Monitorowanie losów absolwentów.
Dz.U.UE.C.2017.423.1
Akt obowiązującyZALECENIE RADY
z dnia 20 listopada 2017 r.
dotyczące monitorowania losów absolwentów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2017 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 165 i 166,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zatrudnialność absolwentów kończących kształcenie i szkolenie to kwestia budząca niepokój w wielu państwach członkowskich, w szczególności ze względu na to, że po kryzysie finansowym z 2008 r. 1 wskaźnik zatrudnienia niedawnych absolwentów szkół wyższych w UE nie powrócił całkowicie do normy, a sytuacja w zakresie zatrudnienia absolwentów programów kształcenia i szkolenia zawodowego różni się w poszczególnych państwach członkowskich.
(2) W związku z tym zachęcano państwa członkowskie - poprzez wytyczne dotyczące polityki zatrudnienia państw członkowskich na rok 2015 2 - by we współpracy z partnerami społecznymi promowały wydajność i zatrudnialność poprzez należyte udostępnianie adekwatnej wiedzy, umiejętności i kompetencji.
(3) Aby osiągnąć ten cel, niezbędne są wysokiej jakości informacje na temat dalszych działań absolwentów po uzyskaniu kwalifikacji lub zakończeniu kształcenia i szkolenia - w celu zrozumienia przyczyn problemów z zatrudnialnością absolwentów w poszczególnych regionach, sektorach gospodarki lub z poszczególnych dziedzin szkolnictwa wyższego lub kształcenia i szkolenia zawodowego, a także w celu znalezienia rozwiązań tych problemów. Wartość takich informacji podkreślono zarówno w normach i wytycznych dla zapewniania jakości w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego (ESGQA) 3 , jak i w europejskich ramach odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQAVET) 4 .
(4) Ponieważ jednak systemy gromadzenia, analizowania i wykorzystywania danych na temat losów absolwentów szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego nie są jeszcze dobrze rozwinięte w wielu częściach Unii, niezbędne są lepszej jakości informacje, by studenci mogli dokonywać świadomego wyboru kierunku studiów, a także na potrzeby opracowywania programów kształcenia lub kształtowania polityki publicznej.
(5) Ponadto wchodzenie absolwentów na rynek pracy jest w dużej mierze uzależnione od kontekstu gospodarczego, poziomu kwalifikacji i dziedziny studiów. Znaczenie mają również czynniki społeczno-demograficzne i status społecznoekonomiczny rodziny 5 . W związku z tym gromadzenie danych na temat wpływu tych różnych czynników jest niezbędne do zajęcia się tym problemem w sposób kompleksowy.
(6) Mimo że wiele państw członkowskich opracowuje obecnie systemy monitorowania, wymiana wiedzy, dobrych praktyk i wzajemne uczenie się mają ograniczony charakter.
(7) Ponieważ istniejące porównywalne dane mają ograniczony zakres, a dane zgromadzone w jednym kraju nie są porównywalne z danymi zgromadzonymi w innych państwach członkowskich, trudno jest formułować wnioski z różnic w tendencjach czy wyników zaobserwowanych w poszczególnych krajach i regionach.
(8) Wyniki konsultacji społecznych 6 na temat unijnego planu modernizacji szkolnictwa wyższego ujawniły obawy, że szkolnictwo wyższe nie zapewnia absolwentom wiedzy, umiejętności ani kompetencji potrzebnych do radzenia sobie w szybko zmieniającym się środowisku edukacyjnym i zawodowym, oraz że w niektórych państwach członkowskich nadal utrzymuje się niedopasowanie umiejętności do potrzeb rynku pracy.
(9) Państwa członkowskie zaapelowały o podjęcie na szczeblu unijnym działań mających na celu poprawę przepływu informacji na temat zatrudnialności absolwentów, niedopasowania umiejętności i potrzeb rynku pracy. W szczególności we Wspólnym sprawozdaniu Rady i Komisji z 2015 r. z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020) 7 zaproponowano wspieranie dopasowania szkolnictwa wyższego do potrzeb rynku pracy i społeczeństwa, w tym dzięki lepszej analizie danych i przewidywaniu zapotrzebowania na rynku pracy i sytuacji w zakresie zatrudnienia, na przykład przez śledzenie losów zawodowych absolwentów.
