Decyzja 2007/384/WPZiB ustanawiająca mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne (Athena) (Wersja ujednolicona)
Dz.U.UE.L.2007.152.14
Akt utracił mocDECYZJA RADY 2007/384/WPZiB
z dnia 14 maja 2007 r.
ustanawiająca mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne (Athena) (Wersja ujednolicona)
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 13 ust. 3 i art. 28 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Rady 2004/197/WPZiB z dnia 23 lutego 2004 r. ustanawiająca mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne(1) została kilkakrotnie i w sposób zasadniczy zmieniona(2). Ze względów przejrzystości i racjonalizacji decyzja ta powinna zostać ujednolicona.
(2) Na posiedzeniu w Helsinkach w dniach 10-11 grudnia 1999 r. Rada Europejska uzgodniła w szczególności, że państwa członkowskie, współpracujące na zasadzie dobrowolności w operacjach prowadzonych pod kierunkiem UE, do 2003 roku muszą być w stanie rozmieścić w ciągu 60 dni i utrzymać przez co najmniej jeden rok siły zbrojne w liczbie od 50.000 do 60.000 osób, zdolne do realizacji pełnego zakresu zadań petersberskich.
(3) Dnia 17 czerwca 2002 r. Rada zatwierdziła dokument 10155/02 w sprawie finansowania operacji zarządzania kryzysowego prowadzonych pod kierunkiem UE, mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne.
(4) W swoich konkluzjach z dnia 14 maja 2003 r. Rada potwierdziła potrzebę dysponowania zdolnościami w zakresie szybkiego reagowania, w szczególności na użytek zadań humanitarnych i ratowniczych.
(5) Na posiedzeniu w Salonikach w dniach 19-20 czerwca 2003 r. Rada Europejska z zadowoleniem przyjęła wnioski z posiedzenia Rady w dniu 19 maja 2003 r., w szczególności potwierdzenie potrzeby zdolności wojskowych Unii Europejskiej w zakresie szybkiego reagowania.
(6) Dnia 22 września 2003 r. Rada zadecydowała, że Unia Europejska powinna wypracować umiejętność elastycznego zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji wojskowych o dowolnej skali, stopniu złożoności lub pilności, w szczególności przez ustanowienie, do dnia 1 marca 2004 r., stałego mechanizmu finansowania obciążeń ponoszonych z tytułu wspólnych kosztów wszelkich przyszłych operacji wojskowych Unii.
(7) W swoim sprawozdaniu z dnia 3 marca 2004 r. Komitet Wojskowy UE szczegółowo określił koncepcję zdolności wojskowych UE w zakresie szybkiego reagowania. Następnie w dniu 14 czerwca 2004 r. zdefiniował on koncepcję grup bojowych UE.
(8) W dniu 17 czerwca 2004 r. Rada Europejska zatwierdziła sprawozdanie w sprawie EPBiO, w którym podkreślono, że prace dotyczące zdolności UE w zakresie szybkiego reagowania powinny zostać przyspieszone w celu osiągnięcia wstępnej zdolności operacyjnej na początku 2005 r.
(9) W świetle tych zmian wcześniejsze finansowanie operacji wojskowych UE powinno zostać usprawnione, w szczególności w odniesieniu do operacji szybkiego reagowania. Nowy system umożliwiający wcześniejsze finansowanie jest zatem planowany przede wszystkim na użytek operacji szybkiego reagowania; w określonych warunkach wkład wpłacony z góry może jednak zostać wykorzystany do wcześniejszego finansowania zwykłych operacji, szczególnie tych, w których przypadku odstęp czasu pomiędzy przyjęciem wspólnego działania a decyzją o rozpoczęciu operacji jest krótki.
(10) Rada, po indywidualnym rozpatrzeniu każdego przypadku, podejmuje decyzję, czy dana operacja ma wpływ na kwestie wojskowe lub obronne w rozumieniu art. 28 ust. 3 Traktatu.
(11) Traktat o Unii Europejskiej przewiduje w art. 28 ust. 3, że państwa członkowskie, których przedstawiciele w Radzie złożyli formalne oświadczenie na podstawie art. 23 ust. 1 akapit drugi Traktatu, nie są zobowiązane do wnoszenia wkładu w finansowanie operacji mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne.
(12) Zgodnie z art. 6 Protokołu w sprawie stanowiska Danii dołączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w opracowaniu oraz wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii Europejskiej, które mają wpływ na kwestie polityczno-obronne, a zatem Dania nie uczestniczy w finansowaniu mechanizmu,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Definicje
Do celów niniejszej decyzji:
a) "uczestniczące państwa członkowskie" oznaczają państwa członkowskie Unii Europejskiej z wyjątkiem Danii;
b) "państwa wnoszące wkład" oznaczają państwa członkowskie wnoszące wkład w finansowanie danej operacji wojskowej, zgodnie z art. 28 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, oraz państwa trzecie wnoszące wkład w finansowanie wspólnych kosztów tej operacji na podstawie umów zawartych między nimi a Unią Europejską;
c) "operacje" oznaczają operacje UE mające wpływ na kwestie wojskowe lub obronne;
d) "wojskowe działania wspierające" oznaczają operacje UE lub jej części, o których przeprowadzeniu zadecydowała Rada w ramach wsparcia udzielanego państwu trzeciemu lub organizacji trzeciej; operacje te mają wpływ na kwestie wojskowe lub obronne, ale nie są prowadzone pod dowództwem kwatery głównej UE.
ROZDZIAŁ 1
MECHANIZM
MECHANIZM
Ustanowienie mechanizmu
Zdolność prawna
Mając na uwadze zarządzanie administracyjne finansowaniem operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne, mechanizm Athena ma zdolność prawną niezbędną w szczególności do posiadania rachunku bankowego, nabywania, posiadania lub zbywania mienia, zawierania umów i porozumień administracyjnych oraz występowania jako strona w postępowaniach sądowych. Athena jest mechanizmem o charakterze niezarobkowym.
Koordynacja ze stronami trzecimi
Mechanizm Athena koordynuje swoje działania z państwami członkowskimi, instytucjami Wspólnoty i organizacjami międzynarodowymi w zakresie wymaganym do realizacji jego zadań i w zgodzie z celami i politykami Unii Europejskiej.
ROZDZIAŁ 2
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
Organy zarządzające i pracownicy
a) administrator;
b) dowódca każdej z operacji, w odniesieniu do operacji, którą dowodzi (zwany dalej "dowódcą operacji");
c) księgowy.
Specjalny Komitet
a) w skład Specjalnego Komitetu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego z uczestniczących państw członkowskich;
b) przedstawiciele wnoszących wkład państw trzecich uczestniczą w obradach Specjalnego Komitetu. Nie biorą udziału w głosowaniu ani nie są obecni podczas głosowania;
c) dowódca operacji lub jego przedstawiciel uczestniczy w obradach Specjalnego Komitetu bez prawa udziału w głosowaniu.
Administrator
a) sporządza wszelkie projekty budżetu i przedkłada je Specjalnemu Komitetowi. Część każdego projektu budżetu dotycząca wydatków na daną operację przygotowywana jest na podstawie wniosku dowódcy operacji;
b) przyjmuje budżety po ich zatwierdzeniu przez Specjalny Komitet;
c) pełni rolę urzędnika zatwierdzającego dochody, wspólne koszty poniesione w trakcie przygotowywania operacji lub w ich następstwie, jak również wspólne koszty operacyjne poniesione poza aktywną fazą operacji;
d) odnośnie do dochodów wdraża porozumienia finansowe zawarte ze stronami trzecimi w związku z finansowaniem wspólnych kosztów operacji wojskowych Unii.
Dowódca operacji
a) przesyła administratorowi wnioski do części projektu budżetu "wydatki - wspólne koszty operacyjne";
b) jako urzędnik zatwierdzający realizuje środki finansowe związane ze wspólnymi kosztami operacyjnymi; sprawuje nadzór nad wszelkimi osobami uczestniczącymi w realizacji tych środków finansowych, w tym w ramach prefinansowania; może udzielać zamówień i zawierać umowy w imieniu mechanizmu Athena; otwiera w imieniu mechanizmu Athena rachunek bankowy na potrzeby operacji, którą dowodzi.
Księgowy
a) właściwą realizację płatności, pobór dochodów i odzyskiwanie kwot uznanych za należne;
b) coroczne przygotowanie sprawozdania finansowego mechanizmu Athena, a po zakończeniu każdej operacji - sprawozdania finansowego dotyczącego danej operacji;
c) udzielanie wsparcia administratorowi, gdy ten składa Specjalnemu Komitetowi do zatwierdzenia roczne sprawozdania finansowe lub sprawozdania finansowe dotyczące danej operacji;
d) prowadzenie rachunkowości mechanizmu Athena;
e) ustanawianie zasad i metod rachunkowości oraz opracowywanie planu kont;
f) ustanawianie i walidację systemów księgowania dochodów, a w stosownych przypadkach - walidację systemów ustanowionych przez urzędnika zatwierdzającego w celu dostarczenia lub uzasadnienia informacji księgowych;
g) przechowywanie dokumentów uzupełniających;
h) zarządzanie, wspólnie z administratorem, środkami finansowymi.
