Zalecenie 2016/1110 w sprawie monitorowania obecności niklu w paszach

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.183.68

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 czerwca 2016 r.

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2016/1110
z dnia 28 czerwca 2016 r.
w sprawie monitorowania obecności niklu w paszach
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Obecność niklu (Ni) w paszach może wynikać zarówno z czynników naturalnych, jak i antropogenicznych. Ponadto niektóre materiały paszowe zawierają nikiel metaliczny, ponieważ jest on stosowany jako katalizator w ich produkcji.

(2) Panel Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (panel CONTAM) przedstawił opinię naukową w sprawie zagrożeń dla zdrowia zwierząt, zdrowia publicznego i środowiska związanych z obecnością niklu w paszach 1 .

(3) Panel CONTAM uznał, że jakikolwiek negatywny wpływ Ni za pośrednictwem paszy na bydło, świnie, króliki, kaczki, ryby, psy, kurczęta, konie, owce, kozy i koty jest mało prawdopodobny. Jeżeli chodzi o ocenę zagrożeń dla zdrowia ludzi wynikających z obecności Ni w żywności pochodzenia zwierzęcego, panel CONTAM uznał, że w przeciętnej populacji obecne poziomy narażenia długoterminowego na Ni - uwzględniając jedynie żywność pochodzenia zwierzęcego - mogą budzić ewentualne obawy w odniesieniu do młodszej części populacji. Co się tyczy ostrego narażenia z dietą, panel CONTAM stwierdził, że osoby uczulone na nikiel są również zagrożone nasileniem się egzematycznych zmian skórnych w wyniku spożycia żywności pochodzenia zwierzęcego. Nie należy zatem lekceważyć stopnia, w jakim żywność pochodzenia zwierzęcego przyczynia się do narażenia z dietą ludzi na Ni, zwłaszcza w kategoriach wiekowych, w których narażenie z dietą na Ni jest wysokie. Dostępne dane nie pozwoliły jednak na ustalenie stopnia przenoszenia z paszy do żywności pochodzenia zwierzęcego.

(4) Zauważono, że dane dotyczące występowania Ni w paszach wykorzystane w opinii naukowej EFSA pochodziły głównie z jednego państwa członkowskiego, a zatem niekoniecznie są one reprezentatywne, jeżeli chodzi o obecność Ni w paszach w UE.

(5) Należy zatem monitorować obecność Ni w paszach w całej UE, zanim weźmie się pod uwagę ustanowienie maksymalnych poziomów zawartości Ni w paszy lub wprowadzenie jakichkolwiek innych środków zarządzania ryzykiem niezbędnych do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia zwierząt i ludzi,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Państwa członkowskie powinny - z aktywnym udziałem podmiotów działających na rynku pasz - monitorować obecność Ni w paszach.
2.
W celu zapewnienia reprezentatywności próbek dla badanej partii państwa członkowskie powinny stosować procedurę pobierania próbek ustanowioną w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 152/2009 2 .
3.
Państwa członkowskie powinny zapewnić regularne dostarczanie wyników analiz, najpóźniej do dnia 31 października 2017 r., do EFSA w ustalonym przez EFSA formacie przekazywania danych zgodnie z wytycznymi EFSA w sprawie standardu opisu próbek (SSD) dla żywności i paszy 3 oraz dodatkowymi szczegółowymi wymaganiami EFSA dotyczącymi sprawozdawczości.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 czerwca 2016 r.

W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
1 Panel CONTAM (panel EFSA ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym), 2015 r. Opinia naukowa w sprawie zagrożeń dla zdrowia zwierząt, zdrowia publicznego i środowiska związanych z obecnością niklu w paszach. Dziennik EFSA 2015; 13(4):4074, 76 s. doi:10.2903/j.efsa.2015.4074 www.efsa.europa.eu/efsajournal.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 152/2009 z dnia 27 stycznia 2009 r. ustanawiające metody pobierania próbek i dokonywania analiz do celów urzędowej kontroli pasz (Dz.U. L 54 z 26.2.2009, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.