Zalecenie 2016/688 w sprawie monitorowania i zarządzania w odniesieniu do obecności dioksyn i polichlorowanych bifenyli (PCB) w rybach i produktach rybołówstwa z regionu Morza Bałtyckiego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.118.16

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 maja 2016 r.

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2016/688
z dnia 2 maja 2016 r.
w sprawie monitorowania i zarządzania w odniesieniu do obecności dioksyn i polichlorowanych bifenyli (PCB) w rybach i produktach rybołówstwa z regionu Morza Bałtyckiego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 1 określono najwyższe dopuszczalne poziomy dioksyn, dla sumy dioksyn i dioksynopodobnych PCB oraz dla niedioksynopodobnych PCB w rybach i produktach rybołówstwa. W rozporządzeniu tym przewidziano odstępstwa dla Finlandii, Szwecji i Łotwy dopuszczające wprowadzanie na ich rynek krajowy z przeznaczeniem do spożycia na ich terytorium dziko żyjącego łososia, dziko żyjącego śledzia bałtyckiego większego niż 17 cm, dziko żyjącego golca, dziko żyjącego minoga rzecznego i dziko żyjącej troci oraz produktów wytworzonych z tych ryb, pochodzących z regionu Morza Bałtyckiego, w których najwyższy dopuszczalny poziom został przekroczony.

(2) W niektórych gatunkach ryb i produktach rybołówstwa z Morza Bałtyckiego najwyższe dopuszczalne poziomy są często przekroczone. Niemożliwe jest kontrolowanie każdej partii ryb i produktów rybołówstwa pod kątem zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami. W związku z tym w celu zapewnienia, aby na rynek wprowadzane były tylko ryby i produkty rybołówstwa zgodne z prawodawstwem UE, stworzono wykaz ryb z regionu Morza Bałtyckiego, w przypadku których można oczekiwać niezgodności. Wykaz powstał na podstawie dostępnych danych i musi być regularnie aktualizowany. W przypadku ryb i produktów rybołówstwa z regionu Morza Bałtyckiego, dla których nie można zapewnić zgodności na podstawie dostępnych danych o występowaniu, określono szczegółowe środki zarządzania ryzykiem, aby zapewnić wprowadzanie na rynek tylko ryb i produktów rybołówstwa zgodnych z przepisami UE.

(3) Niezbędne jest ciągłe monitorowanie obecności dioksyn i PCB w rybach i produktach rybołówstwa z regionu Morza Bałtyckiego. Należy zatem zalecić minimalną liczbę próbek ryb i produktów rybołówstwa, które mają zostać poddane analizie w sposób skoordynowany, w zależności od wielkości połowu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Dania, Niemcy, Polska, Łotwa, Estonia, Litwa, Finlandia i Szwecja powinny, przy aktywnym udziale podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze, prowadzić monitorowanie obecności dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB w rybach i produktach rybołówstwa, takich jak wątroba, z regionu Morza Bałtyckiego, zgodnie z załącznikiem I do niniejszego zalecenia.
2.
W celu zapewnienia reprezentatywności próbek dla danej partii państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny przestrzegać procedur pobierania próbek określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 589/2014 2 .
3.
Metody analizy stosowane do celów monitorowania obecności dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB muszą być zgodne kryteriami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 589/2014.
4.
Państwa członkowskie powinny zapewnić regularne dostarczanie EFA wyników analiz (co sześć miesięcy) w ustalonym przez EFSA formacie przekazywania danych zgodnie z wytycznymi EFSA w sprawie standardu opisu próbek (SSD) dla żywności i paszy 3 oraz dodatkowymi szczegółowymi wymaganiami EFSA dotyczącymi sprawozdawczości.
-
Próbkami mogą być pojedyncze ryby lub próbki zbiorcze, jednak w przypadku próbek zbiorczych ryby muszą być tej samej wielkości i być złowione w tym samym regionie lub obszarze ICES.

W odniesieniu do śledzia bałtyckiego, łososia, troci i szprota zastosowanie mają dodatkowe wymogi sprawozdawcze (nieprzewidziane jak do tej pory w zwykłym formacie sprawozdań):

-
Obszar połowowy, najlepiej obszar ICES (inne informacje, np. strefa FAO albo nazwa części Morza Bałtyckiego, są dopuszczalne, jeżeli informacja o ICES jest niedostępna). W przypadku ryb z jeziora lub rzeki należy podać nazwę jeziora lub rzeki.

W przypadku podania danych bez wskazania konkretnego obszaru połowowego należy jak najdokładniej określić miejsce połowu.

-
Data połowu
-
Rozmiar ryby/wiek ryby/masa ryby
-
Pomiar rozmiaru ryby zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2187/2005 4 . Rozmiar i masa to najważniejsze parametry. Wiek można podać, jeżeli jest znany.
-
Informacje na temat matrycy poddanej analizie (mięso, wątroba...)
-
Zawartość tłuszczu w rybie/rybach w próbce
-
Informacje o przetwarzaniu (trymowanie, wędzenie lub inna metoda przetwórcza)
-
Wszelkie inne istotne informacje (np. na temat charakteru próbki, jeżeli inne kolumny nie są wystarczająco szczegółowe: np. wyniki dla jednej ryby).
5.
Dostępne dane z próbek pobranych od 2009 r., które nie zostały jeszcze zapisane w bazie danych EFSA, należy przekazać EFSA w ustalonym przez EFSA formacie przekazywania danych, o ile to możliwe.
6.
W oparciu o obecnie dostępne dane, w załączniku II podano informacje na temat obecności dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB w niektórych gatunkach ryb w określonym wieku, rozmiarze i regionie geograficznym (obszarze ICES), w szczególności w odniesieniu do ich zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006.
7.
W celu zapewnienia, aby na rynek UE wprowadzane były tylko ryby i produkty rybołówstwa zgodne z przepisami prawnymi UE, w odniesieniu do ryb z regionu Morza Bałtyckiego zaleca się stosowanie środków zarządzania ryzykiem określonych w załączniku III. Państwa członkowskie, o których mowa w pkt 1, mogą przyjąć środki krajowe w celu wdrożenia środków zarządzania ryzykiem zaleconych w załączniku III.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 maja 2016 r.

W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

1)
Minimalna liczba próbek śledzia bałtyckiego (Clupea harengus membras) zalecana do pobrania w 2016 r. do celów analizy na obecność dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB, najlepiej w obszarach ICES 28-1, 28-2, 29, 30, 31 i 32.
DEDKEEFINLTLVPLSERazem
Śledź757204491470
2)
Minimalna liczba próbek szprota (Sprattus sprattus) zalecana do pobrania w 2017 r. do celów analizy na obecność dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB, najlepiej w obszarach ICES 29, 30, 31 i 32.
DEDKEEFINLTLVPLSERazem
Szprot588559181270
3)
Minimalna liczba próbek łososia (Salmo salar) i troci wędrownej (Salmo trutta, Oncorhynchus mykiss) zalecana do pobrania w 2018 r. do celów analizy na obecność dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB.
DEDKEEFINLTLVPLSERazem
Łosoś/troć51251555111270
4)
Minimalna liczba próbek zalecana do pobrania rocznie od 2016 do 2018 r. do celów analizy na obecność dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB.
DEDKEEFINLTLVPLSERazem
Różne gatunki ryb (*)101010101010101080
(*) Dorsz atlantycki (Gadus morhua), gładzica (Pleuronectes platessa), minóg rzeczny (Lampetra fluviatilis), golec (Salvelinus sp.) krąp (Blicca bjoerkna), węgorz europejski (Anguilla Anguilla), leszcz aralsko-kaspijski (Abramis brama), stornia (Platichthys flesus), okoń (Perca fluviatilis), szczupak (Esox lucius), sandacz pospolity (Sander lucioperca), płoć (Rutilus rutilus), sielawa (Coregonus Albula), belona pospolita (Belone belone), stynka (Osmerus eperlanus), turbot (Psetta maxima), certa (Vimba vimba), sieja wędrowna (Coregonus sp.) oraz witlinek (Merlangius merlangus).

