udzielił informacji w tym zakresie.

4. Prawdopodobne skutki wygaśnięcia środków w stosunku do Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej

(32) Jak pokazano powyżej, dokonane obliczenia dumpingu opierają się na relatywnie niskiej wielkości wywozu do Wspólnoty. Należy założyć, że wygaśnięcie środków doprowadzi do niższych cen na japońskie i chińskie dyskietki dostarczane do końcowego klienta, rezultatem czego jest prawdopodobny wzrost wielkości sprzedaży.

(33) Stopień współpracy ze strony Japonii był niski zarówno w pierwotnym dochodzeniu jak i w obecnym przeglądzie dotyczącym wygaśnięcia środków. Jak już wspomniano w motywie 16 preambuły, dwie spółki w ogóle nie odpowiedziały na kwestionariusz, chociaż są one wciąż aktywne na rynku dyskietek 3,5-calowych. W tych okolicznościach założono na podstawie art. 18 podstawowego rozporządzenia, iż prawdopodobnie istnieją niewykorzystane możliwości produkcyjne, które mogłyby zostać wykorzystane w przypadku udzielenia zgody na wygaśnięcie środków antydumpingowych.

(34) Ponieważ Chińska Republika Ludowa posiada znaczące niewykorzystane możliwości produkcyjne a średnie ceny eksportowe na rynkach państw niebędących członkami UE były w okresie objętym dochodzeniem znacznie niże niż na rynku wspólnotowym, można oczekiwać, iż w przypadku uchylenia środków znaczna część sprzedaży obecnie dokonywanej na rynku krajowym lub wywożonej do państw niebędących członkami UE zostałaby przekierowana na rynek wspólnotowy po cenach dumpingowych

5. Prawdopodobne skutki wy gaśnięcia środków w stosunku do Tajwanu

(35) Ponieważ jedyna spółka, która stanowi praktycznie cały wywóz danego produktu do Wspólnoty, zaprzestała wytwarzania dyskietek 3,5-calowych, nie ma prawdopodobieństwa ponownego zaistnienia dumpingu ze strony tej spółki.

(36) Przemysł Wspólnoty twierdził, iż dwaj pozostali tajwańscy producenci dyskietek są nadal aktywni na rynku i w przypadku zniesienia środków te dwie spółki, które nie współpracowały w badaniu, dokonałyby wywozu dużej ilości dyskietek 3,5-calowych po cenach dumpingowych.

(37) To twierdzenie zostało odrzucone, ponieważ nie znaleziono żadnego dowodu, iż te dwie niewspółpracujące spółki mogły wywozić do Wspólnoty dyskietki 3,5-calowe w okresie objętym dochodzeniem lub w innym okresie. Ponieważ w ostatnim czasie przywóz do Wspólnoty można rozpatrywać jako realizowany wyłącznie przez jednego tajwańskiego współpracującego producenta, który zaprzestał wytwarzania, tak więc działalność dumpingową w przypadku dyskietek 3,5-calowych można również uważać za zakończoną. Ponadto większa z tych dwóch spółek określonych przez przemysł wspólnotowy utworzyła we Wspólnocie znajdującą się w jej całkowitej własności spółkę zależną produkującą dyskietki 3,5-calowe, w związku z czym ma mało lub nie ma żadnego powodu do wznawiania przez nią wywozu danego produktu do Wspólnoty.

6. Wnioski

(38) Dochodzenie wykazało, iż wywóz z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej ciągle jest realizowany po cenach dumpingowych. Nie ma wskazań przyczyn zmiany takiej sytuacji, gdyby środki zostały uchylone. Co więcej ustalono, iż wielkość przywozu towarów po cenach dumpingowych, który jest obecnie na poziomie znikomym, prawdopodobnie znacząco by wzrosła, gdyby środki wygasły, ponieważ uchylenie środków i znaczne niewykorzystane możliwości produkcyjne prawdopodobnie doprowadzą do niższych cen odsprzedaży, w wyniku czego wzrośnie wielkość sprzedaży i udział w rynku. W związku z czym wyciągnięto wniosek, iż w przypadku uchylenia środków, przywóz pochodzący z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej dalej byłby realizowany po cenach dumpingowych i istnieje także duże prawdopodobieństwo, że wielkość przywozu towarów po cenach dumpingowych znacząco by wzrosła.

(39) Jeśli chodzi o Tajwan, biorąc pod uwagę brak wywozu towarów po cenach dumpingowych, uznano samo istnienie dwóch innych producentów danego produktu za niewystarczające, aby założyć, iż ci dwaj tajwańscy producenci mogą rozpocząć wywóz do Wspólnoty po cenach dumpingowych. Wyciągnięto wniosek, iż obecnie nie ma poważnego ryzyka ponownego wystąpienia dumpingu ze strony Tajwanu.

E. DEFINICJA PRZEMYSŁU WSPÓLNOTY

(40) We Wspólnocie dyskietki 3,5-calowe są wytwarzane przez:

- dwóch producentów wspólnotowych, którzy w pełni współpracowali z Komisją podczas dochodzenia,

- trzech innych producentów, którzy podtrzymali wniosek,

- inne podmioty gospodarcze powiązane z japońskimi, tajwańskimi i chińskimi eksporterami.

(41) Tak jak w przypadku poprzedniego postępowania, stwierdzono, że ocena sytuacji przemysłu wspólnotowego byłaby zniekształcona, gdyby z definicji "produkcji wspólnotowej" nie zostali wyłączeni ci producenci ze Wspólnoty, którzy są powiązani z producentami z zainteresowanych krajów, które w poprzednim postępowaniu zostały uznane za kraje stosujące dumping danego produktu. W związku z tym produkcja podmiotów gospodarczych powiązanych z producentami w zainteresowanych krajach została wyłączona z definicji "produkcji wspólnotowej".

(42) Dlatego produkcja dwóch współpracujących producentów wspólnotowych i trzech innych producentów podtrzymujących skargę stanowi produkcję wspólnotową w rozumieniu art. 4 ust. 1 podstawowego rozporządzenia.

(43) W trakcie postępowania otrzymano wniosek chińskiego producenta dokonującego wywozu, który twierdził, że produkty wytwarzane przez dwóch współpracujących producentów ze Wspólnoty nie spełniały postanowień własnej zasady pochodzenia Wspólnoty ustanowionych w art. 24 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(9), a następnie opracowanych przepisami rozporządzenia (WE) nr 12/97(10), i w związku z tym nie mogły być zaliczane do produkcji wspólnotowej.

(44) Ta skarga została odrzucona, ponieważ badanie wykazało, że dyskietki 3,5-calowe wytwarzane przez te dwie spółki wspólnotowe są produkowane głównie z części pochodzących ze Wspólnoty. Ponadto dodają one znaczącą wartość w procesie produkcyjnym, ich wszystkie główne siedziby i centra ds. badań i rozwoju są ulokowane we Wspólnocie, a produkowane przez nie dyskietki 3,5-calowe posiadają pochodzenie wspólnotowe zgodnie ze Wspólnotowym Kodeksem Celnym.

(45) Na podstawie powyższego oraz wziąwszy pod uwagę, iż współpracujący producenci ze Wspólnoty mają znaczący udział, w tym przypadku ponad 75 %, produkcji wspólnotowej, są oni uznani za przemysł wspólnotowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 i art. 5 ust. 4 podstawowego rozporządzenia. Dalej są oni zwani "przemysłem wspólnotowym".

F. WSPÓLNOTOWY RYNEK DYSKIETEK 3,5-CALOWYCH

1. Ogólne

(46) Rynek dyskietek 3,5-calowych jest dojrzały i obecnie charakteryzuje go sytuacja zmniejszającego się popytu. Inne produkty takie jak dyski ZipTM, inne dyski o wysokiej pojemności takie jak HiFDs i magneto-optyczne nośniki danych takie jak CD-R stopniowo zastępują rynek dyskietek 3,5. Jednakże biorąc pod uwagę znaczną liczbę komputerów osobistych z wbudowanym napędem dyskietek 3,5-calowych, jasne jest, iż będzie się utrzymywał stałe zapotrzebowanie na te dyskietki we Wspólnocie. Ponadto jak wykazują ostatnie badania rynku, większość producentów komputerów osobistych dalej umieszcza napęd dyskietek 3,5-calowych w podstawowych konfiguracjach sprzętu. Ocenia się, że do końca roku 2002 we Wspólnocie będzie 38 milionów napędów dyskietek. W związku z tym wspólnotowy rynek dyskietek będzie nadal miał duże znaczenie.

2. Zużycie dyskietek 3,5-calowych na rynku wspólnotowym

(47) Dane dotyczące zużycia we Wspólnocie oparte są na informacjach zawartych we wniosku, zweryfikowanej produkcji i danych dotyczących sprzedaży, dostarczonych przez przemysł wspólnotowy oraz wielkości przywozu uzyskanej przez Eurostat. Te szacunki pozwoliły na dokonanie racjonalnej oceny zużycia we Wspólnocie danego produktu.

Na tej podstawie łączne zużycie we Wspólnocie spadło w okresie objętym analizą z 1.400 milionów sztuk (1994 r.), do 1.300 milionów sztuk (1995 r.), 1.100 milionów sztuk (1996 r.), 1.000 milionów sztuk (1997 r.), zanim spadło ponownie do 900 milionów sztuk w okresie objętym dochodzeniem, co oznacza spadek o 36 % w całym okresie objętym analizą.

3. Przywóz z krajów zainteresowanych

a) Uwagi ogólne

(48) W odniesieniu do Tajwanu, i w świetle wniosku o braku prawdopodobieństwa kontynuacji lub ponownego wystąpienia dumpingu w przyszłości, badanie prawdopodobieństwa kontynuacji lub ponownego wystąpienia szkody odnoszące się do przywozu z tego kraju nie było kontynuowane.

b) Wielkość, udział w rynku oraz ceny przywozu z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej

(49) W związku z brakiem współpracy, wykorzystano informacje Eurostatu do prognozy wielkości przywozu. Jak wspomniano powyżej, dany produkt stanowi tylko część kodu CN i należało poczynić prognozę opartą na szczegółowej informacji celnej.

(50) Wielkość przywozu z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej spadła w okresie objętym analizą z 11 milionów jednostek w 1995 r. do 2,6 milionów jednostek w okresie objętym dochodzeniem. Łączny udział w rynku przywozu z tych dwóch krajów spadł z 0,8 % w 1995 r. do 0,3 % w okresie objętym dochodzeniem.

Przywóz do Wspólnoty (miliony jednostek)199519961997Okres objęty dochodzeniem
Przywóz z Japonii4,861,6951,3900,655
Udział w rynku Japonii0,37 %0,15 %0,14 %0,07 %
Przywóz z Chińskiej Republiki Ludowej6,0902,0655,8351,915
Udział w rynku Chińskiej Republiki Ludowej0,47 %0,19 %0,58 %0,22 %
Łączny przywóz z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej10,953,767,2252,570
Indeks 1995 = 100100346623
Łączny udział w rynku Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej0,84 %0,34 %0,72 %0,29 %

c) Przywóz zadeklarowany jako pochodzący z Makao

(51) Należy zauważyć, że w 1995 r. zostało przywiezionych do Wspólnoty 200 milionów jednostek pochodzących z Makao. Jednakże handel ten został zatrzymany w 1996 r. po dochodzeniu przeprowadzonym przez służby Komisji ds. zwalczania nadużyć finansowych, które dowiodło, iż te dyskietki pochodziły albo z Chin, albo z Tajwanu. Dlatego cła atntydumpingowe na przywóz tych dyskietek pobrano wstecznie(11).

4. Kształtowanie się cen producentów dokonujących wywozu

(52) Rozwój cen przywozu dyskietek 3,5-calowych z Chińskiej Republiki Ludowej jest pokazane w poniższej tabeli.

(ECU za sztukę)
Średnia cena przywozu199519961997Okres objęty dochodzeniem
Przywóz z Chińskiej Republiki Ludowej0,3300,1350,1190,146
Źródło: Eurostat.

(53) Porównanie cen przywozu towarów po cenach dumpingowych, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, ustalono poprzez porównanie ich cen sprzedaży cif, określonych w motywie 23, ze średnią ważoną cen fabrycznych przemysłu wspólnotowego. Porównania tego dokonano dla tego samego rodzaju przywożonego produktu (tj. wysoka gęstość, podwójna gęstość, produkt masowy lub pakowany, stopień certyfikacji, formatowane czy nieformatowane). Porównanie pokazało, że na bazie średniej ważonej ceny przywozu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej były o ponad 20 % niższe niż ceny sprzedaży przemysłu wspólnotowego w okresie dochodzenia.

(54) W przypadku Japonii, gdzie żaden producent dokonujący wywozu Japonii nie współpracował w obecnym dochodzeniu, jedynymi dostępnymi cenami były ceny podane przez Eurostat lub notowania cenowe dostarczone we wniosku o przeprowadzenie postępowania przeglądowego. Poziom cen zasięgnięty od Eurostatu wydaje się bardzo wysoki w porównaniu z przywozem z Chińskiej Republiki Ludowej (0,718 ECU/jednostka). Należy jednak przypomnieć, że dane Eurostat na temat cen dotyczą grupy produktów, która zawiera również droższe dyski o wysokiej pojemności, które zostały wyłączone ze środków w wyniku postępowania przeglądowego zakończonego w 1999 r. Dlatego porównanie znaczących cen z tego źródła nie było możliwe. W odniesieniu do notowań cenowych, ukazywały one, iż ceny na japońskie produkty są zbliżone do cen przemysłu wspólnotowego.

5. Sytuacja przemysłu wspólnotowego

a) Produkcja, moce i wykorzystanie mocy

(55) Produkcja, możliwości produkcyjne oraz wykorzystanie możliwości produkcyjnych przemysłu wspólnotowego były następujące:

1994199519961997Okres objęty dochodzeniem
Produkcja w milionach jednostek185218201182174
Indeks 1995 = 1001001181099894
Możliwości w milionach jednostek201223261222222
Indeks 1995 = 100100111130110110
Wykorzystanie możliwości produkcyjnych92 %98 %77 %82 %79 %

b) Sprzedaż, udział w rynku i ceny

(56) Sprzedaż na rynku Wspólnoty do niepowiązanych klientów, udział w rynku i ceny przemysłu wspólnotowego były następujące:

1994199519961997Okres objęty dochodzeniem
Sprzedaż w milionach jednostek175211200178168
Indeks 1995 = 10010012111410296
Udział w rynku 12,5 %16,2 %18,2 %17,8 %18,7 %
Średnia cena za jednostkę (ecu)0,32170,25030,20560,17990,1511
Indeks 1995 = 10010078645647

(57) Udział na rynku przemysłu wspólnotowego wzrósł o 3,7 punktu procentowego między 1994 a 1995 r. i o dalsze 2 punkty procentowe między rokiem 1995 a 1996. W późniejszym okresie udział w rynku pozostał we względnie wąskim przedziale. Ceny spadły o 53 % między 1994 r. a okresem objętym dochodzeniem.

c) Zapasy

(58) Zapasy pozostawały w tym czasie względnie stały i dlatego nie dostarczają one nowych istotnych informacji o sytuacji przemysłu wspólnotowego.

d) Rentowność, zwrot z inwestycji i przepływ środków pieniężnych

(59) Ustalono, iż w okresie objętym analizą przemysł wspólnotowy osiągnął wyniki finansowe (tj. stratę), które były znacznie poniżej stopy zysku uznanej za właściwą dla przemysłu wspólnotowego w pierwotnym dochodzeniu. Poziomy zysku za 1995 r. nie są dostępne z uwagi na restrukturyzację przemysłu. W całym okresie objętym analizą strata zmniejszyła się z - 3,36 % w 1994 r. do - 0,17 % w okresie objętym dochodzeniem.

(60) Zwrot z inwestycji był negatywny w całym okresie objętym analizą, a ogólnie rzecz biorąc, zgodny z tendencją rentowności. Przepływ środków pieniężnych lekko się poprawił wraz z rentownością.

e) Zatrudnienie, wynagrodzenia i wydajność pracy

(61) Zatrudnienie w przemyśle wspólnotowym stale spadało w okresie objętym analizą z 266 w 1994 r. do 132 w okresie objętym dochodzeniem, czyli o 50 % siły roboczej, ponieważ przemysł wspólnotowy starał się zmniejszyć koszty i zwiększyć wydajność. Wynagrodzenia spadły o 35 %.

(62) Powyższe poziomy zatrudnienia spadały w okresie, gdy przemysł wspólnotowy zwiększał swój wynik. To oznacza, że rosła wydajność pracy z 695.000 jednostek na pracownika do 1.318.000 jednostek na pracownika, czyli wzrost o 89 % w okresie objętym analizą.

f) Inwestycje i zdolność zwiększania kapitału

(63) Produkcja dyskietek 3,5-calowych jest kapitałochłonna i urządzenia produkcyjne działają zazwyczaj 24 godziny na dobę przez cały rok. Chociaż poczyniono inwestycje 2,9 milionów ECU w 1994 r., 0,6 miliona ECU w 1995 r. i 0,3 miliona ECU w 1996 r., nie było pokaźnych inwestycji netto w tej gałęzi przemysłu w ostatnich dwóch latach okresu objętego analizą.