Przepisy ogólne mające zastosowanie do administratora, księgowego i pracowników mechanizmu Athena
ROZDZIAŁ 3
POROZUMIENIA ADMINISTRACYJNE Z PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI, INSTYTUCJAMI UE, PAŃSTWAMI TRZECIMI I ORGANIZACJAMI MIĘDZYNARODOWYMI
POROZUMIENIA ADMINISTRACYJNE Z PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI, INSTYTUCJAMI UE, PAŃSTWAMI TRZECIMI I ORGANIZACJAMI MIĘDZYNARODOWYMI
Porozumienia administracyjne z państwami członkowskimi lub instytucjami UE
Porozumienia administracyjne z państwem trzecim lub organizacją międzynarodową
Porozumienia administracyjne stałe i ad hoc w sprawie zasad płatności wkładów przez państwa trzecie
ROZDZIAŁ 4
RACHUNKI BANKOWE
RACHUNKI BANKOWE
Otwarcie i cel
Zarządzanie środkami finansowymi
ROZDZIAŁ 5
WSPÓLNE KOSZTY
WSPÓLNE KOSZTY
Definicja wspólnych kosztów i okresy kwalifikowalności
a) wspólne koszty wymienione w załączniku III-A;
b) wspólne koszty wymienione w załączniku III-B, o ile Rada tak zadecyduje.
Operację należy uważać za zlikwidowaną z chwilą, gdy sprzęt i infrastruktura wspólnie finansowane w celu przeprowadzenia operacji znalazły ostateczne przeznaczenie i zostało sporządzone sprawozdanie finansowe dotyczące operacji.
Ćwiczenia
a) pozyskaniem kapitału, włącznie z zakupem budynków, infrastruktury i sprzętu;
b) fazą planowania i przygotowania ćwiczeń;
c) transportem, koszarami i zakwaterowaniem wojska.
Kwota odniesienia
Każde wspólne działanie, na mocy którego Rada decyduje o przeprowadzeniu przez Unię operacji wojskowej, oraz każde wspólne działanie lub decyzja, na mocy których Rada decyduje o przedłużeniu czasu trwania operacji Unii, określa kwotę odniesienia dla wspólnych kosztów danej operacji. Administrator, przy wsparciu szczególnie ze strony sztabu wojskowego Unii i dowódcy operacji, o ile został mianowany, szacuje kwotę uznaną za niezbędną do pokrycia wspólnych kosztów operacji w planowanym okresie. Administrator, za pośrednictwem Prezydencji, przedstawia tę kwotę organom Rady odpowiedzialnym za rozpatrzenie projektu wspólnego działania lub decyzji.
ROZDZIAŁ 6
BUDŻET
BUDŻET
Zasady budżetowe
Sporządzenie i przyjęcie budżetu rocznego
a) środki uznane za niezbędne do pokrycia wspólnych kosztów poniesionych w trakcie przygotowywania operacji lub w ich następstwie;
b) środki uznane za niezbędne do pokrycia wspólnych kosztów operacyjnych trwających lub planowanych operacji, w tym, w stosownych przypadkach, zwrotu wspólnych kosztów prefinansowanych przez państwo lub stronę trzecią;
c) prognozę dochodów niezbędnych do pokrycia wydatków.
a) wkładów płatnych przez uczestniczące i wnoszące wkład państwa członkowskie oraz, w stosownych przypadkach, przez wnoszące wkład państwa trzecie;
b) dochodów różnych, podzielonych według tytułów, obejmujących uzyskane odsetki, dochody ze sprzedaży i wynik budżetowy z poprzedniego roku budżetowego, po jego ustaleniu przez Specjalny Komitet.
Budżety korygujące
Przesunięcia środków
a) planowane przesunięcie zmieni łączną wysokość środków przewidzianych na daną operację;
lub
b) planowane przesunięcia między rozdziałami w trakcie roku budżetowego przekraczają 10 % środków zapisanych w rozdziale, z którego środki są podejmowane, jak wykazuje budżet przyjęty na ten rok budżetowy według stanu na dzień przedłożenia wniosku o dane przesunięcie.
Przeniesienie środków
Przewidywane wykonanie budżetu
Po zatwierdzeniu budżetu rocznego środki mogą być wykorzystywane na pokrycie zobowiązań i płatności, o ile jest to niezbędne z operacyjnego punktu widzenia.
ROZDZIAŁ 7
WKŁADY I ZWROTY
WKŁADY I ZWROTY
Określenie wysokości wkładów
Harmonogram płatności wkładów
Wcześniejsze finansowanie
a) wpłacają z góry swoje wkłady na rzecz mechanizmu Athena;
b) lub, gdy Rada zadecyduje o przeprowadzeniu operacji wojskowej szybkiego reagowania UE, w której finansowanie wnoszą one wkład, wpłacają swoje wkłady w koszty wspólne tej operacji na poziomie kwoty odniesienia w ciągu 5 dni od daty wysłania wezwania, o ile Rada nie zadecyduje inaczej.
Zwrot prefinansowania
Zarządzanie przez mechanizm Athena wydatkami nienależącymi do wspólnych kosztów
Odsetki za zwłokę
ROZDZIAŁ 8
REALIZACJA WYDATKÓW
REALIZACJA WYDATKÓW
Zasady
a) pracowników odpowiedniego szczebla, upoważnionych do takiej delegacji;
b) zakres przekazywanych uprawnień; oraz
c) zakres, w jakim osoby delegowane mogą subdelegować przekazane im uprawnienia.
Wspólne koszty poniesione w trakcie przygotowywania operacji i w ich następstwie
Administrator pełni obowiązki urzędnika zatwierdzającego w przypadku wydatków na pokrycie wspólnych kosztów poniesionych w trakcie przygotowywania operacji lub w ich następstwie.
Wspólne koszty operacyjne
ROZDZIAŁ 9
OSTATECZNE PRZEZNACZENIE WSPÓLNIE FINANSOWANEGO SPRZĘTU I INFRASTRUKTURY
OSTATECZNE PRZEZNACZENIE WSPÓLNIE FINANSOWANEGO SPRZĘTU I INFRASTRUKTURY
a) w przypadku infrastruktury - sprzedaż lub przekazanie za pośrednictwem mechanizmu Athena państwu przyjmującemu, państwu członkowskiemu lub stronie trzeciej;
b) w przypadku sprzętu - sprzedaż za pośrednictwem mechanizmu Athena państwu członkowskiemu, państwu przyjmującemu lub stronie trzeciej bądź składowanie i utrzymywanie przez mechanizm Athena, państwo członkowskie lub stronę trzecią.
ROZDZIAŁ 10
RACHUNKOWOŚC I INWENTARYZACJA
RACHUNKOWOŚC I INWENTARYZACJA
Zasady
W przypadku gdy realizację wspólnych wydatków powierzono państwu członkowskiemu, instytucji Wspólnoty lub, w odpowiednim przypadku, organizacji międzynarodowej, wówczas to państwo, instytucja lub organizacja stosuje zasady obowiązujące przy księgowaniu ich własnych wydatków i prowadzeniu własnej inwentaryzacji.
Rachunkowość wspólnych kosztów operacyjnych
Dowódca operacji prowadzi rachunkowość dotyczącą przesunięć środków otrzymanych od mechanizmu Athena, zaciągniętych zobowiązań i dokonanych płatności, jak również inwentaryzację mienia ruchomego finansowanego z budżetu mechanizmu Athena i wykorzystywanego w ramach operacji, którą dowodzi.
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe
ROZDZIAŁ 11
AUDYT I PREZENTACJA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
AUDYT I PREZENTACJA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
Regularne sprawozdania dla Specjalnego Komitetu
Co trzy miesiące administrator przedstawia Specjalnemu Komitetowi sprawozdanie z realizacji dochodów i wydatków w ciągu poprzednich trzech miesięcy oraz od początku roku budżetowego. W tym celu poszczególni dowódcy operacji przekazują administratorowi we właściwym czasie sprawozdanie dotyczące wydatków odnoszących się do wspólnych kosztów operacyjnych operacji, którymi dowodzą.
Badanie sprawozdań finansowych
Wykonując te zadania:
a) członkowie kolegium nadal otrzymują wynagrodzenie od ich macierzystego organu audytorskiego, a od mechanizmu Athena otrzymują jedynie zwrot kosztów ich misji zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do urzędników Wspólnot Europejskich o równorzędnym stopniu zaszeregowania;
b) nie mają prawa żądać ani otrzymywać instrukcji od innych instytucji poza Specjalnym Komitetem; w ramach swojego mandatu audytorskiego kolegium audytorów i jego członkowie są w pełni niezależni i wyłącznie odpowiedzialni za prowadzenie audytów zewnętrznych;
c) składają sprawozdania z wykonania swoich zadań jedynie Specjalnemu Komitetowi;
d) sprawdzają w trakcie roku budżetowego oraz ex post, przez kontrole prowadzone na miejscu oraz kontrole dokumentów uzupełniających, czy wydatki finansowane lub prefinansowane przez mechanizm Athena są realizowane zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami oraz zasadami należytego zarządzania finansami, czyli zgodnie z zasadami oszczędności, wydajności i skuteczności, a także czy kontrole wewnętrzne są odpowiednie.
Co roku kolegium audytorów wybiera przewodniczącego spośród swoich członków lub przedłuża mandat aktualnemu przewodniczącemu. Kolegium określa, zgodnie z najwyższymi standardami międzynarodowymi, zasady mające zastosowanie do audytów prowadzonych przez jego członków. Kolegium audytorów zatwierdza sprawozdania z audytu sporządzone przez jego członków przed przekazaniem ich administratorowi i Specjalnemu Komitetowi.
Coroczna prezentacja sprawozdań
Prezentacja sprawozdań dotyczących poszczególnych operacji
ROZDZIAŁ 12
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAWNA
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAWNA
Przegląd
Niniejsza decyzja, w tym załączniki do niej, poddawana jest przeglądowi po każdej operacji, a przynajmniej co 18 miesięcy. Pierwszy przegląd odbędzie się nie później niż przed końcem 2004 roku. Organy zarządzające mechanizmu Athena biorą udział w tych przeglądach.
Przepisy końcowe
Niniejszym uchyla się decyzję 2004/197/WPZiB.
Odniesienia do uchylonej decyzji rozumiane są jako odniesienia do niniejszej decyzji i powinny być odczytywane zgodnie z tabelą korelacji zawartą w załączniku VI.
Skuteczność
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej przyjęcia.
Opublikowanie
Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Rady | |
F.W. STEINMEIER | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 63 z 28.2.2004, str. 68. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/91/WPZiB (Dz.U. L 41 z 13.2.2007, str. 11).
(2) Patrz: załącznik V.
(3) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 42.
(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Wspólne koszty ponoszone przez mechanizm Athena niezależnie od tego, kiedy zostały poniesione
Wspólne koszty ponoszone przez mechanizm Athena niezależnie od tego, kiedy zostały poniesione
1. Wydatki poniesione w trakcie misji przez dowódcę operacji i jego pracowników związane z przedłożeniem sprawozdań finansowych z operacji Specjalnemu Komitetowi.
2. Odszkodowania za straty i koszty wynikające z roszczeń i powództw, jakie mają być zapłacone za pośrednictwem mechanizmu Athena.
3. Koszty wynikające z decyzji o składowaniu materiałów nabytych wspólnie na potrzeby operacji (jeśli koszty te są przypisane do ogólnej części budżetu rocznego, należy wskazać ich związek z konkretną operacją).
Ogólna część budżetu rocznego obejmuje ponadto, w razie potrzeby, środki na pokrycie następujących wspólnych kosztów operacji, w których finansowanie wnoszą wkład uczestniczące państwa członkowskie:
1. Opłaty bankowe.
2. Koszty audytu.
3. Wspólne koszty związane z fazą przygotowawczą operacji określone w załączniku II.
ZAŁĄCZNIK II
Wspólne koszty operacyjne związane z fazą przygotowawczą operacji ponoszone przez mechanizm Athena
Wspólne koszty operacyjne związane z fazą przygotowawczą operacji ponoszone przez mechanizm Athena
Służby medyczne: koszty ewakuacji medycznej w nagłych przypadkach (Medevac) osób biorących udział w misjach rozpoznawczych i przygotowaniach sił zbrojnych do konkretnej operacji wojskowej Unii, w przypadku gdy w teatrze działań nie można zapewnić opieki medycznej.
ZAŁĄCZNIK III
Wspólne koszty operacyjne związane z aktywną fazą operacji zawsze ponoszone przez mechanizm Athena
W przypadku każdej operacji wojskowej Unii mechanizm Athena ponosi, jako wspólne koszty operacyjne, niżej określone koszty dodatkowe wymagane do przeprowadzenia operacji:
1. Koszty dodatkowe (przenośnej lub stałej) kwatery głównej związane z prowadzonymi przez UE operacjami lub ćwiczeniami
a) kwatera główna (HQ): | kwatera główna operacji, kwatera główna siłzbrojnych i kwatera główna rodzaju sił zbrojnych; |
b) kwatera główna operacji (OHQ): | stała kwatera dowódcy operacji, poza obszarem działań, odpowiedzialna za utworzenie, mobilizację, utrzymanie i odtworzenie sił zbrojnych UE. Definicja wspólnych kosztów stosowana wobec OHQ ma zastosowanie również wobec Sekretariatu Generalnego Rady i mechanizmu Athena w zakresie, w jakim organy te działają bezpośrednio na rzecz tej operacji; |
c) kwatera główna sił zbrojnych (FHQ): | kwatera główna sił zbrojnych UE rozmieszczonych w obszarze działań; |
d) kwatera główna rodzaju sił zbrojnych (CCHQ): | kwatera główna dowódcy rodzaju sił zbrojnych UE rozmieszczonych na potrzeby operacji (tj. dowódcy sił powietrznych, lądowych, morskich i innych wyspecjalizowanych dowódców, których wyznaczenie może zostać uznane za konieczne w zależności od charakteru operacji); |
e) koszty transportu: | transport do teatru i z teatru działań w celu rozmieszczenia, utrzymania i odtworzenia FHQ i CCHQ; niezbędne do przeprowadzenia operacji koszty transportu poniesione przez OHQ; |
f) administracja: | dodatkowy sprzęt biurowy i umeblowanie, przewidziane umowami usługi i urządzenia użyteczności publicznej, koszty utrzymania budynków; |
g) zatrudniony | personel lokalny: personel cywilny, konsultanci międzynarodowi i zatrudniony personel lokalny (krajowy i zagraniczny) potrzebny do przeprowadzenia operacji w zakresie wykraczającym poza zwykłe wymogi operacyjne (łącznie z ewentualnym wynagrodzeniem za nadgodziny); |
h) łączność: | wydatki inwestycyjne na zakup i eksploatację dodatkowych środków łączności i sprzętu informatycznego oraz koszty świadczonych usług (wynajem i konserwacja modemów, linii telefonicznych, telefonów satelitarnych, faksu szyfrującego wiadomości, bezpiecznych linii, dostawców usług internetowych, linii danych, sieci lokalnych); |
i) koszty transportu/podróży (z wyjątkiem kosztów diet) w ramach obszaru działań kwatery głównej: | wydatki związane z transportem kołowym i innym oraz koszty frachtu, w tym podróże krajowego personelu wspomagającego i podróże gości; dodatkowe koszty paliwa przewyższające koszty zwykłych operacji; wynajem dodatkowych pojazdów; koszty podróży służbowych między miejscem prowadzenia operacji a Brukselą lub miejscem spotkań organizowanych przez UE; koszty ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej wymaganych przez niektóre kraje od organizacji międzynarodowych prowadzących operacje na ich terytorium; |
j) koszary i kwaterunek/infrastruktura: | wydatki na nabycie, wynajem lub odnowienie, w miarę konieczności, obiektów kwatery głównej w teatrze działań (wynajem budynków, schronów, namiotów); |
k) informowanie opinii publicznej: | koszty kampanii informacyjnych i informowania mediów w OHQ i FHQ, zgodnie ze strategią informacyjną opracowaną przez kwaterę główną operacji; |
l) reprezentacja i przyjmowanie gości: | koszty reprezentacyjne; koszty ponoszone na poziomie kwatery głównej, niezbędne do przeprowadzenia operacji. |
2. Koszty dodatkowe poniesione na udzielenie wsparcia siłom zbrojnym jako całości:
Określone poniżej koszty są kosztami ponoszonymi w wyniku rozmieszczenia sił zbrojnych na swoich pozycjach:
a) prace związane z wydatki, których poniesienie jest bezwzględnie rozmieszczeniem/ infrastrukturą: | konieczne dla wypełnienia przez siły zbrojne ich misji (wspólnie użytkowane lotniska, linie kolejowe, porty, drogi, w tym punkty wysadzenia sił zbrojnych i rejony ześrodkowania wojsk; dostawy energii elektrycznej i wody, statyczna ochrona sił zbrojnych, obiekty magazynowe, parkingi; wsparcie inżynieryjne); |
b) oznakowanie identyfikacyjne: | szczególne znaki identyfikacyjne, dowody tożsamości "Unii Europejskiej", plakietki, medale, flagi w kolorach Unii Europejskiej oraz inne oznakowanie identyfikacyjne sił zbrojnych lub kwatery głównej (z wyjątkiem odzieży, hełmów i mundurów); |
c) służby medyczne: | ewakuacja medyczna w nagłych przypadkach (Medevac). |
3. Koszty dodatkowe poniesione w związku z odwołaniem się Unii Europejskiej do wspólnych środków i zdolności NATO udostępnionych operacji prowadzonej pod kierunkiem UE.
Obciążające Unię Europejską koszty zastosowania, w jednej z jej operacji wojskowych, uzgodnień między UE a NATO, dotyczących przekazania, monitorowania i zwrotu lub wycofania wspólnych środków i zdolności NATO udostępnionych operacji prowadzonej pod kierunkiem UE. Zwroty kosztów dokonywane przez NATO na rzecz UE.
4. Koszty dodatkowe poniesione przez UE na towary, usługi lub prace wymienione w wykazie kosztów wspólnych i udostępnione w operacji prowadzonej pod kierunkiem UE przez jedno z państw członkowskich, instytucję UE, państwo trzecie lub organizację międzynarodową zgodnie z porozumieniem, o którym mowa w art. 11 i 12. Zwroty kosztów dokonywane przez państwo, instytucję UE lub organizację międzynarodową na podstawie takiego porozumienia.
III-B
Wspólne koszty operacyjne związane z aktywną fazą konkretnej operacji ponoszone przez Athenę na mocy decyzji Rady
Koszty transportu: | transport do teatru i z teatru działań w celu rozmieszczenia, utrzymania i odtworzenia sił zbrojnych niezbędnych do przeprowadzenia operacji. |
Koszary i kwaterunek/infrastruktura: | wydatki na nabycie, wynajem lub odnowienie pomieszczeń w teatrze działań (wynajem budynków, schronów, namiotów) potrzebnych rozmieszczonym siłom do przeprowadzenia operacji. |
Wielonarodowa kwatera główna grupy zadaniowej: | wielonarodowa kwatera główna grup zadaniowych UE rozmieszczonych w obszarze działań operacji. Pozyskiwanie informacji: pozyskiwanie informacji (zobrazowania satelitarne; wywiad, rozpoznanie i obserwacja (ISR) na poziomie teatru działań, w tym obserwacja przestrzeni powietrze-ziemia (AGSR); wywiad osobowy (HUMINT)). |
III-C
Wspólne koszty operacyjne ponoszone przez Athenę na wniosek dowódcy operacji i po zatwierdzeniu przez Specjalny Komitet
a) niezbędny sprzęt dodatkowy: wynajem lub zakup w trakcie operacji nieprzewidzianego sprzętu specjalistycznego niezbędnego do realizacji operacji, o ile zakupiony sprzęt nie zostanie zwrócony do kraju macierzystego po zakończeniu misji;
b) służby medyczne: obiekty pełniące rolę 1, 2 i 3 w teatrze działań;
c) zdobywanie informacji: zdobywanie informacji (obrazy satelitarne; wywiad, rozpoznanie i obserwacja (ISR) na poziomie teatru działań, w tym obserwacja przestrzeni powietrze-ziemia (AGSR); wywiad ludzki);
d) inne krytyczne zdolności na poziomie teatru działań: zdolności na poziomie teatru działań (rozminowywanie w obrębie teatru działań, o ile jest to konieczne do przeprowadzenia operacji; ochrona chemiczna, biologiczna, radiologiczna i jądrowa (CBRN); obiekty przechowywania paliwa i zasilania w paliwo; przechowywanie i niszczenie broni oraz amunicji zebranej w obszarze operacji) zgodnie ze wspólnym działaniem.
ZAŁĄCZNIK IV
Wspólne koszty operacyjne związane z likwidacją operacji, ponoszone przez Athenę
Wspólne koszty operacyjne związane z likwidacją operacji, ponoszone przez Athenę
Dodatkowe koszty sporządzenia sprawozdań finansowych dotyczących operacji. Kwalifikowalne wspólne koszty są określane zgodnie z załącznikiem III, mając na uwadze fakt, że pracownicy niezbędni do sporządzenia sprawozdań przypisani są do kwatery głównej tej operacji, nawet jeśli zaprzestała ona swojej działalności.
ZAŁĄCZNIK V
Uchylona decyzja wraz z jej zmianami
Uchylona decyzja wraz z jej zmianami
Decyzja Rady 2004/925/WPZiB (Dz.U. L 395 z 31.12.2004, str. 68).
Decyzja Rady 2005/68/WPZiB (Dz.U. L 27 z 29.1.2005, str. 59).
Decyzja Rady 2007/91/WPZiB (Dz.U. L 41 z 13.2.2007, str. 11).
