Decyzja 2013/34/WPZiB w sprawie misji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu przyczynienie się do szkolenia malijskich sił zbrojnych (EUTM Mali)
Dz.U.UE.L.2013.14.19
Akt obowiązującyDECYZJA RADY 2013/34/WPZiB
z dnia 17 stycznia 2013 r.
w sprawie misji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu przyczynienie się do szkolenia malijskich sił zbrojnych (EUTM Mali)
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 23 lipca 2012 r. Rada uznała, że dramatyczne zmiany w Mali wymagają przeglądu działań, które powinna podjąć Unia w celu wsparcia przywrócenia demokratycznych rządów i praworządności na całym terytorium Mali. Zwróciła się do Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP) oraz do Komisji o przedstawienie konkretnych propozycji działań Unii w wielu obszarach, aby zareagować na zmieniającą się sytuację.
(2) W piśmie z dnia 18 września 2012 r. prezydent Republiki Mali zwrócił się o wsparcie Unii w celu przywrócenia integralności terytorialnej Mali.
(3) W rezolucji 2071 (2012) w sprawie sytuacji w Mali przyjętej w dniu 12 października 2012 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych, wyrażając głębokie zaniepokojenie tym, jakie skutki dla regionu i jego otoczenia będzie miała destabilizacja na północy Mali oraz podkreślając potrzebę szybkiego zareagowania w celu zachowania stabilności w całym regionie Sahelu, zwróciła się do partnerów międzynarodowych, w tym do Unii, o udzielenie armii malijskiej i malijskim siłom bezpieczeństwa wsparcia, udostępnienie wiedzy fachowej, zapewnienie szkolenia i pomocy przy tworzeniu zdolności.
(4) W swoich konkluzjach z dnia 15 października 2012 r. Rada zaapelowała, aby prace związane z planowaniem ewentualnej misji wojskowej w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) były kontynuowane i zostały jak najszybciej zintensyfikowane, w szczególności przez opracowanie koncepcji zarządzania kryzysowego dotyczącego reorganizacji i wyszkolenia malijskich sił bezpieczeństwa, z uwzględnieniem warunków niezbędnych do zapewnienia skuteczności ewentualnej misji, co obejmuje pełne poparcie władz Mali oraz zdefiniowanie strategii wyjścia.
(5) W konkluzjach z dnia 19 listopada 2012 r. Rada z zadowoleniem przyjęła przedstawienie przez WP koncepcji zarządzania kryzysowego i wezwała odpowiednie grupy robocze do pilnego jej przeanalizowania, tak by Rada mogła ją zatwierdzić w grudniu 2012 r.
(6) W dniu 10 grudnia 2012 r. Rada zatwierdziła koncepcję zarządzania kryzysowego w sprawie ewentualnej szkoleniowej misji wojskowej w Mali w ramach WPBiO. Rada pokreśliła, że misja w Mali będzie stanowić podstawowy element całościowego podejścia Unii określonego w Strategii na rzecz bezpieczeństwa i rozwoju w regionie Sahelu.
(7) W piśmie z dnia 24 grudnia 2012 r., prezydent Republiki Mali zwrócił się do WP z prośbą o wsparcie i z zadowoleniem przyjął rozmieszczenie szkoleniowej misji wojskowej UE w Mali.
(8) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powinien sprawować - pod kierownictwem Rady i WP - polityczną kontrolę nad misją wojskową Unii, zapewniać jej kierownictwo strategiczne i podejmować stosowne decyzje zgodnie z art. 38 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
(9) Należy wynegocjować i zawrzeć umowy międzynarodowe dotyczące statusu jednostek i personelu UE oraz udziału państw trzecich w misjach Unii.
(10) Zgodnie z art. 41 ust. 2 TUE oraz zgodnie z decyzją Rady 2011/871/WPZiB z dnia 19 grudnia 2011 r. ustanawiającą mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne (Athena) 1 wydatki operacyjne wynikające z niniejszej decyzji, które mają wpływ na kwestie wojskowe lub obronne, powinny być ponoszone przez państwa członkowskie.
(11) Zgodnie z art. 5 Protokołu w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w opracowaniu oraz wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii, które mają wpływ na kwestie obronne. Dania nie uczestniczy we wprowadzaniu w życie niniejszej decyzji i w związku z tym nie uczestniczy w finansowaniu niniejszej misji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
C. ASHTON | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 5 pkt 7 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 7 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/220/WPZiB z dnia 15 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.113.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 kwietnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2016/446 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.74) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji rady nr (WPZiB) 2018/716 z dnia 14 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.120.8) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 14 maja 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/220/WPZiB z dnia 15 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.113.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 kwietnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2016/446 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.74) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji rady nr (WPZiB) 2018/716 z dnia 14 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.120.8) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 14 maja 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2020/434 z dnia 23 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.89.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2020 r.