(64) Straty poniesiona w okresie objętym analizą były takie, że uniemożliwiały finansowanie nowych inwestycji przez przemysł wspólnotowy w ostatnich dwóch latach.

g) Wywóz przez przemysł wspólnotowy

(65) Wywóz pozostał na stałym poziomie 2 i 3 % łącznego obrotu w okresie objętym analizą.

h) Wielkość marginesu dumpingu i poprawa sytuacji od poprzedniego dumpingu

(66) Jeśli chodzi o wpływ na sytuację przemysłu wspólnotowego wielkość rzeczywistego marginesu dumpingu stwierdzonego w okresie objętym dochodzeniem, należy zauważyć, iż marginesy ustalone dla Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej nie są nieistotne. Sytuacja przemysłu wspólnotowego poprawiła się do pewnego stopnia po nałożeniu środków, ale nie całkowicie. Dlatego w przypadku uchylenia środków wpływ marginesu dumpingu ustalonego w obecnym dochodzeniu byłby znaczący.

6. Wnioski otrzymane od zainteresowanych stron z Chińskiej Republiki Ludowej

(67) Jeden współpracujący producent dokonujący wywozu z Chińskiej Republiki Ludowej twierdził, że rynek dyskietek 3,5-calowych można podzielić na dwa segmenty - mianowicie "markowy" i "masowy". Masowa część rynku charakteryzuje się dostawami na dużą skalę dyskietek 3,5-calowych bez nacisku na jakość. Z drugiej strony produkty markowe zazwyczaj odpowiadają wysokim normom jakości. Argumentowano, że te dwa segmenty rynku różnią się między sobą i dlatego powinny być odrębnie traktowane w niniejszej analizie.

Dla zilustrowania swojego punktu widzenia spółka twierdziła, że sprzedaż wysokiej jakości produktów markowych pozostawała stała, podczas gdy spadała sprzedaż niskiej jakości produktów masowych. Następnie spółka ta twierdziła, że sprzedaż producentów wspólnotowych dotyczy głównie obszaru produktów masowych o niskiej jakości i to wyjaśniałoby wszelkie szkody materialne ponoszone przez tych producentów. Zgodnie z wnioskiem, spółka ta koncentruje się na sprzedaży produktów markowych i dlatego jej zdaniem nie konkuruje z przemysłem wspólnotowym.

(68) Argument, że segment markowy i masowy powinny być badane odrębnie nie może być zaakceptowany. Jak już wskazano wcześniej, dyskietki 3,5-calowe są tym samym produktem niezależnie od tego, czy są sprzedawane pod nazwą markową czy nie, i są pod względem rodzaju podobne i wymienialne. Istnieje znaczące podobieństwo między rodzajem dyskietek 3,5-calowych sprzedawanych przez chińskich producentów a dyskietkami sprzedawanymi przez producentów wspólnotowych, dlatego konkurują oni w tym samym segmencie rynku.

(69) Inny zainteresowany producent z Chińskiej Republiki Ludowej, który nie współpracował w badaniu, twierdził, że szkody dla przemysłu wspólnotowego nie wynikały z przywozu z Chińskiej Republiki Ludowej, lecz były raczej rezultatem tego, że dyskietki 3,5-calowe są produktem dojrzałym, który zniknie w przeciągu następnych dwóch lat. Ponadto stwierdzono, że produkt chiński był produktem masowym o niskiej jakości, który nie konkuruje z produkcją wspólnotową, która zdaniem tej zainteresowanej strony znajduje się na poziomie markowym o wysokiej jakości.

(70) Twierdzenia tej strony nie mogły zostać zweryfikowane z uwagi na brak współpracy. Jednakże mimo że dyskietki 3,5-calowe rzeczywiście są produktem dojrzałym, spadek ich zużycia będzie miał miejsce w okresie dłuższym niż dwa lata. Jak wykazano powyżej, oczekuje się kontynuacji popytu na dyskietki 3,5-calowe, aczkolwiek ze spadkową tendencją sprzedaży, a producenci komputerów osobistych zamierzają nadal instalować napędy dyskietek jako standardowe wyposażenie produkowanych urządzeń. Twierdzenie, że chiński produkt nie konkuruje z produkcją wspólnotową, zostało odrzucone.

7. Wnioski dotyczące sytuacji przemysłu wspólnotowego

(71) Ogólny wyłaniający się z powyższego obraz sytuacji przemysłu wspólnotowego, pokazuje, że przemysł ten ciągle pozostaje w słabej sytuacji, mimo zwiększonego udziału na rynku i podjęcia skutecznych prób radykalnego zmniejszenia kosztów (które spadły o 51 % w analizowanym okresie). Metody produkcji zostały unowocześnione a sprzęt jest teraz prawie całkowicie zautomatyzowany w celu poprawy efektywności, utrzymania udziału na rynku i zwiększenia zysku. Przemysł wspólnotowy nie był jeszcze jednak w stanie osiągnąć zadawalającej sytuacji finansowej.

G. PRAWDOPODOBIEŃSTWO PONOWNEGO WYSTĄPIENIA LUB KONTYNUACJI SZKODY

(72) Przypomina się, iż w sekcji D został zawarty wniosek, że prawdopodobna jest kontynuacja dumpingu ze strony Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej w przypadku wygaśnięcia środków antydumpingowych. Stwierdzono też, iż istnieje prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia dumpingu, jeśli środki wygasną, ponieważ znacznie by wzrosła wielkość przywozu towarów po cenach dumpingowych.

(73) W sekcji F wykazano, że przemysł wspólnotowy znajdował się w trudnej sytuacji w okresie objętym dochodzeniem.

(74) Jeśli środki wygasną, przywóz towarów po cenach dumpingowych z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej spowoduje prawdopodobnie dalszy spadek cen przemysłu wspólnotowego, które już teraz jest w kryzysie.

(75) W takich warunkach przemysł wspólnotowy, który już teraz ponosi straty, nie byłby w stanie konkurować z dużymi ilościami sprzedawanymi po tak niskich cenach, ponieważ, po pierwsze, różnica w cenach na tym rynku (dyskietki są produktem powszechnego użytku) prowadzi do natychmiastowego zastąpienia w dostawach, a po drugie, przemysł wspólnotowy już poczynił wszelkie niezbędne próby w celu restrukturyzacji i już działa po bardzo niskich kosztach. Dlatego prawdopodobne jest, że oznaczałoby to dla przemysłu wspólnotowego dalsze pogorszenie sytuacji finansowej i postawienie pod znakiem zapytanie możliwości jego przetrwania.

Roszczenie chińskiego producenta dokonującego wywozu

(76) Chiński producent dokonujący wywozu argumentował, że w okolicznościach rynkowych mało prawdopodobne jest odnowienie szkodliwego dumping ze strony Chińskiej Republiki Ludowej. Z uwagi na obecne tendencje na rynku nieopłacalne byłyby niezbędne inwestycje w celu ulepszenia istniejących chińskich urządzeń produkcyjnych, które by pozwoliły na produkcję wysokiej jakości dyskietek 3,5-calowych, a ponadto zaprzeczył twierdzeniu wnioskodawców o istnieniu zapasów produktu. Twierdził, iż w związku z tym nie jest prawdopodobny znaczny wzrost przywozu z Chińskiej Republiki Ludowej w przypadku wygaśnięcia ceł antydumpingowych.

Na początek należy zauważyć, iż roszczenia zgłaszane przez zainteresowaną spółkę nie mogły zostać zweryfikowane, ponieważ spółka ta nie współpracowała w dochodzeniu. Dla kompletności, przytoczone argumenty zostały jednakże przeanalizowane. W zakresie rozwoju argumentu, kwestia ta został uznana za nieistotną dla kwestii ponownego wystąpienia szkody, ponieważ jak już ustalono, wszystkie rodzaje dyskietek 3,5-calowych, łącznie z obecnie wytwarzanymi w Chińskiej Republice Ludowej, są produktami podobnymi do tych wytwarzanych przez przemysł wspólnotowy i dlatego produkty te konkurują ze sobą.

Wniosek

(77) W świetle powyższych ustaleń stwierdza się, że wygaśnięcie środków spowodowałoby prawdopodobnie kontynuację i/lub ponowne wystąpienie szkody dla przemysłu wspólnotowego.

H. INTERES WSPÓLNOTY

1. Ogólne uwagi

(78) Komisja zbadała, czy utrzymywanie środków antydumpingowych na dyskietki 3,5-calowe byłoby w interesie Wspólnoty. Ustalono, iż istnieje prawdopodobieństwo kontynuacji i/lub ponownego wystąpienia szkodliwego dumpingu. Badanie również brało pod uwagę, czy istnieją nadrzędne interesy przemawiające przeciwko utrzymywaniu środków oraz wzięto pod uwagę wcześniejsze skutki ceł dla różnych interesów.

(79) Należy przypomnieć, iż w poprzednim dochodzeniu przyjęcie środków było uznane za nie skierowane przeciwko interesowi Wspólnoty. Należy również zauważyć, że ponieważ jest to dochodzenie przeglądowe dotyczące wygaśnięcia środków, powinno ono także wykazać wpływ istniejących środków w szczególności na użytkowników, konsumentów i podmioty gospodarcze.

2. Interesy przemysłu wspólnotowego

(80) W świetle wniosków dotyczących sytuacji przemysłu wspólnotowego określonych w sekcji F, zwłaszcza jeśli chodzi o negatywną rentowność, Komisja uważa, iż w przypadku braku środków przeciwko szkodliwemu dumpingowi prawdopodobne przemysł wspólnotowy doświadczy pogorszenia sytuacji finansowej.

(81) Przemysł wspólnoty posiada zdolność funkcjonowania i zaopatrywaniu rynku w produkt, który, pomimo znajdowania się na dojrzałym etapie swojego cyklu, stanowi podstawowe urządzenie do gromadzenia danych dla dużej ilości użytkowników komputerów. W rzeczywistości przemysł wspólnotowy wykazał chęć utrzymania konkurencyjnej obecności na rynku wspólnotowym. Przykłady takich podjętych kroków są następujące:

a) utrzymywanie cen na minimalnym poziomie w celu zachowania udziału w rynku;

b) postęp w kierunku większej konsolidacji;

c) zamykanie jednostek wytwórczych;

d) szerokie wykorzystanie nowoczesnych technik produkcyjnych (np. większa mechanizacja i komputeryzacja);

e) poprawa wydajności;

f) inwestycje w produkcję innych produktów cyfrowego gromadzenia danych.

(82) Należy również zauważyć, że produkcja nośników danych jest jako całość obszarem o ważnym technologicznym znaczeniu dla Wspólnoty. Technologia produkcji i doświadczenie uzyskane przez przemysł wspólnotowy przy produkcji dyskietek 3,5-calowych było i będzie podstawą dla dalszych innowacji w wytwarzaniu innych pokrewnych produktów będących nośnikami danych. Dla przemysłu wspólnotowego funkcjonalność w sektorze dyskietek jest ekonomiczną podstawą dla uczestnictwa w rosnącym rynku innych nośników danych.

3. Interesy niezależnych importerów/handlowców

(83) Tylko jeden niezależny importer współpracował w badaniu. Stwierdził on, iż przywóz jest ograniczony przez istnienie ceł antydumpingowych. Jednakże było oczywiste, że przywóz ciągle był możliwy dla tego importera. Nawet jeśli środki zostaną utrzymane, spółka ta nadal mogłaby zaopatrywać się w dyskietki 3,5-calowe z zainteresowanych państw i z innych państw trzecich, także z tych, które nie są objęte cłami antydumpingowymi.

(84) Oprócz tego ograniczona współpraca tego importera prowadzi do wniosków, że pozostające w mocy środki na przywóz pochodzący z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej nie mają znaczącego wpływu na sytuację niepowiązanych importerów i handlowców dyskietek 3,5-calowych we Wspólnocie.

(85) Dlatego stwierdza się, że kontynuacja środków prawdopodobnie nie wpłynie na sytuację niepowiązanych importerów i handlowców dyskietek 3,5-calowych we Wspólnocie.

4. Interes dostawców komponentów

(86) Wszelkie dalsze ograniczenie i/lub pogorszenie przemysłu wspólnotowego miałoby nie tylko negatywne konsekwencje na zatrudnienie i inwestycji w samym przemyśle, ale także miałoby podobny wpływ na dostawców między innymi obudów, tarcz, klapek ochronnych, piast, materiału wyściełającego i zatrzasków.

(87) Producenci wspólnotowi zaopatrują się w znaczną część ich materiałów i części składowych u dostawców działających we Wspólnocie. Dlatego kontynuacja środków antydumpingowych będzie jednoznacznie w interesie wspólnotowego przemysłu dostawców komponentów.

5. Interes użytkowników i konsumentów

(88) Głównymi użytkownikami dyskietek 3,5-calowych są powielacze i końcowi konsumenci. Żaden sektor nie wystosował przedstawicieli w dochodzeniu przeglądowym. W związku z tym Komisja uważa, iż wyniki pierwotnego dochodzenia są w tym kontekście ciągle ważne, tj. wzrost kosztów w tym sektorze w porównaniu do łącznych kosztów może zostać uznany za nieistotny i będzie miał niewielki lub żaden wpływ na ceny dla detalicznych konsumentów.

(89) Z drugiej strony wygaśnięcie tych środków zagroziłoby poważnie żywotności przemysłu Wspólnoty, jego zaniknięcie zmniejszyłoby podaż i konkurencję ze szkodą dla powielaczy i konsumentów detalicznych.

6. Wniosek

(90) Rozważywszy interesy różnych zainteresowanych stron Komisja stwierdza, iż nie istnieją ważkie interesy Wspólnoty przemawiające przeciwko kontynuacji środków.

I. WNIOSKOWANE CŁA DLA JAPONII I CHIŃSKIEJ REPUBLIKI LUDOWEJ

(91) W świetle powyższych ustaleń za właściwe uznaje się utrzymanie ceł antydumpingowych nałożonych na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2861/93 na istniejących poziomach, tj.:

JaponiaMemorex Telex Japan Ltd6,1 %
Hitachi Maxell Ltd20,6 %
TDK26,7 %
Wszystkie inne spółki40,9 %
Chińska Republika LudowaHanny Magnetics35,6 %
Wszystkie inne spółki39,4 %.

(92) Z uwagi na długi okres objęty badaniem za właściwe uznaje się, aby te środki zostały ograniczone do czterech lat.

J. ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA W ODNIESIENIU DO TAJWANU

(93) W świetle powyższych ustaleń dotyczących przywozu pochodzącego z Tajwanu pozostające obecnie w mocy środki antydumpingowe wobec Tajwanu nie są już niczym uzasadnione i postępowanie odnosząca się do przywozu z tego kraju powinno zostać zakończone. Bez względu na czas trwania dochodzenia zakończenie procedury nabierze mocy z datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W rzeczywistości zakończenie jest umotywowane wydarzeniami, które miały miejsce po okresie objętym dochodzeniem, poddanym ocenie kilka miesięcy później, a nadanie mocy wstecznej byłoby w tych okolicznościach niezgodne z kolejnością wydarzeń podczas dochodzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Niniejszym nakłada się ostateczne cło antydumpingowe na przywóz dyskietek 3,5-calowych stosowane do nagrywania i przechowywania zakodowanej komputerowej informacji cyfrowej w ramach kodu CN ex 8523 20 90 (TARIC kod 8523 20 90*40) i pochodzących z Japonii i Chińskiej Republiki Ludowej z wyjątkiem dyskietek 3.5" opartych na optycznie ciągłej technologii śledzenia servo lub technologii śledzenia servo sektora magnetycznego, o pojemności przechowywania 120 MB lub większej.
2.
Stawkę celną stosowaną do ceny netto na granicy Wspólnoty, przed ocleniem, na produkty wytwarzane przez następujących producentów ustala się następująco:
KrajSpółkaStawka celna AD %Dodatkowy kod TARIC
JaponiaMemorex Telex Japan Ltd6,1 %8705
Hitachi Maxell Ltd20,6 %8706
TDK26,7 %8707
Wszyscy inni producenci dokonujący wywozu40,9 %8999
Chińska Republika LudowaHanny Magnetics35,6 %8711
Wszyscy inni producenci dokonujący wywozu39,4 %8999
3.
Chyba że ustalono inaczej, stosuje się przepisy obowiązujące dotyczące należności celnych.
Artykuł  2

Cła antydumpingowe nakłada się na okres czterech lat, począwszy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Postępowanie dotyczące przywozu dyskietek 3,5-calowych pochodzących z Tajwanu jest niniejszym zakończone.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lutego 2002 r.

W imieniu Rady
J. PIQUÉ I CAMPS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2238/2000 (Dz.U. L 257 z 11.10.2000, str. 2).

(2) Dz.U. L 262 z 21.10.1993, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2537/1999 (Dz.U. L 307 z 2.12.1999, str. 1).

(3) Rozporządzenie (WE) nr 2199/94 (Dz.U. L 236 z 10.9.1994, str. 2). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2537/1999 (Dz.U. L 307 z 2.12.1999, str. 1).

(4) Rozporządzenie (WE) nr 1821/98 (Dz.U. L 236 z 22.8.1998, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2537/1999 (Dz.U. L 307 z 2.12.1999, str. 1).

(5) Dz.U. C 256 z 9.9.1999, str. 3.

(6) Dz.U. C 111 z 12.4.2001, str. 9.

(7) Dz.U. C 123 z 22.4.1998, str. 5.

(8) Dz.U. C 322 z 21.10.1998, str. 4.

(9) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.

(10) Dz.U. L 9 z 13.1.1997, str. 1.

(11) Patrz: motyw 15 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1445/96 z dnia 24 lipca 1996 r. (Dz.U. L 186 z 25.7.1996, str. 14) i motyw 3 decyzji Komisji nr 98/175/WE z dnia 3 marca 1998 r. (Dz.U. L 63 z 4.3.1998, str. 32).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.