ZAŁĄCZNIK VI
Tabela korelacji
Tabela korelacji
Decyzja 2004/197/WPZiB | Niniejsza decyzja |
Artykuły 1-10 | Artykuły 1-10 |
Artykuł 10a | Artykuł 11 |
Artykuł 10b | Artykuł 12 |
Artykuł 11 | Artykuł 13 |
Artykuł 12 | Artykuł 14 |
Artykuł 13 | Artykuł 15 |
Artykuł 14 ustępy 1-3 | Artykuł 16 ustępy 1-3 |
Artykuł 14 ustęp 3a | Artykuł 16 ustęp 4 |
Artykuł 14 ustęp 4 | Artykuł 16 ustęp 5 |
Artykuł 14 ustęp 5 | Artykuł 16 ustęp 6 |
Artykuł 14 ustęp 6 | Artykuł 16 ustęp 7 |
Artykuł 14 ustęp 7 | Artykuł 16 ustęp 8 |
Artykuł 15 | Artykuł 17 |
Artykuł 16 | Artykuł 18 |
Artykuł 17 | Artykuł 19 |
Artykuł 18 | Artykuł 20 |
Artykuł 19 | Artykuł 21 |
Artykuł 20 | Artykuł 22 |
Artykuł 21 | Artykuł 23 |
Artykuł 22 | Artykuł 24 |
Artykuł 23 | Artykuł 25 |
Artykuł 24 ustęp 2 | Artykuł 26 ustęp 1 |
Artykuł 24 ustęp 3 | Artykuł 26 ustęp 2 |
Artykuł 24 ustęp 4 | Artykuł 26 ustęp 3 |
Artykuł 24 ustęp 5 | Artykuł 26 ustęp 4 |
Artykuł 24 ustęp 6 | Artykuł 26 ustęp 5 |
Artykuł 24 ustęp 7 | Artykuł 26 ustęp 6 |
Artykuł 24 ustęp 8 | Artykuł 26 ustęp 7 |
Artykuł 25 ustępy 1-6 | Artykuł 27 ustępy 1-6 |
Artykuł 25 ustęp 9 | Artykuł 27 ustęp 7 |
Artykuł 25 ustęp 7 | Artykuł 27 ustęp 8 |
Artykuł 25 ustęp 8 | Artykuł 27 ustęp 9 |
Artykuł 26 | Artykuł 28 |
Artykuł 27 | Artykuł 29 |
Artykuł 28 | Artykuł 30 |
Artykuł 29 | Artykuł 31 |
Artykuł 30 | Artykuł 32 |
Artykuł 31 | Artykuł 33 |
Artykuł 32 | Artykuł 34 |
Artykuł 33 | Artykuł 35 |
Artykuł 34 | Artykuł 36 |
Artykuł 35 | Artykuł 37 |
Artykuł 36 | Artykuł 38 |
Artykuł 37 ustępy 1 i 2 | Artykuł 39 ustępy 1 i 2 |
Artykuł 37 ustęp 4 | Artykuł 39 ustęp 3 |
Artykuł 37 ustęp 5 | Artykuł 39 ustęp 4 |
Artykuł 37 ustęp 6 | Artykuł 39 ustęp 5 |
Artykuł 37 ustęp 7 | Artykuł 39 ustęp 6 |
Artykuł 37 ustęp 8 | Artykuł 39 ustęp 7 |
Artykuł 38 ustępy 1 i 2 | Artykuł 40 ustępy 1 i 2 |
Artykuł 38 ustęp 2a | Artykuł 40 ustęp 3 |
Artykuł 38 ustęp 3 | Artykuł 40 ustęp 4 |
Artykuł 38 ustęp 4 | Artykuł 40 ustęp 5 |
Artykuł 38 ustęp 5 | Artykuł 40 ustęp 6 |
Artykuł 38 ustęp 6 | Artykuł 40 ustęp 7 |
Artykuł 38 ustęp 7 | Artykuł 40 ustęp 8 |
Artykuł 38 ustęp 8 | Artykuł 40 ustęp 9 |
Artykuł 39 | Artykuł 41 |
Artykuł 40 | Artykuł 42 |
Artykuł 42 | Artykuł 43 |
- | Artykuł 44 |
Artykuł 43 zdanie pierwsze | Artykuł 45 |
Artykuł 43 zdanie drugie | Artykuł 46 |
Załącznik I akapit pierwszy punkt 2 | Załącznik I akapit pierwszy punkt 1 |
Załącznik I akapit pierwszy punkt 3 | Załącznik I akapit pierwszy punkt 2 |
Załącznik I akapit pierwszy punkt 5 | Załącznik I akapit pierwszy punkt 3 |
Załącznik I akapit drugi | Załącznik I akapit drugi |
Załączniki II-IV | Załączniki II-IV |
- | Załącznik V |
- | Załącznik VI |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.