ZAŁĄCZNIK  II

Informacje na temat obecności dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB w niektórych gatunkach ryb w określonym wieku, rozmiarze i regionie geograficznym (obszarze ICES), w szczególności w odniesieniu do ich zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006.

1.
Rozmiar ryby

Rozmiar każdej ryby wymienionej w niniejszym załączniku mierzy się zgodnie z rysunkiem poniżej: od czubka pyska do końca płetwy ogonowej.

grafika

2.
Minimalne rozmiary niektórych gatunków ryb, które można poławiać w regionie Morza Bałtyckiego z powodów związanych ze zrównoważonym rozwojem (rozporządzenie (WE) nr 2187/2005)
-
Łosoś (Salmo salar) (cały region Morza Bałtyckiego z wyjątkiem ICES 31): minimalny rozmiar wynosi 60 cm (w związku z czym połów ryb < 2 kg jest zakazany)
-
Łosoś (Salmo salar) (ICES 31): minimalny rozmiar wynosi 50 cm (w związku z czym połów ryb < 2 kg jest zakazany)
-
Troć wędrowna (Salmo trutta) (ICES 22, 23, 24 i 25 oraz ICES 29, 30, 31 i 32): minimalny rozmiar wynosi 40 cm (w związku z czym połów ryb < 2 kg jest zakazany)
-
Troć wędrowna (Salmo trutta) (ICES 26, 27 i 28): minimalny rozmiar wynosi 50 cm (w związku z czym połów ryb < 2 kg jest zakazany).
3.
Informacje na temat obecności dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB w niektórych gatunkach ryb w określonym wieku, rozmiarze i regionie geograficznym (obszarze ICES)
3.1.
Śledź bałtycki

W obszarach ICES 22, 23, 24, 25, 26 i 27: zakłada się, że śledź bałtycki jest zgodny z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami niezależnie od rozmiaru.

W obszarach ICES 28-1, 29, 30, 31 i 32: zakłada się, że śledź bałtycki ≤ 17 cm spełnia normy, a śledź bałtycki > 17 cm może nie spełniać norm.

W obszarze ICES 28-2: zakłada się, że śledź bałtycki ≤ 21 cm spełnia normy, a śledź bałtycki > 21 cm może nie spełniać norm.

3.2.
Łosoś

Łosoś z obszarów ICES 22 i 23 pochodzi z Północnego Atlantyku, a nie z regionu Morza Bałtyckiego, a zatem nie jest przedmiotem niniejszych wniosków dotyczących obecności dioksyn i PCB ani wspólnych środków zarządzania ryzykiem.

Zakłada się, że łosoś < 2 kg spełnia normy (ale jego połów jest zakazany z powodów związanych ze zrównoważonym rozwojem - zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2187/2005; minimalny rozmiar 60 cm, a dla obszaru ICES 31: 50 cm).

W obszarach ICES 24, 25, 26:

-
łosoś powyżej 2 kg, do 5,5 kg: zgodny z normami po trymowaniu (trymowanie prowadzi do zmniejszenia zawartości dioksyn i dioksynopodobnych PCB o ok. 30 % - doświadczenie wyłącznie z obszaru ICES 24, 25, 26),
-
mniejszy łosoś (2-4 kg) nietrymowany: podejrzewa się niezgodność z normami, mimo że większość łososi jest zgodnych z normami,
-
większy łosoś (4-5,5 kg): podejrzewa się niezgodność z normami dla większości łososi,
-
łosoś trymowany < 5,5 kg: zgodny z normami,
-
łosoś trymowany, po odrzuceniu części brzusznej < 7,9 kg: zgodny z normami.

W obszarach ICES 27, 28, 29, 30, 31 i 32:

-
łosoś > 2 kg (powyżej 60 cm): podejrzewa się, że nie spełnia norm.
3.3.
Troć

Zakłada się, że troć wędrowna < 2 kg spełnia normy (ale jej połów jest zakazany z powodów związanych ze zrównoważonym rozwojem - zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2187/2005; minimalny rozmiar dla ICES 22, 23, 24, 25, 29, 30, 31 i 32: 40 cm i dla ICES 26, 27 i 28: 50 cm).

W obszarach ICES 22, 23, 24, 25, 26:

-
troć wędrowna powyżej 2 kg, do 4,5 kg: spełnia normy po trymowaniu i odrzuceniu części brzusznej,
-
mniejsza troć wędrowna (2-4 kg): podejrzewa się niezgodność z normami, mimo że większość troci jest zgodnych z normami,
-
większa troć wędrowna: podejrzewa się niezgodność z normami dla większości troci.

W obszarach ICES 27, 28, 29, 30, 31 i 32:

-
wszystkie trocie wędrowne > 2 kg (większe niż 40/50 cm) podejrzewa się o niezgodność z normami.
3.4.
Szprot

W obszarach ICES 22, 23, 24, 25, 26, 27 i 28: zakłada się, że spełnia normy.

W obszarach ICES 29, 30, 31 i 32: jeżeli szproty są mniejsze niż 12,5 cm i mają mniej niż 5 lat, zakłada się, że spełniają normy. Jeżeli są większe niż 12,5 cm, podejrzewa się, że są niezgodne z normami.

3.5.
Wątroba dorsza

Podejrzewa się niezgodność z normami.

3.6.
Minóg rzeczny

W obszarze ICES 28: podejrzewa się niezgodność z normami. W obszarze ICES 32: zakłada się, że spełnia normy.

3.7.
Inne gatunki ryb

Golec nie jest przedmiotem obrotu, a lokalne połowy są objęte odstępstwem (Szwecja i Finlandia). Zakłada się, że inne gatunki ryb są zgodne z normami.

ZAŁĄCZNIK  III

Środki zarządzania ryzykiem, których wprowadzenie zaleca się właściwym organom w celu zapewnienia, aby ryby z regionu Morza Bałtyckiego wprowadzane na rynek UE były zgodne z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006.

1.
Ogólne zalecane środki zarządzania ryzykiem
-
Identyfikowalność ma ogromne znaczenie.
-
W przypadku obrotu śledziem, łososiem, trocią wędrowną i szprotem z innymi państwami członkowskimi UE lub w przypadku wprowadzenia do obrotu na rynku krajowym nieobjętego odstępstwem, w dokumentach towarzyszących powinno się wskazywać obszar ICES, w którym ryby zostały złowione. W razie potrzeby należy wyraźnie zaznaczyć, że z danej partii pobrano próbkę i poddano ją analizie na obecność dioksyn, sumy dioksyn i dioksynopodobnych PCB oraz niedioksynopodobnych PCB zgodnie z przepisami UE, oraz że została ona uznana za zgodną z przepisami UE. Można dołączyć sprawozdanie z analizy lub udostępniać je na żądanie.
-
Jeżeli nie jest możliwe dokładne wskazanie obszaru ICES połowu ryb, w przypadku obrotu śledziem > 17 cm, łososiem, trocią wędrowną i szprotem > 12,5 cm z innymi państwami członkowskimi UE lub w przypadku wprowadzenia do obrotu na rynku krajowym nieobjętego odstępstwem, z partii ryb należy zawsze pobrać próbkę i poddać ją analizie na obecność dioksyn, sumy dioksyn i dioksynopodobnych PCB oraz niedioksynopodobnych PCB zgodnie z przepisami UE w celu stwierdzenia jej zgodności z przepisami UE. Należy o tym wyraźnie poinformować w dokumentach towarzyszących. Można dołączyć sprawozdanie z analizy lub udostępniać je na żądanie.
-
Za niezbędne kontrole pod kątem zgodności odpowiada organ w porcie wyładunku.
-
Dostępna powinna być dokumentacja na temat wykorzystania ryb, które nie nadają się do wprowadzenia do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi.
2.
Szczegółowe zalecane środki zarządzania ryzykiem
2.1.
Śledź bałtycki
-
Śledź bałtycki z obszarów ICES 22, 23, 24, 25, 26 i 27 → może być wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi.
-
Śledź bałtycki z obszarów ICES 28-1, 29, 30, 31, 32:
-
Szwecja i Finlandia:
-
Śledzia bałtyckiego można wprowadzać do obrotu bez sortowania wyłącznie na rynku krajowym.
-
W przypadku obrotu z innymi państwami członkowskimi UE: obowiązkowe sortowanie śledzia dla rozmiarów ≤ 17 cm i > 17 cm przed wprowadzeniem do obrotu (sortowanie jest przybliżone, ponieważ odbywa się według szerokości, nie stanowi to jednak problemu):
-
Śledź bałtycki ≤ 17 cm może być wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi,
-
Śledź bałtycki > 17 cm może być wprowadzany do obrotu lub przetwarzany z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi wyłącznie na rynek krajowy lub może być wprowadzany do obrotu poza rynkiem krajowym tylko wtedy, gdy w analizie danej partii wykazano zgodność z normami.
-
Niemcy, Dania, Estonia, Łotwa, Litwa i Polska:
-
obowiązkowe sortowanie śledzia bałtyckiego dla rozmiarów ≤ 17 cm i > 17 cm przed wprowadzeniem do obrotu (sortowanie jest przybliżone, ponieważ odbywa się według szerokości, nie stanowi to jednak problemu):
-
Śledź bałtycki ≤ 17 cm może być wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi,
-
Śledź bałtycki > 17 cm nie może być wprowadzany do obrotu ani przetwarzany z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi, chyba że analiza danej partii wykazała zgodność z normami.
-
Śledź bałtycki z obszaru ICES 28-2:
-
Szwecja i Finlandia:
-
Śledzia bałtyckiego można wprowadzać do obrotu bez sortowania wyłącznie na rynku krajowym.
-
W przypadku obrotu z innymi państwami członkowskimi UE: obowiązkowe sortowanie śledzia bałtyckiego w rozmiarach ≤ 21 cm i > 21 cm (sortowanie jest przybliżone, ponieważ odbywa się według szerokości, nie stanowi to jednak problemu):
-
Śledź bałtycki ≤ 21 cm może być wprowadzany do obrotu lub przetwarzany z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi,
-
Śledź bałtycki > 21 cm może być wprowadzany do obrotu lub przetwarzany z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi wyłącznie na rynek krajowy lub może być wprowadzany do obrotu poza rynkiem krajowym tylko wtedy, gdy w analizie danej partii wykazano zgodność z normami.
-
Niemcy, Dania, Estonia, Łotwa, Litwa i Polska:
-
obowiązkowe sortowanie śledzia bałtyckiego ≤ 21 cm i > 21 cm przed wprowadzeniem do obrotu (sortowanie jest przybliżone, ponieważ odbywa się według szerokości, nie stanowi to jednak problemu):
-
Śledź bałtycki ≤ 21 cm może być wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi,
-
Śledź bałtycki > 21 cm nie może być wprowadzany do obrotu ani przetwarzany z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi, chyba że analiza danej partii wykazała zgodność z normami.
2.2.
Łosoś
-
Łosoś z obszarów ICES 24, 25 i 26:
-
Szwecja, Finlandia i Łotwa:
-
Łosoś może być wprowadzany do obrotu na rynku krajowym (odstępstwo),
-
Obrót z innymi państwami członkowskimi UE: możliwy tylko jeżeli w analizie danej partii wykazano zgodność z przepisami UE.
-
Niemcy, Dania, Estonia, Litwa i Polska:
-
Łosoś większy niż 2 kg może być wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi tylko wtedy, gdy w analizie danej partii wykazano zgodność z przepisami UE,
-
Łosoś poniżej 5,5 kg jest zgodny z normami po trymowaniu (procedura stosowana w Danii i w Polsce tylko dla obszarów ICES 24, 25 i 26) oraz łosoś powyżej 5,5 kg, do 7,9 kg, jest zgodny z normami po trymowaniu i odrzuceniu części brzusznej (procedura stosowana w Polsce dla obszarów ICES 24, 25 i 26),
-
Łosoś trymowany > 5,5 kg oraz łosoś trymowany, po odrzuceniu części brzusznej > 7,9 kg może być wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi tylko wtedy, gdy w analizie danej partii wykazano zgodność z przepisami UE.
-
Łosoś z obszarów ICES 27, 28, 29, 30, 31 i 32:
-
Szwecja, Finlandia i Łotwa:
-
Łosoś może być wprowadzany do obrotu na rynku krajowym (odstępstwo);
-
Obrót z innymi państwami członkowskimi UE: możliwy tylko jeżeli w analizie danej partii wykazano zgodność z przepisami UE.
-
Niemcy, Dania, Estonia, Litwa i Polska:
-
Łosoś może być wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi tylko wtedy, gdy w analizie danej partii wykazano zgodność z przepisami UE.
2.3.
Troć wędrowna
-
Troć wędrowna z obszarów ICES 22, 23, 24, 25 i 26:
-
Szwecja i Finlandia:
-
Troć może być wprowadzana do obrotu na rynku krajowym (odstępstwo),
-
Obrót z innymi państwami członkowskimi UE: możliwy tylko jeżeli w analizie danej partii wykazano zgodność z przepisami UE.
-
Niemcy, Dania, Estonia, Łotwa, Litwa i Polska:
-
Troć powyżej 2 kg: troć może być wprowadzana do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi tylko wtedy, gdy w analizie danej partii wykazano zgodność z przepisami UE,
-
Troć trymowana, po odrzuceniu części brzusznej < 4,5 kg: zgodna z normami (procedura stosowana w Polsce dla obszarów ICES 22-23-24-25-26),
-
Troć trymowana, po odrzuceniu części brzusznej > 4,5 kg może być wprowadzana do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi, tylko jeżeli w analizie danej partii wykazano zgodność z przepisami UE.
-
Troć z obszarów ICES 27, 28, 29, 30, 31 i 32:
-
Szwecja i Finlandia:
-
Troć może być wprowadzana do obrotu na rynku krajowym (odstępstwo),
-
Obrót z innymi państwami członkowskimi UE: możliwy tylko jeżeli w analizie danej partii wykazano zgodność z przepisami UE.
-
Niemcy, Dania, Estonia, Łotwa, Litwa i Polska:
-
troć może być wprowadzana do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi tylko wtedy, gdy w analizie danej partii wykazano zgodność z przepisami UE.
2.4.
Szprot
-
Szprot z obszarów ICES 22, 23, 24, 25, 26, 27 i 28 może być wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi.
-
Szprot z obszarów ICES 29, 30, 31, 32:
-
Obowiązkowe sortowanie na szproty ≤ 12,5 cm i szproty > 12,5 cm,

Szprot ≤ 12,5 cm może być wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi,

Szprot > 12,5 cm nie może być wprowadzany do obrotu ani przetwarzany z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi, chyba że analiza danej partii wykazała zgodność z normami.

2.5.
Wątroba dorsza

Podejrzewa się, że wątroba dorsza złowionego w regionie Morza Bałtyckiego nie spełnia norm, należy zatem poddać każdą partię analizie w celu wykazania zgodności przed wprowadzeniem na rynek UE.

1 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 589/2014 z dnia 2 czerwca 2014 r. ustanawiające metody pobierania i analizy próbek do celów kontroli poziomów dioksyn, dioksynopodobnych polichlorowanych bifenyli i niedioksynopodobnych polichlorowanych bifenyli w niektórych środkach spożywczych oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 252/2012 (Dz.U. L 164 z 3.6.2014, s. 18).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zachowania zasobów połowowych w wodach Morza Bałtyckiego, cieśnin Bełt i Sund poprzez zastosowanie środków technicznych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1434/98 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 88/98 (Dz.U. L 349 z 31.12.2005, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.