(10) Państwa członkowskie zobowiązały się również do zapewnienia ciągłego przepływu informacji i obiegu informacji zwrotnych w konkluzjach z Rygi z 2015 r. w sprawie nowego zestawu średnioterminowych rezultatów w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego na lata 2015-2020, poprzez działania takie jak: wykorzystywanie danych dotyczących zatrudnialności absolwentów kształcenia i szkolenia zawodowego oraz łączenie danych dotyczących uczenia się, wchodzenia na rynek pracy i przebiegu kariery, rozwijanie potencjału podmiotów działających na szczeblu krajowym, tak aby wykorzystywały one dane dotyczące absolwentów w celu dostosowania programów nauczania, profili zawodowych i opisu kwalifikacji w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego do nowych wymagań gospodarczych i technicznych.
(11) Następnie, w rezolucji w sprawie promowania w UE rozwoju społeczno-gospodarczego i włączenia poprzez edukację: wkład kształcenia i szkolenia w europejski semestr 2016 8 , państwa członkowskie podkreśliły, że priorytetowe znaczenie ma zajęcie się kwestią niedopasowania umiejętności i niedoboru kwalifikacji.
(12) Wykorzystano przy tym wcześniejsze prace. Państwa członkowskie uzgodniły w konkluzjach Rady z 2014 r. w sprawie przedsiębiorczości w kształceniu i szkoleniu 9 , że w miarę możliwości należy posiłkować się danymi uzyskanymi z monitorowania przy ocenie jakości i skuteczności kształcenia i szkolenia na rzecz przedsiębiorczości.
(13) W 2013 r. państwa członkowskie uzgodniły w konkluzjach Rady w sprawie społecznego wymiaru szkolnictwa wyższego 10 , że należy ułatwiać przekazywanie informacji na temat możliwości edukacyjnych i związanych z rynkiem pracy i odnośnych wyników.
(14) Państwa członkowskie uzgodniły również w konkluzjach Rady z 2012 r. w sprawie zatrudnialności absolwentów szkół i uczelni 11 , że ustanowią benchmark zakładający, że do 2020 r. 82 % absolwentów w wieku 20-34 lat, którzy zakończyli kształcenie i szkolenie nie wcześniej niż trzy lata przed rokiem referencyjnym, powinno zostać zatrudnionych, oraz że będą monitorować odsetek zatrudnionych absolwentów kształcenia i szkolenia, tak aby rozszerzyć bazę dowodową do celów kształtowania polityki na styku kształcenia i szkolenia i rynku pracy, natomiast państwa członkowskie i Komisja uzgodniły, że będą gromadzić dane jakościowe i dobre praktyki w celu uzupełnienia monitorowania ilościowego i wzmocnienia podstawy kształtowania polityki opartej na dowodach.
(15) W związku z tym w swoim komunikacie w sprawie nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności 12 Komisja Europejska priorytetowo potraktowała poprawę gromadzenia danych i informacji na temat umiejętności w celu umożliwienia trafniejszego wyboru ścieżki zawodowej poprzez zaproponowanie inicjatywy dotyczącej monitorowania losów absolwentów szkolnictwa wyższego, po to by wesprzeć państwa członkowskie w zakresie poprawy informowania na temat wchodzenia absolwentów na rynek pracy. W tym kontekście niniejsze zalecenie oferuje uzupełniające podejście do inicjatyw państw członkowskich, a zobowiązania mają charakter dobrowolny,
ZALECA, ABY PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE:
Zgodnie z odnośnym prawem krajowym i unijnym, w szczególności z dyrektywą 95/46/WE w sprawie ochrony danych osobowych 13 , dostępnymi zasobami i uwarunkowaniami krajowymi oraz w ścisłej współpracy ze wszystkimi właściwymi interesariuszami: